Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Jeg støtter ikke de som går rundt å kaller folk for barnemordere, men jeg mener fortsatt at du og jeg og alle som har tatt abort må se på det som er realitetene - og det er at vi har tatt liv. Vi har hatt ulike grunner for å ta abort, poenget mitt er at ikke alle tusen av oss har hatt like gode grunner. Noen av oss har ikke hatt grunner i det hele tatt annet enn at ting skulle komme tilbake til det normale.

Mitt spørsmål er: Når er det ok å ta liv?

Må også legge til at spiral er den tidligste formen for abort. I og med at den virker slik at den hindrer et allerede befruktet egg å feste seg i livmoren....Skal det og forbys da? Hva med Angrepille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Hva du tror er selvsagt ditt problem.

Med vennlig hilsen

Du kan legge dokumentasjonen under dette innlegget. Det er helt ok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om dokumentasjon på påstander du kom med. Hvorfor vrir du deg bort fra den forespørselen? Har du den dokumentasjonen eller har du den ikke?

Eller du - glem det. Av erfaring vet jeg at dette ikke fører noen steder.

The end.

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab-2002-04-19-07.html

Er du i mot abort i det hele tatt - eller bør det være litt mer 'strev' for å få det?

For meg bunner det hele i om hva man definerer som et liv . Nå er jo grensen for hva som kan leve og ikke blitt stadig mindre. For meg er det viktig å kunne ha retten til å ta abort - poenget er at det ikke skal fungere som en prevensjonsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et barn som ikke er ønsket pga ulike grunner til at man ble gravid, vil ikke få det h*n trenger mest.Kjærlighet.

Og hvis en person ikke er "voksen" nok, så vil også det,igjen,gå utover barnet.

Det finnes mange her i landet som ønsker seg barn, og som gjerne ville adoptert det du(?) og andre fjerner.

Hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Mener selv at jeg gjorde et modig valg den gang, men sliter med det...så det er ikke noe særlig å lese innlegg som rakker ned på det valget jeg gjorde når de ikke vet bakgrunnen....Og jeg er enig med deg at er det selvbestem så er det det...og er det slik at et embryo ikke blir regnet som liv, så kan man ikke kalle det drap...men meningene er ulike og vi får vel ta til oss det...men vi har lov å la oss provosere..

Jeg har full forståelse av at du blir provosert av slik søppel-"argumentasjon".

Det jeg reagerer på er de som sier at man liksom skal "føle seg skamfull og skyldig" fordi man tar en abort. Enten er abort lov (og en rettighet), eller så er det ulovlig. Hvis det er lovlig så er det selvsagt ikke mer "skam" enn å gå til legen fordi man har lungebetennelse.

Du valgte det du (og sikkert mange andre i din situasjon) ville valgt. Det skal du være STOLT og ikke skjemmes over.

Svært mange vil bestemme over kvinners reproduktive rettigheter. Og her (i det første innlegget) var den klassiske formuleringen: for å beskytte kvinnene fra ansvaret. Akkurat samme som brukes for at kvinner i Afghanistan ikke skal få bevege seg fritt.

Skyldfølelsen de forsøker å mane frem hjelper ingen. Drit i disse som vil trekke deg ned, og se fremover.

Vært stolt over at du er din egen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du bare vil meg vèl, men jeg ser ikke hva disse to tingene har med hverandre å gjøre.

Hvis Grip forsvarer drap på sivile, er jeg hans motstander. Når han skriver det han skriver om abort, er jeg enig med ham i noe av det.

Helt enkelt Sør - for èn gangs skyld *s*

Enig med deg SPirea - selv om jeg forsåvidt er mer enig med Grip enn deg.

Her glemte jo Sør å ta med de sultne barna i Afrika .... *forferdet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for støtten. Mener selv at jeg gjorde et modig valg den gang, men sliter med det...så det er ikke noe særlig å lese innlegg som rakker ned på det valget jeg gjorde når de ikke vet bakgrunnen....Og jeg er enig med deg at er det selvbestem så er det det...og er det slik at et embryo ikke blir regnet som liv, så kan man ikke kalle det drap...men meningene er ulike og vi får vel ta til oss det...men vi har lov å la oss provosere..

Jeg har full forståelse av at du blir provosert av slik søppel-"argumentasjon".

Det jeg reagerer på er de som sier at man liksom skal "føle seg skamfull og skyldig" fordi man tar en abort. Enten er abort lov (og en rettighet), eller så er det ulovlig. Hvis det er lovlig så er det selvsagt ikke mer "skam" enn å gå til legen fordi man har lungebetennelse.

Du valgte det du (og sikkert mange andre i din situasjon) ville valgt. Det skal du være STOLT og ikke skjemmes over.

Svært mange vil bestemme over kvinners reproduktive rettigheter. Og her (i det første innlegget) var den klassiske formuleringen: for å beskytte kvinnene fra ansvaret. Akkurat samme som brukes for at kvinner i Afghanistan ikke skal få bevege seg fritt.

Skyldfølelsen de forsøker å mane frem hjelper ingen. Drit i disse som vil trekke deg ned, og se fremover.

Vært stolt over at du er din egen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg SPirea - selv om jeg forsåvidt er mer enig med Grip enn deg.

Her glemte jo Sør å ta med de sultne barna i Afrika .... *forferdet*

Nettopp, og tar man med de sultne barna i Afrika - stiller det hele seg i et helt annet lys. Helt enkelt. Jeg pleier å tenke på barna i Afrika hver gang jeg har et problem egentlig... ikke at det hjelper, men det er greit å ha funnet en metode lissom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du bare vil meg vèl, men jeg ser ikke hva disse to tingene har med hverandre å gjøre.

Hvis Grip forsvarer drap på sivile, er jeg hans motstander. Når han skriver det han skriver om abort, er jeg enig med ham i noe av det.

Helt enkelt Sør - for èn gangs skyld *s*

Hei,

Hvis en person forfekter at man kan drepe sivile når det passer, men fordømmer som "barnemordere" folk som benytter sin naturlige rettighet til å ta abort, så indikerer jo det at motivet bak ikke akkurat er "å redde liv"....

Da er det åpenbart at det ikke er "å redde liv" dette gjelder, men at agendaen er en helt annen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Det finnes mange her i landet som ønsker seg barn, og som gjerne ville adoptert det du(?) og andre fjerner.

Hva med det?

Dersom prevensjonen ikke fungerer, skulle da kvinnen straffes med at hun skulle føde et uønsket barn, for så å gi det ifra seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at spiral er den tidligste formen for abort. I og med at den virker slik at den hindrer et allerede befruktet egg å feste seg i livmoren....Skal det og forbys da? Hva med Angrepille?

Husk at både sædceller og eggceller jo også er "liv", så man må aldri unngå å bli gravid...

Denne tankegangen er godt beskrevet i kirken i Middelalderen, hvor denne typen argumenter hører hjemme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis en person forfekter at man kan drepe sivile når det passer, men fordømmer som "barnemordere" folk som benytter sin naturlige rettighet til å ta abort, så indikerer jo det at motivet bak ikke akkurat er "å redde liv"....

Da er det åpenbart at det ikke er "å redde liv" dette gjelder, men at agendaen er en helt annen.

Med vennlig hilsen

Jeg ser hva du mener, jeg synes likevel de konklusjonene du trekker er fullstendig "far out". Med det trekker jeg meg ut av den "seriøse" delen av debatten og overgår til enkel moro og ravende usaklighet, det er det jeg er best på. God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab-2002-04-19-07.html

Er du i mot abort i det hele tatt - eller bør det være litt mer 'strev' for å få det?

For meg bunner det hele i om hva man definerer som et liv . Nå er jo grensen for hva som kan leve og ikke blitt stadig mindre. For meg er det viktig å kunne ha retten til å ta abort - poenget er at det ikke skal fungere som en prevensjonsmetode.

Takk! :-)

Faktisk i uke 7 og 8 ser jeg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab-2002-04-19-07.html

Er du i mot abort i det hele tatt - eller bør det være litt mer 'strev' for å få det?

For meg bunner det hele i om hva man definerer som et liv . Nå er jo grensen for hva som kan leve og ikke blitt stadig mindre. For meg er det viktig å kunne ha retten til å ta abort - poenget er at det ikke skal fungere som en prevensjonsmetode.

"For meg bunner det hele i om hva man definerer som et liv."

Der tror jeg du er inne på noe.

For en som ser på et lite embryo/foster som et lite menneskebarn, vil det jo være vanskelig å være for at man skal avslutte dette livet.

Og for en som ser på embryoet/fosteret som noe som _kan_ bli, men som ennå ikke er et lite menneskebarn, vil det sannsynligvis stille seg helt annerledes.

Tror jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

En sædcelle er også et liv, Zirine. Det er et egg også.

Hver gang man unnlater å bli gravid "tar man et liv" - noe som *kunne* blitt et menneske, akkurat som en embryo *kunne* blitt det.

Vi er heldigvis nødt til å forholde oss til hva ting ER, og ikke hva de kan bli i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Hvis abort er mord,så burde vel kondomer også være forbudt,hvor går grensen på å ta liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange her i landet som ønsker seg barn, og som gjerne ville adoptert det du(?) og andre fjerner.

Hva med det?

Ja, hva med det?

I land hvor abort er ulovlig er gjerne 25% av sengene på sykehus opptatt av kvinner som har forsøkt ulovlig abort. Det bør kanskje fortelle deg noe?

Og i de landene finnes også adopsjon...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om du mener at man skal være avholds eller føde et barn dersom prevensjonen ikke holder?

Jeg kan selvfølgelig ikke avgjøre hva andre skal gjøre og hvis du har forstått meg slik, så har jeg vært for dårlig å uttrykke meg.

Jeg er langt på vei enig med sigga i et innlegg hun hadde her i tråden. Vi må være opptatt av å få ned aborttallene.

I norge har vi selvbestemt abort. Betyr det at vi ikke skal kunne diskutere respekt for menneskeliv og retten til å ta liv på prinsipielt grunnlag? Jeg avviser ikke at det er nok av kvinner og menn som har gode grunner til å ta abort, men i samme åndedrag så lurer jeg på hva disse "gode" grunnene er?

Jeg mener at ingen kan ta skade av å reflektere og tenke over menneskeverdet, tenke over de ressurser som bor i oss mennesker og som gjør oss istand til å tilpasse oss, til å yte og til å bruke viljen vår.

Jeg tror ingen kan ta skade av å tenke på at det finnes mange løsninger, ikke bare en. Hvorfor skal alles aborter forsvares bare fordi vi har selvbestemt abort? Jeg tror ikke vi tar skade av å måtte forholde oss til at vi tar liv fordi utdannelsen må skyves frem 4 år - f.eks.

Jeg ønsker bare å rette fokus på aktiv livshjelp og respekten for menneskeverdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis abort er mord,så burde vel kondomer også være forbudt,hvor går grensen på å ta liv?

Under den katolske kirke (som representerer flertalle av de kristne) er prevensjon forbudt.

Det er selvsagt tåpelig.

En grei grense for "liv" i denne diskusjonen er når man normalt har "en fungerende hjerne" som kan føle, osv.

Men det er en del folk her som liker å kalle embryoer på 1 mm for "barn", men kun med den hensikt at de vil styre andre menneskers reproduktive rettigheter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For meg bunner det hele i om hva man definerer som et liv."

Der tror jeg du er inne på noe.

For en som ser på et lite embryo/foster som et lite menneskebarn, vil det jo være vanskelig å være for at man skal avslutte dette livet.

Og for en som ser på embryoet/fosteret som noe som _kan_ bli, men som ennå ikke er et lite menneskebarn, vil det sannsynligvis stille seg helt annerledes.

Tror jeg. :-)

Hei,

Men man må jo forholde seg til hva "noe" ER nå, og ikke hva noe "kan bli" i fremtiden....

En sædcelle kan (under de rette forutsetningene (egg, næring, osv) bli et menneske.

En embryo er kommet litt lengre, osv.

Hvis vi ikke skal gå oss fast i religion-filosofi (hvor den eneste konklusjonen er at man skal være gravid *hele* tiden) så må finne en definisjon som gir mening.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mannen sier: "Du får ikke lov å ta abort !" Hun gjør det likevel, og han forlater henne. Bør han ha rett til å nekte henne syns du ?

Mannen sier: "Jeg bruker kondom for jeg stoler ikke på deg, at du tar P-pillen. Jeg vil ikke ha barn !" Er han i sin rett ?

Mannen sier til ektemaken: "Jeg har sterilisert meg uten din viten, for jeg vil ikke ha flere barn, det er min avgjørelse !" Kan han avgjøre det alene ?

Mannen sier: "Jeg har ikke fortalt deg at jeg steriliserte meg for mange år siden, før vi traff hverandre, det er grunnen til at du ikke får barn med meg !" Har han plikt til å opplyse henne om det ?

Se dette i lys av kvinners soleklare rett til å ta abort med dagens regler.

For orden skyld opplyser jeg at jeg syns kvinner bør ha rett til abort, og at dagens regler er bra nok, men mannen ender opp med svarteper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...