Gå til innhold

Hva har skjedd med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår kveld ble jeg plutselig kastet inn i et psykisk helvete og har store problemer med å forstå hva som er iferd med å skje.

Etter en hard bytur lørdag lå jeg igår hjemme i min egen seng og så på TV da jeg ble grepet av fullstendig akutt ekstrem panikk. Panikken skyldtes at jeg fikk følelsen av å miste grepet på mitt eget sinn, det føltes som jeg føy av gårde inne i min egen hjerne uten noen form for kontroll. Jeg kan kanskje sammenligne det med å skulle være legge seg når man er skikkelig full, men at man ikke kan lukke øynene fordi rommet da spinnner ut av kontroll. Kombiner dette med en sterk feberfantasi så får du en idé.

Resultatet av denne fly-avgårde-følelsen er altså panikk. Jeg er kjemperedd for å ikke kunne kontrollere dette, ikke ’komme ned igjen’, jeg vet jo ikke hva dette er, skal dette være en del av livet mitt fremover? Har jeg plutselig blitt psykotisk? Er det noe jeg har tatt tidligere som kommer igjen som flashback eller har jeg fått en hjerneskade slik at dette vil pågå kontinuerlig hele livet?

Jeg har tidligere hatt en tilsvarende følelse med tilhørende panikk nøyaktig tre ganger. Den første gangen var for ca. ett år siden da jeg spiste en hasjklump på ca. ett gram. Jeg friket da ut fullstendig, hallusinerte helt ekstremt og sist, men ikke minst fikk jeg altså ekstrem panikk. Den gangen var det så ille at jeg tror jeg kunne tatt livet av meg for å komme meg unna. Hele denne seansen pågikk i kanskje 6 timer før jeg klarte å roe meg ned og sovne.

I tiden etterpå skjøv jeg fra meg denne opplevelsen, og forsøkte å ikke tenke mer på den, selv om jeg i uker og måneder etter hadde ’ettervirkninger’ i form av bittesmå flashbacks der jeg så igjen mønstre fra hallusinasjonene etc. Etter ca. 6-8 måneder kom jeg så langt at jeg kunne forsøke å tenke på og konsentrere meg om disse bildene osv. uten at det knøt seg i brystet.

Innimellom hadde jeg et lite ’forsøk’ med hasj etter råd fra en kompis. Tanken var å røyke litt hasj igjen, regne med at det gikk bra, og på denne måten berolige meg. Jeg tok ett trekk og fikk akutt panikk. Løsningen ble at jeg bedøvet meg selv med en flaske sprit, noe som faktisk fungerte.

Den tredje gangen var forrige helg. Jeg var på byen og drakk ganske mye. Dessverre ble jeg så full at når jeg ble tilbudt en E så takket ja. Jeg vil understreke at dette er noe jeg ALDRI tar ellers, jeg har prøvd det en gang eller to tidligere for mange år siden. Jeg røyker heller ikke hasj til vanlig, tar kanskje et par trekk en gang eller to i året. Da E’enbegynte å virke, jeg fikk litt kribling i hender og føtter osv. kom akkurat den samme følelsen tilbake – jeg seiler avgårde inn i min egen hjerne og blir helt skrekkslagen av muligheten for at jeg aldri kommer tilbake. Denne gangen ble jeg roet ned av gode venner som hadde erfaring med friking.

Så langt har ikke dette skremt meg så veldig på det rasjonelle plan. Disse tre tilfellene mente jeg helt klart var knyttet til dopet og at det altså var en klar katalysator. No probs – bare å avstå fra dop!

Men dengang ei! Igår skjedde dette altså igjen, denne gangen uten at jeg var påvirket. Riktignok tok jeg litt cola dagen før, men ikke mye, og jeg har aldri opplevd noen form for bevissthetsendring med kokain. Selv om jeg ikke til vanlig bruker E eller hasj eller noen andre stoffer, har jeg de siste par årene tatt kokain kanskje en gang annenhver måned, og erfaringsmessig fører dette med seg en depressiv periode på noen dager etter bruken, men ikke noe mer enn det. Jeg kan ellers nevne at jeg er en helt normal person i full jobb som forsker i et stort firma, jeg er rolig, harmonisk og normalt psykisk ster, og har ingen andre plager eller problemer overhodet, kanskje med unntak av litt stress.

Nå har altså dette angstanfallet eller hva jeg skal kalle det pågått i snart 24 timer. Det går veldig opp og ned hvor sterk panikken er, slik som nå, når jeg skriver om det er det ganske ille, mens dersom jeg konsentrerer meg om noe helt annet kan jeg glemme problemet et minutt eller to av gangen. Fysisk føler jeg det som om jeg har på meg en hjelm eller et pannebånd, og hver gang jeg tenker på at det strammer begynner hjernen min å flyte avgårde. Jeg må være veldig nøye med hva jeg tenker på for ikke å frike. F.eks. leste jeg innlegget ’Hodet er vrangt’ som ligger på denne siden, og med en gang jeg fikk bildet av et vrengt hode for meg tok hjernen av for fullt og jeg fikk panikk.

Etter at dette hadde pågått i tre timer igår oppsøkte jeg forøvrig legevakten, men der var det ikke annen hjel å få enn en sovepille og en henvisning til psykiatrisk poliklinikk (noe som antagelig vil ta uker).

Jeg har problemer NÅ og lurer på hva jeg skal gjøre! Er det noen der ute som har erfaring med slikt som dette? Finnes det noe medisin som bare kobler ut problemet slik at det er mulig å sove? Og så videre...

Gjest appendix
Skrevet

Du har vært dum, men det vet du forhåpentligvis. Sannsynligvis har du, som mange andre innen psykiatrien, havnet i rusfella. Ett eneste inntak av E kan kaste deg ut i panikkangst og depresjon hvis du er uheldig. Da tok ikke tegna kroppen gav deg flere ganger. Skyld deg selv.

Det eneste du kan gjøre er å komme deg inn i psykiatrien. Siden det sannsynligvis er E-fremkalte psykiske problemer, så nytter det vel lite å snakke seg ut av det. Du blir nok satt på lykkepiller for å få hjernen på noenlunde rett kurs igjen.

Kanskje du har lært å kutte ut partydop nå da? Får håpe det, siden det er urettferdig at partydopere skal oppta psykiatrien for de mange som trenger den av _ikke_ selvforskylde grunner.

Unnskyld den krasse tonen, men synes du fortjener det.

Ellers, lykke til videre. Får håpe noen kan hjelpe deg!

Skrevet

Leser du aviser?

Er det ikke nettopp slike psykiske anfall som du beskriver, som det har stått i avisene at man kan få av E?

Gjest trrrish
Skrevet

Dette skjedde med venninna mi også. Hun ble kjempenervøs av å bruke slikt..Hun er bra igjen nå, men hun må ta SSRI i flere år, og hun rører aldri mer dop... Håper du holder deg unna!! lykke til...

Skrevet

Dette skjedde med venninna mi også. Hun ble kjempenervøs av å bruke slikt..Hun er bra igjen nå, men hun må ta SSRI i flere år, og hun rører aldri mer dop... Håper du holder deg unna!! lykke til...

Hva er SSRI? Hvor lenge varte disse 'anfallene' hver gang?

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

---

Gjest trrrish
Skrevet

vet egentlig ikke om hun hadde masse anfall, men hun var svært nervøs HELE tiden..hun hadde knekk i knærne av nervøsitet og turte ikke gå ut, turte ikke gå på skolen osv.....

Gjest motorPrøysen
Skrevet

Du har vært dum, men det vet du forhåpentligvis. Sannsynligvis har du, som mange andre innen psykiatrien, havnet i rusfella. Ett eneste inntak av E kan kaste deg ut i panikkangst og depresjon hvis du er uheldig. Da tok ikke tegna kroppen gav deg flere ganger. Skyld deg selv.

Det eneste du kan gjøre er å komme deg inn i psykiatrien. Siden det sannsynligvis er E-fremkalte psykiske problemer, så nytter det vel lite å snakke seg ut av det. Du blir nok satt på lykkepiller for å få hjernen på noenlunde rett kurs igjen.

Kanskje du har lært å kutte ut partydop nå da? Får håpe det, siden det er urettferdig at partydopere skal oppta psykiatrien for de mange som trenger den av _ikke_ selvforskylde grunner.

Unnskyld den krasse tonen, men synes du fortjener det.

Ellers, lykke til videre. Får håpe noen kan hjelpe deg!

syns den tonen din er vel moralistisk. det fins mange måter å ødelegge for seg selv på, dop er bare en av dem. de fleste psykiatriske pasienter har vel ødelagt for seg selv på en eller annen måte.

Gjest appendix
Skrevet

syns den tonen din er vel moralistisk. det fins mange måter å ødelegge for seg selv på, dop er bare en av dem. de fleste psykiatriske pasienter har vel ødelagt for seg selv på en eller annen måte.

Faktisk så tror jeg ikke de fleste psykiatrisk pasienter har aktivt gjort noe for å bli syk! Som å putte ei e-pille i munnen. Alle i dag burde vite at det kan ende med fordervelse.

En e-misbruker er ansvarlig for egne psykiske problemer på samme måte som en storrøyker er ansvarlig for lungekreften og andre problemer forårsaket av røyken.

Om du får psykiske problemer pga genfeil, dårlig omsorg i oppveksten, mobbing på skole eller arbeid, store påkjenninger eller andre spark livet har gitt deg, så er du _ikke_ ansvarlig for det på samme måten som å aktivt putte i deg partydop eller røyke tretti om dagen. Da tar du en kalkulert risiko. Og er du ikke klar over det så har du et problem. Men det er av en helt annen art.

Gjest motorPrøysen
Skrevet

Faktisk så tror jeg ikke de fleste psykiatrisk pasienter har aktivt gjort noe for å bli syk! Som å putte ei e-pille i munnen. Alle i dag burde vite at det kan ende med fordervelse.

En e-misbruker er ansvarlig for egne psykiske problemer på samme måte som en storrøyker er ansvarlig for lungekreften og andre problemer forårsaket av røyken.

Om du får psykiske problemer pga genfeil, dårlig omsorg i oppveksten, mobbing på skole eller arbeid, store påkjenninger eller andre spark livet har gitt deg, så er du _ikke_ ansvarlig for det på samme måten som å aktivt putte i deg partydop eller røyke tretti om dagen. Da tar du en kalkulert risiko. Og er du ikke klar over det så har du et problem. Men det er av en helt annen art.

jeg mener ikke at psykiatriske pasienter selv har skyld i at de er syke, men det å være psykisk syk er ofte selvforsterkende i den forstand at man gjør ting for å ødelegge for seg selv (f eks ikke møte opp på jobben, skjære seg opp, drikke masse eller putte i seg e). røyking er forøvrig klassifisert som en psykisk lidelse i USA, og hvis psykiske lidelser, som du later til å mene, kun er determinert av genetiske og sosiale faktorer, altså noe som ligger utenfor individets kontroll, så kan jo ikke røykerne noe for at de røyker. og sånn kunne jeg fortsette.

verden er ikke svart/hvitt; som regel er det vanskelig å skille høna og egget fra hverandre. selv om du later til å mene at du innehar denne evnen, syns jeg du skal være forsiktig med å fordømme folk som har det kjipt, uansett hva årsaken måtte være.

Skrevet

Nei! Tror ikke de FLEST psykiatriske pasienter har "skyld" i egen diagnose.

Mange psykiatriske pasienter er blitt syke pga. at voksne har påført dem store lidelser under oppveksten.

En stor prosent av pasientene på psykiatrisk sykehus har opplevd seksuelt misbruk eller andre overgrep i tidlige barneår.

De er helt uskyldige ofre, som må betale for andres uforstand og ondskap.

Det gjelder ikke for de som med vitende og vilje eksperimenterer med party- dop.

Klart de også må få behandling for skader de har påført seg selv. Så får en håpe de blir kloke av skade!

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

vet egentlig ikke om hun hadde masse anfall, men hun var svært nervøs HELE tiden..hun hadde knekk i knærne av nervøsitet og turte ikke gå ut, turte ikke gå på skolen osv.....

Beskjed til deg på meldinger.

Henriette1365380130
Skrevet

Nei! Tror ikke de FLEST psykiatriske pasienter har "skyld" i egen diagnose.

Mange psykiatriske pasienter er blitt syke pga. at voksne har påført dem store lidelser under oppveksten.

En stor prosent av pasientene på psykiatrisk sykehus har opplevd seksuelt misbruk eller andre overgrep i tidlige barneår.

De er helt uskyldige ofre, som må betale for andres uforstand og ondskap.

Det gjelder ikke for de som med vitende og vilje eksperimenterer med party- dop.

Klart de også må få behandling for skader de har påført seg selv. Så får en håpe de blir kloke av skade!

..som må man også regne med at mange av de som prøver forskjellige typer dop ofte allerede er psykisk syke og søker en trøst i det..

Kall det gjerne en for enkel løsning, men det er en grunn til at så mange ungdom i dag driver med det..

jeg tror det er veldig oppskrytt at unge tar dop for å være "tøffe". Det ligger ofte en hel hau bak.

mvh

Vercingetorix
Skrevet

De fleste med psykiske lidelser er ikke selv skyld i at de har problemer. Det er vel rettere å si at alle folk i samfunnet har gjort feil på en eller annen måte som de angrer på. De som har gått på stoff og på grunn av det har havnet i psykiatrien er vel delvis skyld i det selv. Men en skal ikke fordømme dem for det. Som sagt så har alle gjort feil på en eller annen måte. De får starte opp et nytt og bedre liv uten stoff. En kan heller prøve å hjelpe dem ut av problemene de har havnet i. Det er fullt mulig (selv om det ikke er enkelt).

For øvrig er det ganske enkelt å skille høna fra egget. Høna og egget likner ikke akkurat på hverandre...

Henriette1365380130
Skrevet

..som må man også regne med at mange av de som prøver forskjellige typer dop ofte allerede er psykisk syke og søker en trøst i det..

Kall det gjerne en for enkel løsning, men det er en grunn til at så mange ungdom i dag driver med det..

jeg tror det er veldig oppskrytt at unge tar dop for å være "tøffe". Det ligger ofte en hel hau bak.

mvh

..SÅ må man ta hensyn til.

herregud, jeg kan ikke skrive en gang :)

Gjest motorPrøysen
Skrevet

Uff jeg skulle aldri skrevet det jævla inlegget, alle misforstår meg jo. Poenget mitt er at ting henger sammen. Psykiatriske pasienter har - samla sett - en tendens til å gjøre selvdestruktive ting (som å røyke og ta e) i større grad enn friske mennesker.

Og jeg tror det er uheldig å slå seg til ro med at alle psykiske problemer kommer av en fryktelig barndom eller dårlige gener. Hvis man tenker sånn kan man jo like godt gi opp først som sist. Har man hatt det jævlig og sliter, javel så får man forsøke å gjøre noe med det da. Det er lett å degge for sin egen elendighet, men det kommer sjelden så mye godt ut av det.

Les forøvrig innlegget til Henriette under her.

Vercingetorix
Skrevet

Det kan hende problemet ditt skyldes at du har eksperimentert med stoff. Men det kan også være et rent psykisk problem. Ta kontakt med en psykiater og forklar problemet. Du får kanskje en medisin som hjelper. I mellom tiden prøv å engasjere deg i noe utenfor deg selv. For eksempel snakk med venner, familie, se på tv hør på radio, internett, ting du er interessert i. Hva som helst som får oppmerksomheten bort fra egne negative tanker. Pust rolig og prøv å slapp av. Prøv å gå en tur i frisk luft.

Du har ganske sikkert ikke fått en hjerneskade. Situasjonen går nok snart over. Slik som du har beskrevet at den har gjort før. Prøv å tenk positivt.

Ta en globoid,paracet eller dispril. Det kan kanskje hjelpe deg til å få sove.

Vercingetorix
Skrevet

mvh

Ja det er sant at ting henger sammen. Det er en grunn til at Jeppe "drikker". Mange bruker nok stoff fordi de sliter eller har det kjipt. Som en slags virkelighetsflukt. Men stoff er ingen løsning på problemene. Det forverrer bare problemene på sikt. Disse ungdommene skulle oppsøkt eller fått hjelp på et tidlig stadium (slik at problemene ikke blir verre) av psykolog eller psykiater eller av andre voksne. For det finnes en løsning på og en vei ut av de psykiske problemene.

Gjest appendix
Skrevet

jeg mener ikke at psykiatriske pasienter selv har skyld i at de er syke, men det å være psykisk syk er ofte selvforsterkende i den forstand at man gjør ting for å ødelegge for seg selv (f eks ikke møte opp på jobben, skjære seg opp, drikke masse eller putte i seg e). røyking er forøvrig klassifisert som en psykisk lidelse i USA, og hvis psykiske lidelser, som du later til å mene, kun er determinert av genetiske og sosiale faktorer, altså noe som ligger utenfor individets kontroll, så kan jo ikke røykerne noe for at de røyker. og sånn kunne jeg fortsette.

verden er ikke svart/hvitt; som regel er det vanskelig å skille høna og egget fra hverandre. selv om du later til å mene at du innehar denne evnen, syns jeg du skal være forsiktig med å fordømme folk som har det kjipt, uansett hva årsaken måtte være.

Jeg tror vi misforstår hverandre litt jeg. Vi mener sikkert omtrent det samme, men det er litt vanskelig å få fram kanskje?

Men _hva_ annet enn genetiske eller sosiale problemer er det som kan gi en psykiske problemer? Det er ikke for å være kverulant, men jeg forsto rett og slett ikke meningen blant alt du skrev! Om du er voksen og har mellommenneskelige eller sosiale problemer så kan du jo velge å gjøre eller ikke gjøre noe med det. Så da er du jo ansvarlig for det på en måte også, selv om dette ikke kommer like tydelig fram som ved å putte i seg E.

Ellers så mente jeg ikke å rakke ned på Caligula her _hvis_ hun hadde problemer, men det hørtes ut som om hun ikke tok rusbruken sin alvorlig nok.

Og jeg har mener heller ikke at jeg har noen fasit på hva som er riktig eller galt, da hadde jeg ikke vært psyk selv, ikke sant? Men det må vel være lov å engasjere seg? jeg er heldigvis ikke fagperson her, så hva jeg mener får vel ikke særlig konsekvenser annet enn at noen er uenig med meg så vidt jeg kan se.

Gjest appendix
Skrevet

De fleste med psykiske lidelser er ikke selv skyld i at de har problemer. Det er vel rettere å si at alle folk i samfunnet har gjort feil på en eller annen måte som de angrer på. De som har gått på stoff og på grunn av det har havnet i psykiatrien er vel delvis skyld i det selv. Men en skal ikke fordømme dem for det. Som sagt så har alle gjort feil på en eller annen måte. De får starte opp et nytt og bedre liv uten stoff. En kan heller prøve å hjelpe dem ut av problemene de har havnet i. Det er fullt mulig (selv om det ikke er enkelt).

For øvrig er det ganske enkelt å skille høna fra egget. Høna og egget likner ikke akkurat på hverandre...

Hehe. Ja, det var det som forvirra meg litt!

Skille klinten fra hveten (eller noe sånt) er det vel. Eller hva som kom først, høna eller egget.

Men skille høna fra egget, det kan til og med jeg også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...