Gå til innhold

Lider jeg av angst?


Gjest Egwene

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå gått igjennom mange sider på nettet som omhandler angst,men jeg får ikke den informasjonen jeg leter etter.Kanskje noen der ute kan hjelpe meg?

Mitt problem er at jeg er redd når jeg er alene og det er mørkt ute. Da sitter jeg med en kniv, e.l., i den ene hånda og mobiltelefonen i den andre.Sitter og lytter. Tror det er noen der ute som vil inn i huset og "ta" meg. Jeg slår av alle lys , for da ser jeg bedre det som er der ute...

Jeg har etter noen år i leilighet flyttet hjem til far på "landet", trodde det ville bli bedre . Men han jobber til ca. 4 om morningen og da sitter jeg oppe til han kommer hjem. Da først slapper jeg av.

Jeg ble for en tid siden forfulgt av en ukjent mann, han prøvde å bryte seg inn i leiligheten min. Takket en venn kom han seg ikke inn. Politiet kunne desverre ikke gjøre noe....

Kanskje alt bunner i dette?

Nå er jeg lei av å være redd, lei av å sitte stiv i mørket med høy puls.

Jeg er rett og slett sliten.

Dette går ut over skolearbeidet også.

Er jeg bare mørkeredd?

Er det noen som kan hjelpe meg med noen råd, eller kanskje opplever det samme?

Takker varmt for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har nå gått igjennom mange sider på nettet som omhandler angst,men jeg får ikke den informasjonen jeg leter etter.Kanskje noen der ute kan hjelpe meg?

Mitt problem er at jeg er redd når jeg er alene og det er mørkt ute. Da sitter jeg med en kniv, e.l., i den ene hånda og mobiltelefonen i den andre.Sitter og lytter. Tror det er noen der ute som vil inn i huset og "ta" meg. Jeg slår av alle lys , for da ser jeg bedre det som er der ute...

Jeg har etter noen år i leilighet flyttet hjem til far på "landet", trodde det ville bli bedre . Men han jobber til ca. 4 om morningen og da sitter jeg oppe til han kommer hjem. Da først slapper jeg av.

Jeg ble for en tid siden forfulgt av en ukjent mann, han prøvde å bryte seg inn i leiligheten min. Takket en venn kom han seg ikke inn. Politiet kunne desverre ikke gjøre noe....

Kanskje alt bunner i dette?

Nå er jeg lei av å være redd, lei av å sitte stiv i mørket med høy puls.

Jeg er rett og slett sliten.

Dette går ut over skolearbeidet også.

Er jeg bare mørkeredd?

Er det noen som kan hjelpe meg med noen råd, eller kanskje opplever det samme?

Takker varmt for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du lider av angst. Du er først og fremst mørkeredd + litt til.

Dette hører diagnostisk under det vi kaller systematiserte fobier.

Dersom fobien oppsto etter den episoden du forteller om, er det svært sannsynlig en årsakssammenheng.

Det finnes god hjelp for slikt.

Allmennlegen din kan henvise deg til en psykiatrisk poliklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du lider av angst. Du er først og fremst mørkeredd + litt til.

Dette hører diagnostisk under det vi kaller systematiserte fobier.

Dersom fobien oppsto etter den episoden du forteller om, er det svært sannsynlig en årsakssammenheng.

Det finnes god hjelp for slikt.

Allmennlegen din kan henvise deg til en psykiatrisk poliklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...