Gå til innhold

Julebord


AnonymBruker

Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?  

14 stemmer

  1. 1. Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?

    • Ja
      4
    • Nei
      2
    • Nei, vi skal ikke ha julebord
      1
    • Jobber ikke
      4
    • Vi har allerede hatt julebord, og det var flott
      2
    • Vi har allerede hatt julebord, men det var ikke fullverdig fest
      1


Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men mange forventer at man deltar på slike ting mtp. teambuilding.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Har du opplevd dette selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutes ago, Kayia said:

Har du opplevd dette selv? 

Nei, jeg har aldri jobbet, men jeg har lest om det. Du vet, hvis man leser artikler så får man bedre informasjon enn hva enkeltpersoner opplever på sin egen arbeidsplass...

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri jobbet, men jeg har lest om det. Du vet, hvis man leser artikler så får man bedre informasjon enn hva enkeltpersoner opplever på sin egen arbeidsplass...

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Du får stole på oss som jobber da. Det du beskriver er langtfra vanlig. Faktisk har jeg ALDRI hørt om noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Kayia said:

Du får stole på oss som jobber da. Det du beskriver er langtfra vanlig. Faktisk har jeg ALDRI hørt om noe sånt. 

Sikkert mer vanlig på Aker Brygge og mer "avanserte" arbeidsplasser.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mer vanlig på Aker Brygge og mer "avanserte" arbeidsplasser.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Du må ikke la deg forlede av virkelighetsbeskrivelsen i VG og Dagbladet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutes ago, Kayia said:

Du må ikke la deg forlede av virkelighetsbeskrivelsen i VG og Dagbladet ;) 

Det var en kronikk på nrk.no (du liker vel NRK?), skrevet av en som karakteriserte seg som "avholdsmann". Det var visst et problem karrieremessig, fordi man ble visst dårlig likt hviss man dro på julebord uten å drikke (= være "kjedelig").

Men men, hva vet jeg. Lurer på om pensjonen kommer torsdag eller fredag.

Men jeg husker i alle fall fra min ungdomstid, dette med drikkepress. Jeg skjønte det aldri. Jeg brydde da meg ingenting om andre ikke drakk eller drakk? Totalt uvesentlig for min del. Forøvrig syns jeg de som er skikkelig fulle er de aller mest slitsomme å forsøke å holde samtaler med. Selv om de ikke snøvler. Det er sånne "erklæringer", f.eks. "du er beste kompisen min".

Men men, nå slipper jeg å dra på fest.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Du får stole på oss som jobber da. Det du beskriver er langtfra vanlig. Faktisk har jeg ALDRI hørt om noe sånt. 

Jeg tenker at deltakelse på julebord er en investering i miljøet på arbeidsplassen, og det tror jeg de fleste tenker der jeg jobber.  Ergo vil kanskje noen bruke ordet "teambuilding", selv om jeg synes det passer bedre i andre sammenhenger. Men man prater gjerne med andre enn de man prater med til daglig, og jeg lærer i hvertfall typisk noe nytt om mine kolleger på julebordet, selv de jeg har jobbet med i mange år. Og slikt vokser miljøet og samholdet på.

Heldigvis er julebordet vanligvis såpass hyggelig og morsomt at de aller fleste ønsker ikke å gå glipp av det.  Og de som synes det er sånn passe morsomt stiller likevel; en kveld eller to i året kan de avse. Jeg kjenner (heldigvis) ikke til noen som prioriterer det vekk år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Xtra said:

Jeg tenker at deltakelse på julebord er en investering i miljøet på arbeidsplassen, og det tror jeg de fleste tenker der jeg jobber.  Ergo vil kanskje noen bruke ordet "teambuilding", selv om jeg synes det passer bedre i andre sammenhenger. Men man prater gjerne med andre enn de man prater med til daglig, og jeg lærer i hvertfall typisk noe nytt om mine kolleger på julebordet, selv de jeg har jobbet med i mange år. Og slikt vokser miljøet og samholdet på.

Heldigvis er julebordet vanligvis såpass hyggelig og morsomt at de aller fleste ønsker ikke å gå glipp av det.  Og de som synes det er sånn passe morsomt stiller likevel; en kveld eller to i året kan de avse. Jeg kjenner (heldigvis) ikke til noen som prioriterer det vekk år etter år.

Virker som du har en mer avansert jobb enn den typiske dol-frue; det kan en se på tidligere innlegg også, f.eks. om dusjevanene dine - du dusjer mer enn gjennomsnittet, og da er det nærliggende å tenke at du har en mer avansert, bedre betalt og viktig jobb enn den typiske dol-frue. Jeg antar at du kjøper vin fra øverste hylle?

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virker som du har en mer avansert jobb enn den typiske dol-frue; det kan en se på tidligere innlegg også, f.eks. om dusjevanene dine - du dusjer mer enn gjennomsnittet, og da er det nærliggende å tenke at du har en mer avansert, bedre betalt og viktig jobb enn den typiske dol-frue. Jeg antar at du kjøper vin fra øverste hylle?

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Ha ha! Skal si du har god hukommelse. Alltid fascinerende når anonyme brukere arkiverer informasjon om andre. Ikke skjønner jeg hvorfor du mener det er noen sammenheng mellom dusjevaner, julebord og jobb, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Xtra said:

Ha ha! Skal si du har god hukommelse. Alltid fascinerende når anonyme brukere arkiverer informasjon om andre. Ikke skjønner jeg hvorfor du mener det er noen sammenheng mellom dusjevaner, julebord og jobb, men.

Har en excel-tab for deg. Ikke bare for deg, har f.eks. en for morsan og. Av menn så er det bare Garbagemel.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en First Price kokka i fryseren.

Så får vi se om jeg får til å drikke den.

Vi får se.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en excel-tab for deg. Ikke bare for deg, har f.eks. en for morsan og. Av menn så er det bare Garbagemel.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Og undersøkelsene dine viser at Kayia dusjer sjelden og har en lavstatusjobb? Ikke vet jeg. Jeg har jo ikke noe Excel ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Gargamel said:

Og undersøkelsene dine viser at Kayia dusjer sjelden og har en lavstatusjobb? Ikke vet jeg. Jeg har jo ikke noe Excel ark.

Bare tullet litt fordi jeg kjeder meg, med dette fullverdige livet mitt. Jeg har selvsagt ikke tab på noen som helst, for meg er dere bare tilfeldige folk jeg kan forsøke å få til å reagere.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg en First Price kokka i fryseren.

Så får vi se om jeg får til å drikke den.

Lykke til. 

Anonymkode: 30e58...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Og undersøkelsene dine viser at Kayia dusjer sjelden og har en lavstatusjobb? Ikke vet jeg. Jeg har jo ikke noe Excel ark.

Bingo - stemmer på en prikk! Dusjer forresten i varmtvann bare hver femte gang etter prinsippet "det enkle er ofte det beste" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Kayia said:

Bingo - stemmer på en prikk! Dusjer forresten i varmtvann bare hver femte gang etter prinsippet "det enkle er ofte det beste" :P

Fra et helseperspektiv (somatisk, muligens ikke psykisk) er det ikke lurt å dusje hver dag i varmt vann og bruke såpe og skrubb.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Jeg tenker at deltakelse på julebord er en investering i miljøet på arbeidsplassen, og det tror jeg de fleste tenker der jeg jobber.  Ergo vil kanskje noen bruke ordet "teambuilding", selv om jeg synes det passer bedre i andre sammenhenger. Men man prater gjerne med andre enn de man prater med til daglig, og jeg lærer i hvertfall typisk noe nytt om mine kolleger på julebordet, selv de jeg har jobbet med i mange år. Og slikt vokser miljøet og samholdet på.

Heldigvis er julebordet vanligvis såpass hyggelig og morsomt at de aller fleste ønsker ikke å gå glipp av det.  Og de som synes det er sånn passe morsomt stiller likevel; en kveld eller to i året kan de avse. Jeg kjenner (heldigvis) ikke til noen som prioriterer det vekk år etter år.

Jeg tenker også på julebord og andre jobbfester som en investering i arbeidsmiljø, men siden deltakelse er høyst frivillig er det lengste jeg kan strekke meg er å si at julebord kan ha teambuildende effekt ;) Jeg har aldri jobbet et sted hvor man kvalifiserer til nye og mer spennesde stillinger via julebord, snarere tvert om, men jeg har opplevd at posisjoneringskabalen legges i korridor og på cellekontor... 

Når jeg først er i gang - jeg kan ikke støtte alkohol-påstanden heller jeg ;) Jeg har både venner og kollegaer som ikke drikker alkohol, og de har aldri snakket om dette som et voldsomt handicap. Jeg tror slike tabloide artikler stemmer for et svært lite mindretall, men duverden så mye smalltalk de kan generere ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Kayia said:

Jeg tenker også på julebord og andre jobbfester som en investering i arbeidsmiljø, men siden deltakelse er høyst frivillig er det lengste jeg kan strekke meg er å si at julebord kan ha teambuildende effekt ;) Jeg har aldri jobbet et sted hvor man kvalifiserer til nye og mer spennesde stillinger via julebord, snarere tvert om, men jeg har opplevd at posisjoneringskabalen legges i korridor og på cellekontor... 

Når jeg først er i gang - jeg kan ikke støtte alkohol-påstanden heller jeg ;) Jeg har både venner og kollegaer som ikke drikker alkohol, og de har aldri snakket om dette som et voldsomt handicap. Jeg tror slike tabloide artikler stemmer for et svært lite mindretall, men duverden så mye smalltalk de kan generere ;)

Du liker visst t-ordet, men hvis du er interessert så finner du mye ved et enkelt søk, f.eks. denne (som handler om avholds-minoriteter, men det bør gjelde i og med at det er avhold det dreier seg om, ikke andre etniske grupper):

http://www.aftenposten.no/osloby/Julebord---ogsa-for-dem-som-ikke-drikker-272928b.html

Her sier stortingspolitikeren:

"Jeg vet om veldig mange som ikke er på julebord på grunn av alkohol. For å bygge opp organisasjonen er det hensiktsmessig at alle er med på julebordet. Derfor må arbeidsgiverne og arbeidstagerne vurdere alternative løsninger for å få det til. Man kan for eksempel ha en alkoholfri del under maten. Og alle trenger ikke å være til stede når festen tar av på kvelden og folk begynner å bli fulle, sier Raja."

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Kayia said:

Jeg tenker også på julebord og andre jobbfester som en investering i arbeidsmiljø, men siden deltakelse er høyst frivillig er det lengste jeg kan strekke meg er å si at julebord kan ha teambuildende effekt ;) Jeg har aldri jobbet et sted hvor man kvalifiserer til nye og mer spennesde stillinger via julebord, snarere tvert om, men jeg har opplevd at posisjoneringskabalen legges i korridor og på cellekontor... 

Når jeg først er i gang - jeg kan ikke støtte alkohol-påstanden heller jeg ;) Jeg har både venner og kollegaer som ikke drikker alkohol, og de har aldri snakket om dette som et voldsomt handicap. Jeg tror slike tabloide artikler stemmer for et svært lite mindretall, men duverden så mye smalltalk de kan generere ;)

— Arbeidslivet er blitt alkoholavhengig. Så sterkt tok han i, forskeren Steinar Nesvåg, da han skrev sin doktoravhandling Alkoholkulturer i norsk arbeidsliv, allerede i 2005. Og det er ikke blitt mindre av fredagspils, vinlotterier, after-work og fuktige kick-off siden den gang, skal vi tro den nylig utkomne boken Manda morra rus, skrevet av et knippe fagfolk på området.

Risikofylt forbruk

Og dette er noen av tegnene på hvilken vei det bærer, ifølge denne boken og i henhold til rapporten Rus og voksenbefolkningen, laget av Schou Andreassen og hennes kolleger ved KoRus Bergen, Stiftelsen Bergensklinikkene:

Rundt regnet hver tiende arbeidstager har et risikofylt alkoholforbruk.

Ca. en fjerdedel av alkoholforbruket her i landet er jobbrelatert, knyttet til sosiale sammenkomster, kundepleie etc.

20 prosent av korttidsfraværet (maks 3 dager) og opptil 40 prosent av 1-dagsfraværet henger sammen med drikking.

I penger gir dette norsk arbeidsliv et årlig tap beregnet til ca. 15 milliarder kroner.

Kvinner i arbeidslivet har en tendens til å øke sitt alkoholforbruk når de klatrer på karrièrestigen.

1 av 4 norske arbeidstagere synes det drikkes for mye i jobbsammenheng.

 

http://www.aftenposten.no/norge/Alkohol-pa-jobb---vart-siste-tabu-171899b.html

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...