Gå til innhold

ammetåka!?!


Gjest licell

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå sv.permisjon.

Skal snart begynne på

jobb. Klarer ikke å tenke

klart,og har problemer med

språke.

Jeg føler meg helt på

"bærtur". Jeg tenker med

gru, på alt jeg har å ta

igjenn på jobb (rutiner osv.).

Jeg har en jobb, der tempoet

er høyt og det er mange som

kommer å går.

Konsentrasjonen må være

stabil, noe jeg føler

at jeg ikke har, på

dette tidspunkt.

Jeg hvet at kroppen min

vil være på jobb, men hode

mitt vil være hjemme.

Jeg lever meg inn i mitt

barns verden og tenker

stort sett på han. Far er

mye hjemme og er veldig

flink med barne.

Det var ikke så ille, med

første mann.

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kopierer et svar fra 19.07.00 hvor en kvinne spurte nesten samme spørsmål som det du gjør. Hun mente at hun hadde for dårlig konsentrasjonsevne til å kunne begynne i jobb igjen etter et års fødselspermisjon:

Mulig enkelte vil oppfatte meg som svært biologisk orientert og/eller konservativ med dette innlegget, men her er min overbevisning:

Graviditet, fødsel og amming endrer kvinnens psyke i betydelig grad. Tenk bare følelsen for et fremmed barns oppkast i motsetning ditt eget barns.

Om du ser på forum for barn og graviditet, vil du dersom du ikke vet bedre, spekulere på hva slags personligheter som skriver der. Jeg er overbevist om at det er et representativt utvalg av norske kvinner. De var tidligere interessert i politikk, samfunnsforhold, pedagogikk, webdesign, hage, u-hjelp, helsevesen, idrett, miljøvern: kort sagt interessert i verden. Nå er de interessert i SF-mål, slimpropper, parkdresser, bleier, utslett på rompa, gulping, når en kan begynne med grøt osv.

Denne endring av fokus for interesse er ekstremt viktig og helt nødvendig for barnet/yngelpleien.

Selv om den norske svangerskapspermisjonen er ett år, trenger det ikke å bety at alle mødres psyke innretter seg etter denne. Tiden er kanskje ikke inne for alle til å interessere seg for verden utenfor. Uten interesse heller ingen konsentrasjon.

Dette er min forklaring på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...