Gå til innhold

Hvilket forum - asperger?

Anbefalte innlegg

Jeg er selv på vei til å bli uføretrygdet og har lest en del om dette. Man kan ikke tjene penger det første året man går uføretrygdet. Man kan heller ikke tjene så mye man ønsker etter at det året har gått. Med andre ord. Man får ikke tjene så mye man ønsker eller klarer.

Hei. Beklager, jeg visste ikke at man ikke kunne tjene penger det første året. Men så har jeg hørt at man kan tjene en del ved siden av, jeg tror det var 50 000, men jeg vet hvordan det stiller seg med uføregraden.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mimmy

20

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Gemini

3

• goliane

1

Hei. Beklager, jeg visste ikke at man ikke kunne tjene penger det første året. Men så har jeg hørt at man kan tjene en del ved siden av, jeg tror det var 50 000, men jeg vet hvordan det stiller seg med uføregraden.

Jeg mente å si i siste setning:

men jeg vet IKKE hvordan det stiller seg med uføregraden

Gjest uføretrygd

Her finner du en del informasjon om uføretrygd

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oerepensjon

Nei, skulle bare mangle! Da kunne en jo like godt jobbet. Det er jo fordi en IKKE kan jobbe at en har uføretrygd.

Det er ikke alle som "like godt" kunne jobbet, og uføretrygd er ikke så høyt, så dersom man kan tjene litt ved siden av, og ettersom jeg har fått med meg, så kan man det, så er jo det nyttig for en selv også, å kunne være litt ute blandt folk.

Gjest trinelisa

Hare aldri hørt før at attføring gir forskjellig utbetaling utifra hvilfken sykdom du har. Det kan ikke stemme. Attføring blir utregnet ifra tidligere inntekter. For de som ikke har tjent noe særlig er det et minstebeløp som ingen skal komme under.

Selv så hadde jeg 11800 bto pr måned etter tjue år i arbeidslivet med helt normal lønn. Kan jeg spørre hvor mye du har?

Det stusset jeg litt på også i og med at andre venner av meg som er under det samme tiltaket får bare ca 4000 kr i måneden, mens jeg får litt over ca. 10.000 i måneden men det kan vel komme av at jeg enten går på medisinsk attføring eller får rehabiliteringspenger ved siden av.

Leste i et brev som jeg hadde fått fra trygdekontoret at jeg oppfylte kravene til å få en tilleggsytelse i forhold til uføretrygd,så stod det at jeg fikk invilget attføringspenger mens jeg var under tiltaket yrkesrettet attføring.

For meg virket det som om dem hadde tenkt til å uføretrygde meg og tenkte vel i den banen at jeg kom til å bli ufør,noe som jeg ikke vil i det hele tatt.

Kanskje dem også trodde at hensiktene til forbedring ikke var mulig i og med at den såkalte funksjonshemningen er medfødt.

Gjest trinelisa

Hvis du kunne tenke deg å jobbe innen eldreomsorgen, så opplevde jeg at det var veldig lett å få jobb innen pleien. Fikk napp på første forsøk.

Det beste er å gå ut å spørre om jobb selv der en ønsker å jobbe. Ta med en skriftlig 'hospiteringssøknad'.Skriv litt om at du vil prøve deg ut litt og at din arbeidsinnsats er GRATIS for den som tar deg i mot. Den går de fleste på. Enten det er butikk, kontor eller hva du nå måtte ønske deg å prøve. Aetat får ikke ut fingeren, så du må ikke vente på dem. (Taler av erfaring. De rota bort en bra hospiteringsjobb for meg siden jeg overlot til dem å ta kontakt. JEG hadde ordnet forbindelsen. Men det greide ikke aetat vet du. Og så gikk tiden og sjansen forsvant. Ordne det selv, det er det beste. Så kan Aetat ta seg av papirmølla bare.)

Takk for de gode rådene som jeg fikk av deg!

Skal på et møte med Aetat i neste uke fordi vi skal snakke om handlingsplanen,for jeg har søkt inn på skole til høsten.

Hvis Aetat ikke godkjenner den linja som jeg har tenkt til å gå på, må jeg bare takke pent nei til skoleplassen hvis jeg får den.Synes selv at det er veldig tråkig hvis det kommer til å skje.

Er enig med at Aetat er svært rotete av seg og ikke får ut fingeren.Har selv opplevd det og snakket med andre folk som også har opplevd det,så du er ikke den eneste som synes slikt om Aetat.

Annonse

Gjest trinelisa

Jeg er selv på vei til å bli uføretrygdet og har lest en del om dette. Man kan ikke tjene penger det første året man går uføretrygdet. Man kan heller ikke tjene så mye man ønsker etter at det året har gått. Med andre ord. Man får ikke tjene så mye man ønsker eller klarer.

Jeg snakket med ei venninne av meg som har blitt uføretrygdet og hun begynte å tjene penger med en gang hun ble uføretrygdet,men det var jo begrenset hvor mye ho fikk da.

• 2 år senere...

Jeg vil ikke at dere skal tro jeg ikke VIL tilpasse meg, det er bare at enkelte ting er så veldig vanskelig å kontrollere, jeg kan for eksempel ikke kontrollere hvor vidt jeg faller ut av en samtale. Dersom jeg prøver på dette, så er det svært energikrevende, og jeg får etterhvert sammenbrudd. Da er det skuespill, og det er selvutslettende. Så det å beholde oppmerksomheten og konsentrasjonen og fokus på oppgaver og løsning av disse, det er det som er mine hovedproblem (i en arbeidssituasjon, og også i andre sosiale situasjoner).Så jeg tror kanskje det må finnes andre metoder som er mindre anstrengende enn de jeg benytter meg av i dag, for å bli oppfattet som normal. Og jeg har til dels lykkes med det, det har jo ikke vært noen som har gitt meg denne diagnosen før (og jeg er jo godt over 30 år gammel).

Det var godt å lese mye av det du skrev for lenge siden.Min sønn 37. år er nettopp diagnostisert, og jeg leter for å forstå, og bedre hjelpe

Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...