Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Igjen er du priviligert, Sør.

Du vet like godt som meg at helsevesenet i Norge fungerer godt for dem som har gode kontakter, status....og en litt spennende sykdom (helst hos menn, kvinners lidelser er mer nedprioritert) Er man kommet inn i systemet, ja, da fungerer det.

Men om jeg ikke kjenner systemet personlig, så vet jeg fra inside at det er uhyggelig store problemer i Norge på dette området!

Hei,

Jeg har en helt "normal" fastlege.

Jeg har også en helt "normal" og kvinnelig samboer, som kommer rett inn til fastlegen samme dag, bare hun har "vondt i øret"...

Ingen "magi". Ingen "bekjentskaper". Helt normalt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Arbeid for trygd. Det er noe Norge hadde tjent med.

Ikke fordi jeg er blå, men fordi norge kunne gått rimeligrundt med det.

Jeg går på trygd, ville ikke hjulpet meg, men en hel drøss for andre "jepp"

Mm, det finnes i mange kommuner for utlendinger; og da er 100 kr i tillegg per dag i sosialstønaden en "gulerot".

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det, med et lite tillegg i stønaden for de som jobber.

Min mor derimot protesterer vilt og kaller det slaveri. En får plutselig masse arbeidere som jobber for laaaangt under minstelønn, og kan ende med å foretrekke å bruke denne arbeidskraften fremfor "normal" arbeidskraft. Litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke spesialbehandling for å forskjellsbehandles i norge, det varierer fra sted til sted, det er største problemet.

Men hva skal vi gjøre?

Kidnappe leger i Frankrike, påtvinge dem norsk, og lenke dem fast i legekontor i Finnmark?

Når folk velger å bo steder hvor "ingen lege vil bo"... ???

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er villig til å akseptere en høyere skatt for at de som er fattigst i Norge skal få det langt bedre enn i dag. Og gjerne omprioritering av budsjettet til "deres fordel".

Poenget mitt er mer at "vi må ikke rive det vi har" før vi forstår hvor unikt det faktisk er. Forstår du hva jeg mener? Det er ikke noen "selvfølge" at folk ikke "sulter ihjel" (stort sett) i Norge. Når systemet fungerer 99,5% av tiden, så forkaster man ikke systemet; man fikser på den siste 0,5% (og delvis aksepterer at det nok er umulig å komme til 100,0%, fordi verden er ikke perfekt).

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig.

Men jeg synes det står like på stedet hvil som sosialstønadene har gjort de siste 8 åra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal vi gjøre?

Kidnappe leger i Frankrike, påtvinge dem norsk, og lenke dem fast i legekontor i Finnmark?

Når folk velger å bo steder hvor "ingen lege vil bo"... ???

Med vennlig hilsen

Velger og velger, jeg har da ikke LYST å bo her. hihi.

Men når en ikke har råd å flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en helt "normal" fastlege.

Jeg har også en helt "normal" og kvinnelig samboer, som kommer rett inn til fastlegen samme dag, bare hun har "vondt i øret"...

Ingen "magi". Ingen "bekjentskaper". Helt normalt.

Med vennlig hilsen

Den skal du ha.

Slik er min fastlege også ;)

Det betyr at han ikke er pusha opp på mange faste timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Stavanger er det ca 3600, og ca det samme igjen til hus. Strøm kommer i tillegg.

Med vennlig hilsen

Du får ikke noe sted å bo i Oslo for 3600. Tom de kommunale boligene koster 6-8000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så heldig sør at du ikke har andre utgifter enn husleie og strøm?

De fleste har mange andre utgifter som gjør at minimumsbeløpet på sosialkontoret skrumper ganske bra inn.

Det beløpet heter for "livsopphold", og ingen kreditor kan "forsyne seg" fra det. Ikke engang "Innkrevningssentralen" til staten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal du ha.

Slik er min fastlege også ;)

Det betyr at han ikke er pusha opp på mange faste timer :)

Hei,

Alle fastleger har lovfestet plikt til å ha et antall "haste-timer" ledige hver dag. Bare å ringe klokken 08:30 (eller når kontoret åpner) eller å møte opp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger og velger, jeg har da ikke LYST å bo her. hihi.

Men når en ikke har råd å flytte?

Hei,

Noen venner og en gammel varebil?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, det finnes i mange kommuner for utlendinger; og da er 100 kr i tillegg per dag i sosialstønaden en "gulerot".

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det, med et lite tillegg i stønaden for de som jobber.

Min mor derimot protesterer vilt og kaller det slaveri. En får plutselig masse arbeidere som jobber for laaaangt under minstelønn, og kan ende med å foretrekke å bruke denne arbeidskraften fremfor "normal" arbeidskraft. Litt skummelt.

Det kommer an på hvordan man se det...

Og hvvordan man tar i mot det..

Jeg er for :) bare fordi vi kan styre det som alt ammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.

Men jeg synes det står like på stedet hvil som sosialstønadene har gjort de siste 8 åra :-)

Det er nok fordi så mange har vært med på "syte-koret" om hvor elendig det er i Norge, at høyre-siden (som ihvertfall ikke vil "de fattige" noe "godt") har gått frem...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beløpet heter for "livsopphold", og ingen kreditor kan "forsyne seg" fra det. Ikke engang "Innkrevningssentralen" til staten.

Med vennlig hilsen

På den ene siden; beløpet skal gå til lege, mat, klær, telefon, bil/transport, fritidsbehov, ev. innkjøp til hjemmet, toalettartikler, medisiner.

Beløpet blir lite over tid, selv til dette. Holder noen måneder og etterhvert føler man at man begynner å bli sprø. Isolert. Men dersom en ikke går ut på by'n, kafé eller treffer folk på andre pengekrevende måter, lar bilen stå eller dropper bil, og ikke kjøper seg klær, så går det sånn tålelig!

De fleste prøver heller å betale ned gjeld med sosialstønaden fremfor å få tusenvis av kroner i renter lagt på gjelda hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beløpet heter for "livsopphold", og ingen kreditor kan "forsyne seg" fra det. Ikke engang "Innkrevningssentralen" til staten.

Med vennlig hilsen

Men når man skal betale telefon, forsikringer, medisiner, bensin, veiavgift, tvlisens, tannlege, lege, barnehage eller fritidshjem blir det ikke så mye igjen.

Man klarer ikke å legge penger tilside til slike utgifter når man lever på minimumsbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe sted å bo i Oslo for 3600. Tom de kommunale boligene koster 6-8000 kr.

Hei,

Stavanger kommune betaler "boutgifter". Du finner lett steder i Stavanger for 3500.

Det er klart det er dyrere i Oslo, og hvis ikke kommunen betaler, så må man stemme for et nytt bystyre....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Noen venner og en gammel varebil?

Med vennlig hilsen

Depositum. Bensin. Å få leid en leilighet når en ikke kan reise ned å se på den/treffe folkene som leier ut. Ting vi trenger til leilighet ( Vi har blant annet ikke sofa, denne følger med leiligheta vi bor i nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel!

Finnes det noen oversikt over hvor mange mennesker som må leve slik?

Offisielle tall finnes vel knapt i Norge. I den forstand at vi ikke har definert noe entydig fattigdomsbegrep.

Det som er klart, er jo at vi snakker om relativ fattigdom - det er ikke mat de fleste fattige i Norge mangler - det er bare alt det andre...

Litt innsikt i hvor mange det dreier seg om er ved f.eks å finne antallet aleneboende mistepensjonister, (Ikke så rent få av dem), studenter, sosialklienter osv. I tillegg kommer temmelig mange andre, men mindre ensartede grupper.

For litt lesing om "fattigdom i Norge", kan man jo begynne her:

http://www.fafo.no/pub/rapp/672/672.pdf

http://www.dagbladet.no/nyheter/32760.html

http://www.statsbudsjettet.dep.no/2003/oss.asp?kid=3&p=1&searchtxt=

http://www.aleneforeldreforeningen.no/magasin/affoposten/01-4/kronikk%20Line%20Schou.htm

http://www.barneombudet.no/html/info/foredrag/fattigdom.html

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/stmeld/044001-040003/index-dok000-n-n-a.html

forøvrig kan det vel være at man kan grave fram antallet minstepensjonister f.eks på www.ssb.no (kanskje...)

mvh (og god natt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man skal betale telefon, forsikringer, medisiner, bensin, veiavgift, tvlisens, tannlege, lege, barnehage eller fritidshjem blir det ikke så mye igjen.

Man klarer ikke å legge penger tilside til slike utgifter når man lever på minimumsbeløpet.

Det er jeg selvsagt enig med deg i, men det er jo nettopp et "minimumsbeløp". Hvis det var "mer enn for de som jobbet", så ville jo en god del av befolkningen ikke jobbe...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Stavanger kommune betaler "boutgifter". Du finner lett steder i Stavanger for 3500.

Det er klart det er dyrere i Oslo, og hvis ikke kommunen betaler, så må man stemme for et nytt bystyre....

Med vennlig hilsen

Jeg skal love deg at jeg ikke har stemt på det bystyret som er i Oslo nå.

Og hvorfor snakker du om Stavanger? Jeg bor midt i Oslo og er overlykkelig over at jeg eier leiligheten min og ikke har satt mine ben på sosialkontoret på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...