Gå til innhold

Nhd eller annen psykiater


Trønderjenta90

Anbefalte innlegg

Trønderjenta90

Dame på 27 år, diagnose adhd (fått nylig av psykiater), sliter med panikkangst og mye uro og angst. Vært utsatt for voldtekt som 12-13 åring, brukt litt rus i form av benzo og z hypnotika.

Medisinene jeg bruker fast nå: 45mg remeron, 15 mg imovane, sobril 10mg×3. Etter psykiatertime i dag to nye: selozok depot mot hjertebank/puls pga angst og 10mg ritalin kapsel (depot)

Starter med 10mg ritalin i morgen, har kjempeangst for at den kan trigge angst. Min psykiater mener selozok og ritalin vil gi meg mer ro og mindre angst. 

Jeg ble plassert i ei gruppe for eupf, som jeg og psykiater har sagt jeg skal slutte med. Har noen lege innvendinger? Kan jeg forvente anfall pga ritalin? Er også skeptisk til selozok.

Håper på svar, vennlig hilsen aspeløvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trønderjenta90
Akkurat nå, Trønderjenta90 skrev:

Dame på 27 år, diagnose adhd (fått nylig av psykiater), sliter med panikkangst og mye uro og angst. Vært utsatt for voldtekt som 12-13 åring, brukt litt rus i form av benzo og z hypnotika.

Medisinene jeg bruker fast nå: 45mg remeron, 15 mg imovane, sobril 10mg×3. Etter psykiatertime i dag to nye: selozok depot mot hjertebank/puls pga angst og 10mg ritalin kapsel (depot)

Starter med 10mg ritalin i morgen, har kjempeangst for at den kan trigge angst. Min psykiater mener selozok og ritalin vil gi meg mer ro og mindre angst. 

Jeg ble plassert i ei gruppe for eupf, som jeg og psykiater har sagt jeg skal slutte med. Har noen lege innvendinger? Kan jeg forvente anfall pga ritalin? Er også skeptisk til selozok.

Håper på svar, vennlig hilsen aspeløvet

Kan også nevne, er det mye overlappende mellom adhd og eupf? Redd psykiateren har tatt feil av adhd og at det er personlighetsforstyrrelse jeg har, noe jeg ikke vil ha, kjenner meg ikke igjen i diagnosen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Det er ingen psykolog eller psykiater her inne nå, desverre. Det beste er å spørre den behandleren du har og hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor så har du krav på å søke om å bytte til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som et fornuftig forsøk. Personer med adhd får ofte mindre angst når de får Ritalin.

Anonymkode: 51ecc...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderjenta90

Takk for svar! Jeg har litt urolig hjerte og svetter litt på hendene. Jeg er også litt kvalm. Jeg gjesper masse. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det kan godt hende disse medisinene vil hjelpe deg, og for å finne ut av det må du nesten bare forsøke. Når man legger til en medisin er det alltid viktig å evaluere virkningen nøye over en viss tid. Hvis medisinen ikke virker, eller har uholdbare bivirkninger, skal man selvsagt ikke bruke den. Psykiateren kan gi anbefalinger om medisiner, men det er du selv som kjenner best om de virker og det er du selv som bestemmer om du skal bruke dem. 

Ut fra det du skriver leser jeg mellom linjene at du er usikker både i forhold til diagnose og medisinbruk. Det er ingen her på nettet som kan svare deg på disse tingene, derfor er det viktig at du snakker åpent med psykiateren din om dette. Får du også psykoterapi (hvis du ønsker det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trønderjenta90

Føler meg sikker nå. Ritalinen gir meg mer ro. Skal trappe ned å seponere sobril, remeron og imovane. Har psykiatertime hver uke. Vi jobber med angst, traumer og slikt. Psykiater og overlege Per Knutsen v tiller dps er en fantastisk dyktig psykiater😀 anbefaler ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...