Gå til innhold

Køkultur, var jeg uhøflig?


Inner self

Anbefalte innlegg

Sto først i en kø på post i butikk. Rett etter jeg er ferdig, før jeg har forlatt området, kommer jeg på att jeg glemte å ta ut penger. Nr 2 i køen blir ferdig og jeg regner meg som fortsatt foran nr 3, som klikker (boletype). Må man bak i køen igjen dersom man glemmer en ting, og kommer på dette med en gang og ikke forlater området?

 

En annen gang, i  samme matbutikk så åpner kasse nr. 2 og jeg smetter rett inn, mens hun som stod foran meg i køen på kasse nr 1, blir dritsur og mener jeg sniker. Selv så reagerer jeg aldri på samme situasjon, og har antatt att det er ganske fritt frem, når kasse nr 2 åpner, og det ikke har dannet seg kø i den kassen enda.

 

Interresant å vite hva som er rett og feil køkultur...

Endret av Inner self
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en kø og ny kasse åpner og jeg er litt bakerst i køen beveger jeg meg mot den nye kassen og dersom jeg ser at noen andre som var før meg i køen går mot den også lar jeg dem gå forbi. Men ville ikke reagert (og ihvertfall ikke laget drama baluba) om noen andre ikke gjorde det hva betyr et par minutter lizzom

På den første så vet jeg ikke jeg ville nok gått bakerst i køen men hva som er rett og galt vet jeg ikke, men jeg ville ikke reagert på det om du gjorde det du gjorde dersom jeg la merke til at det var samme person 

Anonymkode: 63287...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eksempel nr 2, så synes jeg det er uhøflig å være altfor "aggressiv" mht. å komme foran andre i den nye kassen. Jeg pleier å la de som står foran meg i køen få sjansen til å velge den nye kassen først. Jeg kommenterer imidlertid aldri på om noen gjør slik du gjorde.

Postkontoret er litt mer i grenseland synes jeg, men jeg ville ha gått bakerst i køen i en tilsvarende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto først i en kø på post i butikk. Rett etter jeg er ferdig, før jeg har forlatt området, kommer jeg på att jeg glemte å ta ut penger. Nr 2 i køen blir ferdig og jeg regner meg som fortsatt foran nr 3, som klikker (boletype). Må man bak i køen igjen dersom man glemmer en ting, og kommer på dette med en gang og ikke forlater området?

Ja.

Anonymkode: 66015...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjon 1 - ja, du burde gått bakerst igjen, selv om du ikke hadde forlatt området var du ferdig i kassekøen.

Situasjon 2 - det er lite fint å styrte bort til nyåpnet kasse, men liten vits å lage baluba om at noen andre gjør det. Men regn gjerne med at noen ser på deg med et lite vennlig blikk og hevede øyenbryn om du gjør det. Selv opplevde jeg forleden dag å stå nest sist i en kø da de åpnet kassen ved siden av og en trivelig mann pirket meg på skulderen og gjorde meg oppmerksom på det - "Du kan gå først, frøken!" :) Det var hyggelig det! Prøv med et smil og litt generøsitet istedet for å presse deg foran, det oppfattes mye hyggeligere av de rundt deg og kanskje føler du deg bedre selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Post i Butikk: Ja, du skulle gått bakerst i køen igjen - uten tvil. 

Ny kasse åpner: Her er kommunikasjon en vesentlig faktor - om enn bare via øyekontakt og kroppsspråk. Man ser an hva de andre gjør - det "nest riktige" vil være at den som står forrest i køen i kasse 1 får førsterang når ny kasse åpner, men hvis vedkommende ikke viser tegn til å ville flytte seg er det fri bane for nummer 2, 3, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Post i Butikk: Ja, du skulle gått bakerst i køen igjen - uten tvil. 

Ny kasse åpner: Her er kommunikasjon en vesentlig faktor - om enn bare via øyekontakt og kroppsspråk. Man ser an hva de andre gjør - det "nest riktige" vil være at den som står forrest i køen i kasse 1 får førsterang når ny kasse åpner, men hvis vedkommende ikke viser tegn til å ville flytte seg er det fri bane for nummer 2, 3, osv. 

Når man går ut av en kø mister man plassen. Tar det noen sekunder kan man spørre "køen" om de vil holde av plassen litt.

Når det gjelder åpning av ny kasse mener jeg det er fritt frem, rett og slett, men man bør gå rolig og ikke presse seg foran noen.

Jeg ser sjelden eller aldri at første halvdel av kø 1 flytter seg til ny kasse. Hvorfor skulle de det?

En ny person som kommer må få lov å velge en ledig kasse, og ikke stille seg i den lengste køen for å være "høflig". Da bør de som står bakerst i en gammel kø få gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når man går ut av en kø mister man plassen. Tar det noen sekunder kan man spørre "køen" om de vil holde av plassen litt.

Når det gjelder åpning av ny kasse mener jeg det er fritt frem, rett og slett, men man bør gå rolig og ikke presse seg foran noen.

Jeg ser sjelden eller aldri at første halvdel av kø 1 flytter seg til ny kasse. Hvorfor skulle de det?

En ny person som kommer må få lov å velge en ledig kasse, og ikke stille seg i den lengste køen for å være "høflig". Da bør de som står bakerst i en gammel kø få gjøre det samme.

Du skriver jo strengt tatt det samme som jeg skrev da - jeg sier jo ikke at man skal stille seg i den lengste køen hvis det er ledig i ny kasse. Men som du skriver, høflighet - man går rolig fram og presser seg ikke foran andre (derav kommentaren om kommunikasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Du skriver jo strengt tatt det samme som jeg skrev da - jeg sier jo ikke at man skal stille seg i den lengste køen hvis det er ledig i ny kasse. Men som du skriver, høflighet - man går rolig fram og presser seg ikke foran andre (derav kommentaren om kommunikasjon). 

Du har vel rett i det:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto først i en kø på post i butikk. Rett etter jeg er ferdig, før jeg har forlatt området, kommer jeg på att jeg glemte å ta ut penger. Nr 2 i køen blir ferdig og jeg regner meg som fortsatt foran nr 3, som klikker (boletype). Må man bak i køen igjen dersom man glemmer en ting, og kommer på dette med en gang og ikke forlater området?

 

En annen gang, i  samme matbutikk så åpner kasse nr. 2 og jeg smetter rett inn, mens hun som stod foran meg i køen på kasse nr 1, blir dritsur og mener jeg sniker. Selv så reagerer jeg aldri på samme situasjon, og har antatt att det er ganske fritt frem, når kasse nr 2 åpner, og det ikke har dannet seg kø i den kassen enda.

 

Interresant å vite hva som er rett og feil køkultur...

Hei!

Jeg syns begge deler er uhøflig.

En løsning er i situasjonen på posten, si at du glemte ta ut penger og om det er mulig å slippe stille deg bakerst i køen.

Når det gjelder situasjonen der en ny kasse åpner, syns jeg det er veldig uhøflig å gjøre det du gjorde, jeg ser imidlertid at en del gjør dette, selv venter jeg i det lengste med å gå til en nyåpnet kasse, jeg syns alle forran meg i min kø, naturlig er foran meg når en ny kasse åpner. Det hender jeg også sier, "Værsegod, du først" mens jeg rekker frem  hånden og bukker lett, for å vise med tydelighet at jeg venter og stiller meg bak i en evt ny kø. Dette opplever jeg også selv noen ganger, at andre gjør meg oppmerksom på at en ny kasse er åpen og at det er min tur siden jeg er først i køen, dette setter jeg stor pris på.

Det er hyggelig hverdagshøflighet som gjør de fleste mer fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eksempel nr 2, så synes jeg det er uhøflig å være altfor "aggressiv" mht. å komme foran andre i den nye kassen. Jeg pleier å la de som står foran meg i køen få sjansen til å velge den nye kassen først. Jeg kommenterer imidlertid aldri på om noen gjør slik du gjorde.

 

Jeg tenker som deg, men opplever rett som det er at mens jeg nøler i påvente av at de foran meg skal vurdere å bytte kø kommer noen i forkjøp bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post i butikk: Jeg mener du skulle gått bakerst i køen. Jeg blir aldri sint på noen i en kø, men det er ganske irriterende med de som aldri blir ferdig fordi de hele tiden kommer på ting de skal. Om jeg er ferdig og kommer på at jeg glemte noe så drar jeg et annet sted for å ordne det jeg glemte. Akkurat det er jo ikke noe vits i, det er bare meg som ikke vil at folk skal se at jeg er utrolig glemsk. Men bakerst i køen med seg, det mener jeg er riktig.

Kasse nr 2: Jeg mener at man skal vente så lenge at de forran i køen har fått mulighet til å bytte kasse før man gjør det selv. Det er frekt å bare storme fram, som om man er den eneste travle personen i denne verden.

Det jeg lurer på er hva man gjør når noen har satt handlevogna si i køen og forlatt den. Jeg mener da at man skal kunne gå forbi den, men av en merkelig grunn så smetter de tilbake til vogna så fort jeg tenker at nå går jeg forbi. Jeg syns det er frekt å plassere vogna slik at andre er usikre på om du har stelt deg i kø eller ikke, for så å gå og handle mer. Man får handle ferdig og så stille seg i kø.

Også lurer jeg på, noen ganger så sier de forran at jeg kan gå før dem (dersom jeg skal ha lite og de mye), jeg syns det er kjempe hyggelig og takker pent. Men noen ganger skal jeg ha noe i kassa som jeg da ikke har plukket med meg enda. Så jeg skal da ha en ting mer enn det de som tilbød meg å gå forran visste, er det da ufint å raske med seg den tingen eller er det noe de andre ikke bryr seg noe om. Jeg er livredd for å bruke lang tid når noen har sendt meg forran dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sto først i en kø på post i butikk. Rett etter jeg er ferdig, før jeg har forlatt området, kommer jeg på att jeg glemte å ta ut penger. Nr 2 i køen blir ferdig og jeg regner meg som fortsatt foran nr 3, som klikker (boletype). Må man bak i køen igjen dersom man glemmer en ting, og kommer på dette med en gang og ikke forlater området?

 

En annen gang, i  samme matbutikk så åpner kasse nr. 2 og jeg smetter rett inn, mens hun som stod foran meg i køen på kasse nr 1, blir dritsur og mener jeg sniker. Selv så reagerer jeg aldri på samme situasjon, og har antatt att det er ganske fritt frem, når kasse nr 2 åpner, og det ikke har dannet seg kø i den kassen enda.

 

Interresant å vite hva som er rett og feil køkultur...

Tilfelle 1: Her ville jeg enten stilt meg bakerst eller, om jeg hadde dårlig tid, spurt de andre i køen om det var greit at jeg gikk foran og tok ut penger ettersom jeg hadde glemt det. Hadde noen som hadde forlatt køen kommet tilbake og "albuet seg frem" og tatt som en selvfølge at de skulle komme foran ville jeg blitt ørlite irritert (men neppe laget noen baluba).

 

Tilfelle 2: Her mener jeg skikk og bruk i de butikkene jeg handler er at man i utgangspunktet avventer at de ca. midt i køen skal bytte til andre kassen, om det er kassen ved siden av. Åpner en kasse lenger unna gjelder ikke samme regler. Uansett har jeg erfart at det er en del, særlig unge mennesker, som ikke forholder seg til denne "regelen" men rusher bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post i Butikk: Ja, du skulle gått bakerst i køen igjen - uten tvil.

Ny kasse åpner: Her er kommunikasjon en vesentlig faktor - om enn bare via øyekontakt og kroppsspråk. Man ser an hva de andre gjør - det "nest riktige" vil være at den som står forrest i køen i kasse 1 får førsterang når ny kasse åpner, men hvis vedkommende ikke viser tegn til å ville flytte seg er det fri bane for nummer 2, 3, osv.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva man gjør når noen har satt handlevogna si i køen og forlatt den. Jeg mener da at man skal kunne gå forbi den, men av en merkelig grunn så smetter de tilbake til vogna så fort jeg tenker at nå går jeg forbi. Jeg syns det er frekt å plassere vogna slik at andre er usikre på om du har stelt deg i kø eller ikke, for så å gå og handle mer. Man får handle ferdig og så stille seg i kø.

Også lurer jeg på, noen ganger så sier de forran at jeg kan gå før dem (dersom jeg skal ha lite og de mye), jeg syns det er kjempe hyggelig og takker pent. Men noen ganger skal jeg ha noe i kassa som jeg da ikke har plukket med meg enda. Så jeg skal da ha en ting mer enn det de som tilbød meg å gå forran visste, er det da ufint å raske med seg den tingen eller er det noe de andre ikke bryr seg noe om. Jeg er livredd for å bruke lang tid når noen har sendt meg forran dem.

Til det første: I utgangspunktet helt enig - man kan ikke sette fra seg vogna og handle mer i vilden sky, men noen ganger er det bare å plukke med en ting ekstra som er litt utenfor armlengdes avstand. Jeg reagerer ikke på det dersom personen tydelig står i kø og bare smetter kjapt bort og plukker opp en ekstra ting i god tid før det er hans/hennes tur i kassa.

 

Til det siste: Å, guri! Jeg har irritert meg når jeg har sluppet noen foran meg og så skal de ha/gjøre masse ekstra, har spørsmål til personen i kassa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til det første: I utgangspunktet helt enig - man kan ikke sette fra seg vogna og handle mer i vilden sky, men noen ganger er det bare å plukke med en ting ekstra som er litt utenfor armlengdes avstand. Jeg reagerer ikke på det dersom personen tydelig står i kø og bare smetter kjapt bort og plukker opp en ekstra ting i god tid før det er hans/hennes tur i kassa.

 

Til det siste: Å, guri! Jeg har irritert meg når jeg har sluppet noen foran meg og så skal de ha/gjøre masse ekstra, har spørsmål til personen i kassa osv.

Er greit om man plukker med seg en ekstra ting, men folk setter vogna rett ved kassa også går de rundt og titter. En ting er når det alikevel er kø og de følger med på køen, det syns jeg er greit. Men noen setter også vogna rett forran kassa når det ikke er kø og begynner å titte på ukeblader. Kan jeg da gå forran dem eller må jeg spørre om de er ferdige og har tenkt til å betale?

Ja, det forstår jeg er irriterende, men om man står med et par ting i hånda også skal man i tillegg ha f.eks røyk eller ta ut penger. Noe som ikke tar særlig tid. Bør man da si ifra til dem som tilbyr deg å gå forran eller skal man satse på at det er greit? Jeg hadde ikke blitt irritert selv dersom jeg hadde sluppet noe forran meg og de skulle ha noe mer fra kassa, men om de hadde brukt lang tid og spurt om ting så hadde jeg nok blitt litt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg er irriterende, men om man står med et par ting i hånda også skal man i tillegg ha f.eks røyk eller ta ut penger. Noe som ikke tar særlig tid. Bør man da si ifra til dem som tilbyr deg å gå forran eller skal man satse på at det er greit? Jeg hadde ikke blitt irritert selv dersom jeg hadde sluppet noe forran meg og de skulle ha noe mer fra kassa, men om de hadde brukt lang tid og spurt om ting så hadde jeg nok blitt litt oppgitt.

Nei, det må være helt innafor at de kjøper noe som er i kassa, røyk, apotekvarer etc, men ikke hvis det er f eks at det de kjøper skal betales i to omganger og at de skal ha kvittering på noe av det, eller at de begynner å styre med post i butikk og/eller tipping og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må være helt innafor at de kjøper noe som er i kassa, røyk, apotekvarer etc, men ikke hvis det er f eks at det de kjøper skal betales i to omganger og at de skal ha kvittering på noe av det, eller at de begynner å styre med post i butikk og/eller tipping og slikt.

Enig, man må være rask og effektiv når man blir tilbudt å snike i køen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet jeg rett til neste gang. Det er bare disse 2 gangene jeg har "trigget" folk, med min tolkning av køkultur. For ordens skyld, jeg er høflig som regel, og ser an på problemstilling nr.2, men det virker ikke som om flertallet gjør det. Feks på butikken her, er det til og med noen som går forbi køen og stiller seg og venter på ved den tomme kassen, de erfaringsmessig vet åpnes når det blir kø, men jeg sier ikke noe til noen. Men akkuratt det provoserer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...