Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du påstå at det siste alternativet, altså å få et barn man ikke vil ha, er like ille som det å miste et barn?

Den generaliseringen er vel rimelig drøy.

For egen del vet jeg at det å skulle bli far nå ville fucka opp livet mitt noe ut av en annen verden, da ingenting ligger til rette for det, og dette ville gått utover meg, barnet, og meget mulig moren.

Jeg tror ikke jeg er alene om se sånn på det.

"Hvordan kan du påstå at det siste alternativet, altså å få et barn man ikke vil ha, er like ille som det å miste et barn?"

Det skulle selvsagt være en "ikke" med her før "er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Så jeg laget et problem som ikke eksisterer ?

Fyren som ulte som en tåkelur i 2 timer i mitt øre midt på natta var det eneste tilfellet i Norge ? Et unikum ?

Overhodet ikke. Det finnes sikkert mange av dem, men det finnes også mange som ikke ville hatt det barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt alt det, men det er konsekvensene og virkningene på mannen og mannens rettigheter/ mangel på sådanne jeg vil ha fram.

Men her er det bare 2 muligheter: enten bestemmer hun, eller så bestemmer han.

Etter som graviditeten skjer i hennes kropp, er det eneste logiske at det er hun (og ikke han) som bestemmer).

Det er åpenbart ikke mulig at "begge bestemmer" - fordi det vil gi 1-1, og ingen beslutning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man definerer avhengig av hjerneaktivitet.

En person med mekanisk hjerte er fremdeles i live!

En hjernedød person er død.

Liv defineres ikke etter hjerteaktivitet.

Med vennlig hilsen

En hjernedød person er ved sluttfasen av livet. Dvs. han/hun har levd sitt liv, og intet mer kan gjøres.

Et foster er et nytt liv, med utsikt til en levealder på opptil 100 år. Er det ikke en viss forskjell?

Det er ikke en klump med celler, men et levende lite vesen som spreller i magen. Føles som en liten sommerfugl. Snodige greier, og jeg kan ikke begripe at noen klarer å ta en unge bort.

18 uker, du ser på ultralyd et bittelite fullt utviklet menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvordan kan du påstå at det siste alternativet, altså å få et barn man ikke vil ha, er like ille som det å miste et barn?

Den generaliseringen er vel rimelig drøy.

For egen del vet jeg at det å skulle bli far nå ville fucka opp livet mitt noe ut av en annen verden, da ingenting ligger til rette for det, og dette ville gått utover meg, barnet, og meget mulig moren.

Jeg tror ikke jeg er alene om se sånn på det.

Tro du mener at det å få et barn du ikke vil ha er verre enn å miste et barn du ville ha.

Det vil ikke alle være enige med deg i tror jeg. Mange menn ville ha ønsket barnet velkommen, og ville flydd på vegga om det ble abortert av kvinnen med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en nettside

Prøverørsbehandling, som hjelper ufrivillig barnløse til å få barn, må likeledes forkastes som en krenkelse av de befruktede egg som går til spille.

http://folk.uio.no/jenssa/Respekt_for_mennesket_NRK_TO.htm

Og hva med ubefruktede egg. Det er jo også "liv".

En slik argumentasjon blir "ad absurdum" med en gang. Den er bare ikke holdbar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hjernedød person er ved sluttfasen av livet. Dvs. han/hun har levd sitt liv, og intet mer kan gjøres.

Et foster er et nytt liv, med utsikt til en levealder på opptil 100 år. Er det ikke en viss forskjell?

Det er ikke en klump med celler, men et levende lite vesen som spreller i magen. Føles som en liten sommerfugl. Snodige greier, og jeg kan ikke begripe at noen klarer å ta en unge bort.

18 uker, du ser på ultralyd et bittelite fullt utviklet menneske.

Vi må forholde oss til hva noe ER, og ikke hva noe VAR eller hva det kan BLI. En sædcelle kan bli et menneske, men ER det ikke. En embryo kan bli et menneske, men er det ikke.

Når skal vi si at "livet" starter da? Som den katolske kirken - ved unnfangelsen?

Derved er det en rekke prevensjonsmidler man ikke kan bruke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det mener jeg også, bortsett fra mine ungers selvfølgelig.

Selvsagt.

Jeg tenkte å arrangere en skjønnhetskonkurranse å fødestua, alle nyfødte stilte opp. Hvem ville vunnet ?

Kanskje å banne i kjerka i sjette potens ?

Eller legge et knippe 2-åringers bæsjebleier etter hverandre for bedømmelse av lukt ?

En absurd konkurranse. Jeg spiser her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro du mener at det å få et barn du ikke vil ha er verre enn å miste et barn du ville ha.

Det vil ikke alle være enige med deg i tror jeg. Mange menn ville ha ønsket barnet velkommen, og ville flydd på vegga om det ble abortert av kvinnen med vilje.

Jeg har aldri, enda, hatt lyst på barn, så for meg blir den problemstillingen vanskelig å ta stilling til.

Det eneste jeg vet nå er at jeg ikke kan se for meg noen større krise enn å skulle bli ufrivillig far.

Det er så ille at jeg i perioder er redd for å ha sex, og det sier ganske mye når det kommer fra meg :)

Jeg har også problemer for å stole på damer når det gjelder spørsmålet om prevansjon (har blitt forsøkt lurt og blei noe "brent" da), og stoler heller ikke veldig på kondomer, da jeg også av kondomer har blitt "lurt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med det?

I land hvor abort er ulovlig er gjerne 25% av sengene på sykehus opptatt av kvinner som har forsøkt ulovlig abort. Det bør kanskje fortelle deg noe?

Og i de landene finnes også adopsjon...

Med vennlig hilsen

Hva så?

Rettferdiggjør dette en for mange ALT for lettvind løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signert

En hjernedød person er ved sluttfasen av livet. Dvs. han/hun har levd sitt liv, og intet mer kan gjøres.

Et foster er et nytt liv, med utsikt til en levealder på opptil 100 år. Er det ikke en viss forskjell?

Det er ikke en klump med celler, men et levende lite vesen som spreller i magen. Føles som en liten sommerfugl. Snodige greier, og jeg kan ikke begripe at noen klarer å ta en unge bort.

18 uker, du ser på ultralyd et bittelite fullt utviklet menneske.

Det er ikke en klump med celler, men et levende lite vesen som spreller i magen. Føles som en liten sommerfugl.

Du vil vel ikke påstå at du kjenner et foster på 12 uker? Eller var dette et argument som mannfolk ikke kan si deg imot på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Overhodet ikke. Det finnes sikkert mange av dem, men det finnes også mange som ikke ville hatt det barnet.

Pluss endel som sier: "Javel !" og går på dass eller kjører tur med bilen og griner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse ting er enklere for damer. De kan bestemme seg for å ville ha barn, stikke på byen en del ganger og etter hvert kanskje klare å knulle seg til en unge, helt bevisst.

Det kan ikke vi gjøre, men dette er også en jævla lite redelig måte å gjøre det på.

Selv om Dorthe sier at vi har muligheten til å "stikke av", så er jeg redd det er lettere sagt enn gjort, og jenter har da en skummel makt ingen, annet enn deres egen samvittighet, kan stoppe dem i å bruke.

Ja, dere er prisgitt kvinnen....og det er et ansvar vi må lære å ta på alvor. ... Noen kvinner lurer mannen helt bevisst, mens andre er uheldige og blir gravide i en livssituasjon der det iike passer, eller der en blir presset til abort. Egentlig er denne debatten sporet helt av, fordet det er så fryktelig mange aspekt å ta hensyn til...Dette er egentlig en debatt om hva definisjonen av liv er....For alle er vel enige i at det er urett å drepe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg har aldri, enda, hatt lyst på barn, så for meg blir den problemstillingen vanskelig å ta stilling til.

Det eneste jeg vet nå er at jeg ikke kan se for meg noen større krise enn å skulle bli ufrivillig far.

Det er så ille at jeg i perioder er redd for å ha sex, og det sier ganske mye når det kommer fra meg :)

Jeg har også problemer for å stole på damer når det gjelder spørsmålet om prevansjon (har blitt forsøkt lurt og blei noe "brent" da), og stoler heller ikke veldig på kondomer, da jeg også av kondomer har blitt "lurt".

Da bør du være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse ting er enklere for damer. De kan bestemme seg for å ville ha barn, stikke på byen en del ganger og etter hvert kanskje klare å knulle seg til en unge, helt bevisst.

Det kan ikke vi gjøre, men dette er også en jævla lite redelig måte å gjøre det på.

Selv om Dorthe sier at vi har muligheten til å "stikke av", så er jeg redd det er lettere sagt enn gjort, og jenter har da en skummel makt ingen, annet enn deres egen samvittighet, kan stoppe dem i å bruke.

Det har forekommet, mer enn én gang i historien, at en mann har lovet en kvinne at "selvsagt skal vi ta vare på barnet sammen", for så å stikke av kort tid før/etter fødselen....

Hva skal hun gjøre da? Sende barnet i posten?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, dere er prisgitt kvinnen....og det er et ansvar vi må lære å ta på alvor. ... Noen kvinner lurer mannen helt bevisst, mens andre er uheldige og blir gravide i en livssituasjon der det iike passer, eller der en blir presset til abort. Egentlig er denne debatten sporet helt av, fordet det er så fryktelig mange aspekt å ta hensyn til...Dette er egentlig en debatt om hva definisjonen av liv er....For alle er vel enige i at det er urett å drepe...

Det jeg mener er at et foster er ikke liv før etter et visst antall uker, men det representerer en framtidig drøm for mange menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektere de valgene hver enkelt tar ... ok... jeg er ikke uenig i det pønk, men det må ikke bety at dette ikke kan diskuteres på dol, ikke sant? Selv om vi diskuterer det her, så betyr det ikke at jeg løper etter alle kvinner som har tatt abort for å trekke deres motiver i tvil :)

Hvis en kvinne ønsker å ta abort før uke 12 fordi hun det ikke passer å få barn nå - fordi hun skal til Australia på studietur. Skal det være greit, sånn helt uten videre? Skal vi ikke legge nesen vår borti det fordi dette ikke er noe vi har noe med, eller kan vi på forum som dette si at det er en hårreisende unnskyldning?

Det jeg leter etter i svarene dine er nyansen - hva mener du når.

Hvis barnet ikke overlever eller er sterkt funksjonshemmet - det er jeg enig med deg ikke er diskusjonen her. Er et barn med Downs sterkt funksjonshemmet?

Selvsagt skal man kunne diskutere. Synes denne tråden her er fin av den grunn at det har blitt en skikkelig diskusjon.

Er enig med deg i mye av det du skriver.

Før uke 12 så anser jeg definitivt ikke et forster som et levende vesen - ergo man skal fritt kunne ta abort. Men som jeg tidligere nevnte - en samtale i forkant bør være der - man skal tenke seg om før man tar et slikt valg. Det velger jeg å tro de fleste gjør også.

Du spør - Er et barn med Downs sterkt funksjonshemmet?

Det er jeg faktisk ikke sikker på ..... men så vidt jeg vet kan man abortere etter uke 12 - men da kanskje før uke 18 hvis man finner at fosteret er sterkt funksjonhemmet. Dette er vel litt på grensen - et sterkt funksjonshemmet barn kan jo leve et langt og bra liv. Men igjen mener jeg man må respektere valget til foreldrene , hvis de mener at de ikke vil / er i stand til å ta seg av barnet så er det opp til dem å ta det valget. For å spesifisere så er dette tifeller hvor barnet ikke har sjanse til å overleve en fødsel - dvs. etter min def. ikke et liv. Dette er ikke avspeilet hva jeg selv hadde villet gjort - jeg aner ikke - men man skal respektere de som evnt. tar det valget.

Du etterlyser spesifirsering av hva jeg mener er ok og når - håper jeg har oppklart litt av det. Når mener du det evnt. er akseptabelt å ta abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt.

Jeg tenkte å arrangere en skjønnhetskonkurranse å fødestua, alle nyfødte stilte opp. Hvem ville vunnet ?

Kanskje å banne i kjerka i sjette potens ?

Eller legge et knippe 2-åringers bæsjebleier etter hverandre for bedømmelse av lukt ?

En absurd konkurranse. Jeg spiser her !

Det var du som startet. Jeg kan ikke se at du spiser.

Dessuten skulle jeg bare trøste deg fordi du ikke likte lukta av bæsjebleier.

Idag bare leser jeg seriøse innlegg, jeg skriver ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?

Rettferdiggjør dette en for mange ALT for lettvind løsning?

Hvis abort er lov, så er det fordi det IKKE er "mord".

Siden det ikke er "mord" er det ingen grunn til at det skal være vanskeligere enn andre medisinske prosedyrer....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere er prisgitt kvinnen....og det er et ansvar vi må lære å ta på alvor. ... Noen kvinner lurer mannen helt bevisst, mens andre er uheldige og blir gravide i en livssituasjon der det iike passer, eller der en blir presset til abort. Egentlig er denne debatten sporet helt av, fordet det er så fryktelig mange aspekt å ta hensyn til...Dette er egentlig en debatt om hva definisjonen av liv er....For alle er vel enige i at det er urett å drepe...

Kvinnen har en voldsom makt der, ja, men heldigvis velger jeg fortsatt å tro at det er svært få kvinnfolk som benytter denne muligheten de har til å lure mannen og bli gravid med egen vilje.

Men de er der, og disse lumske krypene av noen mennesker har jeg lite til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...