Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

En "*klem*" skrevet på en skjerm var jo også noe å irritere seg over...

At Liza og jeg kan være uenige om noe, betyr da vel ikke at vi ikke kan være venner, og evt. kjenne hverandre godt nok til å kunne skrive "*klem*"?

Hvis jeg skrev en normal melding til Liza ville jeg brukt "*klem*" - skulle jeg da plutselig slutte fordi vi diskuterte noe "alvorlig"?

Forøvrig tror jeg ikke Liza ville bli "mer enig" med meg uansett "*klemmer*" eller ei! *ler*

Med vennlig hilsen (eller en "*klem*" hvis du vil ha! :-) )

Nei, du har rett, Sør....det må sterkere lut til enn noen klemmer!

Men du har faktisk fått meg til å tenke litt (se mitt svar til navlelo)

men jeg har ingen illusjoner om at jeg har klart å påvirke deg!!!

*S*

og

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Du skriver: "Selvfølgelig fins det mange ting som ikke er optimale i Tyskland også. Men nå snakket vi om Norge."

...eh... var det ikke DU som kom drassende med "Tyskland"?

===

En internasjonal undersøkelse viste at mat i Norge var 29% dyrere enn ellers i Europa. Du finner nok eksempler på større og mindre forskjeller.

Videre, etter som gjennomsnittslønnen i Norge er høyere enn i Tyskland utgjør ikke dette mer enn 3-5% av lønnen uansett.

Med vennlig hilsen

Jo, jeg kom drassende med Tyskland, men det er fortsatt forholdene i Norge vi diskuterer. Det er lov å sammenligne med andre land.

"Andre europeiske land" kan være så mangt. De siste undersøkelsene har vist at matprisene i Norge er 50% høyere enn her. Da hjelper det ikke så mye at gjennomsnittslønna i Norge muligens er noe høyere enn her.

Jeg tjener som sagt bedre her enn i Norge, selv om det dreier seg om samme yrke.

Det bor ca 84 millioner her i landet så da er det kanskje ikke så merkelig at det fins flere uteliggere og folk med lav levestandard her enn i Norge.

Men slapp av; Norge ER et flott land. Hipp, hipp HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jo, jeg kom drassende med Tyskland, men det er fortsatt forholdene i Norge vi diskuterer. Det er lov å sammenligne med andre land.

"Andre europeiske land" kan være så mangt. De siste undersøkelsene har vist at matprisene i Norge er 50% høyere enn her. Da hjelper det ikke så mye at gjennomsnittslønna i Norge muligens er noe høyere enn her.

Jeg tjener som sagt bedre her enn i Norge, selv om det dreier seg om samme yrke.

Det bor ca 84 millioner her i landet så da er det kanskje ikke så merkelig at det fins flere uteliggere og folk med lav levestandard her enn i Norge.

Men slapp av; Norge ER et flott land. Hipp, hipp HURRA!

Ja, det er nok et flott land. Men er ikke litt av selvgodheten at vi ikke får lov til å stille spørsmålstegn ved hvor godt det er?

Det må jo være en grunn til at utlendinger og utenlandsk presse noen ganger harsellerer over nordemnnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok et flott land. Men er ikke litt av selvgodheten at vi ikke får lov til å stille spørsmålstegn ved hvor godt det er?

Det må jo være en grunn til at utlendinger og utenlandsk presse noen ganger harsellerer over nordemnnene?

Jo, jeg er helt enig i det.

Hvis jeg våger meg til å si noe kritisk om Norge når jeg er hjemme på besøk, kan jeg oppleve at folk sier "Hvorfor blir du ikke bare i Tyskland da?"

Jeg vil absolutt ikke hakke ned på Norge bare fordi jeg nå bor i utlandet og ser hvordan ting fungerer andre steder. Jeg vet at jeg kan oppfattes som arrogant av folk som ikke tåler å høre noe negativt om Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok et flott land. Men er ikke litt av selvgodheten at vi ikke får lov til å stille spørsmålstegn ved hvor godt det er?

Det må jo være en grunn til at utlendinger og utenlandsk presse noen ganger harsellerer over nordemnnene?

Visst er nordmenn selvgode og det er vel mye derfor vi stritter i mot når noen "utenforstående" kritiserer det som ikke er helt perfekt i landet.

Lurer på hvor denne selvgodheten stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er nordmenn selvgode og det er vel mye derfor vi stritter i mot når noen "utenforstående" kritiserer det som ikke er helt perfekt i landet.

Lurer på hvor denne selvgodheten stammer fra.

Alt i vikingtiden var vi selvgode. Man må ha en god porsjon selvgodhet for å holde ut her i snøen og kulden.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, jeg kom drassende med Tyskland, men det er fortsatt forholdene i Norge vi diskuterer. Det er lov å sammenligne med andre land.

"Andre europeiske land" kan være så mangt. De siste undersøkelsene har vist at matprisene i Norge er 50% høyere enn her. Da hjelper det ikke så mye at gjennomsnittslønna i Norge muligens er noe høyere enn her.

Jeg tjener som sagt bedre her enn i Norge, selv om det dreier seg om samme yrke.

Det bor ca 84 millioner her i landet så da er det kanskje ikke så merkelig at det fins flere uteliggere og folk med lav levestandard her enn i Norge.

Men slapp av; Norge ER et flott land. Hipp, hipp HURRA!

Hei,

Du skriver: "Men slapp av; Norge ER et flott land. Hipp, hipp HURRA!"

Kan "dere" ikke bestemme dere?

I forrige tråd jeg skrev her på DOL var jeg en "landssviker" fordi jeg ikke liker at politiet skriver på mennesker med vannfast tusj. Nå er jeg plutselig blitt en "ultra-nasjonalist" som ikke tåler å høre kritikk om Norge!

*smiler i skjegget*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke sammenligne dere med andre oljeland der fattigdommen er helt utryddet?

Hei,

Jeg fant dette på nettet: (jeg antar at Norge = Sverige:)

Child poverty rates

Mexico - 26.2%

United States - 22.4%

Italy - 20.5%

Britain -19.8%

Turkey -19.7%

Sweden - 2.6%

===

"Child poverty in the UK is among the worst in the developed world, according to a report by the United Nations Children's Fund, Unicef.

The UK ranks 20th out of 23 countries in the table of relative poverty - classed as families with an income less than half the national average."

"The report suggests that nearly 20% of children in Britain are rated as living in relative poverty, with 29% living in families with incomes below the official poverty line."

"Countries with the lowest levels of child poverty, like Sweden, are those which allocate the highest amount of money to social expenditure."

===

Kilde: http://www.childlink.co.uk/website/welfare/news/ukc.htm

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Jeg fant dette på nettet: (jeg antar at Norge = Sverige:)

Child poverty rates

Mexico - 26.2%

United States - 22.4%

Italy - 20.5%

Britain -19.8%

Turkey -19.7%

Sweden - 2.6%

===

"Child poverty in the UK is among the worst in the developed world, according to a report by the United Nations Children's Fund, Unicef.

The UK ranks 20th out of 23 countries in the table of relative poverty - classed as families with an income less than half the national average."

"The report suggests that nearly 20% of children in Britain are rated as living in relative poverty, with 29% living in families with incomes below the official poverty line."

"Countries with the lowest levels of child poverty, like Sweden, are those which allocate the highest amount of money to social expenditure."

===

Kilde: http://www.childlink.co.uk/website/welfare/news/ukc.htm

*klem*

Nå var det jo egentlig ikke det jeg skrev om da...opprinnelig.

Ikke noe sted har jeg benektet fattigdommen og elendigheten her, har jeg?

Men jeg vil fortsatt hevde at jeg tror ungene som lever i relativ fattigdom i Norge, har en verre _opplelvelse_ av det og derved lider mer under det, enn unger her.

Dette pga de sosiale strukturer vi har diskutert.

Det blir ikke derved riktigere at noen barn i det hele tatt skal være fattige når ressurssene faktisk finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo egentlig ikke det jeg skrev om da...opprinnelig.

Ikke noe sted har jeg benektet fattigdommen og elendigheten her, har jeg?

Men jeg vil fortsatt hevde at jeg tror ungene som lever i relativ fattigdom i Norge, har en verre _opplelvelse_ av det og derved lider mer under det, enn unger her.

Dette pga de sosiale strukturer vi har diskutert.

Det blir ikke derved riktigere at noen barn i det hele tatt skal være fattige når ressurssene faktisk finnes!

Hei,

Opplevelsen er kanskje verre fordi det er så få av dem...? Men jeg kan ikke derved se at vi skulle ha flere fattige, slik at de ikke føler seg "ensomme"?

Og Storbritannia har da mer enn ressurser nok til å redusere antallet fattige barn ned til det minimale.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Opplevelsen er kanskje verre fordi det er så få av dem...? Men jeg kan ikke derved se at vi skulle ha flere fattige, slik at de ikke føler seg "ensomme"?

Og Storbritannia har da mer enn ressurser nok til å redusere antallet fattige barn ned til det minimale.

*klem*

Sør, dah!!

Du er for intelligent til å komme med slikt!

Brett heller opp ermene og gjør en innsats for å få hevet sosialhjelpssatsene i Norge, f.eks.

Så skal jeg fortsette med mitt ringe bidrag her.

Finnes det ikke et norsk dikt hvor det står noe sånt som:

"....jorden er rik......

finnes det sult og nød,

skyldes det svik....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forstår ikke problemet

At mennesker må reise utenlands for operasjoner har da ingenting med resten av det du skriver om å gjøre? Det er i 99% av tilfellene staten som betaler disse reisene, man kan ikke ha ekspertise i alle medisinfelt i et så lite land, da ville vi hatt spesialister som hadde to operasjoner i året, da! Så når det er sjeldne lidelser (som f.eks en del hjerte- og hjernelidelser som barn trenger å få operert) så er det vel ikke så rart at man betaler for å få gjort dette i andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kringsatt

Sør, dah!!

Du er for intelligent til å komme med slikt!

Brett heller opp ermene og gjør en innsats for å få hevet sosialhjelpssatsene i Norge, f.eks.

Så skal jeg fortsette med mitt ringe bidrag her.

Finnes det ikke et norsk dikt hvor det står noe sånt som:

"....jorden er rik......

finnes det sult og nød,

skyldes det svik....."

http://www.nana.dk/privat/kringsatt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

At mennesker må reise utenlands for operasjoner har da ingenting med resten av det du skriver om å gjøre? Det er i 99% av tilfellene staten som betaler disse reisene, man kan ikke ha ekspertise i alle medisinfelt i et så lite land, da ville vi hatt spesialister som hadde to operasjoner i året, da! Så når det er sjeldne lidelser (som f.eks en del hjerte- og hjernelidelser som barn trenger å få operert) så er det vel ikke så rart at man betaler for å få gjort dette i andre land?

det er et stort nok problem for de det rammer.

Men du har rett i at eksempelet var litt søkt.

Realiteten er at det er ganske så mange som må betale operasjonene sine selv,her og i andre land.

dette gjelder spesiellt de som har alvorlige plager med nakke og rygg, endel hjertepasienter faller også utenfor i Norge, f.eks på grunn av alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et stort nok problem for de det rammer.

Men du har rett i at eksempelet var litt søkt.

Realiteten er at det er ganske så mange som må betale operasjonene sine selv,her og i andre land.

dette gjelder spesiellt de som har alvorlige plager med nakke og rygg, endel hjertepasienter faller også utenfor i Norge, f.eks på grunn av alder.

Hei,

Men er forventningene dine realistiske?

Et system blir jo aldri bedre enn de menneskene som "utgjør det", og mennesker er ikke perfekte...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @ri @ri

det er et stort nok problem for de det rammer.

Men du har rett i at eksempelet var litt søkt.

Realiteten er at det er ganske så mange som må betale operasjonene sine selv,her og i andre land.

dette gjelder spesiellt de som har alvorlige plager med nakke og rygg, endel hjertepasienter faller også utenfor i Norge, f.eks på grunn av alder.

Kan du gi ett mer konkret eksempel?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i vikingtiden var vi selvgode. Man må ha en god porsjon selvgodhet for å holde ut her i snøen og kulden.:-)

Det er nok en nødvendighet, ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Navlelo;-)

Oi,det var litt av en salve!

Men både du og Sør har faktisk lært meg noe om meg selv...jeg både anser meg selv..og blir ansett for å være altfor ventreradikal....men det må tydeligvis være etter britisk standard! Så nå får jeg gå i tenkeboksen en stund * S*

Men - det var ikke meningen å sette svake grupper opp mot hverandre! Tvert imot, det var et forsøk på å utfordre noen av dere sterke.

Rasimen trakk jeg inn fordi så mange tråder omhandlet den.

Og i all uskyldighet etterlyste jeg engasjementet for andre svake grupper.

Jeg tror ikke at jeg noe sted har sagt "enten-eller", tvert imot. Men at det kanskje kan ha blitt oppfattet sånn, vel...det råder ikke jeg over.

Ok, greit nok svart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...