Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Hei,

Jo, men når staten betaler regningen (altså, ikke et spesifikt beløp) for de som går "på sosialen", så er jo ikke det et problem.

===

Skammen ved å være fattig skyldes jo at det trossalt er få av dem, og jeg synes ikke staten skulle lage mange fattige, slik at de ikke skal føle skam! *S*

Med vennlig hilsen

..tror en hadde kommet langt med å fjerne sosialkontorene.

Lagt det inn under trygdekontor eller arbeidskontor, alt etter hva problemet til personen var, ev. slått sammen hele greia.

Om en hadde sluppet å gå dit en gang i mnd for å tigge om penger, og heller bare hadde sendt inn papirsøknader og ev. gått til noen som ikke hadde ansvaret for det økonomiske for rådgivning om hvordan å komme seg ut av situasjonen, så hadde det kanskje blitt bedre.

Det verste er å møte opp en gang per mnd for å be om penger.

En uverdig behandling som f.eks om din saksbehandler er syk den dagen du skal ha time, kan du risikere å ikke få time igjen før 3 uker etter, noe som resulterer i at du ikke kan betale husleie etc etc. I mellomtiden kan de kun tilby deg "akutt-hjelp" (350 kroner uka).

Slike ting skaper skam. Og utrygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Liza i London

Hei,

Jo, men når staten betaler regningen (altså, ikke et spesifikt beløp) for de som går "på sosialen", så er jo ikke det et problem.

===

Skammen ved å være fattig skyldes jo at det trossalt er få av dem, og jeg synes ikke staten skulle lage mange fattige, slik at de ikke skal føle skam! *S*

Med vennlig hilsen

Så hva de fattige føler er liksom statens ansvar?

Hvorfor privatiseres ikke dette også, slik det delvis gjøres i forhold til invandrerne?

I den sammenheng er det jo et brennende engasjemang, eller?

(Og selvsagt er det bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, jeg spør fordi jeg ville vite hvem det er du tenker på når du snakker om fattige? Pensjonister, arbeidsløse, narkomane, aleneforeldre..?

Dette er et ærlig spørsmål for å unngå å snakke forbi hverandre.

Og så lurte jeg på hva du regnet som "fattig"? F. eks. "Under xxxx kr måneden"

Med vennlig hilsen

Jeg tenker på alle de du har nevnt. Det finnes ikke noe untak, bortsett fra de som aldri vil forstå problemet. De v8il forhåpentlig ikke møte Norge i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi har hus og mange betaler opptil 10 000 i mnd i husleie.

Vi har gratis sykehus med ventelister opp til flere år.

Vi har også skoler i Oslo hvor ungene ikke kan lese i 3.klasse slik at det eneste alternativet er å sende ungene på privatskole.

Vi har et helsevesen som ikke funker i det hele tatt.

Mange betaler medisiner selv fordi man ikke får det på blå resept.

Noen får ikke mat fordi ingen kan mate dem pga tidsnød selv om kjøleskapet er fullt.

Noen får ikke stått opp av senga fordi ingen har tid til å hjelpe dem.

Osv osv

Dorthe,

Du skriver: "Vi har et helsevesen som ikke funker i det hele tatt."

Dette er hysteri!

Det norske helsevesenet var ca 10. best i verden, ifølge FN.

Jeg har bodd i ørten land i verden (med privat helseforsikring) og jeg får ihvertfall like god "service" i Norge. Vanligvis langt bedre.

Og jeg har to kroniske sykdommer (som er dødelige ubehandlet), og har intet å utsette på behandlingen på sykehus i Norge.

Jeg har fastlege, og kommer alltid inn samme dag (maks dagen etter).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva de fattige føler er liksom statens ansvar?

Hvorfor privatiseres ikke dette også, slik det delvis gjøres i forhold til invandrerne?

I den sammenheng er det jo et brennende engasjemang, eller?

(Og selvsagt er det bra)

Forstod ikke noe av det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..tror en hadde kommet langt med å fjerne sosialkontorene.

Lagt det inn under trygdekontor eller arbeidskontor, alt etter hva problemet til personen var, ev. slått sammen hele greia.

Om en hadde sluppet å gå dit en gang i mnd for å tigge om penger, og heller bare hadde sendt inn papirsøknader og ev. gått til noen som ikke hadde ansvaret for det økonomiske for rådgivning om hvordan å komme seg ut av situasjonen, så hadde det kanskje blitt bedre.

Det verste er å møte opp en gang per mnd for å be om penger.

En uverdig behandling som f.eks om din saksbehandler er syk den dagen du skal ha time, kan du risikere å ikke få time igjen før 3 uker etter, noe som resulterer i at du ikke kan betale husleie etc etc. I mellomtiden kan de kun tilby deg "akutt-hjelp" (350 kroner uka).

Slike ting skaper skam. Og utrygghet.

Hei,

Jeg er enig med deg i at ting burde slås sammen.

I Stavanger sende man en søknad i posten én gang hver 3. måned. Pengene kommer på konto 2-3 dager etterpå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe,

Du skriver: "Vi har et helsevesen som ikke funker i det hele tatt."

Dette er hysteri!

Det norske helsevesenet var ca 10. best i verden, ifølge FN.

Jeg har bodd i ørten land i verden (med privat helseforsikring) og jeg får ihvertfall like god "service" i Norge. Vanligvis langt bedre.

Og jeg har to kroniske sykdommer (som er dødelige ubehandlet), og har intet å utsette på behandlingen på sykehus i Norge.

Jeg har fastlege, og kommer alltid inn samme dag (maks dagen etter).

Med vennlig hilsen

Ja da så, spiller det da ingen rolle at andre kanskje ikke mottar den samme gode behandlingen som deg?

Noen har ventetider på 1-2 uker på time hos fastlege. Noen har "fastlege ledig stilling".

Andre er studenter eller nyinnflyttede i byer der ingen fastleger har ledig plass på listenene sine.

Noen står i kø i ett år eller mer for å få gjort svært viktige operasjoner for deres levestandard.

Ikke alle har noe dødelig.

Selvfølgelig mener jeg helsevesenet i norge er et av de bedre, men det kunne trenge litt nytenkning. Og helt sikkert mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er enig med deg i at ting burde slås sammen.

I Stavanger sende man en søknad i posten én gang hver 3. måned. Pengene kommer på konto 2-3 dager etterpå.

Med vennlig hilsen

Oi, det er faktisk første gangen jeg har hørt om en kommune som har gjort det slik. Det er jo genialt.

Jeg har bekjente i flere kommuner rundt i landet, og generelt er det samme linja, møt opp en gang i mnd.

Mine egne erfaringer er at du på denne "timen" snakker om været, dine egne fremtidsplaner (med svaret "åja" nesten uansett hva du sier), eller at du rett og slett får beskjed om å "skrive under her, vi har ikke tid å snakke".

Masse bortkastet tid, masse bortkastede administrasjonskostnader. Og skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får altså asylsøkere mer?

Ikke at det er noen unskyldning, det er en SKAM i et land som Norge!!!

Hei,

I Stavanger får en enslig voksen person ca 3000 + bolig (3500 i leie) + støm de første 6 månedene. Etter 6 måneder økes dette til 3600 + bolig + strøm. Det vil si at en enslig person kan få netto utbetalt ca 8000 kr i måneden.

Og selv om du skylder penger, kan de IKKE gi deg mindre enn dette, eller trekke deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da så, spiller det da ingen rolle at andre kanskje ikke mottar den samme gode behandlingen som deg?

Noen har ventetider på 1-2 uker på time hos fastlege. Noen har "fastlege ledig stilling".

Andre er studenter eller nyinnflyttede i byer der ingen fastleger har ledig plass på listenene sine.

Noen står i kø i ett år eller mer for å få gjort svært viktige operasjoner for deres levestandard.

Ikke alle har noe dødelig.

Selvfølgelig mener jeg helsevesenet i norge er et av de bedre, men det kunne trenge litt nytenkning. Og helt sikkert mer penger.

Når er det penger nok da?

Jeg har en helt vanlig fastlege, og intet av det jeg skriver er "spesialbehandling"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Dorthe,

Du skriver: "Vi har et helsevesen som ikke funker i det hele tatt."

Dette er hysteri!

Det norske helsevesenet var ca 10. best i verden, ifølge FN.

Jeg har bodd i ørten land i verden (med privat helseforsikring) og jeg får ihvertfall like god "service" i Norge. Vanligvis langt bedre.

Og jeg har to kroniske sykdommer (som er dødelige ubehandlet), og har intet å utsette på behandlingen på sykehus i Norge.

Jeg har fastlege, og kommer alltid inn samme dag (maks dagen etter).

Med vennlig hilsen

Igjen er du priviligert, Sør.

Du vet like godt som meg at helsevesenet i Norge fungerer godt for dem som har gode kontakter, status....og en litt spennende sykdom (helst hos menn, kvinners lidelser er mer nedprioritert) Er man kommet inn i systemet, ja, da fungerer det.

Men om jeg ikke kjenner systemet personlig, så vet jeg fra inside at det er uhyggelig store problemer i Norge på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..tror en hadde kommet langt med å fjerne sosialkontorene.

Lagt det inn under trygdekontor eller arbeidskontor, alt etter hva problemet til personen var, ev. slått sammen hele greia.

Om en hadde sluppet å gå dit en gang i mnd for å tigge om penger, og heller bare hadde sendt inn papirsøknader og ev. gått til noen som ikke hadde ansvaret for det økonomiske for rådgivning om hvordan å komme seg ut av situasjonen, så hadde det kanskje blitt bedre.

Det verste er å møte opp en gang per mnd for å be om penger.

En uverdig behandling som f.eks om din saksbehandler er syk den dagen du skal ha time, kan du risikere å ikke få time igjen før 3 uker etter, noe som resulterer i at du ikke kan betale husleie etc etc. I mellomtiden kan de kun tilby deg "akutt-hjelp" (350 kroner uka).

Slike ting skaper skam. Og utrygghet.

Arbeid for trygd. Det er noe Norge hadde tjent med.

Ikke fordi jeg er blå, men fordi norge kunne gått rimeligrundt med det.

Jeg går på trygd, ville ikke hjulpet meg, men en hel drøss for andre "jepp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe,

Du skriver: "Vi har et helsevesen som ikke funker i det hele tatt."

Dette er hysteri!

Det norske helsevesenet var ca 10. best i verden, ifølge FN.

Jeg har bodd i ørten land i verden (med privat helseforsikring) og jeg får ihvertfall like god "service" i Norge. Vanligvis langt bedre.

Og jeg har to kroniske sykdommer (som er dødelige ubehandlet), og har intet å utsette på behandlingen på sykehus i Norge.

Jeg har fastlege, og kommer alltid inn samme dag (maks dagen etter).

Med vennlig hilsen

Jeg må vente kanskje 3 uker for å komme til fastlegen og når jeg forteller hva som er galt vil han at jeg skal si hva slags behandling jeg mener er riktig. For han har ikke greie på hva som feiler meg. Så får å få en løsning på problemet må jeg ringe sykehuset mitt og vente kanskje 3 mnd før jeg får time eller kan bli lagt inn.

Men nå feiler det ikke meg noe dødlig da.

Dessuten synes jeg at folk som er avhengig av f.eks hjemmesykepleie blir behandlet utrolig dårlig. De har ingen bestemmelsesrett over seg selv lenger og er helt uten menneskeverd.

Ventetiden på hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralen er et år.

Men folk kan jo bare ligge i senga og vente for de har jo ikke noe annet å gjøre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I Stavanger får en enslig voksen person ca 3000 + bolig (3500 i leie) + støm de første 6 månedene. Etter 6 måneder økes dette til 3600 + bolig + strøm. Det vil si at en enslig person kan få netto utbetalt ca 8000 kr i måneden.

Og selv om du skylder penger, kan de IKKE gi deg mindre enn dette, eller trekke deg.

Med vennlig hilsen

Helt klart er et av de større problemer at regelverket praktiseres dårlig.

De fleste blir fattige av gjeldsproblemer, vi ble det ironisk nok av at boligmarkedet i den byen sambo jobbet i sviktet totalt. Var nødt å flytte grunnet mangel på bolig.

Men gjeldsproblemer: Flere sosialkontor nekter å hjelpe mennesker som ikke har noe å leve for grunnet gjeld. Både nekter de å hjelpe til med avtaler kreditor og skyldner, men også å hjelpe med å dekke det minstebeløp kreditor krever.

Det første gjerne fordi folk har en inntekt over kommunens norm (som ikke strekker til pga gjeld). Og at mange sosialkontor har fått det for seg at de ikke skal dekke gjeld åkke som. Det er skummelt.

Er også problemer dersom man får store utgifter på en gang, som graviditetsklær. En får ofte ingenting ekstra for å kjøpe seg noe å gå i, det skal gå av avsatte 2-300 kroner mnd til klær, medregnet i livsoppholdet. Blir noen harde mnd i begynnelsen der!

Nei, sosialordningen fjernes fra kommunene, bli mer effektiv, osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er faktisk første gangen jeg har hørt om en kommune som har gjort det slik. Det er jo genialt.

Jeg har bekjente i flere kommuner rundt i landet, og generelt er det samme linja, møt opp en gang i mnd.

Mine egne erfaringer er at du på denne "timen" snakker om været, dine egne fremtidsplaner (med svaret "åja" nesten uansett hva du sier), eller at du rett og slett får beskjed om å "skrive under her, vi har ikke tid å snakke".

Masse bortkastet tid, masse bortkastede administrasjonskostnader. Og skam.

Hei,

Jeg er villig til å akseptere en høyere skatt for at de som er fattigst i Norge skal få det langt bedre enn i dag. Og gjerne omprioritering av budsjettet til "deres fordel".

Poenget mitt er mer at "vi må ikke rive det vi har" før vi forstår hvor unikt det faktisk er. Forstår du hva jeg mener? Det er ikke noen "selvfølge" at folk ikke "sulter ihjel" (stort sett) i Norge. Når systemet fungerer 99,5% av tiden, så forkaster man ikke systemet; man fikser på den siste 0,5% (og delvis aksepterer at det nok er umulig å komme til 100,0%, fordi verden er ikke perfekt).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det penger nok da?

Jeg har en helt vanlig fastlege, og intet av det jeg skriver er "spesialbehandling"...

Med vennlig hilsen

Trenger ikke spesialbehandling for å forskjellsbehandles i norge, det varierer fra sted til sted, det er største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det penger nok da?

Jeg har en helt vanlig fastlege, og intet av det jeg skriver er "spesialbehandling"...

Med vennlig hilsen

Flink gutt :)

Du har skjønt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...