Gå til innhold

plages av overvekt


raya

Anbefalte innlegg

Det hender ikke en dag at ikke den første tanken som slår meg når jeg våkner er at jeg må slanke meg. Det er det siste jeg tenker før jeg sovner også, men jeg greier ikke å gjøre noe med det.

Jeg er 34 år, har tre barn, er 168 høy og veier 80 kilo. Jeg har høyere utdanning og trives på jobb, der jeg hele dagen arbeider med mennesker. Jeg tror ikke det ser sånn ut for omgivelsene, men jeg er dypt ulykkelig pga vekta, det opptar så mye energi og skader selvtillitten min noe voldsomt. Det er klart jeg må spise for mye, og jeg tror jeg driver "overspising" i perioder.

Jeg har prøvd å trene mer og brukt en formue på alt fra slankepulver til utallige tabelettkurer. Men det nytter aldri lenge. Jeg ender vanligvis opp med et par kilo til.

Kan en lege hjelpe meg på noen måte? Jeg vil så gjerne ha en normal vekt så jeg kan kjøpe normale klær og være gladere i min egen kropp. Nå kan jeg stå foran speilet og føle vemmelse. Sexlivet mitt lider også under dette, jeg kan aldri vise meg naken for mannen min eller dusje sammen med andre. Jeg føler at problemet hemmer meg mye i dagliglivet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære raya! Vi kommer ikke med slanketips i dette forumet. Likevel er det tydelig at dine tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende er med på å redusere din livskvalitet. Jeg vil råde deg til å kontakte en lege eller ernæringsfysiolog. Mange har fått god hjelp til å sette opp en sammensatt, tilpasset kost/diettplan slik at det er lett å "holde seg til, uten utskeielser". Samtidig er det mange som har fått hjelp og motivasjon til å fortsette ved regelmessig kontakt med lege/ernæringsfysiolog. Disse vil også kunne vurdere om du trenger mer hjelp fra f.eks psykiater eller psykolog på sikt for å bli bedre kjent med deg selv, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære raya! Vi kommer ikke med slanketips i dette forumet. Likevel er det tydelig at dine tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende er med på å redusere din livskvalitet. Jeg vil råde deg til å kontakte en lege eller ernæringsfysiolog. Mange har fått god hjelp til å sette opp en sammensatt, tilpasset kost/diettplan slik at det er lett å "holde seg til, uten utskeielser". Samtidig er det mange som har fått hjelp og motivasjon til å fortsette ved regelmessig kontakt med lege/ernæringsfysiolog. Disse vil også kunne vurdere om du trenger mer hjelp fra f.eks psykiater eller psykolog på sikt for å bli bedre kjent med deg selv, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Raya.

Uff. Jeg har det på samme måten. Ønsker allikevel ikke å slanke meg, ønsker bare å oppnå en tilfredshet i livet som gjør at jeg ikke trenger å overspise. Om ikke annet en alternativ trøst. Har akkurat smugspist ei hel konfekteske, er kvalm og uvel. Kanskje vi sammen kan finne på noe som er mye morsommere enn å spise seg syk? Har forsøkt å trene når jeg egentlig vil mumse, men er ofte alt for sliten til å takle det. Noe kjempehyggelig, noe jeg ikke blir kvalm og uvel av - det ønsker jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Raya.

Uff. Jeg har det på samme måten. Ønsker allikevel ikke å slanke meg, ønsker bare å oppnå en tilfredshet i livet som gjør at jeg ikke trenger å overspise. Om ikke annet en alternativ trøst. Har akkurat smugspist ei hel konfekteske, er kvalm og uvel. Kanskje vi sammen kan finne på noe som er mye morsommere enn å spise seg syk? Har forsøkt å trene når jeg egentlig vil mumse, men er ofte alt for sliten til å takle det. Noe kjempehyggelig, noe jeg ikke blir kvalm og uvel av - det ønsker jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...