Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

Hvis du tror at sosialklienter i Norge har 3-4000 i måneden til MAT, så har du bomma - og det stygt også!

Da gjør du samme feil som staten i sine utregninger -nemlig det å tro at den eneste utgiften man har er til bolig.

mvh

Vet du noe om hvor mye staten regner til livsopphold etter at husleie er betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Men det er denne form for tankegang jeg ikke forstår, Sør!

Hvor er opprørtheten over at pensjonister må fryse?

Hvorfor debatteres ikke slike ting?

Hvis det hjelper en frysende pensjonist å tenke 100 år tilbake, så skulle jo det samme gjelde for asylsøkere når de blir "beskrevet" på armen av politiet.

Eller?

Sammenlignet med de levevilkår de har flyktet fra, så må jo en slik påskrift være next to nothing

*rister på hodet*

Hei,

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

===

Sosialkontorene i Norge betaler "husleie + elektrisitet", nettopp for at folk ikke skal "spare seg til døde". "Livsopphold" kommer i tillegg til dette. Samt en rekke andre stønader hvis du har barn.

Men det er folk som ikke søker og hjelp, og hva skal man gjøre med dem? Skal vi ha en stat som sier "vi har vært hjemme hos deg og målt temperaturen, og vi synes det var så kaldt at du bør søke om xxx"?

Blir ikke det enda mer av nettopp det du kritiserte i ditt "valium i melk" innlegg? Blandet med BigBrother...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok rimelig fraværende her jeg bor ja.

Men jeg jobber tross alt i London.

Jeg har børsvenner som ikke oppfører seg som dine venner.

Jeg har jobbet, på kveldstid, i de absolutt fattigste bydelene...jeg kjenner fattigdommen her.

Men det var jo egentlig ikke dette jeg skrev om i utgangspunktet......

Og jeg kjenner fattigdommen her hjemme: Det er ikke store forskjellen, tro meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

===

Sosialkontorene i Norge betaler "husleie + elektrisitet", nettopp for at folk ikke skal "spare seg til døde". "Livsopphold" kommer i tillegg til dette. Samt en rekke andre stønader hvis du har barn.

Men det er folk som ikke søker og hjelp, og hva skal man gjøre med dem? Skal vi ha en stat som sier "vi har vært hjemme hos deg og målt temperaturen, og vi synes det var så kaldt at du bør søke om xxx"?

Blir ikke det enda mer av nettopp det du kritiserte i ditt "valium i melk" innlegg? Blandet med BigBrother...

Med vennlig hilsen

En rekke andre stønader ..

Tenker du da på småbarnstillegget som trekkes fra sosialstønaden? Eller kontantstøtten som også trekkes fra? Eller hva med bostøtten, som trekkes fra den også?

Eller tenker du kanskje på de 200 kroner ekstra i mnd jeg kunne fått fordi jeg har et barn, men som jeg ikke får fordi sambo har en "inntekt" på 8000 kr mnd, og dermed skal kunne forsørge vesla helt?

Fordi vesla bor i huset må sambo med sine 8000 trygdekroner i mnd dekke 2/3 av husleia, jeg får ikke dekket halve via sosialkontoret, fordi han "tjener for bra".

Nei, du må nok tenke på barnetrygden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok rimelig fraværende her jeg bor ja.

Men jeg jobber tross alt i London.

Jeg har børsvenner som ikke oppfører seg som dine venner.

Jeg har jobbet, på kveldstid, i de absolutt fattigste bydelene...jeg kjenner fattigdommen her.

Men det var jo egentlig ikke dette jeg skrev om i utgangspunktet......

Hei,

Mener da ikke at alle børsmeglere gjør slikt da! *ler*

Jeg vet at du ikke skrev om den fattigdommen i utgangspunktet, men jeg svarte at den påståtte norske selvgodheten (som jeg mener eksisterer, men på et annet plan enn det du sikter til) kanskje skyldes at vi faktisk har det "ganske så godt her".

En god måte å si det på er at vi sitter med ræva midt i bløtkaken! :-)

Du synes "vi" er passive - greit nok,men poenget var da at "dere" har mye større grunn til "revolusjon" enn "oss"...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om hvor mye staten regner til livsopphold etter at husleie er betalt?

Dersom du er samboer eller deler bolig med noen jobber de med et minstebeløp på ca 2500 kroner synes jeg å huske. Enkelte kommuner gir mer enn dette.

Her jeg bor er det 3700 kroner per person som deler bolig med noen, 4500 hvis du bor alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du noe om hvor mye staten regner til livsopphold etter at husleie er betalt?

Jeg _tror_ den veiledende satsen til livsopphold ligger på 3600 kroner. (Den var i alle fall det for et år eller to siden, og slike satser er jo ikke akkurat kjent for å stige i takt med den generelle lønnsøkningen i Norge - eller med prisstigningen for den saks skyld)

Men den er altså bare veiledende. Kommunene står fritt til å gi mer - eller mindre. Enkelte kommuner har valgt å legge seg i nedre halvdel av 2000-tallet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rekke andre stønader ..

Tenker du da på småbarnstillegget som trekkes fra sosialstønaden? Eller kontantstøtten som også trekkes fra? Eller hva med bostøtten, som trekkes fra den også?

Eller tenker du kanskje på de 200 kroner ekstra i mnd jeg kunne fått fordi jeg har et barn, men som jeg ikke får fordi sambo har en "inntekt" på 8000 kr mnd, og dermed skal kunne forsørge vesla helt?

Fordi vesla bor i huset må sambo med sine 8000 trygdekroner i mnd dekke 2/3 av husleia, jeg får ikke dekket halve via sosialkontoret, fordi han "tjener for bra".

Nei, du må nok tenke på barnetrygden :-)

Hei Tilti,

Men med mindre du forfekter kommunisme....???

Har du undersøkt hva du ville fått i andre land?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg er en av de fattige i norge.

Både jeg og sambo er arbeidsledig. Har ansvaret for ei lita jente på 2 år.

Sammenlagt har vi utbetalt 10 000 kr mnd i sosialstønad, kontantstøtte og barnetrygd, og 7000 kr 3 ganger i året i bostøtte fra husbanken.

Såklart er vi slitne av å alltid tenke på pengene. Det er ganske hardt de mnd vi må kjøpe dress, sko, støvler etc til vesla før vinteren. Julen krever mye kreativitet.

Men jeg vil ikke påstå vi har det fælt. Vi er kanskje heldige som ikke er avhengige av alkohol, narkotika eller røyk . Vi har råd til en ca 55 kvadrat stor leilighet, strøm, å holde 3 datamaskiner i drift, har faktisk klart å oppgradere dem litt også. Var på ferie i år!. Vi har adsl. Og telefon.

For tiden er vi faktisk ikke sosialklienter, utrolig nok har sambo klart å skaffe seg en jule-ekstrahjelp-jobb, og jeg går på arbeidsmarkedskurs! Litt ekstra til julen :-)

Men alt i alt, jeg synes ikke vi har det fælt. Det er fryktelig slitsomt noen ganger, men ikke fælt.

Med vennlig hilsen distriktsnorge.

Det høres fryktelig lite ut!

Men jeg tror faktisk at det er sånn noenlunde hva en tilsvarende familie ville fått i stønader her ( men ta det med en klype salt!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tilti,

Men med mindre du forfekter kommunisme....???

Har du undersøkt hva du ville fått i andre land?

Med vennlig hilsen

Neida, jeg har ingen problemer med hva jeg får, du bare snakket noe om "flere tillegg for barnefamilier" og jeg lurte på hva du tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er fordi det er noe helt annet å være fattig i Norge enn i Storbritannia! Når staten skaffer deg et hus, OG ca 3-4000 i måneden til mat, så er det helt forskjellig fra å bli dumpet på fortauet i Storbritannia.

"Skammen" i Norge skylden én av to ting:

1) Det er så få fattige, at de som "klarer" å falle gjennom blir liksom "skyldige i det selv". De blir nesten "curiosities", og man har ikke den "felles-kulturen blant fattige" som man har i Storbritannia og andre land med u-lands økononmi.

2) Historiske/religiøse årsaker (pietismen / puritanismen). (Ikke noe med "fasade" å gjøre - det er det (minst) like mye av i GB)

Intet av dette skyldes "politiske vedtak" (eller mangel på sådanne). Du kan ikke lage et system hvor ingen noensinne faller gjennom.

*klem*

Til og være så god til å argumentere blir jeg sjokkert over hvor lite du vet her, Sør.

Du må begynne å vende dine øyne hjem så ser du hvor ille det er her hjemme også.

Du engasjerer deg for hvordan folk har det i utlandet ( det er vel og bra), men glem ikke dine egne som står mye verre til en mange av de du representerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner fattigdommen her hjemme: Det er ikke store forskjellen, tro meg....

Hvem (hvilken kategori) er det du mener er "fattig" i Norge? (Unntatt asylsøkere, som får under FNs minimumskrav i Norge.)

Hva er "fattig" (i kroner og øre)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fordi jeg gjenkjenner de politiske synspunktene og kommentarene fra Daily Mail i det du skriver! :-)

Du spør hvorfor det er så få som "hisser seg opp i Norge"? Fordi, stort sett er ting "helt OK" i Norge.

Spørsmålet burde vel heller vært: "hvorfor er det så få som hisser seg opp i Storbritannia?"

Altså, ti-tusenvis av pensjonister fryser ihjel HVER vinter. NHS kalkulerer med at X% dør i køen før de får behandling. Det er ørten arbeidsledige. Folk sover i hopetall på fortauet i London. Barn sulter og bor i uoppvarmede hus.

Og du lurer på hvorfor ikke VI har revolusjon...???

*klem*

Liza i London har helt rett. Det er utrolig hvor mange ting som ikke er ok i dette landet.

At folk flest ikke bryr seg er fordi de ikke tror det de ser og hører det.

Det finnes folk som blir behandlet fullstendig respektløst her i landet fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Hei,

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

===

Sosialkontorene i Norge betaler "husleie + elektrisitet", nettopp for at folk ikke skal "spare seg til døde". "Livsopphold" kommer i tillegg til dette. Samt en rekke andre stønader hvis du har barn.

Men det er folk som ikke søker og hjelp, og hva skal man gjøre med dem? Skal vi ha en stat som sier "vi har vært hjemme hos deg og målt temperaturen, og vi synes det var så kaldt at du bør søke om xxx"?

Blir ikke det enda mer av nettopp det du kritiserte i ditt "valium i melk" innlegg? Blandet med BigBrother...

Med vennlig hilsen

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

::::

Men det var jo din argumentasjon for pensjonisten som frøs........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg _tror_ den veiledende satsen til livsopphold ligger på 3600 kroner. (Den var i alle fall det for et år eller to siden, og slike satser er jo ikke akkurat kjent for å stige i takt med den generelle lønnsøkningen i Norge - eller med prisstigningen for den saks skyld)

Men den er altså bare veiledende. Kommunene står fritt til å gi mer - eller mindre. Enkelte kommuner har valgt å legge seg i nedre halvdel av 2000-tallet.

mvh

Milde himmel!

Finnes det noen oversikt over hvor mange mennesker som må leve slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med sannheten å gjøre; hvem er der som tar for seg i samfunnet når vi ser på kriminaliteten ,som begås blant de svakestet i samfunnet. svaret er nok at det er stat og komunne ,men de "svakeste i vårt dagligliv" begår stadig lovbrudd som ikke appelerer til vår rettsoppfattning!

Hei,

La du merke til ";-)" ?

"Stat og kommune" er oss; de er demokratisk valgt av oss.

Ja, det er de svakeste i samfunnet som lider. Slik er det alltid, og slik vil det (dessverre) alltid være.

Men jeg vil fremdeles påpeke at "de svake" i Norge lider "i gjennomsnitt" langt mindre enn "de svake" i stort sett noe annet land i verden.

Det "rettferdiggjør" ikke lidelsen, men det er greit å vite hvordan landet ligger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hvem (hvilken kategori) er det du mener er "fattig" i Norge? (Unntatt asylsøkere, som får under FNs minimumskrav i Norge.)

Hva er "fattig" (i kroner og øre)?

Med vennlig hilsen

Hva er FNs minimumskrav i kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liza i London har helt rett. Det er utrolig hvor mange ting som ikke er ok i dette landet.

At folk flest ikke bryr seg er fordi de ikke tror det de ser og hører det.

Det finnes folk som blir behandlet fullstendig respektløst her i landet fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Hei Dorthe,

Det eksisterer i ALLE land! Det du nevner er som å protestere mot at det regner, eller "at vi er mennesker".

Selv de fattige i Norge har en levestandard som folk i svært mange andre land knapt kan drømme om.

40% av jordens befolkning lever på - hva er det? - under 20 kr per dag...

Vi har hus, gratis sykehus, velferdsstat, gratis skole, osv...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

At folk "har det verre der de kom fra" er da ingen som helst unnskyldning for å si "da aksepterer dere vel at vi setter nummer på dere som kveg" (og ikke tenk på hvem som gjorde dette før!)....

===

Sosialkontorene i Norge betaler "husleie + elektrisitet", nettopp for at folk ikke skal "spare seg til døde". "Livsopphold" kommer i tillegg til dette. Samt en rekke andre stønader hvis du har barn.

Men det er folk som ikke søker og hjelp, og hva skal man gjøre med dem? Skal vi ha en stat som sier "vi har vært hjemme hos deg og målt temperaturen, og vi synes det var så kaldt at du bør søke om xxx"?

Blir ikke det enda mer av nettopp det du kritiserte i ditt "valium i melk" innlegg? Blandet med BigBrother...

Med vennlig hilsen

Dette innslaget bekrefter, lille venn, at du ikke vet hva du snakker om.

Det er ikke lenge siden avisen skrev om en mann som ikke var nark. eller annet "udyr" som må bo i hjemmesnekret telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

La du merke til ";-)" ?

"Stat og kommune" er oss; de er demokratisk valgt av oss.

Ja, det er de svakeste i samfunnet som lider. Slik er det alltid, og slik vil det (dessverre) alltid være.

Men jeg vil fremdeles påpeke at "de svake" i Norge lider "i gjennomsnitt" langt mindre enn "de svake" i stort sett noe annet land i verden.

Det "rettferdiggjør" ikke lidelsen, men det er greit å vite hvordan landet ligger.

Med vennlig hilsen

Men det virker nesten som om det er OK at noen lider fordi det er relativt få - etter din oppfatning, Sør.

Hvorfor ikke gjøre noe med det?

Norge skulle jo ha råd til det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...