Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Jeg anser ikke det som noe problem, men jeg føler at han ikke behøver presentere seg for alle kvinner med : "Per Olsen, steril !"

Eller hun: "Hanne Pedersen, steril !"

I grunnen ganske interssant, for en annen kompis er steril og hans nye, 15 år yngre snuppe vil ha barn, det får hun ikke med han. Og han fortalte ikke noe før hun spurte. Han mistenkte henne for å prøve en liten fransk en eller "glemt" pille for hun virket så rar.

Det er røtent å ikke opplyse om at man er steril hvis man går inn i et forpliktende forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Mener du virkelig at abort er et helt ok prevensjonsmiddel???????

Jeg er for selvbestemt abort, men mener fremdeles at det bør være obligatorisk rådgiving o forkant - ikke en nemnd som kan nekte deg å ta abort, men noen som forteller deg om dine rettigheter og muligheter om du velger å bære fram barnet.

Og ja, jeg kjenner et menneske som har brukt abort som prevansjon - nærmere 10 aborter på like mange år. Det burde faktisk ikke være nødvendig i et land hvor p-piller, kondomer og tilsvarende er rimelig lett tilgjengelig....

Jeg dømmer ikke mennesker som tar abort, men jeg må si jeg lurer på om enkelte er litt korte når de klarer å bli gravide igjen og igjen og igjen, når det er uønsket. Burde ikke noen fortelle dem litt om p-piller da....?

Å forsvare selvbestemt abort er en ting, å forsvare mennesker som tror at abort er en form for prevensjon er en helt annen ting. Mener jeg.

Hadde min datter blitt unnfanget i Norge, hadde hun sannsynligvis aldri blitt født...

Beste hilsen fra

Hei Snø,

Jeg mener ikke at man skal bruke abort som prevensjonsmiddel, fordi det er ille for kvinnens kropp.

Enten er abort "mord" eller "ikke mord". Hvis det er "mord", så er selv 1 abort helt uakseptabel. Hvis det ikke er "mord", så er 2, 5 og 7 aborter "moralsk OK" - hvis du forstår, fordi da er det jo ikke "ille".

Det er allerede opplysningsplikt før abort i Norge, forresten. Men jeg er enig i at man bør undervise mer på skolen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg synes det er litt drøyt å kalle det manglende respekt for liv ..... det er det såfall kun i de få tilfellene etter uke 21. Men det er nå min mening."

Hvorfor er det drøyt å kalle det manglende respekt for liv før uke 21?. Du får abort etter uke 12 frem til uke 20 hvis barnet har Downs f.eks. Kan ikke barn med Downs defineres som liv?

Nå er grensen for når et barn kan leve flytende - men etter hva du skrev så er den 21-22 ca.

Jeg vil tro det utvises meget respekt i de avgjørelsene man tar , spesielt når man nærmer seg uke 20. Derfor vil ikke jeg si det er manglende respekt for liv. Jeg respekterer de avgjørelsene som blir tatt - av nemda sammen med foreldrene og evnt. andre. Hvis grensen for når et foster kan leve får man flytte disse grensene for når man kan ta abort og ikke tilsvarende. Avslører man tilfeller hvor forsterer mest sannsynlig ikke kommer til å leve lenge eller annet så er det jo en annen diskusjon - er et liv verdt å leve med store plager kontra å slippe unna ...... det er en avgjørelse jeg håper jeg aldri vil komme til å måtte ta. Men man må respektere de valgene hver enkelt tar mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil klare et barn alene, like godt som en kvinne.

Akkurat det er jeg enig med deg i, uten at jeg vet noe om deg, men gutter generelt.

Damer tilegnes en eller annen kunnskap i forhold til barn som vi gutta åpenbart ikke kan ha.

Men dette gir oss selvsagt ingen rett til å fortelle partneren hva hun skal gjøre med SIN egen kropp, og livet som er skapt inne i den.

Det er hennes valg, og så får du heller være pissed på den guden som ikke ga oss mannfolk muligheten til å føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fatter du ikke at det er celleklumper det er snakk om? Et embryo opptil uke 12 er ikke forenelig med liv... "

Jeg tror at den dagen du ser et abortert foster som er 12 uker gammelt, så forandrer du mening.

Og den dagen du blir medmenneskelig og tar til fornuften, så forandrer du mening!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er røtent å ikke opplyse om at man er steril hvis man går inn i et forpliktende forhold.

Selv hvis _ingen_ spør ?

Mulig jeg ville holdt kjeft, av redsel for å miste henne ? Det kan jo være andre årsaker til barnløshet og det fins mange barn som mangler foreldre. Et adoptert barn ville vært like mye stas for meg som et ektefødt. Jeg er som sagt ingen moder Theresa og får ikke tårer i øya når jeg ser et barn, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girobygget

Mannen sier: "Du får ikke lov å ta abort !" Hun gjør det likevel, og han forlater henne. Bør han ha rett til å nekte henne syns du ?

Mannen sier: "Jeg bruker kondom for jeg stoler ikke på deg, at du tar P-pillen. Jeg vil ikke ha barn !" Er han i sin rett ?

Mannen sier til ektemaken: "Jeg har sterilisert meg uten din viten, for jeg vil ikke ha flere barn, det er min avgjørelse !" Kan han avgjøre det alene ?

Mannen sier: "Jeg har ikke fortalt deg at jeg steriliserte meg for mange år siden, før vi traff hverandre, det er grunnen til at du ikke får barn med meg !" Har han plikt til å opplyse henne om det ?

Se dette i lys av kvinners soleklare rett til å ta abort med dagens regler.

For orden skyld opplyser jeg at jeg syns kvinner bør ha rett til abort, og at dagens regler er bra nok, men mannen ender opp med svarteper.

Mannen sier: Jeg har forelsket meg i en annen kvinne, jeg ønsker ikke kontakt med deg eller barna i framtiden, jeg ønsker å starte på nytt med min nye kvinnen.

Kvinnen sier: Det kan du ikke gjøre mot meg, jeg ønsker ikke å være alenemor.

Skal de bare slå ihjel barna på 2 og 5 år da?

Shitt happends, og jeg synes det er feil å sammenligne det å velge å ikke bli/gjøre andre gravid mot det å ta abort. Å ta abort er å ta liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så såre enkelt for deg, er du en maskin ?

Maskiner har ikke følelser.

Har vi diskutert med en Atari fra 1987 ? Mer avansert kan den ikke være.

Du sloss mot Virkeligheten. Hun kan få barn. Du kan ikke. Det er noe du må innfinne deg med.

Du kan ikke forlange å "styre" hennes kropp fordi at DU ikke kan få barn selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fatter du ikke at det er celleklumper det er snakk om? Et embryo opptil uke 12 er ikke forenelig med liv... "

Jeg tror at den dagen du ser et abortert foster som er 12 uker gammelt, så forandrer du mening.

Jeg har da "sett" slike figurer og slikt i naturfag rommet...men står for at det ikke er forenelig med liv, jeg står og for at dette ikke småunger det er snakk om....Jeg synest den sammenligningen mellom et 12 uker gammelt foster og småbarn er helt kvalm. Er det kun for å gi meg brekninger og dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Akkurat det er jeg enig med deg i, uten at jeg vet noe om deg, men gutter generelt.

Damer tilegnes en eller annen kunnskap i forhold til barn som vi gutta åpenbart ikke kan ha.

Men dette gir oss selvsagt ingen rett til å fortelle partneren hva hun skal gjøre med SIN egen kropp, og livet som er skapt inne i den.

Det er hennes valg, og så får du heller være pissed på den guden som ikke ga oss mannfolk muligheten til å føde.

Bra, meningen var bare å konstatere fakta, jeg vet godt at visse ting er ikke i menns fysilogiske verden. Det kan ikke gjøres noe med det. Men konsekvenser og virkninger av det kan vi diskutere. Jeg vet godt at jeg ikke kan føde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil klare et barn alene, like godt som en kvinne.

Ja, det er godt å høre. Det var ikke for å trekke dine evner som far i tvil, jeg lurte mest på om du ville vært innstilt på det hvis det ville bli situasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ville også bare si at to som er sammen (gift/samboere) må kunne stole på hverandre, og være sammen om så viktige avgjørelser!

Hei,

De fleste tar nok slike avgjørelser sammen, og da trenger man ikke slike diskusjoner.

Diskusjoner som dette er nødvendlige når de er uenige!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mannen sier: Jeg har forelsket meg i en annen kvinne, jeg ønsker ikke kontakt med deg eller barna i framtiden, jeg ønsker å starte på nytt med min nye kvinnen.

Kvinnen sier: Det kan du ikke gjøre mot meg, jeg ønsker ikke å være alenemor.

Skal de bare slå ihjel barna på 2 og 5 år da?

Shitt happends, og jeg synes det er feil å sammenligne det å velge å ikke bli/gjøre andre gravid mot det å ta abort. Å ta abort er å ta liv.

Aborten tar ikke bare livet av fosteret, det kan også ta livet av en mann. Det står ikke i avisen, men det forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det er jeg enig med deg i, uten at jeg vet noe om deg, men gutter generelt.

Damer tilegnes en eller annen kunnskap i forhold til barn som vi gutta åpenbart ikke kan ha.

Men dette gir oss selvsagt ingen rett til å fortelle partneren hva hun skal gjøre med SIN egen kropp, og livet som er skapt inne i den.

Det er hennes valg, og så får du heller være pissed på den guden som ikke ga oss mannfolk muligheten til å føde.

Han har gitt dere en annen mulighet, nemlig muligheten til å stikke av :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sier: Jeg har forelsket meg i en annen kvinne, jeg ønsker ikke kontakt med deg eller barna i framtiden, jeg ønsker å starte på nytt med min nye kvinnen.

Kvinnen sier: Det kan du ikke gjøre mot meg, jeg ønsker ikke å være alenemor.

Skal de bare slå ihjel barna på 2 og 5 år da?

Shitt happends, og jeg synes det er feil å sammenligne det å velge å ikke bli/gjøre andre gravid mot det å ta abort. Å ta abort er å ta liv.

Sier du her at det er det samme å slå ihjel barna sine på 2 og 5 år som å ta abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girobygget

Aborten tar ikke bare livet av fosteret, det kan også ta livet av en mann. Det står ikke i avisen, men det forekommer.

Abort kan ta livet av en kvinne også, sikkert oftere enn av menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det er godt å høre. Det var ikke for å trekke dine evner som far i tvil, jeg lurte mest på om du ville vært innstilt på det hvis det ville bli situasjonen....

Jeg er nok ikke så ansvarsløs nei :-)

Det eneste jeg ikke kan gjøre er å amme.

PSSST: jeg bytter ikke bæsjebleier før alle andre muligheter er prøvd :-) men jeg har bytta en 30-40 likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da "sett" slike figurer og slikt i naturfag rommet...men står for at det ikke er forenelig med liv, jeg står og for at dette ikke småunger det er snakk om....Jeg synest den sammenligningen mellom et 12 uker gammelt foster og småbarn er helt kvalm. Er det kun for å gi meg brekninger og dårlig samvittighet?

Det var ikke jeg som trakk den sammenligningen, jeg bare kommenterte utsagnet ditt om at et 12 uker gammelt foster ikke er forenelig med liv. Jeg sier at jeg jeg tror den dagen du ser et 12 uker gammelt foster, så endrer du mening.

Det er alt jeg sier ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Abort kan ta livet av en kvinne også, sikkert oftere enn av menn.

Sikkert. Men mannen blir glemt, derfor minner jeg oss på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...