Gå til innhold

Psykiater sier han ikke skjønner hvorfor jeg prøvde å ta selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psykiateren jeg snakker med sier at han ikke skjønner hvorfor jeg prøvde å ta selvmord. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å skjønne, spesielt ikke for en psykiater som møter mange som både ønsker å ta selvmord og som har prøvd å ta selvmord i løpet karrieren sin.

Anonymkode: 5f627...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiateren jeg snakker med sier at han ikke skjønner hvorfor jeg prøvde å ta selvmord. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å skjønne, spesielt ikke for en psykiater som møter mange som både ønsker å ta selvmord og som har prøvd å ta selvmord i løpet karrieren sin.

Anonymkode: 5f627...603

Hva ved dette ønsker du å høre andres oppfatninger om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frosken skrev:

Hva ved dette ønsker du å høre andres oppfatninger om?

Burde han ikke skjønne grunnen på bakgrunn av den erfaringen han har? Jeg følte også det var litt kaldt sagt, men det er vel kanskje bare jeg som er følsom?

Anonymkode: 5f627...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde han ikke skjønne grunnen på bakgrunn av den erfaringen han har? Jeg følte også det var litt kaldt sagt, men det er vel kanskje bare jeg som er følsom?

Anonymkode: 5f627...603

Et utsagn om at han ikke skjønner hvorfor du prøvde å ta selvmord, kan også bety at han ikke synes du har gitt noen forklaring som gir mening for ham foreløpig?

Følte du deg avvist som følge av det han sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Et utsagn om at han ikke skjønner hvorfor du prøvde å ta selvmord, kan også bety at han ikke synes du har gitt noen forklaring som gir mening for ham foreløpig?

Følte du deg avvist som følge av det han sa?

Ja, det kan jo være det han mente.

Ja, jeg følte meg avvist.

Anonymkode: 5f627...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en jente som forsøkte å ta livet sitt like etter skolestart fordi klassen ikke fikk den engelsklæreren hun håpet på. Jeg innrømmer at jeg hadde problemer med å forstå at det kunne medføre en så alvorlig handling.

Jeg synes du skal tenke over det Frosken skriver.

Anonymkode: c53c3...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre mennesker kan jo aldri fullt ut forstå hvorfor noen ønsker å dø enten de er psykiater eller hvem som helst andre? De ER jo ikke deg, eller var deg i den situasjonen der du var så desperat. Jeg syns det er rart at du tror at fordi noen er psykiater så kan de lese tankene dine. Det er en urealistisk forventning til andre mennesker. Folk kan prøve å forstå men ingen forstår et annet menneske fullt ut. Man kan bare lære mye om dem over tid.

Du har jo heller ikke noen forutsetning for å forstå hvorfor psykiateren din sier det han/hun sier. Så hvorfor vektlegge det så mye mer enn andre idiotiske kommentarer som man pepres med i løpet av livet? Avvisning er det neppe. Psykiatere lever av å snakke med folk, høre på folk og gjøre et forsøk på å forstå dem så hvorfor avvise pasienter når man får penger for å snakke med dem? Det ville vært bra idiotisk. 

Anonymkode: c5c2e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen kan ta selvmord hvis det foreligger objektive årsaker til det. F.eks at man er dømt til amerikansk fengsel på livstid eller at man har en uhelbredelig dødelig sykdom som bare blir verre (f.eks ALS). 

At noen kan ta livet av seg basert på subjektive tanker og følelser, hvis ting objektivt er bra, sliter jeg mer med å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke vitsen med "å prøve å ta selvmord" heller. Dersom man ønsker å dø så klarer man det.

Anonymkode: d73a4...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skjønner at noen kan ta selvmord hvis det foreligger objektive årsaker til det. F.eks at man er dømt til amerikansk fengsel på livstid eller at man har en uhelbredelig dødelig sykdom som bare blir verre (f.eks ALS). 

At noen kan ta livet av seg basert på subjektive tanker og følelser, hvis ting objektivt er bra, sliter jeg mer med å forstå. 

Men hva vil det si at ting objektivt er bra? Livskvalitet henger jo ikke nødvendigvis sammen med "ytre" eller "objektive" forhold. Jeg kan skjønne at psykisk smerte kan oppleves så uutholdelig at selvmord frister, men håper for mennesker som har så stor psykisk smerte, at de har en eller annen relasjon til et annet menneske som gjør at de ikke ønsker å påføre den andre en slik smerte som selvmord innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke vitsen med "å prøve å ta selvmord" heller. Dersom man ønsker å dø så klarer man det.

Anonymkode: d73a4...4e2

Slike utsagn kunne jeg ønske at folk sluttet å komme med. Mange av dem som tar sitt liv har tidligere gjort handlinger som kunne ha medført døden. Og mange av de som overlever trodde de ville dø som følge av det de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Min psykolog ville ikke engang kommentere at jeg hadde selvmordstanker. Men min nye behandler i kommunens psykiatri tok den praten og skjønte det godt når jeg så at jeg ikke kunne leve med en slik diagnose som ble satt. Selvmordstanker ble til planer fordi jeg ble en p80 og slike mennesker er dagens svar på hekser som skal brennes. Hun skjønte det. 

Så i dag at det er to ulike verdener å snakke med to behandlere hvor en har ett helt annet språk  (snakker som sheldon i big bang theory) og den andre snakker slik jeg snakker. Føles tryggere med den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...