Gå til innhold

Halloween i Norge, sklidd ut ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Solgulla

Hva gjør dine unger ?

Kler seg ut i skrekkinngytende drakter og går rundt på dørene og sier noe (Trick or....et eller annet!)

Hvor gamle er de som kler seg ut og går på dørene ?De er store,hehe!

Hva blir straffen for de som ikke gir ?Klæsjing av egg osv.

Hvem fikk du besøk av i fjor, og hva gjorde de ?De fikk godterier og var derfor snille!

Vi har bestemt at dette tullet skal ikke våre unger være med på. Vi syns ikke det er en tradisjon vi behøver å være med på, og syns at dette er en oppkonstruert greie på lik linje med farsdag og morsdag (som vi også boikotter) bare for at handelsstanden skal tjene noe ekstra bucks på ting vi ikke trenger.

Gjest Nikkaba

Enig med deg; dette har utartet litt, meningen med Halloween er vel å skape noe av den samme stemningen hos de minste, som vi hadde da det var populært å gå julebukk i romjula, slik jeg husker det etter min barndoms tradisjon.

Mine barn synes Halloween er spennende og morsomt, og de går "Godteri eller fanteri" i nabolaget.

De som kler seg ut er hekser, gresskar, katter, troll, eller trollmenn, stort sett.

Noen synes det er moro, og gir barna enten godteri eller frukt, andre synes det er tullete og lukker døra før de er ferdige med å si "Godteri eller fanteri!"

De som ikke gir noe, får dørmatten sin snudd.

I fjor var det noen av de litt eldre barna som strødde dopapir på dørterskelen, men jeg huket tak i dem, og de plukket opp...

Det er synd at noen få skal ødelegge noe som er moro for de minste. Her hvor vi bor skjer ikke det ved hærverk, men ved at de store ungene går "Godteri eller fanteri" tre-fire dager på rad!

Så det spørs hvor stor givergleden er i morgen....

Annonse

Vi feirer ikke Halloween. Hvorfor skulle vi gjøre det egentlig?

Jeg har hørt argumenter som at "det er en fin skikk, så hvorfor ikke". Vel, siesta er og en fin skikk.. kanskje vi skulle innføre siesta i Norge også?

Ja det hadde ikke vært meg i mot:)

Kan vel ikke være tvil om at dette har sklidd ut? Syntes det er en usannsynlig tåplig greie. Her kommer vi "noen år for sent", og vil være med vi også , ha ha, latterlig!!!

MEN jeg skjønner godt alle foreldre som ikke kan nekte sine barn, for "alle andre" skal jo.

Mitt avkom blir iallefall hjemme!!!

Hva er galt med og innføre nye tradisjoner her i landet, tradisjoner som vi adopterer fra andre land.Det er da helt normalt, selv om det har eksistert i lang tid i et eller flere andre land.Er du så sneversynt at du mener at vi ikke har lov og ta etter/innføre noe bare pga at det fantes et sted fra før?Det er da normalt og bli inspirert,samt og hente ideer fra andre.Og om vi da lager vår egen vri på den tradisjonen er også helt ok(så lenge det ikke fører med seg hærverk,kriminalitet osv mener jeg,men litt det må vi da tåle!)

Hva gjør dine unger ?

-Snuppa er bare 3 1/2 år, så hun gjør ikke noe. Jeg "sensurerer" faktisk gjennom dørvinduet før hun får åpne, i tilfelle det kommer noe med de fæleste maskene. Vil ikke risikere at hun blir livredd for å åpne døren framover.

Hvor gamle er de som kler seg ut og går på dørene ?

-De var vel sånn mellom 5 og 12 år, tenker jeg, de som kom ifjor.

Hva blir straffen for de som ikke gir ?

-De som ikke ga her i strøket, fikk søpla husene til med egg og annet griseri.

Hvem fikk du besøk av i fjor, og hva gjorde de ?

-De fleste sang eller sa en regle, noen sa bare "godteri?"

Jeg kan ikke fordra Halloween-feiringa her, for det blir ikke gjort som de gjør det i USA. Det med pøbelstreker og tilgrising er ikke noe som er vanlig i USA, har jeg forstått, og det er en uting. Jeg har kjøpt inn godteri bare for å unngå å få tilgrisete vinduer og dører, men det er ikke noen kjekk ting å gi ut godteri hvis grunnen er dette.

Hvis det kunne blitt gjort ordentlig, og ikke bare lagt vekt på pøbelstreker og de fæleste maskene, hadde jeg syntes det var bedre. Som det er nå, får jeg noia av hele Halloween-tullet.

Hva er galt med og innføre nye tradisjoner her i landet, tradisjoner som vi adopterer fra andre land.Det er da helt normalt, selv om det har eksistert i lang tid i et eller flere andre land.Er du så sneversynt at du mener at vi ikke har lov og ta etter/innføre noe bare pga at det fantes et sted fra før?Det er da normalt og bli inspirert,samt og hente ideer fra andre.Og om vi da lager vår egen vri på den tradisjonen er også helt ok(så lenge det ikke fører med seg hærverk,kriminalitet osv mener jeg,men litt det må vi da tåle!)

At det er greit å innføre nye tradisjoner, er jeg enig i.

Men du skriver bl.a. at "litt må vi tåle". Syns du det er greit at de som ikke gir ut godteri får tilgriset vinduer og dører med egg osv?

Den eneste grunnen til at jeg har kjøpt inn godteri iår, er for å unngå eggkasting o.l. som ble gjort i strøket her ifjor.

Og jeg syns ikke at dette er noe hyggelig, jeg.

Kunne Halloween blitt feiret som de gjør det i USA, uten den pøbelgreia som det har blitt fornorsket til her, hadde jeg synst det hadde vært greit.

Ulv I Faarikaal

Jeg har hatt min siesta på sofan nå. Er ikke helt i form etter denne omgangsjukan og sambo har selvsagt akkurat fått det. Så her sytes det på høyt plan.

Bare elendighet altså, jaja. Det kan være vanskelig å se livets lyse sider når man sitter på do med sårt rompehull.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...