Gå til innhold

NHD - psykotisk angst?


andungen

Anbefalte innlegg

Hei,

På hvilken måte er psykotisk angst forskjellig fra "vanlig" generell angst?

Psykiateren min sa dessuten en ikke kunne gjøre noe med psykotisk angst pga at den er grunnlagt så tidlig i barndommen at den er umulig å sette ord på?

Hun må ha ment med terapi da?..går jo på Trilafon 4-8 mg som skal hjelpe mot slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

På hvilken måte er psykotisk angst forskjellig fra "vanlig" generell angst?

Psykiateren min sa dessuten en ikke kunne gjøre noe med psykotisk angst pga at den er grunnlagt så tidlig i barndommen at den er umulig å sette ord på?

Hun må ha ment med terapi da?..går jo på Trilafon 4-8 mg som skal hjelpe mot slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror psykotisk angst oppstår når grensene mellom deg selv om omverdenen oppheves. Du vet ikke lenger om det er dine tanker eller andres stemmer og det som kalles personlighet går i oppløsning. Da har man ingen faste holdepunkter lenger og går inn i en tilstand av total angst. Been there - done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror psykotisk angst oppstår når grensene mellom deg selv om omverdenen oppheves. Du vet ikke lenger om det er dine tanker eller andres stemmer og det som kalles personlighet går i oppløsning. Da har man ingen faste holdepunkter lenger og går inn i en tilstand av total angst. Been there - done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg oppfatter psykotisk angst som den angsten en får når virkeligheten ikke lenger er forståelig, bare skremmende og totalt forvirrende.

At det skyldes noe langt tilbake i barndommen er bare en gammel og aldri bevist påstand. Jeg tror det skyldes biokjemiske forstyrrelser i hjernen. Jeg ville medisinert det bort.

For vanlig (ikke psykotisk) angst er psykoterapi viktig. Jeg tviler på at det har noe for seg ved psykotisk angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg oppfatter psykotisk angst som den angsten en får når virkeligheten ikke lenger er forståelig, bare skremmende og totalt forvirrende.

At det skyldes noe langt tilbake i barndommen er bare en gammel og aldri bevist påstand. Jeg tror det skyldes biokjemiske forstyrrelser i hjernen. Jeg ville medisinert det bort.

For vanlig (ikke psykotisk) angst er psykoterapi viktig. Jeg tviler på at det har noe for seg ved psykotisk angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...