ulva Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Vet det kanskje er et dumt spørsmål, men jeg orker ikke å ta det opp i terapien akkurat nå: Psykiateren min sliter fortsatt med å gi meg en diagnose, det eneste han er sikker på er at jeg har en sterk grunnleggende mistillit til verden og av den grunn sliter med psykotiske symptomer. Og så plasserer han dette med en gang i forbindelse med schizofreni-problematikk, ettersom det er mye av den samme tilbaketrekningen, isoleringen, mangel på følelsesmessige reaksjoner...osv. Kort sagt kunne han godt stilt denne diagnosen, men han synes det er noe som skurrer. Er alt for "klar", han får alt for god kontakt med meg. Så den kliniske diagnosen blir ikke schizofreni. Men den blir ikke noe annet heller. Han har slått fra seg både BPD og affektive lidelser. Men det jeg synes er rart, er at han aldri har snakket om "lettere" former for schizofreni, som schizoaffektiv, shchizotypal, schizoform osv. Enten er det schizofreni, eller så er jeg liksom frisk - ? Er det riktig at dette er lettere former for schizofreni? Synes det er en så drastisk vurdering, og merkelig at han ikke vurderer noen mellomting. Tror han fortsatt forvirres av den plutselige forverringen, som brått avbrytes av klarere perioder. Og slik går vi, i en evig runddans. Og ingen kan svare meg på hva som er galt med meg! Mens jeg sakte forfaller, og mister meg selv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80283-schizotypal-schizofreni-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Jeg synes tanken din er god. Med det du beskriver, bør en absolutt tenke på schizotyp lidelse. Jeg har fulgt dine kloke innlegg over lang tid, og selv om nettet ofte ikke er en god diagnostisk arena, har jeg også tillat meg å betvile schizofrenidiagnosen. Kan du ikke gå gjennom kriteriene for schizotyp lidelse med terapeuten din? En slik gjennomgang vil kunne gi svar på ditt spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80283-schizotypal-schizofreni-nhd/#findComment-421230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 Jeg synes tanken din er god. Med det du beskriver, bør en absolutt tenke på schizotyp lidelse. Jeg har fulgt dine kloke innlegg over lang tid, og selv om nettet ofte ikke er en god diagnostisk arena, har jeg også tillat meg å betvile schizofrenidiagnosen. Kan du ikke gå gjennom kriteriene for schizotyp lidelse med terapeuten din? En slik gjennomgang vil kunne gi svar på ditt spørsmål. Jo, vi burde kanskje det. Vi ble litt lei etter at vi forsøkte å jobbe oss gjennom et helt hefte med spr. om dissosiative symptomer, men kanskje han burde finne frem diagnosekjemaene igjen. Derimot har han gått igjennom hele listen med symptomer for schizofreni flere ganger, flere ulike, for å påpeke at jeg fyller alle kriterier. Men ikke schizotypal o.l. Skal se om jeg ikke orker å ta det opp med ham...:-) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80283-schizotypal-schizofreni-nhd/#findComment-422418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.