Gå til innhold

HURRA for systemet - taper penger på å jobbe.

Anbefalte innlegg

Ja det er riktig. Jeg taper penger på å jobbe, korttidsvikariat vel og merke. Jeg har nå vært i full jobb en uke hos et vikarbyrå, resultatet over 1000 kroner mindre utbetalt på 14 dager.

Dette må være feil tenkte jeg. En telefon til A-etat, nei det stemmer. Du er maksimalt uheldig og systemet slår helt feil ut på deg, svarte damen høfflig i telefonen.

Skal ned til a-etat senere i dag, for å se på saken.

Men slik det ser ut nå så tillater ikke en allerede stram økonomi at jeg tar kortidsvikariat gjennom vikarbyrået. Ikke en gang halv jobb over lengre tid. Må ringe vikarbyrået for å fortelle dem dette.

Latterlig, spesielt siden jeg faktisk VIL jobbe.

Fortsetter under...

Dette er helt normalt. Uansett hva jeg gjør vil jeg få mindre penger. Jeg mister barnetillegg og bostøtte og har rett og slett ikke råd. Enten må man orke å jobbe fulltid eller så må man la være å jobbe. Helt feil synes jeg. Har lite nok som det er og ville gjerne spe på litt om jeg fant noe jeg kunne gjøre.

Derfor jobber jeg heller frivillig uten lønn og hjelper der det trengs.

Gjest Nikkaba

Ja, sånn er systemet. Jeg var alene med to små barn på 1 og 3, og fikk overgangsstønad. Jeg fikk full jobb, og tapte nesten 6000 kroner i mnd. på å jobbe.....

Så fikk jeg ny samboer. Og nå ble vi straffet enda mer; mistet all rett til overgangsstønad, barnetrygd til 1 ekstra barn, og ble lignet i skatteklasse 1 istedenfor 2, noe som medfører en negativ differanse på mer enn 11 tusen i året rent skattemessig...

Flytter vi fra hverandre, vil jeg få nesten 8000 mer å rutte med i mnd, for nå har jeg enda et barn.

Helt idioti.

Gjest ikke undertegnet

Jeg levde på kroner 3070,- pr mnd i flere år før jeg fikk legen til å søke attføring. For å få rett til denne _hjelpeløshets-stønaden_ som sosialkontoret påpekte at det het, måtte jeg ta alt arbeid som jeg kunne få gjennom a-etat. Om jeg fikk tilbud om en vaskejobb og tjente 3070,- så ville sosialkontoret trekke samme beløp av _hjelpeløshets-stønaden_ , og jeg ville ha enda mindre igjen å leve for, fordi de ikke trakk ifra utgifter til reising til og fra arbeidet. Flott system, ikke sant?

Ja det er helt sprøtt og merkelig. Sånn er det nesten for meg også, med reisepenger og barnehageutgifter pluss at kontantstøtten forsvinner ville jeg også ha tjent mer på å vært hjemme...men så digger jeg jobben min da, så går det greit allikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...