Gå til innhold

Har bestillt legetime, men føler jeg burde bare tatt meg sammen..


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Om en eks ville gjøre en slik avtale med meg, ville ikke min automatiske tanke være at det var pga. utseende mitt. Slik jeg ser på hva som først og fremst er avgjørende i et forhold, er ikke hvor vidt flott eller sexy partneren er, men hvordan h*n er som person. Det er tross alt det som har noe å si i det daglige, som Påskelilje sier, er alle mennesker flotte på sin måte når man blir kjent med dem.

Mina, si til deg selv at du er god nok akkurat slik du er. Du er pen på din unike måte. Du kan ikke gjøre annet enn å være deg selv.

PS: Godt jobbet med at du kontaktet legen. Dette tror jeg er et viktig skritt i riktig retning for fremtiden din! Ønsker deg lykke til! :)

Takk Eva Sofie..:) Takk for varme fine ord :) . 

Jeg har veldig dårlige tanker om meg selv, og veldig dårlig tro på meg selv. Det som skjedde med min eks med den avtalen og alt han gjorde, så fikk det meg til å tro at jeg måtte være ganske stygg å se på osv.

Jeg var på date på søndagen, og det var noe jeg helt klart og tydelig ikke var klar for. Greit: jeg opplevde å treffe en mann som var ganske sjarmerende og tiltrekkende, men jeg fikk avslag, og jeg følte jo når jeg tenker etter om daten i ettertid at jeg var veldig sjenert på den daten. Dersom han ga meg blikk og stirret på meg da snudde jeg meg helt bort... og begynte å gå noen skritt bort. Jeg latet som om jeg hadde null interesse for han. Men jeg vet ikke om det var det som gjorde at denne daten ga meg avvisning. Men men vet jo aldri. Jeg var helt klart preget av tidligere opplevelser. Og de hang på skuldrene mine hele tiden. 

Jeg merket i forkant, pluss ettertid av daten , at jeg fikk ekstra mye tvangstanker og angst. Det er sånn typisk. Dersom jeg gruer meg til noe , eller blir stresset av ting jeg driver på med så får jeg ekstra tvangstanker og ocden slår fullt ut. Det var det den har gjort. Så jeg har funnet ut at jeg må ta den legetimen. Jeg har time i midten av november. Jeg kan ikke lide med kronisk panikkangst lenger... Det er for tøfft. Tenkte det på jobben i dag.. Her går jeg full i panikkangst, og later som ingenting men har det helt grusomt med den angsten.. det er helt forferdelig. Går alltid rundt med kronisk panikkangst i lavere styrke eller høy styrke... så ikke rart at jeg føler at alt blir ganske tungt iblant.  Men det gjelder å jobbe med det og finne knep som gjør at jeg slipper det. 

 

Vi lever bare en gang og det er viktig å gjøre noe for å ta vare på psyken sin, sant det :) 

 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så faktisk nå noen dokumentar på you tube om dette med OCD. Og det har gjerne litt sammenheng om hvorfor jeg har en tendens til å gjenta meg selv uten jeg vil det,  jeg spinner mye om igjen og om igjen på uønskede tanker osv. Det sies at de kan se det på hjernen om dette med OCD, og at da surrer det på en måte en rundgang av det samme og samme, som gjør at man holder på slik man gjør. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Ser du noe på webpsykologens videoer på you tube Mina? Han har mye bra og han forklarer så personlig at be noen ganger lurer på om han virkelig kjører den omveien til jobb for  å unngå å kjøre forbi kirka 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Ser du noe på webpsykologens videoer på you tube Mina? Han har mye bra og han forklarer så personlig at be noen ganger lurer på om han virkelig kjører den omveien til jobb for  å unngå å kjøre forbi kirka 😅

Jeg har surfet litt på youtube om dokumentare osv. Ser at det er mange spesielle ritualer folk har ;) . Noen har rett og slett noen ganske humoristiske komiske ritualer... 

Leste også at David Beckham, og en haug med andre kjente personer har slitt med OCD også: Så jeg er tydeligvis ikke alene. Men min OCD handler mye om at jeg er redd for å miste kontrollen over kroppen min (ikke på å skade meg selv) men redd å miste kontroll å gjøre noe jeg aldri ville gjort. Jeg går hele tiden i alarmsystem. Altså våkner, og tenker over alle mine bevegelser, og hvis jeg mister konsentrasjonen så må jeg tilbake i rommet hvor jeg var for å prøve å huske hvor jeg bevegde meg osv. Men mange bevegelser gjør man uten konsentrasjon. Man husker jo ikke hver bevegelser man tar. Man gjør ting automatisk, men problemet mitt er at jeg må huske alt jeg gjør, hver eneste bevegelse må huskes for å være sikker.. Vet det er helt idiotisk. Men man hører jo tydelig at jeg føler meg svært handikappet hele tiden når jeg går stivt rundt, og er livredd hele tiden for å miste kontroll over kroppen min. 

Men hvor normalt er det å ha et slikt problem? . Jeg leser at 1 prosent har det på nettet.. 

For meg er det veldig ukontrollerbart. Det ligger automatisk inne i systemet, og det er ikke bare å skjerpe seg og tenke : nå må du ikke være så redd for å miste kontrollen, beveg deg normalt og ta deg sammen.. Jeg forsøker å si det til meg selv, men så går det i rundgang i hjernen om alt som kan skje, og jeg slipper det ikke av taket, selv om jeg har et ønske å slippe å ha det sånn. Er så plagsomt... Disse dagene har det vært litt verre enn vanlig, for jeg har vært ekstra stresset. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ganske mye om det på nettet og you tube. Men det er ofte viktig at det kan forveksles med andre diagnoser, men jeg er ganske sikker på at jeg har diagnosen OCD. Jeg kjenner meg jo helt igjen i det. Men jeg har det i høy grad pga jeg er jo redd hele tiden. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...