Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Hvem, eller hva, er det som bestemmer hva som er PK i Norge?

Det høres jo rimelig psykt ut!

tjah...ikkje veit eg, men min følelse mht min eigen situasjon, er at det er mi eiga skyld. den hjelpa eg var innom 2-3 ganger, krevde meir av meg enn eg klarte å yte, så eg kom meg aldri til bunns i tinga. eg har heile veien "løst" problemene ved å oversjå dei, og eg trur ikkje hjelperen innsåg kor sterk denne mekanismen er i meg.

eg trur dei fleste hjelpetrengende ser på sin eigen utilstrekkelighet som "sin eigen svakhet"...og dei fleste eg har snakka med har ikkje bidratt til å endre denne følelsen i meg. eg ser situasjonen som utelukkende min eigen feil, som eg sjølv må rydde i, og at eg ikkje orker det er også min eigen feil, etc.

eg regner også med at dei som leser svarene mine her vil meine at dette er ting som eg sjølv må ta ansvar for å rydde i, ...jo lengre tid eg lar det gå, jo verre blir det, osv.

når eg skriver dette no, blir eg skjelven, redd og på gråten, så dersom nokon skriver svar her om at eg "må gjere ditt og datt" så ikkje bli fornærma om eg ikkje svarer. ingen har sagt noko som eg ikkje er klar over sjølv, dum er eg ikkje. men så lenge løsningene er fleire år unna, føles det meste meiningsløst for meg som stort sett lever fra dag til dag på alle måter. ein måned fram i tid er vel omtrent det lengste eg klarer å sjå uten å bli redd. nei, det var løgn, eg blir redd av det også. men ei uke eller to, det går.

no mister eg poengene mine litt av syne....kva var det eg skulle sei..

jo, det var det med politisk korrekte holdninger. eg veit ikkje kor pk-holdninger kjem fra, men kanskje er det ikkje berre pk, men faktisk rett, også? at dei som er fattige har seg sjølv å takke? eg forventer iallfall at andre skal meine at -eg- har meg sjølv å takke, og eg meiner det vel sjølv også, eg veit ikkje kor eg skal plassere den psykiske sjukdommen hen i bildet. eg veit at den forårsaka ting, men... det var uansett eg sjølv som ikkje klarte ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Navlelo ;-)

Hva vil du egentlig med innlegget?

Du ønsker mer fokus på nordmenn og hvor fælt vi har det istedenfor å disutere for/mot sprittusjing av asylsøkere?

At Frp har stadig økende oppslutning og 1/3 av velgerne i sin hule hånd er dermed for lite? Ønsker du Irak-standard på neste valg - 100 % Carl Ivar?

Lykke til i neste jakt på mer navlelo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Neuni,

Du fortjener helt klart hjelp; mer enn "fortjener" - du har *rett* på hjelp.

Men det er jo litt "problematisk" å hjelpe dem som lider av "angst for å ta kontakt med hjelpeapparatet". Selvsagt kunne de besøke hjemme, men hva med dem som er redde for fremmede...??

Poenget mitt er at det ALLTID vil være noen som "faller utenfor", og selv om vi må jobbe for å redusere det antallet, så må vil ikke "rive ned" velferdsstaten fordi den ikke klarer 100,0%. For alternativet til velferdsstaten er langt, langt verre enn 100%....

Med vennlig hilsen

heilt enig i det om 100,0%, man må gjere det man kan, meir kan man ikkje gjere.

kanskje eit sterkere samarbeid mellom typiske store kreditorer (statens innkrevingssentral, f.eks) og hjelpeapparat vil kunne fange opp folk som ikkje tør oppsøke hjelp? eg veit ikkje om det finst noko slikt samarbeid, men det kunne vært noko...

når eg snakker om å "fortjene" hjelp, så meiner eg det ift den hjelpa den enkelte ønsker seg...som for min del at nokon skulle rydde opp uten at eg behøvde å gjere meir enn eg klarer (hvilket er minimalt, når det kjem til realitetene..). og eg har inntrykk av at slik hjelp ikkje er mulig å få, derfor har eg slutta å oppsøke hjelp. folk som forteller meg kva eg må gjere, når eg veit bedre enn dei kva som må til, det orker eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjah...ikkje veit eg, men min følelse mht min eigen situasjon, er at det er mi eiga skyld. den hjelpa eg var innom 2-3 ganger, krevde meir av meg enn eg klarte å yte, så eg kom meg aldri til bunns i tinga. eg har heile veien "løst" problemene ved å oversjå dei, og eg trur ikkje hjelperen innsåg kor sterk denne mekanismen er i meg.

eg trur dei fleste hjelpetrengende ser på sin eigen utilstrekkelighet som "sin eigen svakhet"...og dei fleste eg har snakka med har ikkje bidratt til å endre denne følelsen i meg. eg ser situasjonen som utelukkende min eigen feil, som eg sjølv må rydde i, og at eg ikkje orker det er også min eigen feil, etc.

eg regner også med at dei som leser svarene mine her vil meine at dette er ting som eg sjølv må ta ansvar for å rydde i, ...jo lengre tid eg lar det gå, jo verre blir det, osv.

når eg skriver dette no, blir eg skjelven, redd og på gråten, så dersom nokon skriver svar her om at eg "må gjere ditt og datt" så ikkje bli fornærma om eg ikkje svarer. ingen har sagt noko som eg ikkje er klar over sjølv, dum er eg ikkje. men så lenge løsningene er fleire år unna, føles det meste meiningsløst for meg som stort sett lever fra dag til dag på alle måter. ein måned fram i tid er vel omtrent det lengste eg klarer å sjå uten å bli redd. nei, det var løgn, eg blir redd av det også. men ei uke eller to, det går.

no mister eg poengene mine litt av syne....kva var det eg skulle sei..

jo, det var det med politisk korrekte holdninger. eg veit ikkje kor pk-holdninger kjem fra, men kanskje er det ikkje berre pk, men faktisk rett, også? at dei som er fattige har seg sjølv å takke? eg forventer iallfall at andre skal meine at -eg- har meg sjølv å takke, og eg meiner det vel sjølv også, eg veit ikkje kor eg skal plassere den psykiske sjukdommen hen i bildet. eg veit at den forårsaka ting, men... det var uansett eg sjølv som ikkje klarte ansvaret.

Hei Neuni,

Det er det offentliges ansvar å hjelpe deg - uansett. Det er ikke "din feil".

Men, noen ganger er det "nesten umulig" for det offentlige å hjelpe. Den personen som skal hjelpe deg kan jo ikke "telepati"... H*n er avhengig av å vite/forstå hva du trenger hjelp til...

Det er helt meningsløst å si at "det er X sin skyld" - for det er situasjonen som er uheldig. For de kan ikke hjelpe hvis de ikke vet hva de skal hjelpe med, og hvis problemet er at "du kan ikke fortelle dem hva" så står man fast.

Og da må man tenke litt "utradisjonelt" - sende samboer for å snakke med dem, ta med en venn, skrive ting ned i et brev til saksbehandler, eller annet...

*klem til deg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjah...ikkje veit eg, men min følelse mht min eigen situasjon, er at det er mi eiga skyld. den hjelpa eg var innom 2-3 ganger, krevde meir av meg enn eg klarte å yte, så eg kom meg aldri til bunns i tinga. eg har heile veien "løst" problemene ved å oversjå dei, og eg trur ikkje hjelperen innsåg kor sterk denne mekanismen er i meg.

eg trur dei fleste hjelpetrengende ser på sin eigen utilstrekkelighet som "sin eigen svakhet"...og dei fleste eg har snakka med har ikkje bidratt til å endre denne følelsen i meg. eg ser situasjonen som utelukkende min eigen feil, som eg sjølv må rydde i, og at eg ikkje orker det er også min eigen feil, etc.

eg regner også med at dei som leser svarene mine her vil meine at dette er ting som eg sjølv må ta ansvar for å rydde i, ...jo lengre tid eg lar det gå, jo verre blir det, osv.

når eg skriver dette no, blir eg skjelven, redd og på gråten, så dersom nokon skriver svar her om at eg "må gjere ditt og datt" så ikkje bli fornærma om eg ikkje svarer. ingen har sagt noko som eg ikkje er klar over sjølv, dum er eg ikkje. men så lenge løsningene er fleire år unna, føles det meste meiningsløst for meg som stort sett lever fra dag til dag på alle måter. ein måned fram i tid er vel omtrent det lengste eg klarer å sjå uten å bli redd. nei, det var løgn, eg blir redd av det også. men ei uke eller to, det går.

no mister eg poengene mine litt av syne....kva var det eg skulle sei..

jo, det var det med politisk korrekte holdninger. eg veit ikkje kor pk-holdninger kjem fra, men kanskje er det ikkje berre pk, men faktisk rett, også? at dei som er fattige har seg sjølv å takke? eg forventer iallfall at andre skal meine at -eg- har meg sjølv å takke, og eg meiner det vel sjølv også, eg veit ikkje kor eg skal plassere den psykiske sjukdommen hen i bildet. eg veit at den forårsaka ting, men... det var uansett eg sjølv som ikkje klarte ansvaret.

eh..eg har egentlig ikkje noko i denne tråden å gjere, og no rippa eg opp i detta...så eg skal logge meg av og fortrenge. eg var omsider i ferd med å kunne tenke på kva eg skal drive med framover, men det var fordi eg hadde glømt at eg har økonomiske problemer. så eg skal sjå om ikkje eg kan glømme det igjen, sånn at eg kan drømme litt igjen :)

*hoppe ut i verden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hva vil du egentlig med innlegget?

Du ønsker mer fokus på nordmenn og hvor fælt vi har det istedenfor å disutere for/mot sprittusjing av asylsøkere?

At Frp har stadig økende oppslutning og 1/3 av velgerne i sin hule hånd er dermed for lite? Ønsker du Irak-standard på neste valg - 100 % Carl Ivar?

Lykke til i neste jakt på mer navlelo!

Nå var det nå ikke min egen navlelo, da.

Og, ja...jeg formulerer meg kanskje litt uklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det nå ikke min egen navlelo, da.

Og, ja...jeg formulerer meg kanskje litt uklart

Hei Liza,

Du skriver: "Nå var det nå ikke min egen navlelo"

Er det bedre å studere andre folks navlelo? *ler*

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Navlelo;-)

Nå var det nå ikke min egen navlelo, da.

Og, ja...jeg formulerer meg kanskje litt uklart

Fortell hvem som eide navleloet!

Jeg lar tvilen komme tiltalte til gode....kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei Liza,

Du skriver: "Nå var det nå ikke min egen navlelo"

Er det bedre å studere andre folks navlelo? *ler*

*klem*

Man ser selvsagt den bedre! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Fortell hvem som eide navleloet!

Jeg lar tvilen komme tiltalte til gode....kom igjen!

Først må jo du definere hva navlelo er....og hvorfor du trakk det inn her.

Imens skal jeg forberede prosedyren..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klamydia

Joda, men private har generelt problemer med å ville leie ut til folk de ikke vet hvem er og som ikke har jobb.

Man må nesten FÅ LOV å leie før man kan søke om å få det betalt. Dermed må en nesten betale den første husleia selv, mens en venter. Og depositum, siden majoriteten av utleierne ikke godtar sosialgaranti.

Leiemarkedet har snudd nå. Det er vanskelig å få leid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lora,

Min "standard, normale" fastlege kommer jeg inn hos på flekken, og hun tar små-operasjoner "der og da".

Maten i Norge er dyrere enn i Tyskland, men nordmenn tjener bedre. Mat utgjør kun 10% av "gjennomsnittslønnen", så selv om maten i Norge er kanskje 30% dyrere, så utgjør dette kun en forskjell på 3%.

Med vennlig hilsen

Hallo lille verdensmester; jeg BOR her i Tyskland så det er kanskje en MULIGHET for at jeg vet denne ENE tingen bedre enn deg?!?

Forresten, jeg tjener bedre her enn jeg gjorde i Norge. det samme gjør samboeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klamydia

Hei,

Det er fordi det er noe helt annet å være fattig i Norge enn i Storbritannia! Når staten skaffer deg et hus, OG ca 3-4000 i måneden til mat, så er det helt forskjellig fra å bli dumpet på fortauet i Storbritannia.

"Skammen" i Norge skylden én av to ting:

1) Det er så få fattige, at de som "klarer" å falle gjennom blir liksom "skyldige i det selv". De blir nesten "curiosities", og man har ikke den "felles-kulturen blant fattige" som man har i Storbritannia og andre land med u-lands økononmi.

2) Historiske/religiøse årsaker (pietismen / puritanismen). (Ikke noe med "fasade" å gjøre - det er det (minst) like mye av i GB)

Intet av dette skyldes "politiske vedtak" (eller mangel på sådanne). Du kan ikke lage et system hvor ingen noensinne faller gjennom.

*klem*

Jeg irriterer meg noe jævlig over at du avslutter ethvert debattinnlegg til Liza med en klem. Hersketeknikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo lille verdensmester; jeg BOR her i Tyskland så det er kanskje en MULIGHET for at jeg vet denne ENE tingen bedre enn deg?!?

Forresten, jeg tjener bedre her enn jeg gjorde i Norge. det samme gjør samboeren min.

*ler*

..eh... hva vet du om min fastlege, hvis du bor i Tyskland??

Jeg påpekte at det du skrev gjelder like mye her i Norge.

===

Ifølge statistikken fra FN så har Norge verdens høyeste levestandard, så selv om du tjener bedre i Tyskland enn i Norge, så er det åpenbart at flertallet ikke gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Navlelo ;-)

Først må jo du definere hva navlelo er....og hvorfor du trakk det inn her.

Imens skal jeg forberede prosedyren..........

Jeg reagerer på at du trekker fram rasismebegrepet og feilfokusering når du vil egentlig snakke om fattig-Norge (litt merkelig er det jo at en nordmann i utlandet skal være ekspertkomentator på Norge og uten å ha oversikt over det store velgersiget til Frp og de andre blånissene. Du blir ikke mindre egoist om du sitter i London og sprer Frp politikk. Dermed: ditt eget navlelo!).

Og så setter du svake grupper opp mot hverandre i klassisk Frp-stil. Den leksa er gammel og velkjent. Er du opptatt av fattigdom, så vær det og ikke dra fram "feilfokusering" og "ikke ta oppmerksomheten bort fra oss".

Skal du kritisere noe må det vel være skattelette og tilgræbbing fra oss med gjennomsnittslønn og oppover. Oss er det jo ikke noe synd på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg noe jævlig over at du avslutter ethvert debattinnlegg til Liza med en klem. Hersketeknikk!!

En "*klem*" skrevet på en skjerm var jo også noe å irritere seg over...

At Liza og jeg kan være uenige om noe, betyr da vel ikke at vi ikke kan være venner, og evt. kjenne hverandre godt nok til å kunne skrive "*klem*"?

Hvis jeg skrev en normal melding til Liza ville jeg brukt "*klem*" - skulle jeg da plutselig slutte fordi vi diskuterte noe "alvorlig"?

Forøvrig tror jeg ikke Liza ville bli "mer enig" med meg uansett "*klemmer*" eller ei! *ler*

Med vennlig hilsen (eller en "*klem*" hvis du vil ha! :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

..eh... hva vet du om min fastlege, hvis du bor i Tyskland??

Jeg påpekte at det du skrev gjelder like mye her i Norge.

===

Ifølge statistikken fra FN så har Norge verdens høyeste levestandard, så selv om du tjener bedre i Tyskland enn i Norge, så er det åpenbart at flertallet ikke gjør det.

Med vennlig hilsen

Unnskyld meg, men hva har dine kroniske sykdommer og din fastlege med matprisene i Tyskland å gjøre?

Matprisene er nemlig ikke 30% høyere i Norge,- de er over 50% høyere.

En liter melk f.eks koster her 4 norske kroner.

Det er forresten påfallende hvordan du opererer.

Du er jo alltid den som forsvarer andre land og utlendinger. Når noen nå sier noe negativt om Norge er du raskt ute med å slå ned på det også.

Det bekrefter vel bare det de fleste her sier om deg, nemlig at du er en kverulant.

Selvfølgelig fins det mange ting som ikke er optimale i Tyskland også. Men nå snakket vi om Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg reagerer på at du trekker fram rasismebegrepet og feilfokusering når du vil egentlig snakke om fattig-Norge (litt merkelig er det jo at en nordmann i utlandet skal være ekspertkomentator på Norge og uten å ha oversikt over det store velgersiget til Frp og de andre blånissene. Du blir ikke mindre egoist om du sitter i London og sprer Frp politikk. Dermed: ditt eget navlelo!).

Og så setter du svake grupper opp mot hverandre i klassisk Frp-stil. Den leksa er gammel og velkjent. Er du opptatt av fattigdom, så vær det og ikke dra fram "feilfokusering" og "ikke ta oppmerksomheten bort fra oss".

Skal du kritisere noe må det vel være skattelette og tilgræbbing fra oss med gjennomsnittslønn og oppover. Oss er det jo ikke noe synd på!

Oi,det var litt av en salve!

Men både du og Sør har faktisk lært meg noe om meg selv...jeg både anser meg selv..og blir ansett for å være altfor ventreradikal....men det må tydeligvis være etter britisk standard! Så nå får jeg gå i tenkeboksen en stund * S*

Men - det var ikke meningen å sette svake grupper opp mot hverandre! Tvert imot, det var et forsøk på å utfordre noen av dere sterke.

Rasimen trakk jeg inn fordi så mange tråder omhandlet den.

Og i all uskyldighet etterlyste jeg engasjementet for andre svake grupper.

Jeg tror ikke at jeg noe sted har sagt "enten-eller", tvert imot. Men at det kanskje kan ha blitt oppfattet sånn, vel...det råder ikke jeg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva har dine kroniske sykdommer og din fastlege med matprisene i Tyskland å gjøre?

Matprisene er nemlig ikke 30% høyere i Norge,- de er over 50% høyere.

En liter melk f.eks koster her 4 norske kroner.

Det er forresten påfallende hvordan du opererer.

Du er jo alltid den som forsvarer andre land og utlendinger. Når noen nå sier noe negativt om Norge er du raskt ute med å slå ned på det også.

Det bekrefter vel bare det de fleste her sier om deg, nemlig at du er en kverulant.

Selvfølgelig fins det mange ting som ikke er optimale i Tyskland også. Men nå snakket vi om Norge.

Du skriver: "Selvfølgelig fins det mange ting som ikke er optimale i Tyskland også. Men nå snakket vi om Norge."

...eh... var det ikke DU som kom drassende med "Tyskland"?

===

En internasjonal undersøkelse viste at mat i Norge var 29% dyrere enn ellers i Europa. Du finner nok eksempler på større og mindre forskjeller.

Videre, etter som gjennomsnittslønnen i Norge er høyere enn i Tyskland utgjør ikke dette mer enn 3-5% av lønnen uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...