Gå til innhold

Interessante observasjoner rundt Sobril


VinjaTinja

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol er jo beroligende, så vil vel tro den roer ned absistens av benzo? 

Anonymkode: 62823...676

Jeg er ikke helt enig i den. Jeg har forhørt meg litt rundt, og alkohol kan faktisk trigge noen av de andre abstinens-symptomene. Samtlige var ganske klare på at alkohol IKKE hjelper på benzo-abstinens. Det blir vel også vanskelig å stoppe med drikkingen i tide, når man våkner opp som et vrak dagen derpå. Da er det lett å reparere litt, og så blir etterhvert alkohol det store problemet. Og hva er vel den beste medisinen mot kraftig alkohol-abstinens? :) Jeg vet ikke, men jeg tror for min del at det ville ha vært starten på en ulogisk sirkel. Jeg har lurt meg selv på den måten tidligere. 

Men, hvis du er sånn at du klarer deg med ett glass vin eller en whiskey på kvelden, så er det vel noe annet. For meg finnes ikke alkohol i entall, for å si det sånn. Men takk for respons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på at jeg har sagt at jeg skal oppdatere om hvordan det å slutte med sobril går, tenkte jeg at jeg skulle skrive noen ord. 

Det er nå ganske nøyaktig 48 timer siden jeg tok siste dose, og det går så forbløffende bra at jeg faktisk lurer på om abstinensene ikke engang har begynt. Jeg merker ingenting? Er det noen som vet hvor lang tid det tar før benzo-abstinens begynner? Ikke google hvis dere ikke vet svaret, for da leser dere bare at det tar 3-5 døgn før det begynner. :) Dette kan sikkert stemme, med tanke på halveringstid osv, mens jeg samtidig leser at mange sier at de første dagene er verst? 

Denne gangen har jeg som sagt ikke merket noe, mens jeg forrige gang kastet opp, klarte ikke å spise, hadde intens hodepine osv. Da hadde jeg ikke engang holdt meg så lenge som nå. Forskjellen er at jeg fokuserer mye på fysisk aktivitet, vitaminer og generell næring. Er jeg veldig heldig, eller har ikke abstinensene begynt ennå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å si en ting: Jeg har jo merket meg at det å slutte med sobril er fælt pga det som kan skje, og ikke det som faktisk skjer. Derfor benytter jeg meg av følgende strategi: Jeg stopper opp og spør meg selv: Hvordan har jeg det AKKURAT nå? Greit? Ok, gå videre :)

Dette hjelper å holde fokus på nuet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror kanskje du ville opplevd disse såkalte forferdelige abstinensene nå, siden Sobril har en del kortere halveringstid enn for eks Vival og andre benzo. Mulig jeg tar feil, men dersom du opplever det, går det jo an å ta en liten dose for å holde ut. Jeg har også opplevd å slutte et par ganger (men begynt igjen pga den opprinnelige angsten), og jeg mener det ikke var noen spesielle abstinenser, annet enn en følelse av å bli veldig trøtt, faktisk. Men jeg sluttet fra en dose på 15-20 mg per dag, altså ikke enorme doser.

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du ville opplevd disse såkalte forferdelige abstinensene nå, siden Sobril har en del kortere halveringstid enn for eks Vival og andre benzo. Mulig jeg tar feil, men dersom du opplever det, går det jo an å ta en liten dose for å holde ut. Jeg har også opplevd å slutte et par ganger (men begynt igjen pga den opprinnelige angsten), og jeg mener det ikke var noen spesielle abstinenser, annet enn en følelse av å bli veldig trøtt, faktisk. Men jeg sluttet fra en dose på 15-20 mg per dag, altså ikke enorme doser.

Anonymkode: fe861...605

Takk for at du deler. :) Da tror jeg at vi opplever omtrent det samme ved å slutte. Jeg også blir forferdelig trøtt, og det husker jeg fra forrige gang også. Ironisk nok var jeg forrige gang ekstremt trøtt, men slet med både innsovning og oppvåkning omtrent 1 gang i timen. Seroquel hjelper meg enormt her, og har vært til veldig god hjelp ellers også. Jeg gleder meg til et par uker har passert, for da vet jeg med sikkerhet at det ikke vil komme noen seriøse dønninger. Akkurat nå er jeg veldig positiv, men også åpen for at jeg KAN bli dårlig i morgen. Folk ler litt av meg når jeg sier dette, for det er som at jeg går med paraply under blå himmel, i tilfelle det begynner å regne. Men som sagt helt problemfritt til nå. Forbausende enkelt. Jeg får til og med mer angst av litt for mye kaffe enn dette. Bank i bordet. :)

Jeg har lagt merke til at det finnes ganske lite informasjon om hva som faktisk hjelper under en slik avvenning, så jeg tenkte at jeg skulle skrive min egen liste over hva som har hjulpet meg enormt, og hva jeg anbefaler å styre unna. Alt er basert på egen erfaring, både fra denne gangen, og ved tidligere forsøk: 

1) Multivitaminer og magnesium ( magnesium finnes også i havregryn blant annet )

2) Mye vann og væske, gjerne med sitron ( som bidrar til å rense kroppen )

3) Seroquel ( må tas opp med fastlegen din )

4) Fysisk aktivitet ( turer, styrketrening, frisk luft )

5) Massasjeapparat for skuldre og nakke. Jeg kjøpte mitt på Expert for 250 spenn, og det er GULL. Det løser opp knuter, som man nesten garantert får pga spenninger osv. Dette fører igjen ofte til svimmelhet og ekstrem hodepine, som er plagsomme symptomer ved seponering av Sobril ( og sikkert mye annet ). 

6) Søvn. Søvn er jo viktig for kropp og sjel, så sørg derfor for å bruke kroppen mye på dagtid, sånn at man sover om nettene. 

Styr unna: 

1) Alkohol. 

2) For mye kaffe. 

3) Stressende omgivelser. 

4) Sobril. :)

5) Donald Trump. 

6) Ting som kan trigge angst. Vent med det til de første ukene har passert. 

7) For mye stillesitting. Da blir man bare sittende og kjenner etter på symptomer. 

Håper morgendagen blir like problemfri som dagen idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, VinjaTinja skrev:

Takk for at du deler. :) Da tror jeg at vi opplever omtrent det samme ved å slutte. Jeg også blir forferdelig trøtt, og det husker jeg fra forrige gang også. Ironisk nok var jeg forrige gang ekstremt trøtt, men slet med både innsovning og oppvåkning omtrent 1 gang i timen. Seroquel hjelper meg enormt her, og har vært til veldig god hjelp ellers også. Jeg gleder meg til et par uker har passert, for da vet jeg med sikkerhet at det ikke vil komme noen seriøse dønninger. Akkurat nå er jeg veldig positiv, men også åpen for at jeg KAN bli dårlig i morgen. Folk ler litt av meg når jeg sier dette, for det er som at jeg går med paraply under blå himmel, i tilfelle det begynner å regne. Men som sagt helt problemfritt til nå. Forbausende enkelt. Jeg får til og med mer angst av litt for mye kaffe enn dette. Bank i bordet. :)

Jeg har lagt merke til at det finnes ganske lite informasjon om hva som faktisk hjelper under en slik avvenning, så jeg tenkte at jeg skulle skrive min egen liste over hva som har hjulpet meg enormt, og hva jeg anbefaler å styre unna. Alt er basert på egen erfaring, både fra denne gangen, og ved tidligere forsøk: 

1) Multivitaminer og magnesium ( magnesium finnes også i havregryn blant annet )

2) Mye vann og væske, gjerne med sitron ( som bidrar til å rense kroppen )

3) Seroquel ( må tas opp med fastlegen din )

4) Fysisk aktivitet ( turer, styrketrening, frisk luft )

5) Massasjeapparat for skuldre og nakke. Jeg kjøpte mitt på Expert for 250 spenn, og det er GULL. Det løser opp knuter, som man nesten garantert får pga spenninger osv. Dette fører igjen ofte til svimmelhet og ekstrem hodepine, som er plagsomme symptomer ved seponering av Sobril ( og sikkert mye annet ). 

6) Søvn. Søvn er jo viktig for kropp og sjel, så sørg derfor for å bruke kroppen mye på dagtid, sånn at man sover om nettene. 

Styr unna: 

1) Alkohol. 

2) For mye kaffe. 

3) Stressende omgivelser. 

4) Sobril. :)

5) Donald Trump. 

6) Ting som kan trigge angst. Vent med det til de første ukene har passert. 

7) For mye stillesitting. Da blir man bare sittende og kjenner etter på symptomer. 

Håper morgendagen blir like problemfri som dagen idag. :)

Skal ta med med de fine rådene :) Inspirerende at du deler. Interessant at du og ble trøtt. Merkelig effekt, egentlig. Skulle tro man ble mer våken.

Skal følge tråden. Lykke til!

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta med med de fine rådene :) Inspirerende at du deler. Interessant at du og ble trøtt. Merkelig effekt, egentlig. Skulle tro man ble mer våken.

Skal følge tråden. Lykke til!

Anonymkode: fe861...605

Takk for det :) Det begynner å nærme seg 72 timer, og jeg har fremdeles ikke hatt antydning til abstinens. Jeg hadde riktignok en pitteliten episode i går kveld, hvor det var et eller annet som skjedde rett før jeg sovnet. Jeg fikk et helt fremmed syn på min egen tankegang, som at det var en annen sitt hode jeg hadde på skuldrene. Jeg ble litt desorientert, og kjente lukten av ammoniakk/salmiakk. Minnet litt om blodtrykksfall, og det varte i maks fem minutter. Men det var litt ekkelt, for jeg trodde det skulle bli verre. Men det ble det ikke. 

Dagen i dag har vært bedre enn de to første, for jeg hadde fryktet at jeg skulle være veldig dårlig i dag. Det skjedde ikke. Jeg svetter kolossalt om nettene, men sover tungt. Og ja, jeg er fremdeles veldig trøtt. Jeg antar at kroppen "tar igjen" naturlig søvn, etter flere år med "kjemisk søvn". Det føles i hvert fall slik, og jeg vet at det er mange som rapporterer om dette. Jeg kvikner nok til etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 0.47, AnonymBruker skrev:

Skal ta med med de fine rådene :) Inspirerende at du deler. Interessant at du og ble trøtt. Merkelig effekt, egentlig. Skulle tro man ble mer våken.

Skal følge tråden. Lykke til!

Anonymkode: fe861...605

Takk for det :) Det begynner å nærme seg 72 timer, og jeg har fremdeles ikke hatt antydning til abstinens. Jeg hadde riktignok en pitteliten episode i går kveld, hvor det var et eller annet som skjedde rett før jeg sovnet. Jeg fikk et helt fremmed syn på min egen tankegang, som at det var en annen sitt hode jeg hadde på skuldrene. Jeg ble litt desorientert, og kjente lukten av ammoniakk/salmiakk. Minnet litt om blodtrykksfall, og det varte i maks fem minutter. Men det var litt ekkelt, for jeg trodde det skulle bli verre. Men det ble det ikke. 

Dagen i dag har vært bedre enn de to første, for jeg hadde fryktet at jeg skulle være veldig dårlig i dag. Det skjedde ikke. Jeg svetter kolossalt om nettene, men sover tungt. Og ja, jeg er fremdeles veldig trøtt. Jeg antar at kroppen "tar igjen" naturlig søvn, etter flere år med "kjemisk søvn". Det føles i hvert fall slik, og jeg vet at det er mange som rapporterer om dette. Jeg kvikner nok til etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på dag 4, og har fremdeles ikke hatt noen merkbare abstinenser. Er denne skuten snart i havn, eller kan det plutselig komme en dønning av abstinenser? Jeg har jo sett at benzo-abstinens sies å komme 3-5 dager etter siste dose, men med tanke på at sobril har kortere halveringstid enn andre benzo, så skulle de ha vel kommet for lenge siden? Jeg har jo ingenting i kroppen nå, hvis jeg ikke har misforstått dette med halveringstid, så da virker det jo fysisk ulogisk at jeg plutselig skal bli dårlig i morgen, og ikke i dag. 

En ting jeg lurer på, er om sobril blir for meg som alkohol for en tørrlagt alkoholiker? Er det noe i veien for at jeg kan ta meg en sobril en sjelden gang i fremtiden? 

Jeg fikk forresten samme opplevelse i går, da jeg skulle legge meg, som jeg hadde kvelden før. Denne gangen ble jeg ikke skremt av det, selv om det er ubehagelig. Jeg prøvde å finne ut hva det kunne være for noe. Det begynner med at det kjennes ut som en stikkende følelse i mage-regionen, mens jeg får en rar fornemmelse i luftveiene, spesielt nesen. Det føles som at "tyngdekraften" skaper en dalende følelse i kroppen, som at mye av blodet i kroppen ellers, blir samlet i magen. Muskulært sett stikker det litt kroppen, og jeg blir satt ut. Også det mentale ble sterkt påvirket, som en slags akutt forvirring. Jeg husker jeg tenkte på en helt bisarr situasjon, hvor jeg var i en arbeidssammenheng, og skulle lage mat. Jeg stod på et kjøkken og skrelte poteter, og irriterte meg over at jeg ikke hadde hovedretten, men fant ut at jeg skulle lage alt tilbehøret allikevel. 5 minutter etterpå tok jeg meg en røyk, og tenkte bare: Hæ? Altså, i virkeligheten. Jeg forstod ikke mitt eget tankemønster. 

Dette varte bare i 5 minutter, akkurat som kvelden før. Er det noen som vet hva dette er for noe? Kan dette ha sammenheng med Seroquel? Jeg innså nettopp at dette var ca et kvarter etter at jeg hadde tatt dem, i begge tilfellene. I såfall tror jeg at jeg står over dem i kveld. Rent mentalt sett, har jeg opplevd noe lignende med Vallergan. Jeg hadde øyeblikk hvor jeg våknet opp, og ikke skjønte hvor jeg var. Da måtte jeg redusere dosen vallergan. 

Av positive ting merker jeg at jeg sover mye bedre ( du leste riktig ), og at jeg ser litt lysere på fremtiden. Jeg smiler også mer, og har fått litt humoren min tilbake. Jeg hadde vært mye gladere hvis jeg ikke hadde hatt angst for at den store smellen ennå ikke har kommet. Men jeg kan med hånden på hjertet si at det verste med hele avrusningen har vært angsten for de store abstinensene (som aldri kom). Hvor ironisk er ikke det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke du har noen abstinenser "bare" angst grunnet unødvendig mye grubling rundt dette. Du gikk på ganske lov dose i tillegg. Er jo folk her inne som har sluttet ganske brått med høyere diser av langt mere potente benzoer.

Ikke lese mere på nettet om dette, er mitt beste tips :).

Anonymkode: 4d138...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du har noen abstinenser "bare" angst grunnet unødvendig mye grubling rundt dette. Du gikk på ganske lov dose i tillegg. Er jo folk her inne som har sluttet ganske brått med høyere diser av langt mere potente benzoer.

Ikke lese mere på nettet om dette, er mitt beste tips :).

Anonymkode: 4d138...fdd

Hehe, I hear you :) Du har helt rett, og mange i helsevesenet har også sagt dette til meg. Får meg til å tenke på en periode for ganske mange år siden, hvor jeg stod på Lyrica fast. Jeg stod på maks-dosen av "den lovlige kvoten". Disse var jo grisedyre, så en dag jeg hadde litt tynn økonomi, gadd jeg ikke å hente ut ny resept. Jeg sluttet med dem tvert. Mange måneder senere leste jeg på nettet om grusomme abstinenser, og husker jeg tenkte: Ah, så man blir avhengig av dem. :) Jeg hadde ingen abstinenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tro du er over den verste kneika nå i fht fysiske abstinenser. De eventuelle psykiske abstinensene og angsten for abstinenser kan sitte i lenger. Det virker som frykten for abstinenser er den verste. Jeg opplevde også å sove bedre uten Sobril, kanskje fordi man har en hangover hele tiden når man står på dem fast. Det virker lettere å kutte ut når jeg ser at det går såpass bra med deg :) Man hører så mange skrekkhistorier, så det er godt å lese om dem det går bra med også.

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tro du er over den verste kneika nå i fht fysiske abstinenser. De eventuelle psykiske abstinensene og angsten for abstinenser kan sitte i lenger. Det virker som frykten for abstinenser er den verste. Jeg opplevde også å sove bedre uten Sobril, kanskje fordi man har en hangover hele tiden når man står på dem fast. Det virker lettere å kutte ut når jeg ser at det går såpass bra med deg :) Man hører så mange skrekkhistorier, så det er godt å lese om dem det går bra med også.

Anonymkode: fe861...605

Jeg må si meg enig i at det er angsten for abstinenser som faktisk er den verste "abstinensen". Det er nå dag 5, og jeg føler meg helt frisk. Jeg er også mye lettere til sinns, og litt gladere. Det føles litt som å slippe ut av et bur man har vært i lenge. Det er litt uvant, og man vet ikke helt hva man skal te seg til, men man vet at man er fri :) Et lite innspill angående angst, så vil jeg understreke at angsten er mest knyttet til sobril, så angst utenom er betydelig redusert, ikke forverret. At sobril gir næring til angsten ved langtidsbruk, er åpenbart. Folk flest vet dette, men de fleste skjønner det allikevel ikke. I bunn og grunn kan det sammenlignes med alkohol, på denne fronten. 

Det du skriver om hangover er veldig viktig. Hangover av sobril er fælt, og jeg synes det er utrolig at jeg har gått sånn i årevis. Jeg var trøtt hele tiden, uansett hvor mye jeg sov. Derfor ble det fort både 4 og 5 kopper kaffe hver morgen, uten at dette gjorde meg noe annet enn dårlig i magen. For meg tar sobril helt evnen til å glede seg over noe, og den tar bort evnen til å føle stemning. En annen ting jeg mistenker sobril for, er å tulle med min hellige middagslur. Før jeg begynte på sobril, sov jeg som regel en time på dagen, gjerne etter trening. Jeg sov bedre da enn jeg gjorde om natten. Etter at jeg begynte på sobril, klarte jeg aldri å sovne på dagen. Jeg nærmet meg gjerne en fase før innsovning, men hvis jeg registrerte den minste lyd, våknet jeg opp irritert med hjertebank. Etter det var det glemmesak å sovne igjen. Jeg opplevde også å våkne etter ca 6 timers søvn hver morgen, og følte alltid at jeg hadde behov for noen timer til, men det var alt jeg fikk, på en måte. Dette stemmer ikke overens med aktivitetsnivået mitt på dagen. Søvnbehovet mitt burde være større, men det stoppet som sagt på rundt 6 timer. Dette resulterte i konstant tretthet, et pløsete ansikt med store poser under øynene. 

En annen ting jeg har lyst å understreke, fordi jeg har sett at mange lurer på det, er om andre kan se på en at man bruker sobril. For min del er svaret helt klart ja. I utallige sammenhenger har jeg fått spørsmål om jeg bruker medisiner, spesielt på fly osv. Og en dag for noen år siden, fikk jeg en ganske ubehagelig opplevelse, som jeg ble litt forbauset over. Dette var riktignok en periode jeg brukte betydelig høyere dose enn nylig, men det var allikevel ikke en "rus-dose". Jeg hadde kanskje 30 mg i systemet, og var på et kjøpesenter og handlet mat. Jeg passerte noen vektere, og merket med mitt øye i nakken at de reagerte på noe ved meg. Jeg fortsatte med handlingen min, og la merke til at den ene vekteren stod og ventet i inngangspartiet ved butikken, da jeg hadde betalt og skulle gå. Da hilste han høflig, og spurte hvordan formen min var. Jeg var litt betuttet over denne fremmede omtenksomheten, og sa at jeg hadde det helt greit, men at jeg var litt stresset av store folkemengder, som det var på butikken. Det var en ærlig sak. Så sa han at han skjønte meg godt, og hadde det litt sånn selv. Etter dette påpekte han at de hadde lagt merke til at jeg var ganske ustødig i gangen. Jeg ble litt forbauset over at det faktisk var synlig utad, og forklarte at det var pga medisiner jeg stod på. Vekteren sa at han i såfall ikke skulle plage meg mer, og gikk høflig derfra. Mange ville nok ha blitt provosert over dette, men jeg må innrømme jeg ble glad for at han bemerket det. Litt på samme måte som hvis man går med en sokk hengende på buksen, fra tørketrommelen. De fleste ville ikke ha bemerket det, men noen ville nok det. :) Og da hadde jeg i såfall blitt glad for det. Jeg har også lagt merke til at mennesker med samme "problem" også merket det på meg. Så dette kan være nyttig å ta med seg. Kanskje du har fått en reaksjon et sted som du ikke helt har klart å forstå, og kanskje dette er pga at sobrilen har fremstilt deg som ruset eller rusavhengig. 

Til slutt vil jeg, for de som kanskje er usikker på nedtrappingsplan, understreke at forskjellen på den siste dosen før seponering er enorm, selvom det bare er snakk om en forskjell på 5-10 mg. Med andre ord: Man kan risikere å bli veldig dårlig av å slutte med for eksempel 15 mg daglig, mens man kan oppleve seponering uten abstinenser ( og da mener jeg abstinenser i det hele tatt, ikke bare merkbare ) ved for eksempel 10 mg daglig. Så det er en stor sannhet i at man bør komme seg ned i så lav dose som mulig, før man slutter helt. Jeg vil også understreke og underbygge psykiateren som uttalte seg her sitt utsagn om at det er enkelt å gå fra høy daglig dose til dramatisk lav daglig dose, mens det kan være vanskelig å gå fra lav dose til null. Samtidig vil jeg også understreke at mye av dette er psykisk, og de verste "abstinensene" mine var FØR jeg sluttet. Frykten for hvordan jeg kom til å takle det, frykten for å bli dårlig, frykten for kramper og anfall osv. Jeg vurderte til og med å legge meg inn. Det hele minner meg egentlig om "BCG-vaksinen", som alle må ta på ungdomsskolen. I årevis hørte jeg om hvor forferdelig denne var, og fikk se arr og "krigsskader" hos dem som hadde tatt den, og høre historier om folk som hadde besvimt osv. Selve vaksinen tok et par sekunder, og det svidde litt. Men det var alt. Det er et utrolig verktøy vi mennesker er utrustet med mellom ørene. Hadde vi bare klart å luke ut alle unødvendigheter, for så å fokusere på livets lyse sider, i stedet for bekymringer. Det sies at 90 % av alle bekymringer vi har i gjennom livet, aldri skjer. Dette var tydeligvis en greie som hørte innunder disse 90 prosentene, og jeg har brukt flere år på å manne meg opp til dette. Det etterlater jo en litt rar smak i munnen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå ble jeg inspirert til å forsøke også, særlig når du nevner at du faktisk sover bedre. Jeg har også den følelsen av å være forferdelig trøtt hele tiden, og våkne før jeg er utsovet. Hvis det skyldes Sobril, er det jo utrolig bortkastet å stå på dem. Jeg trodde kanskje det skyldes depresjon, men det er umulig å finne ut uten å prøve å slutte. Jeg prøver først å ikke overskride 15 mg i noen dager, men ta mindre hvis jeg ikke har behov for den dosen. 

Takk for at du deler, er godt å lese at det faktisk går bra. Har også angst for disse forferdelige abstinensene man skal kunne få ved benzo, visstnok verre enn å venne seg av med heroin har jeg lest enkelte steder. Da mister man jo ofte motet. Men da er det kanskje snakk om litt mer potente benzo og litt høyere doser.

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg inspirert til å forsøke også, særlig når du nevner at du faktisk sover bedre. Jeg har også den følelsen av å være forferdelig trøtt hele tiden, og våkne før jeg er utsovet. Hvis det skyldes Sobril, er det jo utrolig bortkastet å stå på dem. Jeg trodde kanskje det skyldes depresjon, men det er umulig å finne ut uten å prøve å slutte. Jeg prøver først å ikke overskride 15 mg i noen dager, men ta mindre hvis jeg ikke har behov for den dosen. 

Takk for at du deler, er godt å lese at det faktisk går bra. Har også angst for disse forferdelige abstinensene man skal kunne få ved benzo, visstnok verre enn å venne seg av med heroin har jeg lest enkelte steder. Da mister man jo ofte motet. Men da er det kanskje snakk om litt mer potente benzo og litt høyere doser.

Anonymkode: fe861...605

Godt å høre :) Nå vet ikke jeg helt sikkert hva du står på daglig i snitt, men det er vel ikke helt utenkelig at du har litt varierte doser etter dagsformen, som jeg hadde. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å komme meg ned i 5-7,5 mg daglig før seponering. Når du slutter med sobril, vil du absolutt bli trøtt, men det er en sannsynlighet for at du allikevel vil slite med innsovningen. Her har Seroquel gjort underverker for meg. I går merket jeg at jeg var veldig trøtt, og jeg sov 9,5 timer i natt. :) Det gjorde godt. Det er også godt mulig at depresjonen din kommer av sobril. Det er mange som blir deprimert/flat/apatisk av dem. Er nesten som at det ikke går an å bli i skikkelig godt humør. Nå er jeg ikke noen lege, men jeg kan nesten garantere deg at trøttheten din kommer av sobril. Det er jo tross alt et ganske sterkt beroligende legemiddel. 

Jeg har også lest om den heroin-greien. :) Og jeg har også utsatt seponeringen grunnet innlegg som det, men jeg tror neppe det gjelder oss. Jeg tror nettet blir dominert av folk som har stått på skyhøye doser, og som gjerne har hoppet av etter daglig bruk på gjerne over 100 mg osv, og ikke minst sterkere benzoer. Allikevel må det planlegges litt, gjerne i samråd med legen din. Skaff multivitaminer og den pakken der, og bruk nedtrappingsperioden på å tilrettelegge for seponering. Husk å holde deg aktiv. Ikke sitt for mye i sofaen og kjenn etter, men gjør deg heller trøtt om dagen. Tar du noen seroquel før leggetid ( etter å ha fått klarsignal fra lege), blir du stuptrøtt på rekordtid, og sover godt natten igjennom. Husk også at du vil merke en overgang, mentalt sett. Det er ikke nødvendigvis ubehagelig, men gjerne uvant. Dette er jo naturlig, og har ingenting med abstinens å gjøre. Det er bare en overgang. Faktum er at de fleste kjipe symptomene ved å slutte med sobril, kan unngås. Men prøv å komme deg ned i så lav dose som mulig, for å gjøre veien litt lettere å cruise på. Ikke sirkuler ved endestoppet for lenge før du slutter. Dette er etter min mening den verste delen, for det er da du går i uvisshet, og psyken liker ikke å ikke vite hva som skjer. Slikt blir man bare sliten av. Jeg kan med hånden på hjertet si at en dag på moderat fylla er verre dagen derpå, enn hele perioden jeg har opplevd etter å ha sluttet med sobril. Det er nå dag 6, og jeg føler allerede at systemet mitt har begynt å normalisere seg. Jeg tror det var derfor jeg sov så lenge i natt. 

Du vil sannsynligvis svette mye om nettene. Jeg har gjort det, men sover allikevel godt. Bare husk å få i deg mye væske og pittelitt salt. Lag deg gjerne noen vitamin-smoothies med diverse frukt. Drikk gjerne cultura hvis magen trøbler seg litt. Jeg setter også pris på om du kan skrive en daglig oppdatering, som jeg har gjort. Det hjelper å ha tilgang på råd og tips på veien, og det er en slags terapi i det å kunne skrive ned hvordan man har det. 

Gjør du dette riktig, kommer du til å begynne å le av dine egne bekymringer, og spørre deg selv hva som egentlig var det store problemet. Du har ingenting å frykte. :) Men husk så lav dose som mulig først, en liten samtale med lege og litt forberedelser. Ikke "hør" på psyken din under seponeringsperioden. Se på hodet ditt som en litt rar person på skulderen, som bare kommer med svada. Og et overfladisk "det kommer til å gå helt fint, og det er ikke farlig" fra legen vil gjøre underverker, da du er i en litt hårsår situasjon akkurat nå. 

Lykke til med oppvåkning og tilfriskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, VinjaTinja skrev:

Godt å høre :) Nå vet ikke jeg helt sikkert hva du står på daglig i snitt, men det er vel ikke helt utenkelig at du har litt varierte doser etter dagsformen, som jeg hadde. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å komme meg ned i 5-7,5 mg daglig før seponering. Når du slutter med sobril, vil du absolutt bli trøtt, men det er en sannsynlighet for at du allikevel vil slite med innsovningen. Her har Seroquel gjort underverker for meg. I går merket jeg at jeg var veldig trøtt, og jeg sov 9,5 timer i natt. :) Det gjorde godt. Det er også godt mulig at depresjonen din kommer av sobril. Det er mange som blir deprimert/flat/apatisk av dem. Er nesten som at det ikke går an å bli i skikkelig godt humør. Nå er jeg ikke noen lege, men jeg kan nesten garantere deg at trøttheten din kommer av sobril. Det er jo tross alt et ganske sterkt beroligende legemiddel. 

Jeg har også lest om den heroin-greien. :) Og jeg har også utsatt seponeringen grunnet innlegg som det, men jeg tror neppe det gjelder oss. Jeg tror nettet blir dominert av folk som har stått på skyhøye doser, og som gjerne har hoppet av etter daglig bruk på gjerne over 100 mg osv, og ikke minst sterkere benzoer. Allikevel må det planlegges litt, gjerne i samråd med legen din. Skaff multivitaminer og den pakken der, og bruk nedtrappingsperioden på å tilrettelegge for seponering. Husk å holde deg aktiv. Ikke sitt for mye i sofaen og kjenn etter, men gjør deg heller trøtt om dagen. Tar du noen seroquel før leggetid ( etter å ha fått klarsignal fra lege), blir du stuptrøtt på rekordtid, og sover godt natten igjennom. Husk også at du vil merke en overgang, mentalt sett. Det er ikke nødvendigvis ubehagelig, men gjerne uvant. Dette er jo naturlig, og har ingenting med abstinens å gjøre. Det er bare en overgang. Faktum er at de fleste kjipe symptomene ved å slutte med sobril, kan unngås. Men prøv å komme deg ned i så lav dose som mulig, for å gjøre veien litt lettere å cruise på. Ikke sirkuler ved endestoppet for lenge før du slutter. Dette er etter min mening den verste delen, for det er da du går i uvisshet, og psyken liker ikke å ikke vite hva som skjer. Slikt blir man bare sliten av. Jeg kan med hånden på hjertet si at en dag på moderat fylla er verre dagen derpå, enn hele perioden jeg har opplevd etter å ha sluttet med sobril. Det er nå dag 6, og jeg føler allerede at systemet mitt har begynt å normalisere seg. Jeg tror det var derfor jeg sov så lenge i natt. 

Du vil sannsynligvis svette mye om nettene. Jeg har gjort det, men sover allikevel godt. Bare husk å få i deg mye væske og pittelitt salt. Lag deg gjerne noen vitamin-smoothies med diverse frukt. Drikk gjerne cultura hvis magen trøbler seg litt. Jeg setter også pris på om du kan skrive en daglig oppdatering, som jeg har gjort. Det hjelper å ha tilgang på råd og tips på veien, og det er en slags terapi i det å kunne skrive ned hvordan man har det. 

Gjør du dette riktig, kommer du til å begynne å le av dine egne bekymringer, og spørre deg selv hva som egentlig var det store problemet. Du har ingenting å frykte. :) Men husk så lav dose som mulig først, en liten samtale med lege og litt forberedelser. Ikke "hør" på psyken din under seponeringsperioden. Se på hodet ditt som en litt rar person på skulderen, som bare kommer med svada. Og et overfladisk "det kommer til å gå helt fint, og det er ikke farlig" fra legen vil gjøre underverker, da du er i en litt hårsår situasjon akkurat nå. 

Lykke til med oppvåkning og tilfriskning :)

Takk for et langt og inspirerende innlegg :) Jeg står på 15-20 mg daglig. Jeg kan ta 30 mg ved behov, men jeg forsøker å unngå det. Jeg har gått på Sobril i åtte år, med to korte opphold der jeg sluttet helt (fra en dose på 10 -15 mg per dag). Det som kompliserer litt for meg er at jeg bruker Stilnoct innsovningstabletter i tillegg. Så jeg er avhengig av begge deler. De har en veldig kort halveringstid, men de er likevel ekstremt vanedannende. Det blir verre å slutte på dem enn Sobril. Jeg må nok starte med det minst vanskelige, som nok er Sobril. For andre ville det kanskje vært omvendt. 

Jeg tenker planen er å ikke bikke over 15 mg den neste uken. Jeg tror jeg må ta det litt sakte. Jeg bruker også en lav dose Truxal for å hjelpe på søvnen, så de tenker jeg å fortsette med. De er vel i samme legemiddelgruppe som Seroquel. 

Mitt ptoblem er at jeg kan bli veldig psykisk syk av å ikke sove nok, så det har bidratt til at jeg har hatt vanskeligheter med å slutte. En annen ting som gjlr det vanskelig å slutte er flashbacks og angst. Men samtidig kan jo Sobril nettopp bidra til dårligere søvn og mer angst etterhvert som man blir tilvendt, så jeg må prøve å holde ut litt søvnløshet, 

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne bidra med mitt. :) 7-8 år er lenge på sobril, så da er nok ikke noen ekstra uker med nedtrapping et dårlig trekk. Men tenker at du kommer til å få mange positive aha-opplevelser ved å slutte med dem. De gangene du har tatt 30 mg ( eller generelt ekstra mye ); Har du da lagt merke til at du får mer depresjon og angst? Da jeg stod på høye doser, var jeg rimelig skjelven om morgenen. Jeg slet også med en svimmelhet/nummenhet i kroppen, og trodde faktisk i en periode at jeg stod på nippen til å få et slag/blødning/drypp. 

Stilnoct har jeg faktisk aldri hørt om, men leste litt om dem nå. Synes det høres ut som en litt skummel medisin, hehe. Men jeg fikk ikke helt funnet ut om det er benzo. I såfall er det nok lurt å ta en ting om gangen ja. Kanskje disse vil hjelpe deg med sobril-abstinens, dersom du får slike plager? Merk at jeg ikke er lege, og håper du tar dette opp med ham/henne, sånn at dere finner en nedtrappingsplan sammen. Er vedkommende en god lege, skjønner han/hun at dette er viktig. Men jeg er helt sikker på at mange av de plagsomme symptomene du opplever som depresjon, kommer av medisinene. 

Truxal rører jeg ikke om jeg så får lønn for det, men det er fordi jeg ikke tåler dem. Hjertet mitt begynner å slå som en skrøpelig Sabb Diesel-motor, og en i nær familie gikk i koma av dem, riktignok veldig høy dose. Jeg synes disse forverrer angst til de grader, men jeg ser at det er mange som sier de sover godt av dem. Jeg synes Seroquel er mye bedre, med langt mindre bivirkninger. Samtidig er det mange som hater dem også, hehe. Men ja, både Truxal og Seroquel er vel antipsykotika, Jeg har også tidligere fått Nozinan ( som jeg får ekstremt vondt i magen av, nesten som batterisyre), og i et tilfelle fikk jeg Haldol, som gav meg ekstreme rykninger i nakken. Hodet mitt rykket hele tiden til siden. 

Men du? Alle vil bli psykisk syk av å ikke sove i det hele tatt, og alle vil merke det på psyken om de ikke får nok søvn. Søvnen er psykens vaktmester. Og for å sikre seg nok søvn, er det viktig å tenke hva som er naturlig. Kroppen er til for å brukes. Kommer du deg ut på lange turer hver dag, gjerne i fjellet eller ved sjøen, hvor luften bidrar til å gjøre deg trøtt, så vil du få mye bedre søvn enn hvis du ikke er i aktivitet og bare spiser piller. Husk også at hjernen trenger dagslys, og hvis du er våken om dagen og sover på natten, vil du for det første sannsynligvis bli deprimert, men også få mye dårligere søvn. Hjernen kan nemlig klokken, og sover bedre om natten enn om dagen. 

Håper du og fastlegen din finner en klekkelig løsning. Det høres jo ut som at du har viljen med deg, og det er et fint sted å begynne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Hvordan går det med deg VinjaTinja? Håper du har klart å fortsette slik du har beskrevet så bra. Selv har jeg stort sett klart å holde meg til 15 mg Sobril per døgn, men har hatt noen dager med psykisk ustabilitet der jeg tok 20 mg. Det er ganskelig å slutte med slike medisiner når man sliter psykisk veldig aterkt i utgangspunktet, men jeg har tenkt å holde frem med å trappe veeeldig sakte ned. 

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Prøver å navigere megselv så godt jeg kan i dette forumet,så håper min kommentar/svar kommer på riktig sted. Jeg har brukt Sobril veldig veldig lenge pga en kreftoperasjon i høye doser (25 mg x 4). Var nede i 10mg x 3 etter de nye førerkortforskriftene. Besluttet å kutte tvert da jeg gikk tom og var sliten og lei av å spørre legen om ny resept. 3.dagen dagen nå - etter det jeg har lest her lover dette ikke godt. Jeg får bare ta dette som det kommer. Men,merker allerede mye hjertebank,svettetokter og panikk. Prøvde å få tak i legen i dag uten å lykkes. Jeg er lei av Sobril og er gammel nok til å ville slutte. Jeg ante ikke at det skulle være så vanskelig. 

Endret av Barlind
tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...