Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Det er nok fordi så mange har vært med på "syte-koret" om hvor elendig det er i Norge, at høyre-siden (som ihvertfall ikke vil "de fattige" noe "godt") har gått frem...

Med vennlig hilsen

Problemet er nok at sytekoret ikke organiserer seg. Mener min mor, sosionomen.

Og noe med psykiske mekanismer. De gode intensjonene til lovverket blir ikke oppfyllt, og om de skulle blitt det inntreffer psykiske mekanismer hos de som har jobb og lønn, og sørger for et inntrykk av at de som ikke har det, mottar alt for mye.

Dermed blir det regulert ned igjen.

(Husker ikke det der helt)

FrP skryter jo på seg å ha blitt de fattiges fremste talspersoner. Eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg selvsagt enig med deg i, men det er jo nettopp et "minimumsbeløp". Hvis det var "mer enn for de som jobbet", så ville jo en god del av befolkningen ikke jobbe...

Med vennlig hilsen

Så du mener at de som ikke jobber dvs slike som deg og meg ikke fortjener bedre?

Du forstår, jeg er ikke så heldig at jeg har en samboer jeg kan leve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum. Bensin. Å få leid en leilighet når en ikke kan reise ned å se på den/treffe folkene som leier ut. Ting vi trenger til leilighet ( Vi har blant annet ikke sofa, denne følger med leiligheta vi bor i nå).

Hei,

Forstår det er vanskelig.

En av mine venninner "flyttet" fra NØ Brasil (lut fattig) med moren på lasteplanet av en lastebil. 3000 km i støv og drepende varm sol.

Snakke med folk du møter på DOL, og forsøke å finne noen som kan leie ut til deg, eller sjekke leilighet....?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Forstår det er vanskelig.

En av mine venninner "flyttet" fra NØ Brasil (lut fattig) med moren på lasteplanet av en lastebil. 3000 km i støv og drepende varm sol.

Snakke med folk du møter på DOL, og forsøke å finne noen som kan leie ut til deg, eller sjekke leilighet....?

Med vennlig hilsen

Det ordner seg nok!

Jeg bare håper noen er tøffe nok til å leie ut leilighet til noen de aldri har truffet, som ikke har jobb :-)

Vi får se etter jul, har lagt hele prosjektet på is et par mnd, siden jeg har gått arbeidsmarkedskurs (datakortet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at sytekoret ikke organiserer seg. Mener min mor, sosionomen.

Og noe med psykiske mekanismer. De gode intensjonene til lovverket blir ikke oppfyllt, og om de skulle blitt det inntreffer psykiske mekanismer hos de som har jobb og lønn, og sørger for et inntrykk av at de som ikke har det, mottar alt for mye.

Dermed blir det regulert ned igjen.

(Husker ikke det der helt)

FrP skryter jo på seg å ha blitt de fattiges fremste talspersoner. Eller noe i den dur.

Hei,

Du skriver: "FrP skryter jo på seg å ha blitt de fattiges fremste talspersoner. Eller noe i den dur."

Det er skremmende at enkelte tror på dette. Dette er partiet som vil/ville kutte i alle offentlige støtteordninger. Som drev kampanjer mot alenemødre og folk som gikk på sosialen, og som vil "legge ned hele Nordnorge" (bortsett fra akkurat nå, fordi det var noen der som stemte for dem)....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal love deg at jeg ikke har stemt på det bystyret som er i Oslo nå.

Og hvorfor snakker du om Stavanger? Jeg bor midt i Oslo og er overlykkelig over at jeg eier leiligheten min og ikke har satt mine ben på sosialkontoret på flere år.

Jeg snakker om Stavanger, fordi jeg bor i Stavanger! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Forstår det er vanskelig.

En av mine venninner "flyttet" fra NØ Brasil (lut fattig) med moren på lasteplanet av en lastebil. 3000 km i støv og drepende varm sol.

Snakke med folk du møter på DOL, og forsøke å finne noen som kan leie ut til deg, eller sjekke leilighet....?

Med vennlig hilsen

Nå var du morsomn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Forstår det er vanskelig.

En av mine venninner "flyttet" fra NØ Brasil (lut fattig) med moren på lasteplanet av en lastebil. 3000 km i støv og drepende varm sol.

Snakke med folk du møter på DOL, og forsøke å finne noen som kan leie ut til deg, eller sjekke leilighet....?

Med vennlig hilsen

Jeg får ta meg gjennom snøkovet over fjellene nedover, med mann, barn og flyttelass på ryggen utti januar :-)

Når jeg kommer frem kan jeg bo på fortauet mens jeg søker kommunal bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart er et av de større problemer at regelverket praktiseres dårlig.

De fleste blir fattige av gjeldsproblemer, vi ble det ironisk nok av at boligmarkedet i den byen sambo jobbet i sviktet totalt. Var nødt å flytte grunnet mangel på bolig.

Men gjeldsproblemer: Flere sosialkontor nekter å hjelpe mennesker som ikke har noe å leve for grunnet gjeld. Både nekter de å hjelpe til med avtaler kreditor og skyldner, men også å hjelpe med å dekke det minstebeløp kreditor krever.

Det første gjerne fordi folk har en inntekt over kommunens norm (som ikke strekker til pga gjeld). Og at mange sosialkontor har fått det for seg at de ikke skal dekke gjeld åkke som. Det er skummelt.

Er også problemer dersom man får store utgifter på en gang, som graviditetsklær. En får ofte ingenting ekstra for å kjøpe seg noe å gå i, det skal gå av avsatte 2-300 kroner mnd til klær, medregnet i livsoppholdet. Blir noen harde mnd i begynnelsen der!

Nei, sosialordningen fjernes fra kommunene, bli mer effektiv, osv osv osv

"Men gjeldsproblemer: Flere sosialkontor nekter å hjelpe mennesker som ikke har noe å leve for grunnet gjeld. Både nekter de å hjelpe til med avtaler kreditor og skyldner, men også å hjelpe med å dekke det minstebeløp kreditor krever.

Det første gjerne fordi folk har en inntekt over kommunens norm (som ikke strekker til pga gjeld). Og at mange sosialkontor har fått det for seg at de ikke skal dekke gjeld åkke som. Det er skummelt. "

----

På kornet!!!!

Ikke skjønner jeg at det går an.... men dette skjer på mange sosialkontorer i dette landet, dessverre!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "FrP skryter jo på seg å ha blitt de fattiges fremste talspersoner. Eller noe i den dur."

Det er skremmende at enkelte tror på dette. Dette er partiet som vil/ville kutte i alle offentlige støtteordninger. Som drev kampanjer mot alenemødre og folk som gikk på sosialen, og som vil "legge ned hele Nordnorge" (bortsett fra akkurat nå, fordi det var noen der som stemte for dem)....

Med vennlig hilsen

Mm, men en ser det jo i budsjettforliket at de ikke holder det de "lover".

(uten at jeg kan komme med et spesifikt eksempel)

*rystet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "FrP skryter jo på seg å ha blitt de fattiges fremste talspersoner. Eller noe i den dur."

Det er skremmende at enkelte tror på dette. Dette er partiet som vil/ville kutte i alle offentlige støtteordninger. Som drev kampanjer mot alenemødre og folk som gikk på sosialen, og som vil "legge ned hele Nordnorge" (bortsett fra akkurat nå, fordi det var noen der som stemte for dem)....

Med vennlig hilsen

Kan jeg være så frekk, sir, hvilket parti stemmer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om Stavanger, fordi jeg bor i Stavanger! :-)

Med vennlig hilsen

Da tror jeg ikke man kan sammenligne sosialkontoret i Oslo med sosialkonoret i Stavanger. Kanskje får folk det de trenger i Stavanger, i Oslo skulle man tro at sosionomen skulle betale ut av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at de som ikke jobber dvs slike som deg og meg ikke fortjener bedre?

Du forstår, jeg er ikke så heldig at jeg har en samboer jeg kan leve på.

Hei,

(Jeg jobber.)

Jo, du ikke bare "fortjener", men "har absolutt rett på" å leve et godt liv. Og at staten skal "levere" dette.

Det er også derfor at jeg sier at jeg er villig til å betale mer i skatt nettopp for at slikt skal skje.

Samtidig så må vi være realistiske. Det er svært mange som ikke er enige i den tankegangen - særlig på høyresiden i politikken.

Og når man ser hvordan ting er i "de fleste andre land" så blir det enda viktigere å passe på det vi har her. Norge er langt fra perfekt, men vi er tross alt ledende.

I de fleste andre land, ville jeg vært stein-død (pga manglende medisisk behandling), og du ville trolig vært kastet på fortauet! Vi må også beskytte det systemet som eksisterer mot andre fra dem som virkelig vil rive det i filler. Så får vi heller forbedre systemet samtidig.

Men bedre med et "ikke-perfekt system" enn "ikke noe system".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta meg gjennom snøkovet over fjellene nedover, med mann, barn og flyttelass på ryggen utti januar :-)

Når jeg kommer frem kan jeg bo på fortauet mens jeg søker kommunal bolig.

Hei,

Her kan du leie privat, også betaler kommunen husleie og elektrisitet. (Fungerer ihvertfall slik for noen jeg kjenner.) Vet ikke helt hvordan det funker når du har barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her kan du leie privat, også betaler kommunen husleie og elektrisitet. (Fungerer ihvertfall slik for noen jeg kjenner.) Vet ikke helt hvordan det funker når du har barn.

Med vennlig hilsen

Joda, men private har generelt problemer med å ville leie ut til folk de ikke vet hvem er og som ikke har jobb.

Man må nesten FÅ LOV å leie før man kan søke om å få det betalt. Dermed må en nesten betale den første husleia selv, mens en venter. Og depositum, siden majoriteten av utleierne ikke godtar sosialgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være så frekk, sir, hvilket parti stemmer de?

Hei,

Jeg har ikke et parti jeg "identifiserer" meg med, eller er medlem i. Til venstre for sentrum, men ikke noe vidre langt. (Jeg er overhodet ikke kommunist, eller noe lignende! *ler*)

Det er to helt separate grunner til at jeg ikke liker FrP:

1) Deres menneskesyn "stinker". (Ikke noe med politikken, men hvordan de "er", og at de stadig angriper de "svakeste")

2) Den økonomiske politikken henger overhodet ikke på greip, og ville være særdeles ugunstig for de svakeste i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielle tall finnes vel knapt i Norge. I den forstand at vi ikke har definert noe entydig fattigdomsbegrep.

Det som er klart, er jo at vi snakker om relativ fattigdom - det er ikke mat de fleste fattige i Norge mangler - det er bare alt det andre...

Litt innsikt i hvor mange det dreier seg om er ved f.eks å finne antallet aleneboende mistepensjonister, (Ikke så rent få av dem), studenter, sosialklienter osv. I tillegg kommer temmelig mange andre, men mindre ensartede grupper.

For litt lesing om "fattigdom i Norge", kan man jo begynne her:

http://www.fafo.no/pub/rapp/672/672.pdf

http://www.dagbladet.no/nyheter/32760.html

http://www.statsbudsjettet.dep.no/2003/oss.asp?kid=3&p=1&searchtxt=

http://www.aleneforeldreforeningen.no/magasin/affoposten/01-4/kronikk%20Line%20Schou.htm

http://www.barneombudet.no/html/info/foredrag/fattigdom.html

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/stmeld/044001-040003/index-dok000-n-n-a.html

forøvrig kan det vel være at man kan grave fram antallet minstepensjonister f.eks på www.ssb.no (kanskje...)

mvh (og god natt)

Men alle som er minstepenjonister er ikke nødvendigvis fattige. Det vil jo f.eks ha betydning om man har en gjeldfri leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

(Jeg jobber.)

Jo, du ikke bare "fortjener", men "har absolutt rett på" å leve et godt liv. Og at staten skal "levere" dette.

Det er også derfor at jeg sier at jeg er villig til å betale mer i skatt nettopp for at slikt skal skje.

Samtidig så må vi være realistiske. Det er svært mange som ikke er enige i den tankegangen - særlig på høyresiden i politikken.

Og når man ser hvordan ting er i "de fleste andre land" så blir det enda viktigere å passe på det vi har her. Norge er langt fra perfekt, men vi er tross alt ledende.

I de fleste andre land, ville jeg vært stein-død (pga manglende medisisk behandling), og du ville trolig vært kastet på fortauet! Vi må også beskytte det systemet som eksisterer mot andre fra dem som virkelig vil rive det i filler. Så får vi heller forbedre systemet samtidig.

Men bedre med et "ikke-perfekt system" enn "ikke noe system".

Med vennlig hilsen

Jo, jeg hadde sikkert bodd på gata hadde jeg bodd i et annet land uten system. Men hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land hele tiden. Vi bor her, heldigvis :o), Jeg mener man må sammeligne med andre som lever i samme land. Det er jo den forskjellen som er synlig for oss som bor her.

Det er ikke bestandig så greit for barn f.eks å ikke få være med på de samme tingene som "alle andre"

Men dette eksempelet er jo blitt skrevet om mange ganger her på dol og er vel egentlig utdebattert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men private har generelt problemer med å ville leie ut til folk de ikke vet hvem er og som ikke har jobb.

Man må nesten FÅ LOV å leie før man kan søke om å få det betalt. Dermed må en nesten betale den første husleia selv, mens en venter. Og depositum, siden majoriteten av utleierne ikke godtar sosialgaranti.

Hei,

Du får sende et brev til Stavanger Kommune og si at dere ankommer i januar, og hvis de ikke har hus ferdig så sover dere på kontoret deres!;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...