Gjest Erfaringer? Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Er det noen som har brukt kombinasjons p-piller og har hatt normal regelmessig mens, og så begynt på minipiller og dermed mista eller fått uregelmessig mens? Jeg lurer på å begynne på minipiller så jeg skal slippe å putte i meg så mye hormoner som det er i vanlige p-piller. Jeg har derimot ikke lyst til at menstruasjonen skal bli uregelmessig eller borte.Har lest at dette er en veldig vanlig bivirkning... 0 Siter
Gjest soIeiI Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Minipille må tas veldig nøyaktig for å være sikker prevansjon. Må nesten taes på timen. Et annet alternativ er prevensjonsring, denne har også mindre hormoner. http://www.nuvaring.no/hcp/index.asp Ps. Ikke kast ringen i do: http://www.nmb.no/b07a03/prev.htm 0 Siter
Gjest minipilla Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Men nettopp _mensen_ blir jo borte med vanlige p-piller. Den blødningen du har når du bruker p-piller er ikke en normal mens som følge av en eggløsning. Den blødningen en vanligvis kaller mensen når en går på vanlige p-piller er bare en "pilleskapt" blødning som etterligner mensen. Med minipiller derimot fortsetter en ofte å ha eggløsning(og dermed vanlig mens), det er bl.a derfor disse er mye usikrere som prevensjon. 0 Siter
Gjest Erfaringer? Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Men nettopp _mensen_ blir jo borte med vanlige p-piller. Den blødningen du har når du bruker p-piller er ikke en normal mens som følge av en eggløsning. Den blødningen en vanligvis kaller mensen når en går på vanlige p-piller er bare en "pilleskapt" blødning som etterligner mensen. Med minipiller derimot fortsetter en ofte å ha eggløsning(og dermed vanlig mens), det er bl.a derfor disse er mye usikrere som prevensjon. Jeg vet at blødningen man får når man bruker p-piller er kunstig. Men det står i bivirkningene at mange som bruker minipiller får uregelmessig eller ikke menstruasjon i det hele tatt. Derfor ville jeg bli glad for noen erfaringer. 0 Siter
Gjest minipilla Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Jeg vet at blødningen man får når man bruker p-piller er kunstig. Men det står i bivirkningene at mange som bruker minipiller får uregelmessig eller ikke menstruasjon i det hele tatt. Derfor ville jeg bli glad for noen erfaringer. Men hva er fordelen av å få en kunstig skapt blødning framfor ikke å få noen blødning? Er det å bruke bind/tamponger så stor stas? 0 Siter
Gjest Erfaringer? Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Men hva er fordelen av å få en kunstig skapt blødning framfor ikke å få noen blødning? Er det å bruke bind/tamponger så stor stas? Fordi ingen prevensjon er 100% sikkert og med blødning/menstruasjon hver mnd vet jeg med sikkerhet at jeg ikke er gravid. 0 Siter
fidelacastra Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Jeg har brukt begge deler, og slutte t med p-pillen pga manglende sexlyst + amming + lyst til å redusere hormoninnholdet i kroppen min. Overgangen til minipillen gikk greit i over to år, men plutselig fikk jeg skikkelig forstyrret menstruasjon; blødde hver dag i over to måneder. Ved konsultasjon med lege fikk jeg faktisk en hormonkur for at hormonubalansen i kroppen min skulle rette seg opp igjen. deretter begynte jeg med p-piller en periode. Etter et år ville jeg gjerne starte med minipille igjen, men menstruasjonen har sannelig ikke vært helt som den var i starten av minipilleperioden. Så, du må nok kanskje regne med litt variasjoner i både blødning og tidspunkt mellom hver mens. Men; er du påpasselig med å ta pillen til samme tidspunkt hver dag er dte ingen grunn til å tro at du er gravid om mensen skulle utebli en dag eller to - minipille er like trygg som kondom, statistisk sett (og mtp alle de klønene som sprekker kondomet/har et for uregelmessig liv til å greie å ta minipillene på samme tid hver dag, er det ingen grunn til bekymring!) Jeg har slett ikke tenkt å gitt opp minipillen på tross av uregelmessige blødninger - jeg vil heller ha mindre hormoner og mer sexlyst! 0 Siter
Teria Skrevet 21. mai 2003 Skrevet 21. mai 2003 Men nettopp _mensen_ blir jo borte med vanlige p-piller. Den blødningen du har når du bruker p-piller er ikke en normal mens som følge av en eggløsning. Den blødningen en vanligvis kaller mensen når en går på vanlige p-piller er bare en "pilleskapt" blødning som etterligner mensen. Med minipiller derimot fortsetter en ofte å ha eggløsning(og dermed vanlig mens), det er bl.a derfor disse er mye usikrere som prevensjon. hm, lurer bare på én ting: hvis mensen man får når man går på p-pilla ikke er "ekte" og ikke har noe med eggløsning å gjøre.. har den da noe med om du er gravid å gjøre? Vil det isåfall si at du kan ha "mensen" hver måned men alikavel være gravid om du går på p-pilla? Forresten, har hørt at du kan være gravid selv om du har mensen- men at det er ganske sjeldent. Hvor sjeldent er det? 0 Siter
Gjest minipilla Skrevet 22. mai 2003 Skrevet 22. mai 2003 Fordi ingen prevensjon er 100% sikkert og med blødning/menstruasjon hver mnd vet jeg med sikkerhet at jeg ikke er gravid. Siden blødningen du får når du bruker p-piller er kunstig skapt av pillene kan du ha disse blødningene i månedsvis selv om du er blitt gravid faktisk. Men siden vanlige p-piller er _mye_ sikrere prevensjon enn minipiller vil jeg ikke si det å gå over til minipiller er et særlig smart valg dersom du ikke ammer eller gjør noe annet spesielt som gjør det lurt å få i seg færre hormoner. Ønsker du et alternativ med mindre hormoner bør du tenke på spiral f.eks. 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Jeg brukte micogynol eller noe sånt.. Hadde mensen regelmessig, men det har jeg alltod hatt også. Problemet var å ta denne pokkers pilla til samme tid hver dag.. Derfor sluttet jeg - ellers merket jeg ingenting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.