Gå til innhold

Rasisme og norsk selvgodhet


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

Eh.. murlig jeg er ego, men har ikke vi de samme problemene her?

Det kan hende vi har det i mindre omfang, men er det god nok grunn til ikke å reagere?

Takk!!

Du har skjønt noe av poenget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • tiliti

    21

  • nalle noll

    21

  • Dorthe

    16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg er enig med deg mht at det tildels er fryktelige tilstander her!

Og jeg opprøres daglig av det.

Men det var ikke det som egentlig var mitt poeng.

Det finnes utallige mennesker i Norge som lider også. Men det er liksom ikke anerkjent. Hver gang enkeltsjebner dras frem, så kommer den "propagandaen" om Norge som du nettopp kom med her.

Og vet du, jeg ville heller være fattig her enn i Norge!

For nettopp pga propagandaen så er det liksom skam å være fattig hos dere.

sett utenfra så er fasaden det viktigste for Norge.

Hei,

Det er fordi det er noe helt annet å være fattig i Norge enn i Storbritannia! Når staten skaffer deg et hus, OG ca 3-4000 i måneden til mat, så er det helt forskjellig fra å bli dumpet på fortauet i Storbritannia.

"Skammen" i Norge skylden én av to ting:

1) Det er så få fattige, at de som "klarer" å falle gjennom blir liksom "skyldige i det selv". De blir nesten "curiosities", og man har ikke den "felles-kulturen blant fattige" som man har i Storbritannia og andre land med u-lands økononmi.

2) Historiske/religiøse årsaker (pietismen / puritanismen). (Ikke noe med "fasade" å gjøre - det er det (minst) like mye av i GB)

Intet av dette skyldes "politiske vedtak" (eller mangel på sådanne). Du kan ikke lage et system hvor ingen noensinne faller gjennom.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flirer*

Kan du være så snill å skrive det om mine synspunkter og DM på engelsk og maile det?

Jeg vil printe det ut og vise det neste gang noen angriper meg for å være FOR venstrevridd!!

Se ellers mitt andre svar til deg

*klem*

Samme epost som før?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. murlig jeg er ego, men har ikke vi de samme problemene her?

Det kan hende vi har det i mindre omfang, men er det god nok grunn til ikke å reagere?

Hei,

Nei, vi har overhodet ikke de samme problemene her; ikke på noen måte som kan sammenlignes.

Ja, det finnes individer som ikke blir fanget opp, men det er noe helt annet enn å ha en stat som sier: "Nei, vi vil ikke gjøre noe for deg. Du må sove på fortauet."

Man kan ALDRI lage et system hvor ingen faller gjennom. Det vil alltid være dem som ikke vil ha hjelp, som ikke vil ha noe med staten å gjøre, eller mye annet.

Det er noe helt, helt annet enn situasjonen i Storbritannia hvor folk som vil ha hjelp ikke får det.

Hvor jeg ansatte folk som bokstavelig talt ikke hadde spist på 3 dager...

Hvor børsmeglere stiller seg opp og tisser på uteliggere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prolitariatets diktatur for en nyfødt mening .

Karl Marks

Religion is what keeps the poor from murdering the rich.

Napoleon

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, vi har overhodet ikke de samme problemene her; ikke på noen måte som kan sammenlignes.

Ja, det finnes individer som ikke blir fanget opp, men det er noe helt annet enn å ha en stat som sier: "Nei, vi vil ikke gjøre noe for deg. Du må sove på fortauet."

Man kan ALDRI lage et system hvor ingen faller gjennom. Det vil alltid være dem som ikke vil ha hjelp, som ikke vil ha noe med staten å gjøre, eller mye annet.

Det er noe helt, helt annet enn situasjonen i Storbritannia hvor folk som vil ha hjelp ikke får det.

Hvor jeg ansatte folk som bokstavelig talt ikke hadde spist på 3 dager...

Hvor børsmeglere stiller seg opp og tisser på uteliggere.

Med vennlig hilsen

Og det mener du hardnakket på at ikke finnef her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Det er fordi det er noe helt annet å være fattig i Norge enn i Storbritannia! Når staten skaffer deg et hus, OG ca 3-4000 i måneden til mat, så er det helt forskjellig fra å bli dumpet på fortauet i Storbritannia.

"Skammen" i Norge skylden én av to ting:

1) Det er så få fattige, at de som "klarer" å falle gjennom blir liksom "skyldige i det selv". De blir nesten "curiosities", og man har ikke den "felles-kulturen blant fattige" som man har i Storbritannia og andre land med u-lands økononmi.

2) Historiske/religiøse årsaker (pietismen / puritanismen). (Ikke noe med "fasade" å gjøre - det er det (minst) like mye av i GB)

Intet av dette skyldes "politiske vedtak" (eller mangel på sådanne). Du kan ikke lage et system hvor ingen noensinne faller gjennom.

*klem*

Well, etter det lille jeg har fått med meg om hvaslags hus staten skaffer, så er det vel egentlig ikke alltid bra, er det?

"Bolig" får man her også...på visse betingelser.

Hvor langt kan et menneske strekke seg med de summene du nevner?

En barnefamilie?

Og jeg tror faktisk ikke på at det er få fattige i Norge!

Jeg tror tallet på dem som lever under fattigdomsgrensen øker stadig!

Og hvor er engasjementet henne for disse?

Vi har en annen tradisjon her som dere så langt har vært forskånet for i Norge, nemlig veldedighet.

Og veldedighet er ikke bare negativt. Vi forsøker faktisk å ta vare på hver andre her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det mener du hardnakket på at ikke finnef her?

Hei,

Selvsagt eksisterer det i Norge, men ikke i noen sammenlignbar grad, på samme måte som man ikke kan sammenligne "vold i Oslo" med "vold i Sør Afrika". I Sør Afrika er det langt flere mord på 12 timer enn det er på et helt ÅR i Norge. Så ja, mord skjer i Norge, men sammenlignet med SA er det ikke akkurat "noe samfunns-problem".

Problemet til de fleste i Norge er at de aldri har sett noe alternativ til den utrolige velferdsstaten vi har. Man ser hver gang en pensjonist har det kaldt (ja, det er ille, og alle vet det burde ikke forekomme), men få tenker over hvordan pensjonister hadde det for 100 år siden, og at i vårt naboland (Russland) så fryser pensjonister i hjel. Ti-tusenvis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Nei, vi har overhodet ikke de samme problemene her; ikke på noen måte som kan sammenlignes.

Ja, det finnes individer som ikke blir fanget opp, men det er noe helt annet enn å ha en stat som sier: "Nei, vi vil ikke gjøre noe for deg. Du må sove på fortauet."

Man kan ALDRI lage et system hvor ingen faller gjennom. Det vil alltid være dem som ikke vil ha hjelp, som ikke vil ha noe med staten å gjøre, eller mye annet.

Det er noe helt, helt annet enn situasjonen i Storbritannia hvor folk som vil ha hjelp ikke får det.

Hvor jeg ansatte folk som bokstavelig talt ikke hadde spist på 3 dager...

Hvor børsmeglere stiller seg opp og tisser på uteliggere.

Med vennlig hilsen

Hva i all verden for miljø har du bodd i her borte?

Helt ærlig, Sør, nå kjenner jeg meg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Selvsagt eksisterer det i Norge, men ikke i noen sammenlignbar grad, på samme måte som man ikke kan sammenligne "vold i Oslo" med "vold i Sør Afrika". I Sør Afrika er det langt flere mord på 12 timer enn det er på et helt ÅR i Norge. Så ja, mord skjer i Norge, men sammenlignet med SA er det ikke akkurat "noe samfunns-problem".

Problemet til de fleste i Norge er at de aldri har sett noe alternativ til den utrolige velferdsstaten vi har. Man ser hver gang en pensjonist har det kaldt (ja, det er ille, og alle vet det burde ikke forekomme), men få tenker over hvordan pensjonister hadde det for 100 år siden, og at i vårt naboland (Russland) så fryser pensjonister i hjel. Ti-tusenvis.

Med vennlig hilsen

Men det er denne form for tankegang jeg ikke forstår, Sør!

Hvor er opprørtheten over at pensjonister må fryse?

Hvorfor debatteres ikke slike ting?

Hvis det hjelper en frysende pensjonist å tenke 100 år tilbake, så skulle jo det samme gjelde for asylsøkere når de blir "beskrevet" på armen av politiet.

Eller?

Sammenlignet med de levevilkår de har flyktet fra, så må jo en slik påskrift være next to nothing

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, etter det lille jeg har fått med meg om hvaslags hus staten skaffer, så er det vel egentlig ikke alltid bra, er det?

"Bolig" får man her også...på visse betingelser.

Hvor langt kan et menneske strekke seg med de summene du nevner?

En barnefamilie?

Og jeg tror faktisk ikke på at det er få fattige i Norge!

Jeg tror tallet på dem som lever under fattigdomsgrensen øker stadig!

Og hvor er engasjementet henne for disse?

Vi har en annen tradisjon her som dere så langt har vært forskånet for i Norge, nemlig veldedighet.

Og veldedighet er ikke bare negativt. Vi forsøker faktisk å ta vare på hver andre her også.

Hei,

Veldedighet er veldig god "mental-hygiene" for dem som *gir*, men ikke så bra for dem som må ta imot....

På skolen jeg gikk på var de *veldig* ivrige og "for" veldedighet. Det var en selvfølge at det var "vi snille mennesker" som var så gode at vi også var veldedige, og hjalp de stakkarsene som trengte hjelp. Når denne "exercise" var over, så løftet man knapt foten når man gikk over samme personer på fortauet...

===

Reis litt rundt i Nord-England og se på fattigdommen der. Eller i Glasgow. Det er en helt annen fattigdom en noe som eksisterer noe sted i Norge.

Jeg er ENIG i at "ting kan bli bedre i Norge", men det meste fungerer faktisk fint.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det er fordi det er noe helt annet å være fattig i Norge enn i Storbritannia! Når staten skaffer deg et hus, OG ca 3-4000 i måneden til mat, så er det helt forskjellig fra å bli dumpet på fortauet i Storbritannia.

"Skammen" i Norge skylden én av to ting:

1) Det er så få fattige, at de som "klarer" å falle gjennom blir liksom "skyldige i det selv". De blir nesten "curiosities", og man har ikke den "felles-kulturen blant fattige" som man har i Storbritannia og andre land med u-lands økononmi.

2) Historiske/religiøse årsaker (pietismen / puritanismen). (Ikke noe med "fasade" å gjøre - det er det (minst) like mye av i GB)

Intet av dette skyldes "politiske vedtak" (eller mangel på sådanne). Du kan ikke lage et system hvor ingen noensinne faller gjennom.

*klem*

Hvis du tror at sosialklienter i Norge har 3-4000 i måneden til MAT, så har du bomma - og det stygt også!

Da gjør du samme feil som staten i sine utregninger -nemlig det å tro at den eneste utgiften man har er til bolig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden for miljø har du bodd i her borte?

Helt ærlig, Sør, nå kjenner jeg meg ikke igjen.

Hei,

Jeg bodde i SØ England; rundt London og en del andre "storbyer".

"Problemet" i Storbritannia er at når "du og jeg" er i London går vi ikke slike steder. Men når du bor "amongst the working classes, my lass" *S* så ser du den andre siden av Storbritannia, som er *nesten* usynlig der du bor.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt eksisterer det i Norge, men ikke i noen sammenlignbar grad, på samme måte som man ikke kan sammenligne "vold i Oslo" med "vold i Sør Afrika". I Sør Afrika er det langt flere mord på 12 timer enn det er på et helt ÅR i Norge. Så ja, mord skjer i Norge, men sammenlignet med SA er det ikke akkurat "noe samfunns-problem".

Problemet til de fleste i Norge er at de aldri har sett noe alternativ til den utrolige velferdsstaten vi har. Man ser hver gang en pensjonist har det kaldt (ja, det er ille, og alle vet det burde ikke forekomme), men få tenker over hvordan pensjonister hadde det for 100 år siden, og at i vårt naboland (Russland) så fryser pensjonister i hjel. Ti-tusenvis.

Med vennlig hilsen

Selvsagt eksisterer det i Norge, men ikke i noen sammenlignbar grad, på samme måte som man ikke kan sammenligne "vold i Oslo" med "vold i Sør Afrika". I Sør Afrika er det langt flere mord på 12 timer enn det er på et helt ÅR i Norge. Så ja, mord skjer i Norge, men sammenlignet med SA er det ikke akkurat "noe samfunns-problem".

Jo, det er det, Mener du virkelig at vi skal sammenligne oss med de mest fattige i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Veldedighet er veldig god "mental-hygiene" for dem som *gir*, men ikke så bra for dem som må ta imot....

På skolen jeg gikk på var de *veldig* ivrige og "for" veldedighet. Det var en selvfølge at det var "vi snille mennesker" som var så gode at vi også var veldedige, og hjalp de stakkarsene som trengte hjelp. Når denne "exercise" var over, så løftet man knapt foten når man gikk over samme personer på fortauet...

===

Reis litt rundt i Nord-England og se på fattigdommen der. Eller i Glasgow. Det er en helt annen fattigdom en noe som eksisterer noe sted i Norge.

Jeg er ENIG i at "ting kan bli bedre i Norge", men det meste fungerer faktisk fint.

Med vennlig hilsen

Nåja, når jeg ser meg rundt så tror jeg den formen for mental-hygiene ikke er særlig effektiv, ventelistene for behandling er lange...

Igjen, jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver...tiltross for at jeg har barbert av meg håret en gang i en sånn "do"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, etter det lille jeg har fått med meg om hvaslags hus staten skaffer, så er det vel egentlig ikke alltid bra, er det?

"Bolig" får man her også...på visse betingelser.

Hvor langt kan et menneske strekke seg med de summene du nevner?

En barnefamilie?

Og jeg tror faktisk ikke på at det er få fattige i Norge!

Jeg tror tallet på dem som lever under fattigdomsgrensen øker stadig!

Og hvor er engasjementet henne for disse?

Vi har en annen tradisjon her som dere så langt har vært forskånet for i Norge, nemlig veldedighet.

Og veldedighet er ikke bare negativt. Vi forsøker faktisk å ta vare på hver andre her også.

Jeg er en av de fattige i norge.

Både jeg og sambo er arbeidsledig. Har ansvaret for ei lita jente på 2 år.

Sammenlagt har vi utbetalt 10 000 kr mnd i sosialstønad, kontantstøtte og barnetrygd, og 7000 kr 3 ganger i året i bostøtte fra husbanken.

Såklart er vi slitne av å alltid tenke på pengene. Det er ganske hardt de mnd vi må kjøpe dress, sko, støvler etc til vesla før vinteren. Julen krever mye kreativitet.

Men jeg vil ikke påstå vi har det fælt. Vi er kanskje heldige som ikke er avhengige av alkohol, narkotika eller røyk . Vi har råd til en ca 55 kvadrat stor leilighet, strøm, å holde 3 datamaskiner i drift, har faktisk klart å oppgradere dem litt også. Var på ferie i år!. Vi har adsl. Og telefon.

For tiden er vi faktisk ikke sosialklienter, utrolig nok har sambo klart å skaffe seg en jule-ekstrahjelp-jobb, og jeg går på arbeidsmarkedskurs! Litt ekstra til julen :-)

Men alt i alt, jeg synes ikke vi har det fælt. Det er fryktelig slitsomt noen ganger, men ikke fælt.

Med vennlig hilsen distriktsnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion is what keeps the poor from murdering the rich.

Napoleon

;-)

Med vennlig hilsen

Det har ingenting med sannheten å gjøre; hvem er der som tar for seg i samfunnet når vi ser på kriminaliteten ,som begås blant de svakestet i samfunnet. svaret er nok at det er stat og komunne ,men de "svakeste i vårt dagligliv" begår stadig lovbrudd som ikke appelerer til vår rettsoppfattning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Hei,

Jeg bodde i SØ England; rundt London og en del andre "storbyer".

"Problemet" i Storbritannia er at når "du og jeg" er i London går vi ikke slike steder. Men når du bor "amongst the working classes, my lass" *S* så ser du den andre siden av Storbritannia, som er *nesten* usynlig der du bor.

*klem*

Den er nok rimelig fraværende her jeg bor ja.

Men jeg jobber tross alt i London.

Jeg har børsvenner som ikke oppfører seg som dine venner.

Jeg har jobbet, på kveldstid, i de absolutt fattigste bydelene...jeg kjenner fattigdommen her.

Men det var jo egentlig ikke dette jeg skrev om i utgangspunktet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...