Gå til innhold

Smerte og stivhet i kroppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på hva som er hva når det gjelder kroppslig ubehag. Har de siste årene vært betydelig mer plaget psykisk og samtidig er jeg blitt eldre. Jeg er aktiv men trener ikke styrketrening eller tøying. Jeg har hatt mye fysisk smerte i forbindelse med psyken men har også i flg lege sannsynlig fibromyalgi. Jeg står på antidepressiva . Jeg har konstante smerter i kroppen og er også SVÆRT stiv. Er dette psyke, medisiner, alder ( overgangsalder) , mangel på D-vitaminer og kollagen eller burde jeg bare trene mer??. Andre som har erfaringer eller råd. 

Anonymkode: d49e2...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så usikker på hva som er hva når det gjelder kroppslig ubehag. Har de siste årene vært betydelig mer plaget psykisk og samtidig er jeg blitt eldre. Jeg er aktiv men trener ikke styrketrening eller tøying. Jeg har hatt mye fysisk smerte i forbindelse med psyken men har også i flg lege sannsynlig fibromyalgi. Jeg står på antidepressiva . Jeg har konstante smerter i kroppen og er også SVÆRT stiv. Er dette psyke, medisiner, alder ( overgangsalder) , mangel på D-vitaminer og kollagen eller burde jeg bare trene mer??. Andre som har erfaringer eller råd. 

Anonymkode: d49e2...725

Jeg har ikke egne erfaringer. Bare erfaringer med en jeg kjenner godt. 

Jeg tenker at det _ kan_ komme pga av psyken, men at det også kan være andre årsaker. 

Erfaringen med han jeg kjenner godt er at da han fikk depresjon og angst, klaget han på stivhet og smerter i kroppen samtidig. 

Nå når han ikke er deprimert lenger, hører jeg heller ingen klager på stivhet og smerter. 

Som sagt jeg har ikke peiling og har bare denne ene erfaringen, men jeg ville synes det var naturlig å tenke psyke før fybromialgy. 

Ta svaret mitt for det det er. Bare løse tanker :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som psykosomatiske plager. Har hatt det i mange år selv, å det har nå blitt fibromyalgi av disse spenningene over så lang tid. Begynner å løsne litt etter litt nå da jeg har gått på AD i 3 måneder å begynt så smått å trene igjen, Pilates og Yoga, pluss lengre turer med hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg har fibromyalgi, for meg kunne de like gjerne kalt det psykosomatiske plager da jeg merker at kropp og psyke henger godt sammen. Jeg er mye stiv i kroppen, ofte merker jeg at jeg har problemer med å bøye meg ned feks for å ta på sko og jeg klarer heller ikke sitte på huk og kne uten å bli skikkelig stiv. Har alltid antatt at det er fibromyalgi som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smerter i korsryggen og ene skulderen når jeg har for mye uro i kroppen. Sikkert fordi musklene spenner seg for mye over tid.

Slike "uspesifiserte" plager som du har er jo notorisk vanskelige å finne ut av, og enda vanskeligere å gjøre noe med. Som skudd i blinde er naturligvis grunnoppskriften med søvn, kosthold og trening/aktivitet aldri feil (om det ikke hjelper på smertene, så er det positivt i alle fulle fall).

Noen konkrete ting i forhold til det du nevner:

Har du sjekket bivirkningslisten på medikamentene du bruker?

Vet du at du mangler D-vitaminer og kollagen? Denne type ubalanse kan vel sjekkes med blodprøver hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Fordelen med god søvn, godt kosthold og en dose mosjon er at man om ikke annet får mere overskudd til å takle smerter. Ulempen er når depresjonen legger teppe over en er at all initiativ drepes( søvn, kost og mosjon.)

Men å jobbe for de tre tingene er aldri feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Caprioli skrev:

Jeg har smerter i korsryggen og ene skulderen når jeg har for mye uro i kroppen. Sikkert fordi musklene spenner seg for mye over tid.

Slike "uspesifiserte" plager som du har er jo notorisk vanskelige å finne ut av, og enda vanskeligere å gjøre noe med. Som skudd i blinde er naturligvis grunnoppskriften med søvn, kosthold og trening/aktivitet aldri feil (om det ikke hjelper på smertene, så er det positivt i alle fulle fall).

Noen konkrete ting i forhold til det du nevner:

Har du sjekket bivirkningslisten på medikamentene du bruker?

Vet du at du mangler D-vitaminer og kollagen? Denne type ubalanse kan vel sjekkes med blodprøver hos legen?

Tror uansett at trim er bra selv om det fører til smerter etterpå. Jeg har dager der jeg har så mye psykisk ubehag at jeg tror brystet skal sprenges og hele kroppen verker. Har en konstant følese av " stramming" i halsen. Jeg har hatt lav D- vitamin tidligere men ikke sjekket i det siste. Står på brintellix men hadde disse plagene også før. Er spesiellt plaget med stivhet og en brennende følese når jeg trykker på punkter på kroppen. Som om jeg har tannverk i musklene. Har også nedsatt kraft og tyngdefornemmelse i hendene i perioder. Plaget med parestesier og kribbliing. Alt dette ble veldig mye verre for fem år siden da jeg ble akutt psykisk syk. Jeg vet ikke hvordan det er å leve uten dette tunge, tunge presset over brystet.. Er det noen som har erfart det ? . Hvordan er det å leve uten en konstant indre uro?. Hva er vanlig ?. Kanskje alle kjenner på dette ? 

Anonymkode: d49e2...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...