Gå til innhold

Mens man venter på terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til psykolog (o.l) en gang i uka de siste 5 årene og har blitt helt avhengig av det. Har gått til mange forskjellige folk, i tillegg til at det har vært en del innleggelser. Av ulike grunner så venter jeg nå på å få plass hos en ny behandler. Dermed har jeg ingen å snakke med for tida. Jeg har ikke venner og jeg klarer ikke å snakke med familien min (for mye av det jeg sliter med handler om dem). Fastlegen min er ikke noe god til å lytte, han liker best å ha fokus på somatiske ting. 

Så vet dere om det finnes noen jeg kan snakke med (helst profesjonelle) mens jeg venter på å få startet opp hos ny behandler? Hvis jeg skal holde alt inni meg, så er jeg sikker på at det kommer til å ende opp med en ny akuttinnleggelse og det vil jeg virkelig unngå

Anonymkode: 66f70...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kommuner har lavterskeltilbud med psykolog som hvis du er heldig har kapasitet omgående. Det samme gjelder DPS. I begge tilfeller må du normalt gå via fastlege, og er avhengig av litt flaks med kapasitet.

Alternativt kan du alltids gå til en privatpraktiserende psykolog uten avtale med det offentlige. Da vil du normalt kunne få time omgående, men må ta kostnaden selv (typisk fra 900 til 1500 kr/time).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Kommunens psykiatri har gjerne en psykolog og flere psykiatriske sykepleiere. Du kan søke om å få hjelp dèr, i min kommune søker pasienten selv. Vi trenger ikke legens henvisning der. Ellers kan du undersøke om det finnes noen dagtilbud eks hos frivillighetssentralen. Da kommer du deg litt ut blant andre. Det hjelper på ventetiden å ha noe fast å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en periode gå til psykiatrisk sykepleier i kommunen, men opplevde selv at det ble helt feil. Jeg var rett og slett for "tung" for henne, og hun ga meg litt for "enkle" råd og tips, som gjorde meg nesten frustrert. Ble sittende der og prate på repeat mens hun sa "huff og ja og ha." Lavterskeltilbud er ikke alltid det man har behov for, og det er fælt å gå og vente på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Det har nok noe med kjemien å gjøre også. Mennesker jeg ikke har god kjemi med kan komme med så mange gode råd og tanker de bare vil, mine ører er lukket. Å føle at hjelp blir dyttet på en er ingen god følelse for noen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fuglene skrev:

Jeg fikk en periode gå til psykiatrisk sykepleier i kommunen, men opplevde selv at det ble helt feil. Jeg var rett og slett for "tung" for henne, og hun ga meg litt for "enkle" råd og tips, som gjorde meg nesten frustrert. Ble sittende der og prate på repeat mens hun sa "huff og ja og ha." Lavterskeltilbud er ikke alltid det man har behov for, og det er fælt å gå og vente på hjelp.

Det er dessverre mange av disse sykepleierne. 

Anonymkode: fc422...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...