Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre når ungene ikke vil ha eller vil besøke faren ??

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med en jeg har rimelig grunn til å anta er psykopat de siste 12 årene inntil jeg tok ungene (jente 12 og gutt 9) med og reiste fra han i fjor. Det var mange nedverdigende uttalelser, mye kritikk og voldsomt sinne for bagateller også overfor ungene, som gjorde at jeg til slutt reiste fra ham. De som har levd med en psykopta vet hva jeg snakker om. Jeg fikk daglig omsorg i rettssak i fjor høst og vi fikk til en samværsordning. Ungene har stort sett vært hos han etter avtalen.

Hver gang de skal til faren har det vært slik at spesielt datteren har grudd seg voldsomt, og hennes reisevei er preget av gråt og magevondt. Hun sier til meg at hun blir kryssforhørt om ting som skjer hos meg osv.

Siste episode var nå 17. mai, 2 dager før varsler han sin ankomst for å se ungene i toget, og når jeg spør dem, vil de ikke at han skal komme. Jeg formidler ungenes ønske til faren og han reagerer med voldsomt sinne og påstår at jeg lyver. Så han dukker opp og holder ungene til side, og spør om de ville han skulle komme og begge svarer ja. Ja, mamma lyver, sier han til datteren. Men hun vet jo at hun ikke ville han skulle komme.

Problemet er at ungene ikke tør å si fra til han om sine ønsker og sine følelser. Dermed får han kun høre det fra meg, noe som blir til løgn i hans øyne. Jeg er jo den som ser hvilken virkng dette har på ungene.

Jeg har tenkt å ta kontakt med helse personell slik at ungene får pratet ut og får hjelp av fagfolk når det gjelder dette. Er det noen som har råd om hvor jeg kan henvende meg, tar jeg imot det med takk.

Et annet problem som oppstår i denne forbindelse er å få dem til å forstå at faren ikke kan blandes inn i dette, da vil vitsen for ungene bli borte, og jeg kjenner han såpass godt at han gjerne klarer å manipulere alle. Derfor skulle ungene fått pratet for seg selv uten noens innblanding.

Nå skal ungene besøke faren til helga, og det er det samme nå, de vil ikke reiser, og de blånekter å snakke med han i tlf. Dette har igjen ført til at han truer meg med ny rettssak fordi jeg lyver.

Dette er et utrolig vanskelig problem, fordi ungene ikke tør si noe til faren, men ønsker at jeg skal formidle tingene til han.

Gode råd om hvordan jeg skal takle dette, hva vi skal gjøre, hvor jeg henvender meg mv ønskes. Jeg vil jo egentlig opprettholde barnas kontakt med sin far, er f eks ikke redd for at vi kunne vært sammen alle en slik dag som 17. mai, men da må han oppføre seg slik at ungene vil han skal komme. Men hvor langt skal det gå før ungene ødelegges, som en ansvarlig voksen kan jeg ikke sitte å se på det!!

Fortsetter under...

Du kan kontakte barnevernet direkte (evt. gjennom helsesøster på skolen slik at hun er med, hvis du ønsker) og få en avtale som er "anonym" i den forstand at navn ikke noteres o.l.

Jeg har selv vært i kontakt med barnevernet. Jeg kontaktet dem etter eget initiativ og har kun positive opplevelser. Barnevernet er i høyeste grad en rådgivende instans. For egen del må jeg si at de hjalp meg å sortere ut tanker, de støttet meg i tanker jeg hadde, valg jeg hadde gjort, men som jeg selv var usikker på var riktige. De stilte spørsmål og foreslo løsninger jeg selv ikke hadde tenkt på.

Jeg føler ikke for å skrive om dette på dol, men du må gjerne maile meg om du vil, så kan jeg være mer konkret.

[email protected]

Gjest ikke undertegnet

Ring BUP å få time til ungene og ta kontakt med familierådgiver så dere kan snakke om dette der.

Familiekontoret gjorde vondt verre i mitt tilfelle iallefall.

Den som til slutt hjalp oss var en kjempetøff psykolog på BUP.

Lykke til.

Jeg har det samme problemet som deg. Har vært i kontakt med barnevernet og de sier at faren kan gå til sak mot meg hvis ikke gutten kommer til ham. Han er 12 år og vil ikke til faren. Jeg skal da tvinge ham til å dra, ellers saboterer jeg samværet, i følge loven. Jeg kommer ikke til å tvinge ham og kan dermed bli ilagt bøter. Dette er helt sykt. Gutten har selv vært i møte med barnevernet sammen med faren og uten meg og fortalt hvorfor han ikke vil være der. Men så lenge faren fortsatt vil ha samvær så må han dit og skal altså tvinges av meg. Forstå det den som kan...

Jeg har det samme problemet som deg. Har vært i kontakt med barnevernet og de sier at faren kan gå til sak mot meg hvis ikke gutten kommer til ham. Han er 12 år og vil ikke til faren. Jeg skal da tvinge ham til å dra, ellers saboterer jeg samværet, i følge loven. Jeg kommer ikke til å tvinge ham og kan dermed bli ilagt bøter. Dette er helt sykt. Gutten har selv vært i møte med barnevernet sammen med faren og uten meg og fortalt hvorfor han ikke vil være der. Men så lenge faren fortsatt vil ha samvær så må han dit og skal altså tvinges av meg. Forstå det den som kan...

Hei !

Jeg føler med deg, for min kontakt med helsesøster og barnevern har gitt samme resultat. O for mine unger ønsker de til og med at faren skal blandes inn i opplegg rundt ungene, og de mener at han kan endre oppførsel ved å få vite hvordan ungene føler det. De har til og med snakket om å lære ungene overlevelsestaktikk, forstå det den som kan, ja. Jeg tror at min x er psykopat og i verste fall kommer han til å suge ut alle de opplysningene han kan for så evt å bruke det mot oss etterpå, men jeg tror ikke de er klar over hva slags menneske de har med å gjøre. Derfor tok jeg kontakt med ei koselig dame i Tønsberg som heter Aarseth, som driver rådgivning overfor psykopatofre, og hun ga meg det rådet å holde barnevernet langt unna dørene, og bare la ungene la være å reise hvis de ikke vil. Vet ikke om du har vært sammen med en psykopat, men du kan ringe dit hvis du vil på tlf 33331385, for å få noen råd om hva du kan gjøre.

Håper dette kan hjelpe deg. Du kan også maile meg, hvis du vil prate mer.

Og husk en som er 12 skal høres i en rettssak !!!

Hilsen

[email protected]

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...