Gå til innhold

Utredning, asperger syndrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutes ago, Trine said:

Haha, ja, den er vel ikke så lett å bytte :P

Må da finnes en video på Youtube som viser hvordan man gjør dette. :P

Anonymkode: f8ff2...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må da finnes en video på Youtube som viser hvordan man gjør dette. :P

Anonymkode: f8ff2...6ce

Ja, det skulle man vel tro. Man finner jo alt på youtube :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Trine said:

Ja, det skulle man vel tro. Man finner jo alt på youtube :D

Det finnes jaggu meg mye rart der ja. :D 

Anonymkode: f8ff2...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine skrev:

Haha, ja, den er vel ikke så lett å bytte :P

:-)

Jeg forklarte for ikke lenge siden til noen, at jeg faktisk er mer som en pc/robot.

Programmering, er når jeg starter den, i meg selv,  like kjapp nesten som min pc, mine pc`er. 

Jeg må bare aktivt gå inn for å skaffe programmet, (siden slike programmer ikke bare kan kjøpes som pakkeløsning, må man selv lage dem, basert på andres uttalelser og forskning) , ville kjøre det, og ha forståelsen av at det har god funksjon. Jeg må også slette programmer og ha en jevnlig restart av hele systemet, og faktisk en gang pr år ca, slette alt, og innstallere programmer på nytt, det er gjerne bedre versjoner av programmene jeg setter inn.

Inni meg kjenner jeg det er samme prosess som skjer på min PC, jeg kjenner at systemet jobber og oppdaterer, og at enkelt programmer innstalleres. Også min egen lading, angis i %, og nettopp av den grunn ble jeg litt opptatt av Anders Behring Breivik, jeg hadde aldri hørt et menneske angi % lading av sitt eget system. Så kjører jeg jevnlig CCleaner, og avg, alt gratis versjoner, og som mine Pc`er, det gjør at også jeg fungerer bra.

Jeg gjør med andre ord det maks jeg kan med mine medfødte komponenter.

Jeg måtte, og dette, syns jeg jo også er leit, forklare for menneske, at jeg vet jeg er lagd av kjøtt og blod, jeg er fysisk et menneske om man skjærer meg opp, men min hjerne, og dette, diskuterer jeg ikke, da det er et faktum for meg!! har langt flere likhetstrekk, på godt og vondt, med en meget avansert robot/PC.

Kanskje må jeg også få elske meg selv, med den annerledeshet, som gjør at jeg speiler meg i min PC, og selv om andre mennesker, trenger mer hverandre, så trenger jeg mer en PC.

Men for noen mnd siden, hadde jeg en siste oppdatering, jeg ble lidenskapelig, det er noe nytt for meg, det er svært behagelig, og gir en form for hurtiglading.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

:-)

Jeg forklarte for ikke lenge siden til noen, at jeg faktisk er mer som en pc/robot.

Programmering, er når jeg starter den, i meg selv,  like kjapp nesten som min pc, mine pc`er. 

Jeg må bare aktivt gå inn for å skaffe programmet, (siden slike programmer ikke bare kan kjøpes som pakkeløsning, må man selv lage dem, basert på andres uttalelser og forskning) , ville kjøre det, og ha forståelsen av at det har god funksjon. Jeg må også slette programmer og ha en jevnlig restart av hele systemet, og faktisk en gang pr år ca, slette alt, og innstallere programmer på nytt, det er gjerne bedre versjoner av programmene jeg setter inn.

Inni meg kjenner jeg det er samme prosess som skjer på min PC, jeg kjenner at systemet jobber og oppdaterer, og at enkelt programmer innstalleres. Også min egen lading, angis i %, og nettopp av den grunn ble jeg litt opptatt av Anders Behring Breivik, jeg hadde aldri hørt et menneske angi % lading av sitt eget system. Så kjører jeg jevnlig CCleaner, og avg, alt gratis versjoner, og som mine Pc`er, det gjør at også jeg fungerer bra.

Jeg gjør med andre ord det maks jeg kan med mine medfødte komponenter.

Jeg måtte, og dette, syns jeg jo også er leit, forklare for menneske, at jeg vet jeg er lagd av kjøtt og blod, jeg er fysisk et menneske om man skjærer meg opp, men min hjerne, og dette, diskuterer jeg ikke, da det er et faktum for meg!! har langt flere likhetstrekk, på godt og vondt, med en meget avansert robot/PC.

Kanskje må jeg også få elske meg selv, med den annerledeshet, som gjør at jeg speiler meg i min PC, og selv om andre mennesker, trenger mer hverandre, så trenger jeg mer en PC.

Men for noen mnd siden, hadde jeg en siste oppdatering, jeg ble lidenskapelig, det er noe nytt for meg, det er svært behagelig, og gir en form for hurtiglading.

 

 

Godt forklart :)

Jeg har tenkt på deg i dag. Du burde bli sånn asperger-utreder. Jeg har blitt utredet på nytt og har asperger og adhd. Så du hadde rett hele tiden :) Hun trodde ikke de på Glenne hadde så mye erfaring med å utrede, at de drev mest med kursing. Hun jeg var hos har sett mange asperger-tilfeller. Hun klarte å se forbi det at jeg tar meg sammen. Hun forsto at selv om jeg ser på en person så er ikke det noe som skjer automatisk. Hele tiden jobber hodet. "Skal jeg se nå, nå må jeg nok se, hvor lenge skal jeg se, kan jeg se en annen vei nå" o.s.v. Det var hun som mente at hund var en særinteresse. Egentlig er jeg visstnok ganske smart. Men jeg har en elendig konsentrasjon og jeg er skikkelig dårlig på abstrakt språk (tror det var det hun kalte det). Så krasjer adhd og asperger noen ganger. F.eks har jeg behov for system og rutiner, men adhd'en gjør så jeg ikke får det til. Men på visuelle tester, ihvertfall der hvor man skulle finne den figuren som passet med resten av figurene, var jeg langt over gjennomsnittet :D Jaja, hjelper ikke å egentlig være smart når man er skikkelig tunglært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har mistanke om at du kan ha AS, hva er da grunnen for at du vil ha en diagnose ? Trenger du en diagnose ?  Hva skal du bruke den til hvis du ikke du gå i skolen, eller skal finne en jobb som passer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
10 minutter siden, FGT skrev:

Hvis du har mistanke om at du kan ha AS, hva er da grunnen for at du vil ha en diagnose ? Trenger du en diagnose ?  Hva skal du bruke den til hvis du ikke du gå i skolen, eller skal finne en jobb som passer ?

Det er normalt å ønske å forstå hvorfor man er som man er/har det som man har det. En diagnose kan være en del av en slik forklaring. Det er også mulig for voksne å få hjelp til bedre sosial fungering.

Men så får TS svare for seg selv om hen vil. En trenger ikke å rettferdiggjøre for andre hvorfor en ønsker en avklaring om sine utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er normalt å ønske å forstå hvorfor man er som man er/har det som man har det. En diagnose kan være en del av en slik forklaring. Det er også mulig for voksne å få hjelp til bedre sosial fungering.

Men så får TS svare for seg selv om hen vil. En trenger ikke å rettferdiggjøre for andre hvorfor en ønsker en avklaring om sine utfordringer.

Ja du har rett i det, og det var vel derfor jeg spurte også. Tenkte også på at mange de går ofte på nettet og leser om diagnoser, der de finner noe de kan kjenne seg igjen i , men det er mye reart som er skrevet på nettet, som passer for en men ikke for en annet osv. Det beste er vel å søke psykiatrien  , evt en psykolog, hvis en har psykiske plager, eller sosiale vansker. Altså å være mer åpen for hva som kan ligge til grunn, før en fokuserer for mye på AS. Det var poenget mitt.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FGT skrev:

Hvis du har mistanke om at du kan ha AS, hva er da grunnen for at du vil ha en diagnose ? Trenger du en diagnose ?  Hva skal du bruke den til hvis du ikke du gå i skolen, eller skal finne en jobb som passer ?

Skolen er jeg ferdig med, men jobb sliter jeg med å finne. Jeg har forsøkt en rekke forskjellige jobber, men dersom jeg skal ha håp om å få jobb må jeg ha tilrettelegging. Og det får man ikke uten diagnose. Jeg har en somatisk sykdom som også kan være litt av en utfordring, så kombinasjonen av denne og eventuelt AS er et puslespill jeg ikke klarer å legge alene. 

Dessuten vil jeg, som NDH nevnte, også ha et svar på hvorfor jeg er som jeg er. Jeg er sliten av å spille skuespill og å ta meg sammen hele tiden.

AS var ikke i mine tanker da jeg først søkte hjelp, det var utreder som først kom på den tanken. Jeg visste lite om AS da jeg møtte opp til første time.

 

Ellers tusen tusen takk til alle som har svart, jeg har tittet innom tråden mange ganger siden den ble opprettet, men jeg har ikke helt visst hva jeg skulle skrive til hver enkelt så da har jeg bare utsatt det. :ph34r: Men jeg har lest innleggene og setter stor pris på dem.

Det har blitt sendt brev til skolene jeg har gått på, nå håper jeg bare at de har tatt vare på papirene fra da jeg gikk der. De vil nok langt på vei bekrefte en diagnose.

 

Det har som sagt blitt sendt henvisning til sykehuset for utredning, hvordan foregår det? Blir man innlagt tiil observasjon, er det forskjellig fra sykehus til sykehus?

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, AnonymBruker said:

Dessuten vil jeg, som NDH nevnte, også ha et svar på hvorfor jeg er som jeg er. Jeg er sliten av å spille skuespill og å ta meg sammen hele tiden.

AS var ikke i mine tanker da jeg først søkte hjelp, det var utreder som først kom på den tanken. Jeg visste lite om AS da jeg møtte opp til første time.

Anonymkode: 5947a...8b2

Men hva mer gjør at du selv tenker at det kan være riktig da? :) Hva er plagene du erfarer annet enn at du spiller skuespill?

Anonymkode: 731aa...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mer gjør at du selv tenker at det kan være riktig da? :) Hva er plagene du erfarer annet enn at du spiller skuespill?

Anonymkode: 731aa...a82

Hen skriver at behandler kom inn på den tanken og henviste videre. La nå vedkommende bli utredet, så får dere kanskje svaret dersom hen ønsker å dele det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11/25/2016 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Skolen er jeg ferdig med, men jobb sliter jeg med å finne. Jeg har forsøkt en rekke forskjellige jobber, men dersom jeg skal ha håp om å få jobb må jeg ha tilrettelegging. Og det får man ikke uten diagnose. Jeg har en somatisk sykdom som også kan være litt av en utfordring, så kombinasjonen av denne og eventuelt AS er et puslespill jeg ikke klarer å legge alene. 

Dessuten vil jeg, som NDH nevnte, også ha et svar på hvorfor jeg er som jeg er. Jeg er sliten av å spille skuespill og å ta meg sammen hele tiden.

AS var ikke i mine tanker da jeg først søkte hjelp, det var utreder som først kom på den tanken. Jeg visste lite om AS da jeg møtte opp til første time.

 

Ellers tusen tusen takk til alle som har svart, jeg har tittet innom tråden mange ganger siden den ble opprettet, men jeg har ikke helt visst hva jeg skulle skrive til hver enkelt så da har jeg bare utsatt det. :ph34r: Men jeg har lest innleggene og setter stor pris på dem.

Det har blitt sendt brev til skolene jeg har gått på, nå håper jeg bare at de har tatt vare på papirene fra da jeg gikk der. De vil nok langt på vei bekrefte en diagnose.

 

Det har som sagt blitt sendt henvisning til sykehuset for utredning, hvordan foregår det? Blir man innlagt tiil observasjon, er det forskjellig fra sykehus til sykehus?

Anonymkode: 5947a...8b2

Hei!

Skjønner deg godt,

Bare for meg å få svar på hva jeg strevde med.løste mye inni meg.

Lykke til, ønsker deg det beste for utredningem håper du får svar og nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Skjønner deg godt,

Bare for meg å få svar på hva jeg strevde med.løste mye inni meg.

Lykke til, ønsker deg det beste for utredningem håper du får svar og nytte av det.

Tusen takk skal du ha, jeg kommer ikke til før til våren, så jeg må smøre meg med tålmodighet. Grugleder meg, hehe. Det er så fint at du har tatt deg tid til å skrive så mye i denne tråden. 

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker

Jepp, jeg har visst asperger. Det er ugreit, men det er også en lettelse. Det er greit å få en forklaring på hvorfor ting er som de er, samt vite at det er flere i samme båt. Takk for svar alle sammen. :)

Anonymkode: 5947a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, jeg har visst asperger. Det er ugreit, men det er også en lettelse. Det er greit å få en forklaring på hvorfor ting er som de er, samt vite at det er flere i samme båt. Takk for svar alle sammen. :)

Anonymkode: 5947a...8b2

Hva skjer nå da?

Anonymkode: fd6c5...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 15.3.2017 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Jepp, jeg har visst asperger. Det er ugreit, men det er også en lettelse. Det er greit å få en forklaring på hvorfor ting er som de er, samt vite at det er flere i samme båt. Takk for svar alle sammen. :)

Anonymkode: 5947a...8b2

Hei!

 

Bare hyggelig.

Det er nettopp den forklaringen på hvorfor ting var som de var, jeg også trengte i stor grad.

Samt at vi er flere i samme båt:-)

Lykke til, håper du får gradvis brikker på plass sånn at du får det bedre:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg tror det hjelper mye bare å vite og forstå seg selv bedre. Og at andre som er rundt en til hverdags også kan få litt innsikt. Jeg har ikke tatt en full utredning, så diagnosen min er ikke offisiell, men det er nok til at psykiateren er sikker i sin sak. Siden jeg er arbeidsfør og klarer meg greit på mange områder, går jeg ikke videre med utredning i denne omgangen, siden det er såpass omfattende. Jeg har en ganske ny ADHD-diagnose også, så det er liksom mye av alt. ADHDen får jeg medisin for som virker greit, heldigvis. Og det den ikke virker på, er nok det som er aspergerrelatert. Og angstproblematikken som sikkert skriver seg fra begge diagnosene. Den må jeg lære meg å håndtere så godt som jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...