Gå til innhold

Legebehandling og alternativ behandling


toaskogl

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener det jeg sier. Hvis ingen turde eller ville gå foran og utfordre det etablerte hadde vi ikke utviklet oss videre.

Skepsis som organisasjon nekter å godta alt de ikke kan se, ergo har jeg mine ord i behold.

Igjen - man kan "se" resultater, og det du påstår er enten direkte løgn, eller (hvis det ikke gjelder skepsis) et irrelevant og misvisende utsagn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    34

  • jubalong70

    16

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • toaskogl

    11

Mest aktive i denne tråden

Nei, soleil, det er det ikke. Skolemedisin beskyldes vanligvis tverimot for det motsatte.

Med vennlig hilsen

Skoolemedisinen har jo brukt placeboeffekten bevisst blant annet i behandlingen av enkelte hjertelidelser. Et lite snitt og ingen kirurgi har vært like virksomt som kirurgisk behandling.

Sekundærgevinster og placeboeffekt er vel også begreper som kommer fra legevitenskapen så det skulle bare mangle at det også finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoolemedisinen har jo brukt placeboeffekten bevisst blant annet i behandlingen av enkelte hjertelidelser. Et lite snitt og ingen kirurgi har vært like virksomt som kirurgisk behandling.

Sekundærgevinster og placeboeffekt er vel også begreper som kommer fra legevitenskapen så det skulle bare mangle at det også finnes der.

Hei,

Joda - selvsagt finnes *effekten* like mye. Effekten avhenger jo ikke av hvilken "type" medisin man har, men hvor stor tro pasienten har på behandlingen.

Poenget er at i skolemedisin er det krav til ordentlig dokumentasjon (vanligvis med dobbel-blind testing), og det vil eliminere placeboeffekten der dette er mulig. (Det er litt vanskelig for ting som "amputasjon av arm"! ;-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forkaster IKKE ting fordi man ikke kan forklare dem, men fordi det ikke er god dokumentasjon for at de gir RESULTATER. Noe som kan måles og dokumenteres uavhengig av å forstå den påståtte virkningsmekanismen.

Med vennlig hilsen

Men hvordan kan du vite at vi kan forklare alt i verden nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du vite at vi kan forklare alt i verden nå da?

Ny avsporing!

Hvem har påstått at "vi kan forklare alt i verden"?

Det er direkte løgnaktig fra din side.

===

Det jeg etterlyser er IKKE en "forklaring", og det vet du godt!

Det jeg etterlyser er god, uavhengig dokumentasjon på at det AB gir resultater - gjør pasientene fortere friske enn placebo.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny avsporing!

Hvem har påstått at "vi kan forklare alt i verden"?

Det er direkte løgnaktig fra din side.

===

Det jeg etterlyser er IKKE en "forklaring", og det vet du godt!

Det jeg etterlyser er god, uavhengig dokumentasjon på at det AB gir resultater - gjør pasientene fortere friske enn placebo.

Med vennlig hilsen

Jammen jeg har jo gitt deg linker til forsøk som viser signifikant effekt av homeopatisk behandling i forhold til placebo! Hva er det du vil ha da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen jeg har jo gitt deg linker til forsøk som viser signifikant effekt av homeopatisk behandling i forhold til placebo! Hva er det du vil ha da?

Jeg har fått en link til en undersøkelse hvor det ble skrevet at småbarns diaré ble noen få timer kortere med homeopati. Ikke akkurat veldig overbevisende.

Videre, det finnes nok like mange undersøkelser som viser ingen forskjell.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Hei,

Men akkurat som individer ikke har informasjon nok til å bedømme hvorvidt en individuell medisin fungerer og er trygg, så fungerer det jo på samme måte med alternativ behandling.

Man trenger store grupper for å bedømme om en bestemt type medisin er effektiv, og om den har mange bivirkninger. Det holder ikke med "onkelen min forsøkte i to uker og han ble litt bedre", fordi vi vet ikke om onkelen ville blitt bedre (eller kanskje helt frisk) uansett.

Så vi må helst ha "dobbel-blind" tester, hvor 50% av deltakerene får behandling, og 50% får placebo-behandling. Så kan man sammenligne hvor mange fra hver gruppe som ble bedre.

Det er slike tester jeg etterlyser.

Med vennlig hilsen

ER du dum?

Pasienten MERKER jo om en medisin virker eller ikke! Forsvinner plagen så virker medisinen. Forsvinner plagen ikke, virker medisinen ikke!

For begge typer medisin kand et istedenfor virkning være placebo. Dette er barnekunnskap for de somhar vært syke en stund.

Og, Sør, vet du hva somer så fint? At vi kan VELGE hva vil bruka av medisiner og behandlere. Vi kan til og med velge å la være å la oss behandle, h vis det er det vi vil. Vi har valg, akkurat som ellers i livet. Vi kan velge om vi liker best gulost eller brunost. Uten at noen skal bestemme at det er BEST for alle å like brunost best!

Du er rett og slett teit i toppen som ikke skjønner at du ikke kan overbevise folk om at de skal like noe annet enn de gjør. Alle velger hva som er rett for dem. De driter i både hva Sør og legen mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER du dum?

Pasienten MERKER jo om en medisin virker eller ikke! Forsvinner plagen så virker medisinen. Forsvinner plagen ikke, virker medisinen ikke!

For begge typer medisin kand et istedenfor virkning være placebo. Dette er barnekunnskap for de somhar vært syke en stund.

Og, Sør, vet du hva somer så fint? At vi kan VELGE hva vil bruka av medisiner og behandlere. Vi kan til og med velge å la være å la oss behandle, h vis det er det vi vil. Vi har valg, akkurat som ellers i livet. Vi kan velge om vi liker best gulost eller brunost. Uten at noen skal bestemme at det er BEST for alle å like brunost best!

Du er rett og slett teit i toppen som ikke skjønner at du ikke kan overbevise folk om at de skal like noe annet enn de gjør. Alle velger hva som er rett for dem. De driter i både hva Sør og legen mener.

*ler*

Det må være en av de minst overbevisende tiradene jeg har lest på lenge. Du må være veldig usikker som kan lire av deg noe slikt vås.

Og vær så snill - lær deg om placebo-effekten FØR du dummer deg ut igjen.

God bedring.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...