Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Hei,

Du får sende et brev til Stavanger Kommune og si at dere ankommer i januar, og hvis de ikke har hus ferdig så sover dere på kontoret deres!;-)

Med vennlig hilsen

*flire*

Det hadde vært noe :-)

"Familie fra nord inntok ordførers kontor"

Jeg har vært inne på tanken om kirkeasyl, men er egentlig ingen fan av kirker.

"nordlendinger søker kirkeasyl i sydligere strøk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Da tror jeg ikke man kan sammenligne sosialkontoret i Oslo med sosialkonoret i Stavanger. Kanskje får folk det de trenger i Stavanger, i Oslo skulle man tro at sosionomen skulle betale ut av egen lomme.

En undersøkelse nettopp viste at Stavanger var blant de billigste byene å bo i...

Ja, det er nok stor variasjon. Og mange som ikke får det de skal ha. Og det er synd, men dessverre ikke noe særnorsk fenomen. (misforstå meg rett! :-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire*

Det hadde vært noe :-)

"Familie fra nord inntok ordførers kontor"

Jeg har vært inne på tanken om kirkeasyl, men er egentlig ingen fan av kirker.

"nordlendinger søker kirkeasyl i sydligere strøk"

Den person her fra byen søkte politisk asyl i Danmark, pga "de norske røykelovene"! *S*

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du får sende et brev til Stavanger Kommune og si at dere ankommer i januar, og hvis de ikke har hus ferdig så sover dere på kontoret deres!;-)

Med vennlig hilsen

Det hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undersøkelse nettopp viste at Stavanger var blant de billigste byene å bo i...

Ja, det er nok stor variasjon. Og mange som ikke får det de skal ha. Og det er synd, men dessverre ikke noe særnorsk fenomen. (misforstå meg rett! :-) )

Med vennlig hilsen

Det er ikke bare manglende penger som er et problem for folk. Det største problemet er kanskje individuell hjelp til de som trenger det. Det er lover og regler for de fleste ting men de blir ikke fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg hadde sikkert bodd på gata hadde jeg bodd i et annet land uten system. Men hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land hele tiden. Vi bor her, heldigvis :o), Jeg mener man må sammeligne med andre som lever i samme land. Det er jo den forskjellen som er synlig for oss som bor her.

Det er ikke bestandig så greit for barn f.eks å ikke få være med på de samme tingene som "alle andre"

Men dette eksempelet er jo blitt skrevet om mange ganger her på dol og er vel egentlig utdebattert.

Hei,

Vi må sammenligne oss med andre land, fordi verden er så liten. Fordi det er samme politiske krefter (fra utlandet) som øver press mot Norge som det er som øver press mot Brasil.

Vi må sammenligne oss for å vite hva som er "realistisk" og hva som har fungert/ikke-fungert der.

F. eks. vet jeg (fra å ha bodd i andre land) at jo mer "FrP-politikk" landet har hatt, jo verre har "de fattige" det sammenlignet med "de rike".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært noe?

Nettopp!

Alt etter dialekten, hadde de kanskje trodd de var asylsøkere, og sendt dem på språkundervisning! *S* Ville nok gitt en overskrift i VG! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare manglende penger som er et problem for folk. Det største problemet er kanskje individuell hjelp til de som trenger det. Det er lover og regler for de fleste ting men de blir ikke fulgt.

Hei,

Det er jeg enig med deg i. Derfor skrev jeg til Liza (tror jeg det var, for ca 2 timer siden! *S*) at problemet i Norge ikke var reglene. (I Storbritannia følger de reglene, OG kaster deg på fortauet! *S*)

Og det du nevner er vanskeligere å endre. Det går jo dypt inn i det "typisk protestantiske psyke", hvor verdien ofte sees i sammenheng med hvor mye du arbeider.

Slik endres ved politikk og tid.

MEd vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden; beløpet skal gå til lege, mat, klær, telefon, bil/transport, fritidsbehov, ev. innkjøp til hjemmet, toalettartikler, medisiner.

Beløpet blir lite over tid, selv til dette. Holder noen måneder og etterhvert føler man at man begynner å bli sprø. Isolert. Men dersom en ikke går ut på by'n, kafé eller treffer folk på andre pengekrevende måter, lar bilen stå eller dropper bil, og ikke kjøper seg klær, så går det sånn tålelig!

De fleste prøver heller å betale ned gjeld med sosialstønaden fremfor å få tusenvis av kroner i renter lagt på gjelda hver måned.

Hei,

MEn hva er løsningen på det da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innslaget bekrefter, lille venn, at du ikke vet hva du snakker om.

Det er ikke lenge siden avisen skrev om en mann som ikke var nark. eller annet "udyr" som må bo i hjemmesnekret telt.

Hei,

Ja, og det eksempelet kom på første side av avisen...

Forøvrig burde ingen bo slik, om de var "udyr" eller "narkoman".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

::::

Men det var jo din argumentasjon for pensjonisten som frøs........

Hei,

Nei, fordi ingen forsvarer at pensjonister skal fryse. Men hva er løsningen hvis de (eller familie/venner) ikke melder fra?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke sammenligne dere med andre oljeland der fattigdommen er helt utryddet?

Saudi Arabia?

Kuwait?

Venezuela?

Tror de fattige i Norge har det bedre! ;-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er jeg enig med deg i. Derfor skrev jeg til Liza (tror jeg det var, for ca 2 timer siden! *S*) at problemet i Norge ikke var reglene. (I Storbritannia følger de reglene, OG kaster deg på fortauet! *S*)

Og det du nevner er vanskeligere å endre. Det går jo dypt inn i det "typisk protestantiske psyke", hvor verdien ofte sees i sammenheng med hvor mye du arbeider.

Slik endres ved politikk og tid.

MEd vennlig hilsen

Har vi tid å vente på det da?

De som har det verst har heller ikke mulighet til å streike. Så får vi som har muligheten til hjelpe andre som har det verre enn oss gjøre så godt vi kan til det skjer noe. Og selvfølgelig ikke stemme FrP :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Du får sende et brev til Stavanger Kommune og si at dere ankommer i januar, og hvis de ikke har hus ferdig så sover dere på kontoret deres!;-)

Med vennlig hilsen

Du får ikke sos.hjelp og leilighet i en kommune hvor du ikke har bodd de tre siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi tid å vente på det da?

De som har det verst har heller ikke mulighet til å streike. Så får vi som har muligheten til hjelpe andre som har det verre enn oss gjøre så godt vi kan til det skjer noe. Og selvfølgelig ikke stemme FrP :o)

Hei,

Nei, vi skal ikke vente, men vi kan ikke "banke" sosionomene heller. ;-) Problemet i Norge er vanligvis ikke mangel på penger, men heller "menneskene"!

Kanskje vi burde ansette en annen art? ;-) (Det finnes rykter om at dette allerede HAR skjedd på noen sosialkontor! *S*)

God natt! Nå må jeg sove!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke sos.hjelp og leilighet i en kommune hvor du ikke har bodd de tre siste årene.

Slike regler kan man "omgå" - f. eks. ved å "flytte pga jobb som ikke ble noe av" eller lignende. Eller få en midlertidig jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt eksisterer det i Norge, men ikke i noen sammenlignbar grad, på samme måte som man ikke kan sammenligne "vold i Oslo" med "vold i Sør Afrika". I Sør Afrika er det langt flere mord på 12 timer enn det er på et helt ÅR i Norge. Så ja, mord skjer i Norge, men sammenlignet med SA er det ikke akkurat "noe samfunns-problem".

Problemet til de fleste i Norge er at de aldri har sett noe alternativ til den utrolige velferdsstaten vi har. Man ser hver gang en pensjonist har det kaldt (ja, det er ille, og alle vet det burde ikke forekomme), men få tenker over hvordan pensjonister hadde det for 100 år siden, og at i vårt naboland (Russland) så fryser pensjonister i hjel. Ti-tusenvis.

Med vennlig hilsen

I følge en overlege ved Aker sykehus, er det ca.400 gamle som sulter i hjel bare i Oslo, hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en overlege ved Aker sykehus, er det ca.400 gamle som sulter i hjel bare i Oslo, hvert år.

Hei,

Men *hvorfor* sulter de ihjel?

(Ikke svar "matmangel"! *S*)

Det er neppe pga pengemangel, men kanskje fordi de bor alene, og ikke passer på å spise...?

Det er neppe pengemangel som gjør at disse ikke blir "detektert", men at de eldre selv/familie/venner ikke melder fra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men *hvorfor* sulter de ihjel?

(Ikke svar "matmangel"! *S*)

Det er neppe pga pengemangel, men kanskje fordi de bor alene, og ikke passer på å spise...?

Det er neppe pengemangel som gjør at disse ikke blir "detektert", men at de eldre selv/familie/venner ikke melder fra.

Med vennlig hilsen

Årsaken er:

Minst 2.500 eldre som kommer på sykehus i Oslo årlig lider av underernæring, viser beregninger.

Den omtalte overlegen sier at sykepleiere ikke registrer vekttap hos eldre, overser underernæring som diagnose, og ikke ser til at pasientene spiser nok riktig mat.

De dauer rett og slett på institusjon.

Sånn blir det når de eldre er en plage og "ekstraarbeid", og ikke "kunder" som betaler lønna til helsepersonalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er:

Minst 2.500 eldre som kommer på sykehus i Oslo årlig lider av underernæring, viser beregninger.

Den omtalte overlegen sier at sykepleiere ikke registrer vekttap hos eldre, overser underernæring som diagnose, og ikke ser til at pasientene spiser nok riktig mat.

De dauer rett og slett på institusjon.

Sånn blir det når de eldre er en plage og "ekstraarbeid", og ikke "kunder" som betaler lønna til helsepersonalet.

Hei,

Du skriver: "og ikke "kunder" som betaler lønna til helsepersonalet."

Så de "kundene" som ikke kan betale for seg (eller betale litt ekstra), de kan man altså sulte ihjel da...???

Har du noensinne vært innlagt på et privat sykehus?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...