Gå til innhold

NHD - lavt stoffskifte-depresjon


Gjest miiiaa

Anbefalte innlegg

Jeg har lavt stoffskifte etter jodbehandling i 1992. Jeg har i disse årene svinget veldig psykisk. Er ok når verden er rolig, men svinger ved stress. Legen min mener jeg kan prøve Seroxat 5 mg/dag pga at jeg har en lett form for depresjon. Hva er din mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom en person med lavt stoffskifte også er deprimert, ville jeg gjort følgende:

1:Først behandlet stoffskiftesykdommen.

2. Dersom depresjonen fortsatt var tilstede 2-3 mnd etter at stoffskiftesykdommen var tilfredsstillende reguler, ville jeg forsøke antidepressiva slik legen din foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom en person med lavt stoffskifte også er deprimert, ville jeg gjort følgende:

1:Først behandlet stoffskiftesykdommen.

2. Dersom depresjonen fortsatt var tilstede 2-3 mnd etter at stoffskiftesykdommen var tilfredsstillende reguler, ville jeg forsøke antidepressiva slik legen din foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Dersom en person med lavt stoffskifte også er deprimert, ville jeg gjort følgende:

1:Først behandlet stoffskiftesykdommen.

2. Dersom depresjonen fortsatt var tilstede 2-3 mnd etter at stoffskiftesykdommen var tilfredsstillende reguler, ville jeg forsøke antidepressiva slik legen din foreslår.

Vil bare tilføye at det er endel ny viten vedrørende stoffskifte-behandling. Legen din bør først justere opp thyroxin-mengden til blodprøven viser nivåer i øvre normalområde. Dersom dette ikke virker på tretthetsfølelsen og velværet, kan det hende at du er blant de pasientene som også skal ha tilskudd av Liothyronin; en annen Thyroxin-variant. Flere pasienter som har blitt behandlet med dette i tillegg får en økt følelse av energi og livskvalitet. Det er skrevet egen tema-artikkel på DOL om hypothyreose; ikke alle allmenpraktikere kjenner til denne nye behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Dersom en person med lavt stoffskifte også er deprimert, ville jeg gjort følgende:

1:Først behandlet stoffskiftesykdommen.

2. Dersom depresjonen fortsatt var tilstede 2-3 mnd etter at stoffskiftesykdommen var tilfredsstillende reguler, ville jeg forsøke antidepressiva slik legen din foreslår.

Vil bare tilføye at det er endel ny viten vedrørende stoffskifte-behandling. Legen din bør først justere opp thyroxin-mengden til blodprøven viser nivåer i øvre normalområde. Dersom dette ikke virker på tretthetsfølelsen og velværet, kan det hende at du er blant de pasientene som også skal ha tilskudd av Liothyronin; en annen Thyroxin-variant. Flere pasienter som har blitt behandlet med dette i tillegg får en økt følelse av energi og livskvalitet. Det er skrevet egen tema-artikkel på DOL om hypothyreose; ikke alle allmenpraktikere kjenner til denne nye behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt på kombinasjonsbehandlingen for 3 mnd siden og er også satt på et hormon som heter DHEA, Jeg føler meg ikke så sliten lenger, men psyken er ikke som den skal være. Tar det lang tid før jeg skulle merke bedring?

Hvis det er psykisk hvor mye seroxat og hvor lenge bør jeg bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble satt på kombinasjonsbehandlingen for 3 mnd siden og er også satt på et hormon som heter DHEA, Jeg føler meg ikke så sliten lenger, men psyken er ikke som den skal være. Tar det lang tid før jeg skulle merke bedring?

Hvis det er psykisk hvor mye seroxat og hvor lenge bør jeg bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...