Gå til innhold

Til NHD! Psykiater/psykolog

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å oppsøke psykolog/psykiater men er veldig usikker på fremgangsmåten her...

Er det slik at man må få rekvisisjon fra lege, eller er det kun i det offentlige? Det er ikke aktuelt for meg å vente imånedsvis.

Mitt problem er hovedsaklig angst og muligens noe depresjon, problemet er ikke lammende, jeg er i full jobb og takler hverdagen nogenlunde greit.

Har først og fremst tenkt på medisinering da jeg har hørt at dette er effektivt.

Jeg sliter ikke med traumer fra barndom, overgrep eller lign.

Ingen spiseforstyrrelser.

Jeg er 29 år.

Hva slags behandling er aktuelt?

Er det psykolog eller psykiater jeg bør ta kontakt med?

Kan både psykiater og psykolog skrive ut resepter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8410-til-nhd-psykiaterpsykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ønsker å forsøke medisinering i første omgang, er det tilstrekkelig å oppsøke legen din. Han kan også skrive en henvisning til poliklinikk eller privatpraktiserende dersom det er nødvendig. Allmenpraktiserende leger skal kunne behandle lette depresjoner med jevnlige samtaler og medisiner.

Det er i hovedsak psykiatere som kan skrive ut medisiner, ettersom de har legeutdanning, men enkelte psykologer har også denne muligheten.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg viser til ulvas utmerkede svar som er riktig med et unntak: Ingen psykologer kan skrive ut medisiner.

Det høres ut på din beskrivelse som om du vil være godt tjent med å la deg behandle av allmennlegen din. Dersom denne behandlingen ikke fører til målet, kan dere på et senere tidspunkt vurdere henvisning til en spesialist.

Kombinasjonen av medisiner og samtaleterapi (kognitiv) tror jeg vil være den beste kombinasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...