Gå til innhold

SONDE,VEKT,BMI...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !!!

Jeg er en gutt på 18 år ,som for første gang var inne på disse sidene i går natt ...

Jeg synes nesten at det er litt skremmende når jeg ser hvordan debattene utarter seg her ,det er jo et enormt fokus på sonde og på evt, indikasjoner på oppstart av sondeernæring ...

Selv kan jeg bare si det slik...

Vil du ha sonde , så er det overhodet ikke noe problem ...

Det er jo bare til å ikke spise på X antall dager , evt ikke drikke på X antall dager - det er noe alle kan klare og bestemme seg for ... vekten her er egentlig uvesentlig - de ser på allmenntilstand og blodprøver - da spesielt KALIUM og NATRIUM - altså elektrolytter...

Men ved alvorlig undervekt (BMI 13-14) ser de på BMI !!!

-Men hvis du sliter med vekt og spiseproblemer så er/blir ikke sonde noen løsning på problemet(/ene) - tvert imot ...Hvorfor ikke heller prøve å snakke ut om tingene slik som de er ... istendenfor å "skrike" triumferende ut til omverdenen med en slange gjennom nesa -

" SE JEG VAR FLINK ANOREKTIKER OG FIKK SONDE , JEG KLARTE Å VÆRE DEN FLINKESTE , DEN MEST PLIKTOPPFYLLENDE ,DEN KOSELIGSTE ,DEN BEST LIKTE...OG DA MÅTTE JEG JO NESTEN OGSÅ BLI DEN SYKESTE ..."

- for det er jo det du er.. den aller sykeste , når du ligger der i sengen - iskald - kjempeslapp - lei - redd - med et blodtrykk og en puls som knapt er målbar ,,, - du er så fysisk og psykisk nedkjørt at du knapt klarer å snakke ,,,må ha kateter og slanger både her og der, samt medisinske fagfolk som holder deg under nøye oppsyn ......

Jeg har selv vært der på det "stadiet" , og kunne gjort hva som helst for å fått dere til å forstått at dette IKKE er noe å trakte etter ...

Når jeg var så tynn/dårlig var jeg kjempelei , jeg gråt hele tiden for alt og alle ...

Det ble slettes ikke slik som jeg hadde trodd - jeg ble ikke LYKKELIG , jeg ble ikke PERFEKT ....jeg ble bare til ingenting...(hvis det kan sies sånn...)

Lykken for meg er / var ikke å være 45 kg ...

Lykken for meg var å finne venner som jeg kunne være "meg selv " med ... lykken var også å få seg en jobb som jeg trives med - og som jeg føler meg viktig og verdsatt i...

...... kanskje ble dette teit , og altfor langt...men jeg håper iallefall at dere gadd å lese det ...

Med vennlig hilsen en gutt på 18 år som har slitt enormt , og som også ennå sliter veldig med mat , vekt og spiseproblemer...

;)

*KLEM* til dere alle...

(PS: Skulle det være noe..så er mailadr. min ; [email protected])

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8665-sondevektbmi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si atdu har helt rett.

Du har så rett så rett...

Men det er vanskelig for det.

Jeg har personlig ikke som mål å bli lagt inn på sonde, ikke nå lenger.

Mamma og pappa ble helt fra seg da datteren til mammas venninne ble lagt inn på sonde.

De vet ingen ting om meg...

Og sa at dette måtte aldri skje meg osv.

Da jeg så deres reaksjon på henne, bestemte jeg meg for at jeg skulle ihvertfall ikke være så dum å bli lagt inn.

Jeg ville bare bli frisk.

Dette er over 1/2år siden og jeg er fremdeles ikke frisk.

Jeg klarer ikke bli frisk, tror aldri jeg kommer til å bli frisk, vil jo bare bli tynn!!!

Dette er ikke ment som et klage brev.

Ville bare si at du har helt rett.

Jeg vil gjerne maile med deg hvis du vil maile meg.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8665-sondevektbmi/#findComment-40854
Del på andre sider

Vil bare si atdu har helt rett.

Du har så rett så rett...

Men det er vanskelig for det.

Jeg har personlig ikke som mål å bli lagt inn på sonde, ikke nå lenger.

Mamma og pappa ble helt fra seg da datteren til mammas venninne ble lagt inn på sonde.

De vet ingen ting om meg...

Og sa at dette måtte aldri skje meg osv.

Da jeg så deres reaksjon på henne, bestemte jeg meg for at jeg skulle ihvertfall ikke være så dum å bli lagt inn.

Jeg ville bare bli frisk.

Dette er over 1/2år siden og jeg er fremdeles ikke frisk.

Jeg klarer ikke bli frisk, tror aldri jeg kommer til å bli frisk, vil jo bare bli tynn!!!

Dette er ikke ment som et klage brev.

Ville bare si at du har helt rett.

Jeg vil gjerne maile med deg hvis du vil maile meg.

Klem

Synes det er tøfft at dere gutter står fram og!

Kjempefint innlegg!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8665-sondevektbmi/#findComment-42039
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...