Gå til innhold

Sobril/Vallergan

Anbefalte innlegg

Leste innlegget nedenfor ang. Sobril, og begynte å lure litt. Eller rettere sagt: Jeg ble litt nervøs. Kan det være FARLIG å ta en Sobril flere dager på rad?!? ÆÆÆÆÆ!

Jeg har fått resept på Sobril for at jeg skal roe meg ned på kvelden og sovne lettere (tar i tillegg Immovane). Har en forferdelig angst og uro i hele kroppen, løper vilt rundt og gjør husarbeid, snakker fort og usammenhengende (og snubler i ordene), musklene rykker og spenner seg, og jeg føler at Sobril hjelper meg uten at jeg blir verken trett eller sløv av den. Den siste uken har jeg ikke tatt den hver dag, bare når det er litt ekstra "ille".

Men så over til hovedspørsmålet: Hva er egentlig forskjellen på Sobril og Vallergan? Jeg har fått beskjed av psykiateren om å heller ta 1 til 3 Vallergan 2 timer før sengetid, og Sobril de gangene jeg er ekstra nervøs og urolig. Tok en Vallergan på torsdagskvelden, men merket ingen forskjell og sov ikke særlig bra heller. Men kan jeg kombinere Sobril og Vallergan, altså ta begge i løpet av samme kveld?

Et tilleggsspørsmål: Leste om Rescue Remedy her. Kjøpte den i dag, tok fire dråper på tungen (fordi jeg skal være alene hjemme i helgen, samboeren er bortreist i helgen). Men det hjalp ingenting, begynte bare å strigrine. Kan jeg ta flere enn fire dråper, evt. flere ganger daglig? Er det farlig å ta dem sammen med de ovennevnte medisinene?

Grunnen til at jeg spør så mye om medisiner, er at jeg er livredd for å bli avhengig. Har nesten aldri tatt medisiner i hele mitt liv, og nå må jeg plutselig gå på både ditt og datt... Men jeg orker ikke gå rundt å være så deppa og redd heller...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79899-sobrilvallergan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

I en AKUTTsituasjon kan du ta dråpene med et kvarters mellomrom i et par timer. Men det er ikke noe du skal gjøre hver dag tror jeg.

Jeg brukte dråpene på den måten en gang jeg skulle i et viktig møte hvor jeg var veldig nervøs. Det hadde en veldig avgjørende betydning for min framtid. Greide faktisk å beholde roen og fokus hele møtet. Selv om jeg egentlig var et nervevrak påd en tiden.

Ellers så er vel Rescue Remedy et middel beregnet på kriser og ikke noe du skal gjøre deg avhengig av. Det er en hjelp når du ikke klarer deg uten. Tror det er viktig å fylle på med andre metoder. Jeg bruker meditasjon, pusteteknikker, beroligende musikk, spaserturer, samvær med venner og alt jeg kommer på for å slippe å bruke både Rescue Remedy og andre midler.

MEN når jeg MÅ ha noe, er disse dråpene mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79899-sobrilvallergan/#findComment-418285
Del på andre sider

Gjest calestia

jeg synes vallergan er en god oppfinnelse..men bruker minimum 2, det er først da jeg får virkning.. og får du det, så ville jeg ikke tro du trengte sobril..

bruker vallergan når jeg er hyper og rastløs og dersom jeg er plaget av mye angst.

valium og slikt fungerer dårlig på meg, særlig når jeg er hyper og de burde virke.. da må jeg ta hesteedoser, og da tar jeg heller vallergan og eller nozinan..

jeg synes det finnes bedre meds enn valium, sobril og slikt.. gjelder bare å finne de rette..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79899-sobrilvallergan/#findComment-418330
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når en bruker Vallergan, utnytter en bivirkningen (trøtthet) til en gammeldags allergimedisin. Vallergan kan ikke gi avhengighet.

Vallergan mister sin effekt om en bruker den sammenhengende i 3-4 uker. Deretter må det være en pause på 3-4 dager før en får ny effekt igjen.

Sobril (oxazepam) er søskenbarnet til Valium, og vil gi avhengighet om en bruker det for lenge. Hvor lenge er vanskelig å si fordi det er individuelle forskjeller.

Medisin av "alternatriv type" har jeg ingen kunnskap om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79899-sobrilvallergan/#findComment-420990
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...