Gå til innhold

LIVREDD for at kjæresten min skal dø!! Er jeg gal???

Anbefalte innlegg

Gjest Er jeg gal?

Er jeg gal??!LIVREDD for at kjæresten min skal dø!!

Jeg er så forferdelig redd for at min kjaere skal dø fra meg helt plutselig!

Det har gått så langt at jeg nesten ikke greier å se ham gå ut for å hente posten alene engang, jeg er livredd for at noe skal skje ham! Hver gang han er ute uten meg, og det går noen minutter etter når han sa han ville vaere hjemme igjen, sjekker jeg nøye nyhetene for å være sikker på at det ikke har skjedd ham noe, en ulykke f.eks. Jeg leser om blind vold som skjer så ofte, og er livredd for at han skal bli det neste offeret.

Alt dette her sliter veldig på meg, jeg vet det er tull å tenke slike tanker hver dag, men jeg greier bare ikke å la vaere. Er redd for at med en gang jeg slapper litt av, så skjer det ham noe, og da er jeg ikke forberedt i det hele tatt, slik jeg føler meg litt nå..

Neste helg må han reise bort fra fredag til soendag..jeg greier nesten ikke å tenke på annet og sover dårlig. Hver gang han går avgårde et sted uten meg, lurer jeg på om det er siste gangen jeg ser ham i live....

Er jeg fullstendig gal? Har andre hatt det slik?

Dette har forresten pågått i et par måneder.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom vi sier at gal betyr sinnsyk eller psykotisk, er du ikke det.

Men du er ikke langt fra. Du har en svært alvorlig angstlidelse og bør snarest søke hjelp. Dette gjør du ved å kontakte en allmennlege som kan henvise deg til en spesialist/psykiatrisk poliklinikk.

Hei!!

Dette er ikke et uvanlig fenomen. Jeg vil tro at du har en slags angstlidelse kombinert med tvangstanker. Jeg vet om flere som har hatt det så vanskelig at partneren ikke har kunnet være borte nesten i det hele tatt. Det blir selvsagt slitsomt for partneren som må innrette seg, men også veldig slitsomt for personen som har denne lidelsen. I tillegg til å være engstelig og redd for at noe skal skje (noen får panikk bare man hører sykebilsirener hvis partneren ikke er hjemme, og tror at det MÅ være skjedd noe med ham / henne), sliter de med dårlig samvittighet for de båndene som pålegges partneren.

Jeg tror at dette kan komme av så mangt. Av og til kommer det av ting som har skjedd i barndommen, feks. separasjonsangst fra foreldre, hvis man har opplevd redsel for å miste foreldre eller andre nære personer osv.

Det som er viktig er at du ikke lar dette skure og gå på samme måten. Du trenger hjelp. Og du er ikke gal. Det er tankene dine som har løpt ut av banen sin på en måte :-). Hvis du ikke får hjelp kan dette utvikle seg til å bli verre, og du kan gå på en skikkelig smell, og få angst også på andre områder. Og det finnes hjelp å få. Det er metoder som er veldokumenterte på dette området. Jeg går ut fra at du ikke har lyst at det skal være slik, derfor skaff hjelp, og bli kvitt dette. Det går an nemlig!!

Lykke til!!

mvh

Dersom vi sier at gal betyr sinnsyk eller psykotisk, er du ikke det.

Men du er ikke langt fra. Du har en svært alvorlig angstlidelse og bør snarest søke hjelp. Dette gjør du ved å kontakte en allmennlege som kan henvise deg til en spesialist/psykiatrisk poliklinikk.

Jeg likte ikke svaret ditt NHD. Jeg hadde blitt såret av det. Kamo's svar var vennligere og mer forståelsesfullt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg likte ikke svaret ditt NHD. Jeg hadde blitt såret av det. Kamo's svar var vennligere og mer forståelsesfullt.

En kjent, dansk forfatter sa: Du kan ta meg hvor som helst, bare ikke på ordet.

Noen ganger synes jeg det er greit å svare folk med deres egen sprogbruk :-)

Annonse

En kjent, dansk forfatter sa: Du kan ta meg hvor som helst, bare ikke på ordet.

Noen ganger synes jeg det er greit å svare folk med deres egen sprogbruk :-)

Jeg smilte litt da jeg leste denne lille diskusjonen. Er det så farlig å være litt gal eller gæærn, unikum... Ikke la deg skremme av formuleringer av ord. Det er ikke så farlig... Jeg er i den gruppen selv som NHD beskriver som "ikke så langt unna".... :0) Det hadde ikke vært så farlig om han hadde skrevet at jeg var helt gal heller........ :o) Jeg har vært veldig nær....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...