Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved en slik personlighetsforstyrrelse må ALLTID de generelle kriteriene være oppfylt:

Alle punktene må være oppfylt samtidig:

  • Det er dokumentert at den enkeltes karakteristiske og varige mønstre av indre opplevelse og atferd som en helhet avviker markant fra hva som er kulturelt forventet og akseptert (utenfor «normen»). Slike avvik må foreligge i minst to av følgende funksjonsområder: 
    • kognisjon (dvs. måter å oppfatte og tolke ting, mennesker og hendelser; danne holdninger og bilder av seg selv og andre);
    • følelser (bredden av, intensitet, og hensiktsmessigheten av emosjonell opphisselse og respons); 
    • impulskontroll og tilfredsstillelse av behov;
    • måter å forholde seg til andre på og til å håndtere mellommenneskelige situasjoner.
  • Avviket må manifestere seg som en gjennomtrengende atferd som er rigid, maladaptivt, eller på annen måte dysfunksjonell over et bredt spekter av personlige og sosiale situasjoner (dvs. avviket er ikke begrenset til et bestemt «utløsende» stimuli eller en bestemt situasjon). 
  • Det foreligger personlig lidelse og/eller negativ innvirkning på sosiale situasjoner som tydelig er knyttet til atferd som nevnt i kriterium 2.
  • Det er dokumentert at avviket er stabilt og av lang varighet og at det alltid har sin debut i slutten av barndommen eller ungdomsårene.
  • Avviket kan ikke forklares som en manifestasjon eller konsekvens av andre psykiske lidelser hos voksne, selv om episodiske eller kroniske tilstander fraF00-F59 eller F70-F79 kan eksistere samtidig eller inntreffe etter avviket.
  • Organisk hjernesykdom, skade eller dysfunksjon i hjernen må utelukkes som mulig årsak til avviket. (Hvis en organisk årsakssammenheng påvises, bør kategori F07.- brukes.)

Videre må de spesifikke kriteriene for den enkelte PF være oppfylt, disse kan leses her: 

http://psykia.no/personlighetsforstyrrelser.html

Dette betyr bla at hvis traumet kan tidfestes til voksen alder og det tidligere ikke har vært noen avvik er personlighetsforstyrrelse  utelukket.  Symptomene debuterer ved PF ALLTID før voksen alder.

 

De forskningsbaserte kriteriene for F43.1 PTSD kan leses her (fra Lærebok i psykiatri 3. Utgave Ulrik Malt m fl):

https://1drv.ms/b/s!Ahk42C5pGqVFhogYhIzGp61L_RVzWg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Psykiateren er kanskje i stor tvil om hva som er det riktige. Han eller hun er kanskje også engstelig for at diagnosen skal bli en tilleggsbelastning. Ofte i en kanskje framtidig behandlingssituasjon vil flere personer enn bare medisinsk personell være involvert og da kan kanskje noe informasjon om " ditt tilfelle" blir mistolket og du kan bli sett på eller få kommentarer som ikke gjør din situasjon noe bedre og kanskje bare er egnet for å såre.

Enkelte diagnoser er jo så myteomspunnet ogveldig alvorlige at de lett kan bli uoverstigelige " skigarder" mellom pasienten og nærmeste pårørende og jevnaldrende venner og venninner.

Alle har jo ikke like ressursterke nærmiljø.

 

Man er jo også veldig engstelig for at informasjon skal komme på avveie i elektroniske journaler tror jeg og kanskje havne helt tatt ut av all sammenheng. Kanskje er det en diagnose som internasjonalt er " på vei ut"av diagnoseskjema". Dette er hva jeg kan tenke meg av grunner men dette er kun basert på egen erfaring som pasient riktignok med en andre diagnoseantydninger.

Håper du opplever snarlig bedring😊

Anonymkode: ee61b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiateren er kanskje i stor tvil om hva som er det riktige. Han eller hun er kanskje også engstelig for at diagnosen skal bli en tilleggsbelastning. Ofte i en kanskje framtidig behandlingssituasjon vil flere personer enn bare medisinsk personell være involvert og da kan kanskje noe informasjon om " ditt tilfelle" blir mistolket og du kan bli sett på eller få kommentarer som ikke gjør din situasjon noe bedre og kanskje bare er egnet for å såre.

Enkelte diagnoser er jo så myteomspunnet ogveldig alvorlige at de lett kan bli uoverstigelige " skigarder" mellom pasienten og nærmeste pårørende og jevnaldrende venner og venninner.

Alle har jo ikke like ressursterke nærmiljø.

 

Man er jo også veldig engstelig for at informasjon skal komme på avveie i elektroniske journaler tror jeg og kanskje havne helt tatt ut av all sammenheng. Kanskje er det en diagnose som internasjonalt er " på vei ut"av diagnoseskjema". Dette er hva jeg kan tenke meg av grunner men dette er kun basert på egen erfaring som pasient riktignok med en andre diagnoseantydninger.

Håper du opplever snarlig bedring😊

Anonymkode: ee61b...76e

Spikeren på hodet. Dette er hva jeg er redd for. Stigma. Når man selv ikke klarer å forstå diagnosen men vil møte masse stigma hvis andre får vite om den. Total isolasjon det ser jeg for meg både privat og innen helse. En jobb får jeg aldri hvis dette blir kjent.

Og så lurer jeg på noe psykia kan svare på men jeg håper de følger opp denne tråden siden de har svart. Er det mulig å reise inn til Oslo og psykia å ta tester? Bor langt unna så det blir langtur i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har levet i en sånn stigmasituaajon hele livet og det er som du er inne på ,ingenting å trakte etter. Det har medført at jeg er blitt mye mere oppfarende og innelukket overfor også de nærmeste og ikke brukt de få mulighetene jeg hadde sammen med dem godt nok føler jeg i dag. Jeg prøvet å " tenke" meg ut av alt som var tungt og vanskelig. I dag har jeg utrolig mye skyldfølelse for ikke å ha vært der på " riktig" måte når jeg kunne.

Hva jeg nå som sluttetappen av livet setter inn tenker mye psykisk lidelse og også annen lidelse handler om er at vi er så mange mange undertrykker viktige følelser hele livet tror jeg. Følelser som er lite " matnyttige" eller ikke " arbeids og jobbrelatert" nok for omgivelsene som ønsker suksess og lykke og alt mest mulig målbart gjerne i økonomi. Også mennesker som utad aldri har gitt en den tanken. Jeg tror det er  mye skole og også studier  for de som har det som gjør dette med oss.

Håper noen vet  noe om mulige tester eller utredningsmuligheter. Jeg tror også lurt med nevrologisk undersøkelse for å avklare om  dette er ting man bør tenke på.

 

Anonymkode: ee61b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk til @Psykia AS for god og grundig forklaring. Det viser klart og tydelig at jeg ikke har en personlighetsforstyrrelse. TS.

Anonymkode: 4d517...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 27/06/2017 at 10:58 PM, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg har fått bekreftet at jeg har trekk fra EUPF, men at jeg ikke fyller kriteriene for diagnosen. Heldigvis. Psykiateren liker ikke termen "personlighetsforstyrrelse", men foretrekker å kalle det en "personlighetsskade", og det er jeg helt enig i. Jeg er jo skadet, og dermed også forstyrret.

Anonymkode: 4d517...e6f

Du er ikke personlighetsskadet men har samme følelser og tanker som andre mennesker men vil kunne oppleve ting mye sterkere enn andre mennesker som ikke har eupf. Langsomere retur til normalen. Følelsene og tankene er helt normale. Føles ikke sånn ut men det vil bli bedre med tiden. Hilsen en med eupf:) PS! Jeg sliter også etter å ha fått diagnosen men merker litt bedring nå. Holdt på å kolve helt her før helgen men går bedre for meg nå. Skal kanskje begynne med en eller annen kampsport (bjj eller krav maga) som treningsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 30.6.2017 den 21.05, Karamel skrev:

Jeg oppfatter dette som en bunnsolid beskrivelse av K-PTSD, som jeg kjenner meg fryktelig godt igjen i. Utrolig trist at det ikke er en "offentlig" diagnose enda.

Jeg skjønner ikke forskjellen på dette om EUPF. Symptomene er nærmest identisk, bare ulikt navn.

Anonymkode: 61120...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke forskjellen på dette om EUPF. Symptomene er nærmest identisk, bare ulikt navn.

Anonymkode: 61120...564

En viktig forskjell skal være at med k-ptsd så ligger det relasjonstraumer bak, noe det ikke alltid gjør ved EUPF. 

Anonymkode: a964e...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...