Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Selv om kvinnen er gravid, og må gå ut svangerskapet, så er det også mannens barn. Og ønsker han å beholde det, så synes jeg han burde ha rett til det. OK, det finnes flere alene mødre enn alenefedre - men alene fedrene finnes.

Slik som det er nå kan kvinnen ta abort uten at mannen vet at hun er gravid, og mot hans vilje. Jeg synes det er synd, fordi selv om ikke kvinnen mener at hun tar liv ved en abort, gjør kasnkje mannen det. Jeg synes mannen burde kunne kreve at kvinnen går svangerskapet gjennom, men da burde lovverket være anderledes, så han må ta ansvaret for barnet etter fødselen.

Jewg synes forøvrig å bortadoptere et barn er en bedre løsning enn abort - hvis min mening skulle være av interesse.

Selv om det er sjeldent, så oppstår det faktisk komplikasjoner ved både svangerskap og fødsler her i landet også...Så det er vel litt på kanten å tvinge en kvinne til å bære frem et barn, fordet at mannen skal ta seg av det etterpå. Det er tross alt en påkjennimg for kvinnekroppen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

En sædcelle alene er ikke noe liv, en svømmer i tre dager, ikke noe mer. Såpass trodde jeg du hadde fått med deg. Isåfall må du snarest slutte å luftknulle eller onanere.

Hei,

En embryo lever ikke engang i 3 dager uten "support"!

Alle argumenter du kan bruke for en embryo, er like gyldige for ett egg eller en sædcelle - alle 3 kan bli (men er det ikke nå) et menneske.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en sammenlikning...

Som du helt sikkert vet så gjør jeg ikke det og helle rikke i nærheten av det. Men en saklig diskusjon er kanskje ikke så lett i dette fora?

Hei,

Du forfekter jo at menn skal få bestemmer over kvinnenes kropp. Sier mannen "ja" kan kvinnen ta abort, sier han "nei", er hun nødt til å gå gravid i 9 måneder, mot sin egen vilje.

Det er noe som hører Middelalderen til.

Resultatet av det du forfekter ville selvsagt være masse ulovlige aborter, med katastrofale følger for kvinners helse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Huffameg....så du ser på meg som en kald kynisk barnemorder som skulle vært fratatt retten til mine to barn på 3 og 6 år, fordet jeg for 8 år siden havnet i en fryktelig situasjon og foretok en abort?

For du mener vel ikke at barnemordere skal få foreldreretten til barn?

I så fall må jo han som kjørte over samboeren sin i Bergen, drepte henne og forsøkte å ta livet av sin 3 uker gamle baby få foreldreretten til barnet sitt... Det var tross alt bare mordforsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Når det kommer til spørsmål om en skal ha rett til å aboreter et barn fordet det har Downs Syndorm, synest jeg det er veldig vanskelig å finne svar..Her sett noen dokumentarer der foreldre med Dowms barn får akkurat det spørsmålet; "hvis dere får vite at dere venter enda et barn men dow¨ns, vil dere da velg abort???" Svarene som kom var faktisk todelt, noen sa ja til abort mens andre sa nei...Så det er ikke lett.

I prinsippet er jeg ikke enig i at man skal kunne velge vekk et barn med funksjonshemninger, men hva da med dem som adopterer barn? Skal de få velge et funksjonsfriskt barn, eller skal de og være prisgitt skjebnen og de som tildeler barnet i adopsjonsnemda?...

I prinsippet er jeg ikke enig i at man skal kunne velge vekk et barn med funksjonshemninger, men hva da med dem som adopterer barn? Skal de få velge et funksjonsfriskt barn, eller skal de og være prisgitt skjebnen og de som tildeler barnet i adopsjonsnemda?...

Når et par søker om adopsjon skal de krysse av i en rubrikk på søknadsskjemaet for adopsjon om de ønsker å bli _forespurt_ om de ønsker tildeling av et handicappet barn. Dette gjelder også barn med korrigerbare handicap, slik som hareskår og klumpfot. Det er ikke noen adopsjonsnemd som tildeler barn, men giverlandet som _tilbyr_ for adopsjon. De aller fleste søkere takker nei til til å få forespørsel om de vil ta imot et barn med handicap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kvinnen er gravid, og må gå ut svangerskapet, så er det også mannens barn. Og ønsker han å beholde det, så synes jeg han burde ha rett til det. OK, det finnes flere alene mødre enn alenefedre - men alene fedrene finnes.

Slik som det er nå kan kvinnen ta abort uten at mannen vet at hun er gravid, og mot hans vilje. Jeg synes det er synd, fordi selv om ikke kvinnen mener at hun tar liv ved en abort, gjør kasnkje mannen det. Jeg synes mannen burde kunne kreve at kvinnen går svangerskapet gjennom, men da burde lovverket være anderledes, så han må ta ansvaret for barnet etter fødselen.

Jewg synes forøvrig å bortadoptere et barn er en bedre løsning enn abort - hvis min mening skulle være av interesse.

Jeg er altså ikke IMOT selvbestemt abort, men jeg synes at et par skal få diskutere det - det er faktisk begges situasjon. Jeg synes også at når man kommer i en slik situasjon bør man vurdere alternativ til abort nøyere. Abort burde i utgangspunktet være en nødløsning etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til spørsmål om en skal ha rett til å aboreter et barn fordet det har Downs Syndorm, synest jeg det er veldig vanskelig å finne svar..Her sett noen dokumentarer der foreldre med Dowms barn får akkurat det spørsmålet; "hvis dere får vite at dere venter enda et barn men dow¨ns, vil dere da velg abort???" Svarene som kom var faktisk todelt, noen sa ja til abort mens andre sa nei...Så det er ikke lett.

I prinsippet er jeg ikke enig i at man skal kunne velge vekk et barn med funksjonshemninger, men hva da med dem som adopterer barn? Skal de få velge et funksjonsfriskt barn, eller skal de og være prisgitt skjebnen og de som tildeler barnet i adopsjonsnemda?...

Hei Sigga,

Gode spørsmål...

Men det blir jo også galt hvis man har lov å ta abort "fordi det passer ikke nå" (altså, ingen spesifisert grunn), men plutselig *ikke* har lov hvis barnet er funksjonshemmet! Det henger jo heller ikke på greip.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg ikke enig i at man skal kunne velge vekk et barn med funksjonshemninger, men hva da med dem som adopterer barn? Skal de få velge et funksjonsfriskt barn, eller skal de og være prisgitt skjebnen og de som tildeler barnet i adopsjonsnemda?...

Når et par søker om adopsjon skal de krysse av i en rubrikk på søknadsskjemaet for adopsjon om de ønsker å bli _forespurt_ om de ønsker tildeling av et handicappet barn. Dette gjelder også barn med korrigerbare handicap, slik som hareskår og klumpfot. Det er ikke noen adopsjonsnemd som tildeler barn, men giverlandet som _tilbyr_ for adopsjon. De aller fleste søkere takker nei til til å få forespørsel om de vil ta imot et barn med handicap.

Jeg visste vist ikke helt hva jeg snakket om der...men hvis de fleste sier nei til å ta imot barn med funksjonshemninger...kan det da sammenlignes med å velge vekk et barn med feks. Downs?

Jeg bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du forfekter jo at menn skal få bestemmer over kvinnenes kropp. Sier mannen "ja" kan kvinnen ta abort, sier han "nei", er hun nødt til å gå gravid i 9 måneder, mot sin egen vilje.

Det er noe som hører Middelalderen til.

Resultatet av det du forfekter ville selvsagt være masse ulovlige aborter, med katastrofale følger for kvinners helse.

Med vennlig hilsen

Tror nok du har misforstått litt - enten har jeg ikke formullert meg tydelig nok, ellers bør du ta deg tiden til å lese inlegget mitt en gang til.

Jeg mener ikke og har aldri ment at provosert abort skulle være ulovlig!! Men at man er to om valget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det var litt av en sammenlikning...

Som du helt sikkert vet så gjør jeg ikke det og helle rikke i nærheten av det. Men en saklig diskusjon er kanskje ikke så lett i dette fora?

Noen slapp opp for argumenter skjønner du, ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså ikke IMOT selvbestemt abort, men jeg synes at et par skal få diskutere det - det er faktisk begges situasjon. Jeg synes også at når man kommer i en slik situasjon bør man vurdere alternativ til abort nøyere. Abort burde i utgangspunktet være en nødløsning etter min mening.

Hei,

Alle er enige at "begge bør snakke om det", men problemet oppstår når de er uenige.

Poenget er selvsagt at han ikke har noen rett til å kreve/forhindre et medisinsk inngrep i en annen persons kropp. Han eier henne ikke, og hun har selvsagt full råderett over sin egen kropp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er sjeldent, så oppstår det faktisk komplikasjoner ved både svangerskap og fødsler her i landet også...Så det er vel litt på kanten å tvinge en kvinne til å bære frem et barn, fordet at mannen skal ta seg av det etterpå. Det er tross alt en påkjennimg for kvinnekroppen....

Er det ikke en påkjenning for mannen å miste sitt barn (hvis det er det han mener)? Menn har også sterke følelser når det gjelder sitt avkom...

Jeg vet at det er en påkjenning og jeg vet at det oppstår komplikasjoner, men de fleste svangerskap er faktisk komplikasjonsfrie... Og det burde jo være en nøye vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har misforstått litt - enten har jeg ikke formullert meg tydelig nok, ellers bør du ta deg tiden til å lese inlegget mitt en gang til.

Jeg mener ikke og har aldri ment at provosert abort skulle være ulovlig!! Men at man er to om valget...

Hei,

Men hvordan kan man være "to om valget"??? (hvis de er uenige. (Hvis de er enige er det selvsagt intet problem.)

En av dem må begripeligvis ha siste ord i avgjørelsen, og det må naturlig nok være den som er gravid. Svangerskapet foregår jo inne i hennes kropp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Iznogood

Jeg visste vist ikke helt hva jeg snakket om der...men hvis de fleste sier nei til å ta imot barn med funksjonshemninger...kan det da sammenlignes med å velge vekk et barn med feks. Downs?

Jeg bare lurer..

Lite sammenlignbart, spør du meg. Barna med handicap blir jo ikke abortert.. de er jo født, mens et foster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en påkjenning for mannen å miste sitt barn (hvis det er det han mener)? Menn har også sterke følelser når det gjelder sitt avkom...

Jeg vet at det er en påkjenning og jeg vet at det oppstår komplikasjoner, men de fleste svangerskap er faktisk komplikasjonsfrie... Og det burde jo være en nøye vurdering.

Hei,

På det tidspunktet de fleste aborter skjer, er det ikke snakk om noe "barn", men en embryo.

Og selvsagt har ikke jeg noen rett til å forlange at min samboer skal gå gravid. Det er hennes kropp, og ikke min.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en påkjenning for mannen å miste sitt barn (hvis det er det han mener)? Menn har også sterke følelser når det gjelder sitt avkom...

Jeg vet at det er en påkjenning og jeg vet at det oppstår komplikasjoner, men de fleste svangerskap er faktisk komplikasjonsfrie... Og det burde jo være en nøye vurdering.

Joda, jeg tror nok menn kan reagere kraftig på å se at barnet han egentlig ønsker seg blir abortert fordet kvinnen ikke vil beholde det...men noen må alltid forsake noe og noen taper alltid i en uenighet. Og all den tid det er kvinnen som bærer frem barnet, så ser jeg ingen annen løsning enn at hun må velge den risikoen det kan være og den påkjenningen det er...

Jeg hadde blitt veldig forbannet hvis en mann hadde tvunget meg til å gå i ni måneder gravid med loven i hånd...

Jeg synest det er trist at noe slikt son en graviditet skal være kilde til uenighet, men det er nå en gang slik....man kan ikke alltid styre det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sammenlignbart, spør du meg. Barna med handicap blir jo ikke abortert.. de er jo født, mens et foster..

Jo, men prinsippet om å få velg var det jeg ville ha frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg tror nok menn kan reagere kraftig på å se at barnet han egentlig ønsker seg blir abortert fordet kvinnen ikke vil beholde det...men noen må alltid forsake noe og noen taper alltid i en uenighet. Og all den tid det er kvinnen som bærer frem barnet, så ser jeg ingen annen løsning enn at hun må velge den risikoen det kan være og den påkjenningen det er...

Jeg hadde blitt veldig forbannet hvis en mann hadde tvunget meg til å gå i ni måneder gravid med loven i hånd...

Jeg synest det er trist at noe slikt son en graviditet skal være kilde til uenighet, men det er nå en gang slik....man kan ikke alltid styre det som skjer.

Du skriver: "Jeg hadde blitt veldig forbannet hvis en mann hadde tvunget meg til å gå i ni måneder gravid med loven i hånd.."

Eller hvis en mann, med loven i hånd, kunne tvinge deg til å ta abort...

Derfor det er så viktig å presisere at det skal være selvbestemt abort - at ingen skal kunne tvinge kvinnen verken den ene eller den andre veien.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Jeg hadde blitt veldig forbannet hvis en mann hadde tvunget meg til å gå i ni måneder gravid med loven i hånd.."

Eller hvis en mann, med loven i hånd, kunne tvinge deg til å ta abort...

Derfor det er så viktig å presisere at det skal være selvbestemt abort - at ingen skal kunne tvinge kvinnen verken den ene eller den andre veien.

Med vennlig hilsen

Joda,selvsagt hadde jeg blitt forbannet da og. Men det var ikke saken i akkurat den delen av diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en klump med celler, men et levende lite vesen som spreller i magen. Føles som en liten sommerfugl.

Du vil vel ikke påstå at du kjenner et foster på 12 uker? Eller var dette et argument som mannfolk ikke kan si deg imot på?

Jeg har kjent et foster på 12 uker.

Og jeg har sett barnet mitt på ultralyd da det var under abortgrensa og tenkt: "Jovisst er dette et lite menneske! Hvordan kunne jeg tro noe annet?"

Er det galt av meg?

På den annen side synes jeg det er vanskelig å diskutere dette, siden det er så mange som får vondt av disse debattene. De som har tatt abort fortjener også min omtanke og respekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...