Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Du spør nedenfor om hva som er verst ved at mannen ikke forteller at han er steril og at jenta skryter på seg p-piller, og svaret på det er selvsagt at jenta skryter på seg p-piller.

Mannen som er steril og derfor ikke kan få barn kan fort bli kastet på dør om han har løyet, og ferdig med det, mens jentas løgn kan forandre på denne mannens liv for alltid.

Det er selvsagt langt, langt verre enn å drite i å oppgi at han er steril.

Han er like fullt et rasshøl, men jeg er ikke i tvil om hvem jeg synes er verst av disse to.

Hei,

Men han sammenligner jo hummer og palmetrær.

Man må sammenligne enten "mann og kvinne som er steril, men som ikke nevner det", eller "mann og kvinne som påstår de er sterile, men som ikke er det".

Det gir ingen mening å sammenligne én fra hver gruppe!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Akkurat det er jeg enig med deg i, uten at jeg vet noe om deg, men gutter generelt.

Damer tilegnes en eller annen kunnskap i forhold til barn som vi gutta åpenbart ikke kan ha.

Men dette gir oss selvsagt ingen rett til å fortelle partneren hva hun skal gjøre med SIN egen kropp, og livet som er skapt inne i den.

Det er hennes valg, og så får du heller være pissed på den guden som ikke ga oss mannfolk muligheten til å føde.

Jeg har ikke sagt noe om menns evner som fedre, jeg stilte bare et spørsmål som jeg fikk svar på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så ansvarsløs nei :-)

Det eneste jeg ikke kan gjøre er å amme.

PSSST: jeg bytter ikke bæsjebleier før alle andre muligheter er prøvd :-) men jeg har bytta en 30-40 likevel.

Det er ikke så kult å bytte bæsjebleier på andres unger. Det er noe annet når det er din egen, så det har nok ikke noe med at du er mann å gjøre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du sloss mot Virkeligheten. Hun kan få barn. Du kan ikke. Det er noe du må innfinne deg med.

Du kan ikke forlange å "styre" hennes kropp fordi at DU ikke kan få barn selv.

Med vennlig hilsen

Jeg vet godt alt det, men det er konsekvensene og virkningene på mannen og mannens rettigheter/ mangel på sådanne jeg vil ha fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, meningen var bare å konstatere fakta, jeg vet godt at visse ting er ikke i menns fysilogiske verden. Det kan ikke gjøres noe med det. Men konsekvenser og virkninger av det kan vi diskutere. Jeg vet godt at jeg ikke kan føde barn.

Visse ting er enklere for damer. De kan bestemme seg for å ville ha barn, stikke på byen en del ganger og etter hvert kanskje klare å knulle seg til en unge, helt bevisst.

Det kan ikke vi gjøre, men dette er også en jævla lite redelig måte å gjøre det på.

Selv om Dorthe sier at vi har muligheten til å "stikke av", så er jeg redd det er lettere sagt enn gjort, og jenter har da en skummel makt ingen, annet enn deres egen samvittighet, kan stoppe dem i å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Der har vi det essensielle, å bli enige først.

En som ikke vil ha barn bør ikke ta sjanser med det, og sterielisere seg, da han ikke kan stole på en kvinne som sier hun ikke vil ha ?

Er enig med deg i dette. Menn som absolutt ikke ønsker å bli fedre bør sterilisere seg fremfor å forvente at kvinnen skal ta ansvar for prevensjonen.

Det hender at kvinner som ønsker seg barn dropper å ta pillen og krysse fingrene for at det går bra likevel selv om hun blir gravid.

Og det hender at prevensjonen svikter.

Uansett årsak så må det være kvinnen som skal avgjøre abort eller ikke abort når graviditeten først er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det er ikke så kult å bytte bæsjebleier på andres unger. Det er noe annet når det er din egen, så det har nok ikke noe med at du er mann å gjøre :o)

Så det lukter ikke så ille av dine egne ungers bleier ?

Mer i retning av roser eller stekt bacon ?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er enig med deg i dette. Menn som absolutt ikke ønsker å bli fedre bør sterilisere seg fremfor å forvente at kvinnen skal ta ansvar for prevensjonen.

Det hender at kvinner som ønsker seg barn dropper å ta pillen og krysse fingrene for at det går bra likevel selv om hun blir gravid.

Og det hender at prevensjonen svikter.

Uansett årsak så må det være kvinnen som skal avgjøre abort eller ikke abort når graviditeten først er et faktum.

mannen mister også et barn eller må stille opp for et barn han ikke ville ha. Det siste er ikke _så_ ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det lukter ikke så ille av dine egne ungers bleier ?

Mer i retning av roser eller stekt bacon ?

:-)

Nei, av en eller annen grunn er det helt greit :o). Lukter ikke pyton, andre ungers bæsj lukter py.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt alt det, men det er konsekvensene og virkningene på mannen og mannens rettigheter/ mangel på sådanne jeg vil ha fram.

Men synes du at menn bør ha noen rettigheter i forhold til å ta avgjørelsen om abort/ikke abort?

For øvrig er vel dette noe de aller fleste par snakker om, så vanligvis blir vel ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girobygget

Sikkert. Men mannen blir glemt, derfor minner jeg oss på det.

Skjønner godt at menn føler seg hjelpeløs i forhold til dette med gravid eller ikke gravid, abort eller ikke abort, for når alt kommer til alt så har de ikke noe de skulle ha sagt. Å oppleve at kvinnen velger å ta abort mot hans ønske skjønner jeg kan bli en stor sorg. Som alle diskusjoner om abort viser har vi ulike syn på hva en abort er. Noen bortforklarer det med en celleklump mens andre ser på det som et liv allerede fra første dag. Et liv - ens eget barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, av en eller annen grunn er det helt greit :o). Lukter ikke pyton, andre ungers bæsj lukter py.

Jeg mener alle ungers bæsj lukter like ille jeg da men.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er grensen for når et barn kan leve flytende - men etter hva du skrev så er den 21-22 ca.

Jeg vil tro det utvises meget respekt i de avgjørelsene man tar , spesielt når man nærmer seg uke 20. Derfor vil ikke jeg si det er manglende respekt for liv. Jeg respekterer de avgjørelsene som blir tatt - av nemda sammen med foreldrene og evnt. andre. Hvis grensen for når et foster kan leve får man flytte disse grensene for når man kan ta abort og ikke tilsvarende. Avslører man tilfeller hvor forsterer mest sannsynlig ikke kommer til å leve lenge eller annet så er det jo en annen diskusjon - er et liv verdt å leve med store plager kontra å slippe unna ...... det er en avgjørelse jeg håper jeg aldri vil komme til å måtte ta. Men man må respektere de valgene hver enkelt tar mener jeg.

Hei PunkyB,

Nemden har INGEN autoritet etter uke 18. Det er grensen i Norge, og ikke uke 20 som Zirine hevder. (Hun vet at det ikke er sant, fordi jeg har før sitert lovverket for henne.)

Etter 18. uke så foretas aborter utelukkende på "medisinsk grunnlag" - som fare for morens liv, og lignende. Da er det kun legene (og ikke noen nemd) som bestemmer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Skjønner godt at menn føler seg hjelpeløs i forhold til dette med gravid eller ikke gravid, abort eller ikke abort, for når alt kommer til alt så har de ikke noe de skulle ha sagt. Å oppleve at kvinnen velger å ta abort mot hans ønske skjønner jeg kan bli en stor sorg. Som alle diskusjoner om abort viser har vi ulike syn på hva en abort er. Noen bortforklarer det med en celleklump mens andre ser på det som et liv allerede fra første dag. Et liv - ens eget barn!

Og hans barn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er grensen for når et barn kan leve flytende - men etter hva du skrev så er den 21-22 ca.

Jeg vil tro det utvises meget respekt i de avgjørelsene man tar , spesielt når man nærmer seg uke 20. Derfor vil ikke jeg si det er manglende respekt for liv. Jeg respekterer de avgjørelsene som blir tatt - av nemda sammen med foreldrene og evnt. andre. Hvis grensen for når et foster kan leve får man flytte disse grensene for når man kan ta abort og ikke tilsvarende. Avslører man tilfeller hvor forsterer mest sannsynlig ikke kommer til å leve lenge eller annet så er det jo en annen diskusjon - er et liv verdt å leve med store plager kontra å slippe unna ...... det er en avgjørelse jeg håper jeg aldri vil komme til å måtte ta. Men man må respektere de valgene hver enkelt tar mener jeg.

Respektere de valgene hver enkelt tar ... ok... jeg er ikke uenig i det pønk, men det må ikke bety at dette ikke kan diskuteres på dol, ikke sant? Selv om vi diskuterer det her, så betyr det ikke at jeg løper etter alle kvinner som har tatt abort for å trekke deres motiver i tvil :)

Hvis en kvinne ønsker å ta abort før uke 12 fordi hun det ikke passer å få barn nå - fordi hun skal til Australia på studietur. Skal det være greit, sånn helt uten videre? Skal vi ikke legge nesen vår borti det fordi dette ikke er noe vi har noe med, eller kan vi på forum som dette si at det er en hårreisende unnskyldning?

Det jeg leter etter i svarene dine er nyansen - hva mener du når.

Hvis barnet ikke overlever eller er sterkt funksjonshemmet - det er jeg enig med deg ikke er diskusjonen her. Er et barn med Downs sterkt funksjonshemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men synes du at menn bør ha noen rettigheter i forhold til å ta avgjørelsen om abort/ikke abort?

For øvrig er vel dette noe de aller fleste par snakker om, så vanligvis blir vel ikke dette noe problem.

Så jeg laget et problem som ikke eksisterer ?

Fyren som ulte som en tåkelur i 2 timer i mitt øre midt på natta var det eneste tilfellet i Norge ? Et unikum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snø,

Jeg mener ikke at man skal bruke abort som prevensjonsmiddel, fordi det er ille for kvinnens kropp.

Enten er abort "mord" eller "ikke mord". Hvis det er "mord", så er selv 1 abort helt uakseptabel. Hvis det ikke er "mord", så er 2, 5 og 7 aborter "moralsk OK" - hvis du forstår, fordi da er det jo ikke "ille".

Det er allerede opplysningsplikt før abort i Norge, forresten. Men jeg er enig i at man bør undervise mer på skolen.

Med vennlig hilsen

Jeg er nok dessverre ikke enig med deg i denne saken :-)

Opplysningsplikt er en ting, noe helt annet hadde det vært om man ga alle som søkte abort en times oppmerksomhet der man på saklig vis fortalte dem om hvilke rettigheter, muligheter og støtteordniger man har om man velger å bære fram barnet - slik som alternativ til abort gjør.

De tar seg forresten også av de som sliter etter en abort.

Og jeg har ingen tro på at folk sliter med aborten kun fordi andre mennesker fordømmer dem, eller fordi noen mennesker fordømmer abort.

Å ta abort er ikke lett, og skal heller ikke være lett. Når jeg sier det mener jeg ikke at man fortjener å lide og ha det vondt om man velger abort.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det - abort er ikke, og skal ikke være et prevnsjonsmiddel. Abort er en nødløsning, og i vårt opplyste samfunn så bør man kunne unngå å havne i nød igjen og igjen og igjen. Så ja, jeg mener faktisk at det er forkastelig å ta abort igjen og igjen og igjen. Det vitner enten om at man er stokk dum, eller har ekstremt liten respekt for egen kropp og sinn.

Jeg regner med at du er enig i at det beste for alle er at man har lavest mulig aborttall? Reten til selvbestemt abort og retten til å bestemme over egen kropp betyr IKKE at abort er en hyggelig ting som man bør gjøre med glede!

Som sagt, jeg er for retten til selvbestemt abort, jeg er for retten til å bestemme over egen kropp. Jeg er IKKE enig i at det at man har disse rettighetene gjør at man bare kan "pule i vei" og bruke det som prevensjon!

Abort er ikke barnemord, men det er heller ikke en form for prevensjon! Man har rett til å bestemme over egen kropp, ja, men man bør f*'en meg være i stand til å ta ansvar for den også!

Det er fullt mulig å være for selvbestemt abort og fremdeles ha et reflektert syn på hva abort er :-)

Men nå skal jeg lalle!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen mister også et barn eller må stille opp for et barn han ikke ville ha. Det siste er ikke _så_ ille.

Hvordan kan du påstå at det siste alternativet, altså å få et barn man ikke vil ha, er like ille som det å miste et barn?

Den generaliseringen er vel rimelig drøy.

For egen del vet jeg at det å skulle bli far nå ville fucka opp livet mitt noe ut av en annen verden, da ingenting ligger til rette for det, og dette ville gått utover meg, barnet, og meget mulig moren.

Jeg tror ikke jeg er alene om se sånn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...