Gå til innhold

Antidepressiva ved graviditet


Gjest havola

Anbefalte innlegg

Jeg står på Fontex, noe jeg mener å ikke kunne unnvære. Er plaget av lavt selvbilde, angst og tvangstanker (sjalusi). Hva skal jeg gjøre om jeg blir gravid? Finnes det eventuelt alternative medikamenter for mine lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En har etter hvert fått stor erfaring med SSRI og graviditet. Størst er faring finnes med Fontex.

Det er ingen økt risiko for sykdom/skade/misdannelser på forsteret der mor har brukt Fontex. Derfor kan du trygt fortsette med medisinen om du skulle bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har etter hvert fått stor erfaring med SSRI og graviditet. Størst er faring finnes med Fontex.

Det er ingen økt risiko for sykdom/skade/misdannelser på forsteret der mor har brukt Fontex. Derfor kan du trygt fortsette med medisinen om du skulle bli gravid.

Du kunne vel ikke fått bedre svar på dette havola!!! Lykke til med den tydeligvis planlagte familieforøkningen!

Vennlig hilsen meg fra"graviditet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel ikke fått bedre svar på dette havola!!! Lykke til med den tydeligvis planlagte familieforøkningen!

Vennlig hilsen meg fra"graviditet"

Jeg blir så glad ved svar/omtanke!! Takk! Jammen er dette et fint forum å snakke med medmennesker i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har vært i samme situasjon som deg - gikk på anti-depressiva under graviditeten, og har fått en frisk og sunn gutt. Men jeg måtte slutte med medisinen et par måneder før fødsel - for å unngå at barnet skulle få abstinenser.

Det er ikke gjort så mange undersøkelser om anti-depressiva og svangerskap, men de som er gjennomført tyder ikke på at det skader fosteret. For øvrig vet man lite om evt. langtidsvirkninger. Men det er helt klart bedre for barnet at du som mor har det bra i den lange og slitsomme ventetiden, enn at du sliter deg gjennom svangerskapet med angst og tungsinn. Dèt vil iallefall påvirke barnet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...