Gå til innhold

Jeg banker i bordet hele tiden.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jeg må jo være gal

Du har kanskje hørt om tvangshandlinger? Man gjør ting man vet ikke er fornuftig, men føler seg tvunget til å gjøre det likevel, så man får mindre angstfølelse.

Er det mer du gjør?

Nei jeg gjør bare det, men jeg holder på å bli gal av det.

Gjest Jeg må jo være gal

Når begynte du med dette? Og hva mener du egentlig med Hele Tiden?

Jeg har vel hold på i ca 1år nå tenker jeg. Det jeg mener med hele tiden er at, jeg går å bekymrer meg for alt hele tiden, og da må jeg banke i bordet for at de tingene jeg bekymrer meg for ikke skjer. Jeg vet at det ikke funker (bank i bordet :o)) Men jeg gjør det allikevel. Hva i alle dager kan dette komme av?

Jeg har vel hold på i ca 1år nå tenker jeg. Det jeg mener med hele tiden er at, jeg går å bekymrer meg for alt hele tiden, og da må jeg banke i bordet for at de tingene jeg bekymrer meg for ikke skjer. Jeg vet at det ikke funker (bank i bordet :o)) Men jeg gjør det allikevel. Hva i alle dager kan dette komme av?

Du har nok valgt en noe uvanlig tvangshandling, som regel er det vasking av hender og ritualer som er typisk for tvangshandlinger. Hva gjør du hvis du er ute blandt folk? Eller ikke har et bord å banke på?

Annonse

Gjest Jeg må jo være gal

Du har nok valgt en noe uvanlig tvangshandling, som regel er det vasking av hender og ritualer som er typisk for tvangshandlinger. Hva gjør du hvis du er ute blandt folk? Eller ikke har et bord å banke på?

Da banker jeg i meg selv, sånn så folk ikke ser det da. Og for at jeg skal kunne gjøre det så må jeg banke i bordet for at det skal funke hvis jeg ikke har et bord å banke i. Så hver natt klokken 24:00 så banker jeg i bordet for at jeg skal kunne banke i bordet alle steder, hvis du forstår.

Da banker jeg i meg selv, sånn så folk ikke ser det da. Og for at jeg skal kunne gjøre det så må jeg banke i bordet for at det skal funke hvis jeg ikke har et bord å banke i. Så hver natt klokken 24:00 så banker jeg i bordet for at jeg skal kunne banke i bordet alle steder, hvis du forstår.

Søk på tvangshanlinger og finn ut om du har mer enn dette kjennetegnet for lidelsen. For det er en lidelse. Og man kan bli kurert gjennom terapi/medisinering.

Håper legen NHD tar seg tid til og svare deg også.

Gjest Jeg må jo være gal

Tvangsreaksjoner/tvangshandlinger

Hva er egentlig en tvangsnevrose?

Alle vet noe om det å ha tvangsreaksjoner. Mange har hatt opplevelser som at de ikke må tråkke på strekene mellom heller, eller hatt tanker som kommer igjen og igjen som de ikke blir kvitt selv om de er aldri så dumme. Kanskje har en hatt en magisk følelse av at handlingene må utføres og tankene tenkes for at det ikke skal skje noe forferdelig. Det som tidligere har vært kalt tvangsnevrose, er det at denne type reaksjoner griper om seg og begynner å ødelegge tilværelsen. Det kan være at en føler at en må vaske seg stadig vekk, ofte lenge av gangen, slik at mye av dagen går med til det og hendene blir røde og såre. Det kan være at en må sjekke alt mange ganger, som om strykejernet står på eller at døra er låst, og aldri får en følelse av å være helt sikker. Det kan være at plagsomme tanker om f.eks. å skade noen en er glad i dukker opp igjen og igjen, slik at en nesten ikke får gjort noe annet enn å streve med å puffe dem bort. En synes at alle disse reaksjonene er helt idiotiske, men opplever en så sterk spenning ved å bryte dem at det føles helt uutholdelig.

Hvordan kan vanlige reaksjoner utvikle seg på den måten?

Det vet vi ikke så mye om. Noen ganger kan det være at det er noe i livet, i fortid eller nåtid, som skaper en indre spenning som tvangsreaksjonene hjelper til å holde i sjakk. En kan f.eks. ha en ubestemt følelse av at noe kan gå helt galt, og det å utføre tvangshandlingene kan gi en følelse av å klare å kontrollere dette. Det blir en måte å holde angst unna på. Vi ser ofte at mennesker som utvikler tvangssymtomer kan ha et ekstra sterkt ønske om å ha kontroll over seg selv og livet, og i liten grad orker den usikkerheten som er en del av livet. Det kan også være at en bærer på en skyldfølelse en ikke er seg bevisst, og at det f.eks. å vaske seg mye kan gi en følelse av å bli ren. Problemet med å løse sjelelige spenninger på denne måten er at det oppstår ny spenning, fordi du blir så fortvilet over å holde på med ting som oppleves som meningsløse. Slik kommer du inn i en vond sirkel der tvangen bare øker.

Er det noe jeg selv kan gjøre for å bryte denne sirkelen?

Hvis den ikke er kommet så langt, kan det være mulig å bryte den ved å ta et valg, bestemme seg for at dette må jeg bare slutte med. Dette krever veldig mye selvbeherskelse. Men det kan føre til at en blir mer klar over hva de spenningene en prøver å holde unna dreier seg om, slik at en kan prøve å takle dem på andre måter.

Bør jeg søke hjelp hos psykolog eller psykiater?

Det er viktig å gjøre dette hvis du ikke klarer å bryte sirkelen på egen hånd. Da kan du få hjelp til å finne mer ut av hva du prøver å løse på denne måten, og til å finne andre måter å løse det på. Men oftest er det ikke nok bare å snakke om det. Når mønstrene er veldig fastlåste kan det være nødvendig å få hjelp til å kutte dem helt ut. Det ser ut til at det som hjelper best er å slutte helt brått, nekte deg selv det eller få omgivelsene til å nekte deg å holde på med tvangshandlinger. Det er veldig vondt og smertefullt mens det varer, men det er mulig å komme seg gjennom det ved en voldsom kraftanstrengelse. Noen ganger kan de nærmeste hjelpe til med å bryte sirkelen, ved hjelp av fagfolk, men noen ganger kan det være nødvendig med en kortvarig innleggelse på sykehus for å ha noen rundt seg som kan være med på å kontrollere det hele døgnet. Det hender også at medisiner kan være en hjelp, men det må drøftes grundig med psykiater eller psykolog

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en tvangslidelse. Fordi tvangshandlingene oftest er meningsløse, oppfatter pasientene at de er "gale". De skjemmes av sykdommen og oppsøker ikke lege.

Dette er synd, for god behandling finnes. Søk på OCD og på Ananke med søkfunksjonen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en tvangslidelse. Fordi tvangshandlingene oftest er meningsløse, oppfatter pasientene at de er "gale". De skjemmes av sykdommen og oppsøker ikke lege.

Dette er synd, for god behandling finnes. Søk på OCD og på Ananke med søkfunksjonen.

Hjemmesiden til Ananke (pasientorganisasjonen):

http://www.geocities.com/HotSprings/Spa/5650/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...