Gå til innhold

Imovane og bilkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man stå fast på imovane 7,5 mg og samtidig kjøre bil morgenen etterpå? Tenker hvis jeg tar imovane ca 22.30 og kjører ca 8? Føler meg helt i stand til det, men er det lov etter de nye forskriftene?

Anonymkode: 24c14...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mener det står 8 timer, så det burde gå bra. Kopi fra nhi:

Legemiddelgruppe Legemiddel
(t1/2)
Dose som vanligvis oppfyller helsekravene for gruppe 1 Dose som vanligvis oppfyller helsekravene for gruppe 2 og 3 Tid fra inntak til kjøring
Benzodiazepiner og benzodiazepin-lignende legemidler Diazepam 
(20-50 t)
≤ 10 mg/døgn 0 Ingen minimumskrav. Kjøring er forbudt dersom bruk gir helsesvekkelse med økt sikkerhetsrisiko i trafikken (f.eks. søvnighet)
Oksazepam 
(10-15 t)
≤ 30 mg/døgn 0 Ingen minimumskrav. Kjøring er forbudt dersom bruk gir helsesvekkelse med økt sikkerhetsrisiko i trafikken (f.eks. søvnighet)
Alprazolam 
(12 t)
0 0 Kjøring ikke tillatt
Klonazepam 
(30-40 t)
0 0 Kjøring ikke tillatt
Nitrazepam 
(21-28 t)
≤ 10 mg/døgn ≤ 10 mg/døgn. Sporadisk bruk max 5 døgn pr mnd 8 t
Zopiklon 
(4-6 t)
≤ 7,5 mg/døgn ≤ 7,5 mg/døgn. Sporadisk bruk max 5 døgn pr mnd 8 t
Zolpidem
(0,8-4 t)
≤ 10 mg/døgn ≤ 10 mg/døgn. Sporadisk bruk max 5 døgn pr mnd 8 t
Opioider (alle) Enkelt-/ekstradose Skal være anbefalt av lege  Skal være anbefalt av lege  8 t (16 t v/langtids-virkende)
Fast ≤ 7 døgn  0 Kjøring ikke tillatt
Fast > 7 døgn  ≤ 300 mg morfin-ekvivalenter 0 Se tekst om opioider under
Antihistamin som sedativum Alimemazin 
(5 t)
≤ 30 mg/døgn 0 8 t
Prometazin
(13 t)
≤ 25 mg/døgn 0 8 t
Hydroksyzin
(15-25 t)
≤ 30 mg/døgn 0 8 t

Anonymkode: 9657b...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå MINIMUM 8 timer. Den nyeste førerkortveilederen er veldig detaljert. Dette med samtidig bruk av antidepressiva etc er tatt vekk. Man mister ikke lenger lappen for å gå på feks en kombinasjon av Cipralex, Lamictal og Wellbutrin.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler---døgndoser-(helsekrav-til-førerkort)

Om du står på mer benzo enn Imovane (feks sobril) kan du bare ta 3,75 mg Imovane. Om du står på sederende antipsykotika/antidepressiva i tillegg, som Seroquel, Remeron etc., mister du ikke lenger "automatisk" lappen, men legen plikter å ta hensyn til dette i vurderingen av din kjøreevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor strengt er det med Zopiclone? Må det gå 8 timer? Legen er veldig striks på denne. Står advarsel på pakningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2018 den 13.03, erik123 skrev:

Hvor strengt er det med Zopiclone? Må det gå 8 timer? Legen er veldig striks på denne. Står advarsel på pakningen. 

Loven sier 8 timer minimum. Den sier også at du ikke må kjøre om du ikke føler deg istand til det.

Blir du stoppet i en rutinekontroll (dvs. ikke pga at du har kjørt merkelig), og blir "tatt" for å ha zopiclone i blodet, men det kan sannsynliggjøres at nivået i blodet tilsvarer at inntaket var mer enn 8 timer tidligere, så bør du slippe unna reaksjon.

Om du kjører vinglete, og blir stoppet pga det, så blir det nok lettere for påtalemyndigheten å skylde på at du har brutt plikten til egenvurdering av kjøreevne dersom du har rester av imovane i blodet.

Det siste var synsing fra min side. Men første setningen - det er loven. Det har jo "alltid" stått i loven at en ikke skal kjøre om en ikke er i stand til det, og det har også "alltid" vært slik at en kan ta maks 7,5 mg zopiclone for å beholde lappen (dog var det mulig med spesiell søknad opp til 15 mg før). Det har blitt mer fokus på disse retningslinjene nå som loven ble endret, for da pliktet alle legene å oppdatere seg, og så mange, mange flere havnet i gruppen som ikke lenger kvalifiserte for førerkort. Det er også nytt nå at legene kan gi muntlig kjøreforbud i inntil 6 mnd, og først plikter å varsle fylkesmannen dersom det antas at dosering av medikamenter/helsetilstand vil være uforenlig med førerkort vil vare lenger enn dette. Det holder altså at det blir journalført.

Jeg ble "rammet" av forskriften da den først kom ut, i oktober 2016. Da sto jeg på litium, lamictal og wellbutrin, og mistet førerkortet fordi jeg sto på tre medikamenter. Det er først nå for en måned eller to siden at forskriften ble forandret, sånn at brukere av psykofarmaka som ikke er sederende ikke mister førerkortet. Jeg fikk førerkortet tilbake langt før det, da jeg sluttet på litium. Den nye forskriften er streng, men den baserer seg om ikke annet på medikamenter som faktisk kan innvirke på kjøreevnen. Det var jo helt latterlig i starten, at man mistet førerkortet fordi man sto på antidepressiva.

Jeg husker jeg skrev om det her inne, og både NHD og Psykia svarte at dette var feil tolkning av forskriften, og at jeg trygt kunne kjøre. Men da tydeliggjøringen av tolkningen ble presentert noen måneder senere, viste det seg at det var dette som var ment - jeg kunne ikke kjøre på de tre medikamentene. Jeg var uansett sykmeldt pga stort symptomtrykk, men om jeg hadde vært i jobb, hvor jeg må kjøre bil i tjeneste, så ville dette fått store følger for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...