Gå til innhold

Forvirret og maktesløs samboer


Gjest Ritch

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg ???

Samboeren min har SF og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har pratet om det og hun har innrømmet at hun har et problem, men alikevel prøver hun å skjule at hun kaster opp etter måltider.

I tillegg er hun nesten altid mørkblå under øynene, fryser stort sett hele tiden og spesielt på hendene. Hun er forkjølet omtrent annen hver måned. Hun har ureglemessig menstrasjon. Hun spiser veldig mye smertestillende tabletter som Panodil og Ibux. Kjøper ca 1 pakke annen hver uke. Hun jobber veldig mye, og kan liksom ikke sitte stille. Og sist men ikke minst, hun er sur og deppa nesten hele tiden og det går utover meg stort sett.

Jeg er sikker på at alt dette har sammenheng med spiseforstyrrelsen, men vil gjerne ha en bekreftelse på det også slik at jeg ikke trenger å tenke på at det kan være noe annet i tillegg. Lurer også på om dette kan ha innvirkning senere med tanke på å få barn ??

Kan noen hjelpe meg ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen hjelpe meg ???

Samboeren min har SF og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har pratet om det og hun har innrømmet at hun har et problem, men alikevel prøver hun å skjule at hun kaster opp etter måltider.

I tillegg er hun nesten altid mørkblå under øynene, fryser stort sett hele tiden og spesielt på hendene. Hun er forkjølet omtrent annen hver måned. Hun har ureglemessig menstrasjon. Hun spiser veldig mye smertestillende tabletter som Panodil og Ibux. Kjøper ca 1 pakke annen hver uke. Hun jobber veldig mye, og kan liksom ikke sitte stille. Og sist men ikke minst, hun er sur og deppa nesten hele tiden og det går utover meg stort sett.

Jeg er sikker på at alt dette har sammenheng med spiseforstyrrelsen, men vil gjerne ha en bekreftelse på det også slik at jeg ikke trenger å tenke på at det kan være noe annet i tillegg. Lurer også på om dette kan ha innvirkning senere med tanke på å få barn ??

Kan noen hjelpe meg ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sf KAN føre til at en KAN bli steril.

Men det er jo bra at hun vet at hun har et problem.

Kan godt skjønne at hun er sur og deppa og sånt.

For sånn vet jeg om andre som har hatt det sånn.+meg selv da.

Sf sliter mye på kroppen.

Både fysisk og psykisk.

Synest du skal vi til en skikkelig prat med henne.

Kanskje få oppklart ting.

Kanskje det ikke er så "ille" som du antar.(viss du skjønner).

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sf KAN føre til at en KAN bli steril.

Men det er jo bra at hun vet at hun har et problem.

Kan godt skjønne at hun er sur og deppa og sånt.

For sånn vet jeg om andre som har hatt det sånn.+meg selv da.

Sf sliter mye på kroppen.

Både fysisk og psykisk.

Synest du skal vi til en skikkelig prat med henne.

Kanskje få oppklart ting.

Kanskje det ikke er så "ille" som du antar.(viss du skjønner).

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Ritch! Mange av de problemene som du nevner at din samboer sliter med kan være knyttet til hennes angivelige spiseproblem. Likevel er det av og til at det kan være andre grunner til at hun tar smertestillende, har humørsvigninger, senket stemningsleie. Ofte er det slik at en som sliter med en sf ikke klarer å se selv at hun/han har et problem, eller innrømme, våge, tørre å snakke om det. Jeg vil råde deg til å snakke med din samboer og si at du er bekymret for hennes helse,- og at du gjerne vil hjelpe henne. Det er viktig å være tålmodig for det kan ta lang til før hun evt. er der at hun ønsker hjelp. Det er fint dersom du tilbyr henne dette og evt hjelpe henne med å søke faglig hjelp. Når det gjelder graviditet og sf får de fleste kvinner som sliter med en sf tilbake sin menstruasjon ved normal adferd og derav også muligheten til å bli gravide. Likevel vil det alltid være kvinner som vil ha problemer med å få menstruasjonen tilbake og derav også vansker med å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Ritch! Mange av de problemene som du nevner at din samboer sliter med kan være knyttet til hennes angivelige spiseproblem. Likevel er det av og til at det kan være andre grunner til at hun tar smertestillende, har humørsvigninger, senket stemningsleie. Ofte er det slik at en som sliter med en sf ikke klarer å se selv at hun/han har et problem, eller innrømme, våge, tørre å snakke om det. Jeg vil råde deg til å snakke med din samboer og si at du er bekymret for hennes helse,- og at du gjerne vil hjelpe henne. Det er viktig å være tålmodig for det kan ta lang til før hun evt. er der at hun ønsker hjelp. Det er fint dersom du tilbyr henne dette og evt hjelpe henne med å søke faglig hjelp. Når det gjelder graviditet og sf får de fleste kvinner som sliter med en sf tilbake sin menstruasjon ved normal adferd og derav også muligheten til å bli gravide. Likevel vil det alltid være kvinner som vil ha problemer med å få menstruasjonen tilbake og derav også vansker med å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...