Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Prøv å tenk i overført betyding - alt positivt har ofte en negativ bakside. Spørsmålet er om fordelen er verdt prisen.

I dette tilfellet er det min mening at fordelene med dagens abortlov langt overstiger ulempene.

Jada, jeg kan lese melloml injer...men likte ikke måten sammenligningen var gjort på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Tullprat igjen, men det er jo intet nytt.

Mener du på ramme alvor at ingen har ansvar for egne handlinger, OG ta vare på noe så unikt som et nytt liv?

Dette gjelder både menn og kvinner, begge vet hva de gjør når de går til sengs, og hva det innebærer, og kan føre til. Alle vet da for pokker at sex kan føre til graviditet.

Ønsker de ikke barn, så finnes det så mange muligheter for å unngå graviditet i vår verden - ja vår verden sør, at det er bare sløvhet og en total mangel på respekt for liv som er fraværende.

Det er helt tydelig at du ikke har unger, men det er helt utrolig at du ikke klarer å se litt rundt deg allikevel.

Det virker som om du MÅ kødde og kverrulere med all sunn fornuft.

Heldigvis er ikke alle så hellig perfekte som du utgir deg for å være, Shandy.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre å få tilbake systemet med abortnemder, da?

Hvor saksbehandlere avgjorde hvem som skulle få ta abort og hvem som (ofte) skulle bli fattige eneforsørgere?

Ressurssterke abortsøkere kunne formulere en "god" søknad som gikk hjem hos den akademiske nemnda (bestående av leger, -nomer og -loger som sannsynligvis sjelden hadde personlig erfaring med sosial eller økonomisk nød). Mindre ressurssterke søkere i en vanskeligere situasjon kunne få avslag pga. dårligere kunnskap om systemet.

Noen av disse var så fortvilet at de søkte andre løsninger. Løsninger som kvakksalvere, strikkepinner og forgiftninger. Hvor frigjørende var det?

Svært mange ble presset av menn den gangen også, til å _søke_. Fikk man ikke avslag, var liksom avgjørelsen tatt. Den varianten var neppe noe bedre.

Jeg er enig i at samfunnet vårt burde ha plass til mange flere av de barna som unnfanges. Spesielt synes jeg vi burde være mer opptatt av de ca. 14800 friske fostre som aborteres i året, enn de ca. 200 som fjernes pr. år fordi det er noe alvorlig galt med dem. Ikke dermed sagt at man skal diagnostisere og nærmest automatisk abortere alle alvorlige avvik, men det burde være mer debatt og tiltak rundt disse 14800 enn det er. Ikke om hvordan vi skal fordømme dem, men om hva som kunne hjulpet dem. Men det er utopisk å tro at vi får tallet ned mot 0.

Jeg tror ikke man kommer noen vei i det hele tatt med moral, fordømmelse og holdningskampanjer så lenge avisene daglig fylles av stengninger, nedleggelser og nedskjæringer av alle tilbud og støtteordninger som kunne være lyspunkt i tilværelsen for de som mener de ikke vil kunne gi barnet noen framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse av at du blir provosert av slik søppel-"argumentasjon".

Det jeg reagerer på er de som sier at man liksom skal "føle seg skamfull og skyldig" fordi man tar en abort. Enten er abort lov (og en rettighet), eller så er det ulovlig. Hvis det er lovlig så er det selvsagt ikke mer "skam" enn å gå til legen fordi man har lungebetennelse.

Du valgte det du (og sikkert mange andre i din situasjon) ville valgt. Det skal du være STOLT og ikke skjemmes over.

Svært mange vil bestemme over kvinners reproduktive rettigheter. Og her (i det første innlegget) var den klassiske formuleringen: for å beskytte kvinnene fra ansvaret. Akkurat samme som brukes for at kvinner i Afghanistan ikke skal få bevege seg fritt.

Skyldfølelsen de forsøker å mane frem hjelper ingen. Drit i disse som vil trekke deg ned, og se fremover.

Vært stolt over at du er din egen!

Med vennlig hilsen

Stolt klarer jeg nok ikke å bli...men jeg lever med valget jeg tok, hver eneste dag...og jeg ser av det jeg leser her inne at mange ser på det som straff for meg....skulle ønske det ikke var sånn, men straff føles det også som......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt klarer jeg nok ikke å bli...men jeg lever med valget jeg tok, hver eneste dag...og jeg ser av det jeg leser her inne at mange ser på det som straff for meg....skulle ønske det ikke var sånn, men straff føles det også som......

Jeg håper jeg ikke er av dem som gjør at du føler at du skulle vært straffet. Det gjør jeg ikke. Du gjorde det du syntes var det rette for deg da, og det respekterer jeg. Jeg vet ikke hvorfor du gjorde, og jeg har ikke noe med det. Du tok et valg. Jeg skjønner veldig godt at det for mange er et forferdelig vanskelig valg. Men desverre er det en del som ikke ser på det som et vanskelig valg - bare noe som må gjøres - som en angrepille - litt for sent. Det er ikke noe valg, det er bare sånn det er... DET er problemet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke er av dem som gjør at du føler at du skulle vært straffet. Det gjør jeg ikke. Du gjorde det du syntes var det rette for deg da, og det respekterer jeg. Jeg vet ikke hvorfor du gjorde, og jeg har ikke noe med det. Du tok et valg. Jeg skjønner veldig godt at det for mange er et forferdelig vanskelig valg. Men desverre er det en del som ikke ser på det som et vanskelig valg - bare noe som må gjøres - som en angrepille - litt for sent. Det er ikke noe valg, det er bare sånn det er... DET er problemet i mine øyne.

Jeg ser og litt sånn på det. Men da er det ikke en rett måte å føre debatt på heller....for vi har selvbestemt abort frem til 12. svangerskaps uke, og er det slik så må folk få benytte seg av retten sin uten å måtte føle seg stemplet som barnemordere...Vi får heller pense dabatten inn på HVA vi kan gjøre for å få ned tallene.

Jeg synest det er direkte respektløst å komme med tall som viser aborter som blir utført uke 21 og bruke det som argument mot abortloven slik den er i dag..

Om du er en av dem, vet jeg ikke...har lest alle innlegg nøye, men klarer ikke å skille alle like godt sånn på tampen...Men det spiller egentlig ingen rolle heller, fordet jeg vet at jeg ikke har gjort noe ulovlig, selv om mange mener det burde vært det...Jeg kan leve med mitt valg, men det er ikke alltidlikelett. Og slike debatter som dette opprører og engasjerer meg veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at du innrømmer at du mangler medfølelse ovenfor dine medmennesker, men det er altså slik at prevensjon svikter, folk utsettes for voldtekt og incest, og en hel rekke andre årsaker.

At mannen skal bestemme over hvorvidt kvinnen skal få ta abort er selvsagt tull.

Med vennlig hilsen

"folk utsettes for voldtekt og incest"

Disse setter jeg i en litt annen kategori, og selvfølgelig har jeg medfølelse for dem som blir utsatt for sånt.

Jeg tror vi prater om litt forskjellige ting her. Jeg mener at enkelte tar for lett på det, og kanskje de burde fått et annet alternativ enn abort.

Det hadde heller ikke skadet om noen brukte hodet på forhånd - livet taes ikke alvorlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min definisjon er "på det tidspunktet normalt har en fungerende hjerne". (Begrunnet med at hvis man snakker om en embryo, så har den ingen fungerende hjerne, og derfor kan det umulig være snakk om "drap".)

Etter det jeg husker (på stående fot) er det ikke noen hjerne der før i uke 17, og selv da er det neppe noen "fungerende hjerne".

===

Det er mange gyldige definisjoner om "når livet begynner", men noen er mer "meningsfulle" enn andre.

Hvis man skal bruke en definisjon av "liv" for å nekte andre mennesker å utføre inngrep i egen kropp, så må definisjonen være "solid".

Prinsippielt vil jeg derfor si at det er OK med abort frem til det tidspunktet man normalt har en "fungerende hjerne". Det eksakte uketallet kan vi nok komme frem til, men overgangen er nok flytende. Dog er den nok lenge ETTER embryo-stadiet.

Med vennlig hilsen

Du skriver: "Hvis man skal bruke en definisjon av "liv" for å nekte andre mennesker å utføre inngrep i egen kropp, så må definisjonen være "solid"."

Det var et underlig resonnement. Bevisbyrden bør selvsagt ligge hos den som vil ta liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som har hatt abort, enten det er medisinsk inngrep eller ikke, opplever senvirkninger.

De ene er at mange får problem med å bli gravid på nytt. Det andre er en sterk nagende sorg over hendelsen de ikke klarer å bli kvitt mange år etterpå.

I følge en russisk undersøkelse i Aftenposten ser det ut til at mange kvinner blir sterile etter abortinngrep. En undersøkelse omtalt i Washington Post viser at det er grunn til sterk mistanke om sammenheng mellom abortinngrep og brystkreft.

Når det er medisinsk inngrep, er det mange som klandrer seg selv for det i ettertid. Derfor kan press eller oppfordringer fra pårørende eller medisinsk personell til å gjennomføre abort, tilskynde feil avgjørelse og ha ødeleggende virkning for årevis fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Hvis man skal bruke en definisjon av "liv" for å nekte andre mennesker å utføre inngrep i egen kropp, så må definisjonen være "solid"."

Det var et underlig resonnement. Bevisbyrden bør selvsagt ligge hos den som vil ta liv.

..eh... nei. Da kan du like gjerne si at man plikter å gå gravid permanent, fordi hvis ikke så dør et egg.

Det er ikke mord når det ikke er snakk om noe liv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fanden

Mange av de som har hatt abort, enten det er medisinsk inngrep eller ikke, opplever senvirkninger.

De ene er at mange får problem med å bli gravid på nytt. Det andre er en sterk nagende sorg over hendelsen de ikke klarer å bli kvitt mange år etterpå.

I følge en russisk undersøkelse i Aftenposten ser det ut til at mange kvinner blir sterile etter abortinngrep. En undersøkelse omtalt i Washington Post viser at det er grunn til sterk mistanke om sammenheng mellom abortinngrep og brystkreft.

Når det er medisinsk inngrep, er det mange som klandrer seg selv for det i ettertid. Derfor kan press eller oppfordringer fra pårørende eller medisinsk personell til å gjennomføre abort, tilskynde feil avgjørelse og ha ødeleggende virkning for årevis fremover.

Fy faen for en debatt! Det er da ingen som tar en abort bare for å ta, mange triste skjebner bak en slik avgjørelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som har hatt abort, enten det er medisinsk inngrep eller ikke, opplever senvirkninger.

De ene er at mange får problem med å bli gravid på nytt. Det andre er en sterk nagende sorg over hendelsen de ikke klarer å bli kvitt mange år etterpå.

I følge en russisk undersøkelse i Aftenposten ser det ut til at mange kvinner blir sterile etter abortinngrep. En undersøkelse omtalt i Washington Post viser at det er grunn til sterk mistanke om sammenheng mellom abortinngrep og brystkreft.

Når det er medisinsk inngrep, er det mange som klandrer seg selv for det i ettertid. Derfor kan press eller oppfordringer fra pårørende eller medisinsk personell til å gjennomføre abort, tilskynde feil avgjørelse og ha ødeleggende virkning for årevis fremover.

Under 1 % av norske kvinner som tar abort blir sterile som følge av inngrepet..og å sammenligne norske forhold med russiske er vel å bomme litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarteper kommer opp når mannen vil beholde barnet men hun tar abort. Om han har følelser er visst ikke så viktig. Jeg tror jeg ville blitt svært nedbrutt selv, om det skulle skje mot min vilje. Men jeg har ingen rett og da må jeg bare ta det som det kommer.

Menn har ikke følelser som kjent, og da er det ikke noe problem.

Mener du at mannen burde ha rett til å nekte henne abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Mannen sier: "Du får ikke lov å ta abort !" Hun gjør det likevel, og han forlater henne. Bør han ha rett til å nekte henne syns du ?"

Nei, selvsagt ikke. Det er hennes kropp.

"Mannen sier: "Jeg bruker kondom for jeg stoler ikke på deg, at du tar P-pillen. Jeg vil ikke ha barn !" Er han i sin rett ?"

Alle er da i sin fulle rett til å bruke kondom, så selvsagt kan han fint bruke dette.

"Mannen sier til ektemaken: "Jeg har sterilisert meg uten din viten, for jeg vil ikke ha flere barn, det er min avgjørelse !" Kan han avgjøre det alene ?"

Selvsagt kan han det. Det er han sin kropp.

"Mannen sier: "Jeg har ikke fortalt deg at jeg steriliserte meg for mange år siden, før vi traff hverandre, det er grunnen til at du ikke får barn med meg !" Har han plikt til å opplyse henne om det ?"

Jeg mener han har en moralsk plikt til å opplyse om dette.

Man skal være rimelig slummenneske for å dra denne løgnen.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en påkjenning for mannen å miste sitt barn (hvis det er det han mener)? Menn har også sterke følelser når det gjelder sitt avkom...

Jeg vet at det er en påkjenning og jeg vet at det oppstår komplikasjoner, men de fleste svangerskap er faktisk komplikasjonsfrie... Og det burde jo være en nøye vurdering.

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mener du at mannen burde ha rett til å nekte henne abort?

Jeg skjønner spørsmålet og det er essensielt.

Jeg velger ikke å svare på det, bare gjenta at han også har følelser, at vi ikke glemmer det.

Jeg ser at alle kvinner bare snakker om de menn som bare vil stikke av, og de som _ikke_ vil ha barn. De som vil ha barn og ikke får det er ikke så mye nevnt. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hvis _ingen_ spør ?

Mulig jeg ville holdt kjeft, av redsel for å miste henne ? Det kan jo være andre årsaker til barnløshet og det fins mange barn som mangler foreldre. Et adoptert barn ville vært like mye stas for meg som et ektefødt. Jeg er som sagt ingen moder Theresa og får ikke tårer i øya når jeg ser et barn, liksom.

Ville du virkelig tiet med en så viktig opplysning??? Så råttent! Hvis hun elsket deg, ville hun blitt hos deg uansett. Hvis hun etter oppdager at du har vært steril uten å opplyse henne om det, kan du risikere å miste henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner spørsmålet og det er essensielt.

Jeg velger ikke å svare på det, bare gjenta at han også har følelser, at vi ikke glemmer det.

Jeg ser at alle kvinner bare snakker om de menn som bare vil stikke av, og de som _ikke_ vil ha barn. De som vil ha barn og ikke får det er ikke så mye nevnt. Derfor.

Jeg vil gjerne ha et svar. Det er nemlig essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ville du virkelig tiet med en så viktig opplysning??? Så råttent! Hvis hun elsket deg, ville hun blitt hos deg uansett. Hvis hun etter oppdager at du har vært steril uten å opplyse henne om det, kan du risikere å miste henne.

Jeg ville fortalt det når jeg ble spurt av en som hadde noen med det, eller ønske om barn _kom på tale_ av en partner.

Jeg ville ikke gått rundt og presentert meg som: Ulv, steril ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg vil gjerne ha et svar. Det er nemlig essensielt.

Du vet selv at det ikke er mulig for en mann å forlange det, og da blir det liksom bare hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...