Gå til innhold

Kjære NHD, finnes det med. til gravide?


Gjest trenger mere hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest trenger mere hjelp

Spørsmålet mitt er finnes det noe medikament mot tristhet som en gravid kan bruke uten fare for fosterskader, misdannelser, abstinens hos den nyfødte , hypotoni mm.?

jeg er vanligvis en ressurs sterk person, taklet det meste ok, jobbet mye, er gift. Er gravid i 2. trimester. Verden raste sammen da mannen min var utro i sommer. Det kommer stadig frem mere og mere. Og hver dag er litt verre enn dagen før. Det ble et sjokk jeg ikke kan beskrive, og selv mener jeg at jeg ikke er patologisk deprimert, men at jeg føler en enorm " normal" ( ?) tristhet og sorg. jeg gråter og gråter og gråter og gråter, mange ganger om dagen. men er ikke mere sykmeldt. Fikk god hjelp med en gang av en snill lege, og det hjalp å ta Alopam innimellom. Men det kan jeg ikke ta nå?? Hva kan jeg gjøre? Flytter midlertidig fra mannen min imorgen, da det er uutholdelig, samtidig som det er ubeskrivelig leit å være gravid og ha det sånn. Hva er det ellers som kan " hjelpe"? Skulle ønske ekteskapet ble bra, men det blir bare verre selvom mannen min gjerne vil prøve. ( men han prøver ikke nok, synes jeg)

på forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er lange siden en vurderte antidepressiva etter årsaken til depresjon.

Dybde (alvorlighet) og varighet er det som avgjør om en gir et SSRI.

Dersom du skal ha medisiner, foreslår jeg nettopp SSSRI.

Du må trappe ned like før fødselen og evt starte like etter. Brukt slik er det utmerkede medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...