Gå til innhold

Bekymrer meg for alderspensjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bekymrer meg litt for dette med pensjon. Jeg får 14 000 utbetalt i uføretrygd. Min mann tjener greit så vi klarer oss. Hvordan blir det med alderspensjon for en som er uføretrygdet ?. Blir det det samme som uføretrygden ? Hva hvis jeg blir enke?. Hvordan er det best å spare til alderdommen? Kan man stole på bankene og pensjonssparingen deres? 

Anonymkode: 583ef...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror her er lite å stole på som på så mye annet. Jeg tror de som styrer har visst og vet så altfor godt hva de gjør men det er for store økonomiske vinninger for de som har makt slik at hvor elendig det står til bare holdes skjult. Alle som tjener på situasjonen og hva som skjer både i helse og økonomisk politikk holder tett for de tjener så grassat på det selv. Det er snakk om ran både av leveår og økonomi spør du meg. Mest bekymret er jeg for muligheter til hjelp mot sykdom. Mye holdes skjult for den vanlige person som knapt nok bestemmer over sitt eget liv lenger. Man forstår først når det gjelder.

Anonymkode: 14185...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det med alderspensjon for en som er uføretrygdet? Blir det det samme som uføretrygden?

Det er veldig mange variable her, de viktigste er når du ble ufør og når du er født.  Det har vært mange forandringer de siste årene, så det er mye foreldet informasjon på nett.  Dette er nok korrekt, men jeg vet ikke om du blir noe klokere: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-og-opptjening-av-alderspensjon

Jeg tviler på (men jeg vet ikke) at du vil få utbetalt det samme som uføretrygden, siden omtrent alle går litt ned i utbetaling ved overgang til alderspensjon. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis jeg blir enke?

Mens han fortsatt er i jobb? Her kommer forsikringer inn, både deres private og evt. ordninger knyttet til arbeidsplassen hans.  Det må han sjekke ut der han er ansatt.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det best å spare til alderdommen? Kan man stole på bankene og pensjonssparingen deres? 

Man kan jo stole på bankene i den forstand at de ikke kommer til å gå konkurs eller stikke av med pengene dine.  Men det har også vist seg at de spareproduktene de gjerne vil selge, inneholder en del feller (typen "liten skrift") som er vanskelige å forstå for ikke-fagfolk.  Jeg tror det lureste man kan gjøre som er helt sikkert, er å bli gjeldfri, slik at man f.eks. kan selge en stor bolig og flytte til noe mindre hvis man blir alene og skaffe seg litt kapital på den måten, og - hvis man har penger til overs - spare i en form som ikke har altfor høy risiko, men bedre rente enn en vanlig bankkonto.  Dvs. de "tryggeste" aksjefondene. På bankenes nettsider finner du noen "kalkulatorer" som viser hva du bør velge ut fra hvor mye du kan sette av og hvor lang sparehorisont du har.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Det er veldig mange variable her, de viktigste er når du ble ufør og når du er født.  Det har vært mange forandringer de siste årene, så det er mye foreldet informasjon på nett.  Dette er nok korrekt, men jeg vet ikke om du blir noe klokere: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-og-opptjening-av-alderspensjon

Jeg tviler på (men jeg vet ikke) at du vil få utbetalt det samme som uføretrygden, siden omtrent alle går litt ned i utbetaling ved overgang til alderspensjon. 

Mens han fortsatt er i jobb? Her kommer forsikringer inn, både deres private og evt. ordninger knyttet til arbeidsplassen hans.  Det må han sjekke ut der han er ansatt.

Man kan jo stole på bankene i den forstand at de ikke kommer til å gå konkurs eller stikke av med pengene dine.  Men det har også vist seg at de spareproduktene de gjerne vil selge, inneholder en del feller (typen "liten skrift") som er vanskelige å forstå for ikke-fagfolk.  Jeg tror det lureste man kan gjøre som er helt sikkert, er å bli gjeldfri, slik at man f.eks. kan selge en stor bolig og flytte til noe mindre hvis man blir alene og skaffe seg litt kapital på den måten, og - hvis man har penger til overs - spare i en form som ikke har altfor høy risiko, men bedre rente enn en vanlig bankkonto.  Dvs. de "tryggeste" aksjefondene. På bankenes nettsider finner du noen "kalkulatorer" som viser hva du bør velge ut fra hvor mye du kan sette av og hvor lang sparehorisont du har.       

Takk for utfyllende svar. 

Anonymkode: 583ef...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...