Gå til innhold

Definisjoner på det å være jomfru

Anbefalte innlegg

Gjest liten alv på 14

Hei!

Jeg mista jomfruhinna mi da jeg falt ned på sykkelen (guttesykkelen) som 11-åring. Husker dette veldig godt. I går, var jeg sammen med typen min, og lot ham fingre meg, da vi lå naken sammen i senga hans. Vi gjorde ikke mer, altså penis var ikke inni meg. Likevel, lurer jeg på om jeg fortsatt kan kalle meg jomfru. Er man jomfru helt til penis har vært inni i deg, eller? Forstår at det kommer mange forskjellige svar på dette siden dette er et definisjonsspørsmål, men jeg lurer jeg.

Fortsetter under...

Selv om jeg er ng kan nok jeg svare på dette....

Ja, du er jomfru helt til du har hatt penis inne i skjeden.

Jeg har ligget med noen, men vi var såpass små at ikke noe ble ødelagt.

Jeg har selv tatt jomfruhinnen min i ettertid, spørsmålet mitt er: Er jeg jomfru?

Taknisk sett er jeg vel kanskje ikke det, men jeg har jo aldri ligget med noen som har vært utvokste, heller aldri ligget meg eller han til orgasme...

Hva skal man kalle meg? Tidlig ute?

Jeg har selv tatt jomfruhinnen min i ettertid, spørsmålet mitt er: Er jeg jomfru?

Taknisk sett er jeg vel kanskje ikke det, men jeg har jo aldri ligget med noen som har vært utvokste, heller aldri ligget meg eller han til orgasme...

Hvis han hadde snoppen inni deg så er du ikke jomfru lenger. Uansett hvor unge dere var!

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Hvorfor denne opptattheten av jomfruhinnen. Det har selvsagt noe å gjøre med menns behov for å være sikre på at kvinnen er ren når han gifter seg med henne. Ingen skal ha vært inne i henne og besudlet henne med sin sæd.

Det er den maskuline eiendomsfølelsen som er ute og går. Han vil at den han gifter seg med skal være hans og bare hans.

Til gjengjeld må han ha prostituerte til å fornøye seg med før han gifter seg, eventuelt å ha dem ved siden av kona hjemme. Det er den berømte dobbeltmoralen som Ibsen snakker om.

Mange steder er det fortsatt slik at kvinner må sy til jomfruhinnen, slik at de skal illudere jomfruer på bryllupsnatten.

Såp jeg foreslår at vi slutter å snakke om denne jomfruhinna,hvor viktig den er, for den er egentlig noe som hører en annen tid til.

Synes ikke du skal bekymre deg for jomfruhinna. Det er som du sier et definisjonsspørsmål, med bakgrunn i nokså foreldete oppfatninger om «rene» og «urene» kvinner.

Jeg har to eksempler: Et vennepar av meg (kristne) gav hverandre aldri mer enn et kyss på kinnet før de ble gift etter flere år - hvis ikke kunne de ikke regne seg som jomfru/-herre.

Noen mer perifert bekjente var også opptatt av at hun (bare hun, som sagt) var jomfru før bryllupet. Men de tillot fingring, suging og slikking, til og med analsex. Dette bedrev de jevnt og trutt, men mente likevel de hadde holdt seg til «reglene», og at hun var å regne som jomfru, siden penis ikke hadde vært inne i skjeden hennes.

Tenk mer på hva du føler deg trygg på og klar for (du er ennå veldig ung) enn hva som defineres som jomfruelig :-)

Annonse

Synes ikke du skal bekymre deg for jomfruhinna. Det er som du sier et definisjonsspørsmål, med bakgrunn i nokså foreldete oppfatninger om «rene» og «urene» kvinner.

Jeg har to eksempler: Et vennepar av meg (kristne) gav hverandre aldri mer enn et kyss på kinnet før de ble gift etter flere år - hvis ikke kunne de ikke regne seg som jomfru/-herre.

Noen mer perifert bekjente var også opptatt av at hun (bare hun, som sagt) var jomfru før bryllupet. Men de tillot fingring, suging og slikking, til og med analsex. Dette bedrev de jevnt og trutt, men mente likevel de hadde holdt seg til «reglene», og at hun var å regne som jomfru, siden penis ikke hadde vært inne i skjeden hennes.

Tenk mer på hva du føler deg trygg på og klar for (du er ennå veldig ung) enn hva som defineres som jomfruelig :-)

Jeg er enig med dem som sier at det er ganske meningsløst å skille mellom "jomfru" og "ikke jomfru". Men grunnen til at man skiller sex der penis er inne i skjeden fra all annen sex (munnsex, analsex, fingring etc.) er vel at det er den eneste formen for sex som kan føre til graviditet, og derfor er det en slags logikk i det dersom man ønsker å vente med akkurat den typen aktivitet til man er gift.

Men et spørsmål som jeg syns er mer interessant er: Hva vil dere egentlig definere som sex?

Gjest Nottinghill

Heisann lille alv:)

Dette med jomfruhinnen er jammen ikke greit gitt:) Men jeg skal si deg en sak. Har du mistet jomfruhinnen så er du "teknisk" ikke jomfru. Men tenk over det. Du har jo ikke gjennomført samleie, og dermed er du jo fremdeles jomfru. For defenisjonen av å være jomfru er jo å ikke ha gjennomført et samleie.

Så derfor ikke tenk på det "tekniske" rundt det:) Du vet jo selv at du ikke har hatt sex med noen. Kjæresten din vil nok like å være den første. Men husk å IKKE gjøre det før du er 100% klar. Ingen må presse deg inn i det for da kan du ødelegge for deg selv.

Jeg personlig mener at 14 år er fryktelig tidlig å begynne med sex. Er det ikke greit å vente da? Men det er jo min mening, jeg kan jo heller ikke presse deg inn i noe.

Ivertfall... tenk grundig over det. Og husk at alt for mange gutter er ute etter kun etter sex. Spesielt i den alderen du er i nå... så vær på vakt.

enhver jente med seksuell erfaring er ikke lenger jomfru.... desverre. Det seksuelle førsteinntrykket til ei jente er det gjeldende.

jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg personlig skal ikke bli i lag med, og iallefall ikke gifte meg med ei som har seksuell erfaring gitt av noen andre

jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg personlig skal ikke bli i lag med, og iallefall ikke gifte meg med ei som har seksuell erfaring gitt av noen andre

Hjelp! Er det flere av dere trangsynte her????Har dere så liten selvtillit at dere ikke tør komme etter noen andre?Ingen tro på egne evner i det hele tatt?Stakkars dere,og ikke minst,stakkars dem dere klarer å lure inn i et ekteskap!!!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...