Gå til innhold

Er det en " uskreven"regel ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig fint at noen finner venner innpå her og det unner jeg virkelig folk. Men jeg har noen ganger følt at jeg har blitt ignorert i tråder jeg selv starter. Jeg lufter er tema eller problem og ønsker respons. Men så er det noen som stadig tar opp sine problemer i stedet og overtar tråen på en måte. Eller det blir en egen dialog mellom to stykker som ikke nødvendigvis har med temaet å gjøre. Dette er jo ikke helt til å unngå og det er jo slik forumet fungerer. Jeg vet bare ikke om det er noen uskrevne regler om dette??. 

Anonymkode: 200b5...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig fint at noen finner venner innpå her og det unner jeg virkelig folk. Men jeg har noen ganger følt at jeg har blitt ignorert i tråder jeg selv starter. Jeg lufter er tema eller problem og ønsker respons. Men så er det noen som stadig tar opp sine problemer i stedet og overtar tråen på en måte. Eller det blir en egen dialog mellom to stykker som ikke nødvendigvis har med temaet å gjøre. Dette er jo ikke helt til å unngå og det er jo slik forumet fungerer. Jeg vet bare ikke om det er noen uskrevne regler om dette??. 

Anonymkode: 200b5...01d

Det er fritt frem for hvem som helst og kommentere på hva som helst, enten det er hovedinnlegget eller et senere innlegg i tråden man ønsker å kommentere. Den som starter tråden, "eier" den ikke noe mer enn andre. 

Anonymkode: da0c9...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fritt frem for hvem som helst og kommentere på hva som helst, enten det er hovedinnlegget eller et senere innlegg i tråden man ønsker å kommentere. Den som starter tråden, "eier" den ikke noe mer enn andre. 

Anonymkode: da0c9...5d9

Ok. Så da er det ingen regler. Jeg ville bare vite det. Personlig har jeg prøvd å svare trådstarter og holde meg til temaet. Men så flott , da trenger jeg ikke å bry meg om det.😊

Anonymkode: 200b5...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg har oppfattet det. Men siden du nevner det har jeg tipset noen jeg har snakket med i det " virkelige liv" om dette fora for å få mere innsikt i vanskelige ting. Som sjekkested har aldri jeg tenkt på dette. Derimot et sted hvor mange tar mye medisiner. Medisindrøftelser er vel også mye avtatt. Har inntrykk at mange støtter den "føringen."

 Er det noen uskreven regel ellers er det vel den at man skal prøve å unngå å delta når man føler noe går over ens kompetanse som man prøver å gjøre når man er i arbeidslivet.

Av og til føler jeg dog at ting "går over all kompetanse "og ikke er så fruktbart og bra for noen eller konstruktivt. Men det er jo ofte når deprimerende tanker " tar overhånd" at man leter fram et sånt fora for om mulig å høre at " ting kan gå bra til slutt".

Kanskje ser man også hva man vil se. Man vet ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en som sa han synes han ble sykere av å være på DOL Tror det er noen måneder siden. Kanskje det var at sånn grunn du er inne på. At tråden liksom mister sin " røde tråd" eller at det liksom blir som " langfilmer" de kaller kalkuner fordi kalkuner ikke kan fly stort.

Alle av oss har nokk ikke like god sykdomsinnsikt eller kanskje selvinnsiktkanskje.

Det kan jo være et veldig vanskelig tema eller det faktum at eksperten her er sykemeldt så dessverre.

Men når tema er for vanskelig burde man nok la det være. Vet at enkelte har sagt til meg." Det er bare ord for deg"

Da kan jo jeg si til dem hvis de lever som andre har sagt til meg" Du kjenner ikke meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Det at diskusjoner sporer av og av og til ender opp med å bli en samtale mellom to brukere eller til å handle om noe litt annet enn det trådstarter spør om er helt normalt i de fleste forum. Dol er et fhv lite forum Så her ryddes det ikke like synlig som på f.eks KG hvor det ryddes systematisk for lange avsporinger. Hvis du synes dine tråder sporer av eller får liten respons så er ett godt stalltips å følge opp debatten med nye innspill til det du lurer på. Det er lov å skrive "hei nå sporer det litt av her, er det flere som har innspill på det jeg lurer på" osv. 

Håper du blir på dol og ikke for oss opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fritt frem for hvem som helst og kommentere på hva som helst, enten det er hovedinnlegget eller et senere innlegg i tråden man ønsker å kommentere. Den som starter tråden, "eier" den ikke noe mer enn andre. 

Anonymkode: da0c9...5d9

Det er da normal folkeskikk å ikke "stjele" trådene til andre med irrelevante kommentarer. En tar kanskje opp alvorlige problemer i forhold til son psykiske helse, og ønsker respons på dette, og da blir det ekstra leit om andre plutselig begynner å snakke om hundene sine eller hva en gjorde i helgen liksom

Anonymkode: f8def...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomhet opptar jo så mange. Mange legger veldig forskjellig i ordene. Jeg misunner dem som får leve selvvalgt alene. Tror ikke jeg hadde følt noe opphøyet sjelelig pine på grunn av det alene.Så forskjellig er vi bare tror jeg.

Man burde kjenne bedre etter før man gjør noe det er igrunnen innlysende.

Og ikke som en tyv om natten stjele andres tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket reglene for forumet, og det er ikke nevnt noe om avsporinger. Det er litt rart. 

Jeg synes man bør være veldig forsiktig med avsporinger i seriøse tråder. Det er ikke så nøye om rene skravletråder sporer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig fint at noen finner venner innpå her og det unner jeg virkelig folk. Men jeg har noen ganger følt at jeg har blitt ignorert i tråder jeg selv starter. Jeg lufter er tema eller problem og ønsker respons. Men så er det noen som stadig tar opp sine problemer i stedet og overtar tråen på en måte. Eller det blir en egen dialog mellom to stykker som ikke nødvendigvis har med temaet å gjøre. Dette er jo ikke helt til å unngå og det er jo slik forumet fungerer. Jeg vet bare ikke om det er noen uskrevne regler om dette??. 

Anonymkode: 200b5...01d

Jeg prøver å unngå det i forum for psykiatri, prøver også å unngå fleip og tøys og teite svar der, men på Åpent er det rett og slett mer åpent... *høhø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo en tråd lenger oppe på siden her fra adm som heter " til dere som småprater i alle tråder". Der har både adm og NHD en mening om saken.

Anonymkode: 200b5...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig folkeskikk er en sjelden vare. Jeg synes en skal la tråden handle om det tema som TS vil diskutere. Det er fritt frem å starte en ny tråd for de som ønsker å diskutere et annet tema.

'

Anonymkode: 48668...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det Bamseliten sier, var klokt. Dersom du opplever at tråden sporer av, si i fra, så vil de fleste skjerpe seg. Viktig også å gi tilbakemelding til de som svarer, dersom du ønsker at det skal bli litt "liv" i tråden.

For min del, så har jeg ikke noe i mot at tråder sporer av. Trådene fungerer slik samtaler mellom mennesker fungerer i RL, en begynner på ett tema, men etter noen runder, så dreier ofte samtalen seg over på noe annet. Jeg har som regel litt folkeskikk og prøver å unngå tøys og tull i en seriøs tråd. Men at det blir et par underdialoger mellom noen av deltakerne i tråden underveis, gjør vel ikke noe?

Disse forgreiningene med underdialoger har vært DOLs kjennetegn. Det ble kraftig redusert ved omleggingen for noen år siden, da vi fikk et helt annet oppsett. Så de underdialogene og sidesprangene som er nå, er bare rudimenter å regne i forhold til hvordan det var før.... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...