Gå til innhold

Dagens ungdom.


Rubia

Anbefalte innlegg

Gjest papirtiger

Jeg kjenner meg igjen i en av de tingene.Nemlig skriking på bussen.

I dag var det helt forferdelig på vei hjem fra jobb. Ungen var overtrøtt etter en dag hos dagmamma.

Og ja jeg skjønner veldig godt at det ikke var noe morro for mine medpassasjerer.

Jeg så det jo på blikkene til de gamle.(Regner med at du også er godt opp i årene)

De unge og middeladrende bare smilte medfølende.

Aller værst var det nok likevel for meg.Utrolig pinlig,ja faktisk helt jævlig.

Prøvde jeg og trøste ble det bare enda verre.Jeg tror ingen har hørt en unge skrike så høyt før.Til slutt ble hun heldigvis så utmatta at hun sovnet.

Men det jeg egentlig vil si deg er vi er nødt til å få bevege oss rundt i samfunnet vi også da vet du.Kan jo ikke bare overlate ungen til seg selv hjemme.

Men på gamlehjemmet får du kanskje være i fred eller?

*ler*

Hadde jeg ment det jeg skrev, så hadde du bekreftet alle fordommene jeg kunne hatt mot småbarnsforeldre :)

Ikke ta ALT så seriøst, og det finnes shampoer mot sår hodebunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Rubia

    26

  • Dorthe

    21

  • damedame

    13

  • laguna1365380434

    12

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Men det er det ingen som ser i første øyeblikk.

verst for dem, isåfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little ¤MissSunshine¤

Nei, det tror jeg ikke du er. Jeg er selv 20, og reagerer på akkurat det samme som deg. Men jeg venter med å spørre om hvor foreldrene er før jeg får barn selv, for jeg innbiller meg at det ikke er så helt enkelt å holde styr på ungdommer.... hehe, bare vent til dine smårollinger er i ungdomskolealder du, kanskje de da både er overvektige, går halvnakne og banner og røyker om hverandre for alt du vet, uten at du er noen dårlig mor fordet!?

Jeg håper selvsagt ikke det, men jeg tror det er like mye samfunnet som foreldrene det er noe galt med.

Men som sagt, jeg reagerer på det jeg også, og du er slett ikke gammel av den grunn, -bare fornuftig!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men å gi totalt faen er ikke bra det heller. Det kan man også bli syk av.

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er en god ting å fortie overvekt som sådann, i redsel for å verkke anstøt. Noen ganger tror jeg det er til folk egets beste om de får litt inskrenkninger på potetgullposetilgangen i tretten-fjortenårsalderen.

Det er usunt å ha dårlig selvbilde og ha anoreksi, men det er også usunt å være feit.

Når en er voksen kan en jo gjøre som en vil, men så lenge det faktisk er vanlig fra foreldre å slå ned på f.eks røyking og natteflying(som jo kan være usunt) finner jeg det like naturlig om noen slår ned på spisevaner. Det tror jeg trengs!

Men tror du virkelig at foreldrene har full kontroll over hva en fjortis spiser i løpet av en dag?

Jeg er ikke uenig med deg i hva de _burde_ spise og ikke spise. Men en tenåring har egne penger (snop etc. er billig) og på egen hånd store deler av dagen.

På min datters ungdomsskole er det lov til å forlate skolegården i storefri. Rimi er 3 minutters gange unna. Dette er et strøk hvor de færreste foreldre gir F, det finnes neppe mange på den skolen som ikke får matpakke eller info om kosthold. Men kjøper de gulrøtter på Rimi for det, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Men tror du virkelig at foreldrene har full kontroll over hva en fjortis spiser i løpet av en dag?

Jeg er ikke uenig med deg i hva de _burde_ spise og ikke spise. Men en tenåring har egne penger (snop etc. er billig) og på egen hånd store deler av dagen.

På min datters ungdomsskole er det lov til å forlate skolegården i storefri. Rimi er 3 minutters gange unna. Dette er et strøk hvor de færreste foreldre gir F, det finnes neppe mange på den skolen som ikke får matpakke eller info om kosthold. Men kjøper de gulrøtter på Rimi for det, tror du?

Synes snop er dyrt, jeg!

Sikkert stort gruppepress her også. Kult å spise dritt (brus/chips/snop) istedenfor brødblingsler i storefri. Det er også en annen trend: Luksusmat (baguetter, chiabattas med grønnsaker, kylling, mais osv..) Dyrt, men sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tror du virkelig at foreldrene har full kontroll over hva en fjortis spiser i løpet av en dag?

Jeg er ikke uenig med deg i hva de _burde_ spise og ikke spise. Men en tenåring har egne penger (snop etc. er billig) og på egen hånd store deler av dagen.

På min datters ungdomsskole er det lov til å forlate skolegården i storefri. Rimi er 3 minutters gange unna. Dette er et strøk hvor de færreste foreldre gir F, det finnes neppe mange på den skolen som ikke får matpakke eller info om kosthold. Men kjøper de gulrøtter på Rimi for det, tror du?

"Men kjøper de gulrøtter på Rimi for det, tror du? "

he he, de gjør nok ikke det, nei. ;)

Da jeg jobbet på Rema1000, var det ungdomsskoleelever innom i storefri hver eneste dag. Og hva var det de kjøpte? Jo, det som var standard var:

-en pose boller

-en halvliter cola

-en sjokolade (eller en is)

Jepp, det var den strålende sunne lunsjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men kjøper de gulrøtter på Rimi for det, tror du? "

he he, de gjør nok ikke det, nei. ;)

Da jeg jobbet på Rema1000, var det ungdomsskoleelever innom i storefri hver eneste dag. Og hva var det de kjøpte? Jo, det som var standard var:

-en pose boller

-en halvliter cola

-en sjokolade (eller en is)

Jepp, det var den strålende sunne lunsjen ;)

Akkurat. Og det er antakelig _på tross av_ info fra media, foreldre, lærere og resten av verden. Det nytter ikke å bare hyle "hvor er foreldrene".

Datteren min er faktisk rimelig fornuftig på akkurat det området. Mest fordi hun ikke vil bli feit. Hun er ikke vant til at det knaskes og gomles konstant rundt henne hjemme, men vi er ikke sunnhetsfanatikere. Vi spiser måltider, og vi kjøper mye frukt og favorittbrødet hennes så hun får ha det i matpakka. Men det blir faktisk mye deres eget ansvar når de er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi har ikke noe med det, men det går da vel an å ha meninger om det for det.

Det er da mange ting man diskuterer fordi om man ikke har noe med det.

Dessuten er det bekymringsfullt den utviklingen man ser nå.

Tenker ikke på klesvalg, men på overvekt mht hjerte/karsykdommer osv.

Man har da lov til å diskutere røyking, så da må man jammen få lov til å diskutere overvekt også.

Overvekt som et helseproblem bør være et tema, ja. Men ikke om det er stygt eller ikke.

Det er to helt ulike sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du er eldre enn du trodde. Jeg, 21 år, mener det samme.

Takk Daisy...det er "betryggende" å vite at ei såpass yngre dame mener det samme...

*puster lettet ut*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke du er. Jeg er selv 20, og reagerer på akkurat det samme som deg. Men jeg venter med å spørre om hvor foreldrene er før jeg får barn selv, for jeg innbiller meg at det ikke er så helt enkelt å holde styr på ungdommer.... hehe, bare vent til dine smårollinger er i ungdomskolealder du, kanskje de da både er overvektige, går halvnakne og banner og røyker om hverandre for alt du vet, uten at du er noen dårlig mor fordet!?

Jeg håper selvsagt ikke det, men jeg tror det er like mye samfunnet som foreldrene det er noe galt med.

Men som sagt, jeg reagerer på det jeg også, og du er slett ikke gammel av den grunn, -bare fornuftig!

=)

Hei LMS...

Det er fint å høre at såpass "mye" yngre damer mener det samme...da er jeg kanskje ikke fossil ennå ;)

Joda, det er en tid vi plutselig ikke klarer å holde øye på barna lenger...ikke hele tiden iallefall og det er vel da vi må håpe den oppdragelsen vi har gitt dem sitter litt i for å si det sånn.

Det jeg mener med "hvor er foreldrene hen" er litt omkring dette med piercing og svindyre mobiler...foreldrene må da ha en finger med der eller?

Må man ikke være 18 for piercing som ved tatuering ?

Jeg husker jeg hadde litt tanker når jeg sto der og tittet og jeg får en følelse av at masse ungdom i dag lever ganske "sitt eget liv" fordi foreldrene er opptatte med arbeid og sitt liksom.

Er det der de dyre mobilene og den tidlige frie viljen kommer inn kanskje...for å døyve den tid de ikke er til stede?

Vet ikke jeg...men det var vel egentlig litt de tankene og meningene jeg var ute etter i denne tråden.

Håper virkelig at jeg er mye til stede som mor når ungene mine er i den alderen, og at de verdiene jeg lærer dem i dag henger igjen når de kommer dit hen i livet...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt som et helseproblem bør være et tema, ja. Men ikke om det er stygt eller ikke.

Det er to helt ulike sider.

Her inne har det vært så mange rare tema som f.eks synes du disse puppene er fine? Det som har overrasket er hvor mange spesielt jenter som føler for å svare.

Men så snart det er snakk om overvekt har dere piggene ute.

Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei LMS...

Det er fint å høre at såpass "mye" yngre damer mener det samme...da er jeg kanskje ikke fossil ennå ;)

Joda, det er en tid vi plutselig ikke klarer å holde øye på barna lenger...ikke hele tiden iallefall og det er vel da vi må håpe den oppdragelsen vi har gitt dem sitter litt i for å si det sånn.

Det jeg mener med "hvor er foreldrene hen" er litt omkring dette med piercing og svindyre mobiler...foreldrene må da ha en finger med der eller?

Må man ikke være 18 for piercing som ved tatuering ?

Jeg husker jeg hadde litt tanker når jeg sto der og tittet og jeg får en følelse av at masse ungdom i dag lever ganske "sitt eget liv" fordi foreldrene er opptatte med arbeid og sitt liksom.

Er det der de dyre mobilene og den tidlige frie viljen kommer inn kanskje...for å døyve den tid de ikke er til stede?

Vet ikke jeg...men det var vel egentlig litt de tankene og meningene jeg var ute etter i denne tråden.

Håper virkelig at jeg er mye til stede som mor når ungene mine er i den alderen, og at de verdiene jeg lærer dem i dag henger igjen når de kommer dit hen i livet...

:)

Fjortiser ønsker faktisk ikke å tilbringe så mye tid sammen med foreldrene sine. Det er en myte at de er så veldig glade i voksenkontakt. Dette "egne livet" deres er i stor grad selvvalgt.

Men det er riktig at de er interessert i foreldrenes penger :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne har det vært så mange rare tema som f.eks synes du disse puppene er fine? Det som har overrasket er hvor mange spesielt jenter som føler for å svare.

Men så snart det er snakk om overvekt har dere piggene ute.

Rart det der.

Det er ikke så rart.

Dersom en kan si noe negativt selv er det greit nok. Men det er ikke greit at andre plukker på andres valker kun for å fremheve at det er stygt.

Og nei, jeg er ikke overvektig selv, om det er det du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart.

Dersom en kan si noe negativt selv er det greit nok. Men det er ikke greit at andre plukker på andres valker kun for å fremheve at det er stygt.

Og nei, jeg er ikke overvektig selv, om det er det du antyder.

Nei, men mange kommentarer om min tynne kropp må jeg visst bare tåle. Nå er jeg såpass voksen at det går helt greit, men det har ikke alltid vært like morro det heller.

Det var en tråd her for ikke så lenge siden som handlet om nettopp det.

Det ble vist bilde av en tynn jente.

Mange jenter svarte, og synes det var grusomt stygt. Og det var tydeligvis helt greit og ha en mening om hennes utseende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men mange kommentarer om min tynne kropp må jeg visst bare tåle. Nå er jeg såpass voksen at det går helt greit, men det har ikke alltid vært like morro det heller.

Det var en tråd her for ikke så lenge siden som handlet om nettopp det.

Det ble vist bilde av en tynn jente.

Mange jenter svarte, og synes det var grusomt stygt. Og det var tydeligvis helt greit og ha en mening om hennes utseende da.

Der kommenterte jeg ingenting etter det jeg kan huske.

Selvfølgelig skal du ikke tolerere uønskete kommentarer om kroppen din! Der skiller jeg ikke mellom overvekt, undervekt, store ører, korte ben, lang rygg, spiss nese osv...

Slike kommentarer sårer, og vi bør alle holde oss for gode for å komme med slikt.

Det mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kommenterte jeg ingenting etter det jeg kan huske.

Selvfølgelig skal du ikke tolerere uønskete kommentarer om kroppen din! Der skiller jeg ikke mellom overvekt, undervekt, store ører, korte ben, lang rygg, spiss nese osv...

Slike kommentarer sårer, og vi bør alle holde oss for gode for å komme med slikt.

Det mener...

Jeg kommenterer aldri kroppen direkte til noen, men synes at en diskusjon på generelt grunnlag her inne må være lov.

Det er jo et viktig tema , når overvekt er et større problem i verden enn undervekt er iflg.

Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer aldri kroppen direkte til noen, men synes at en diskusjon på generelt grunnlag her inne må være lov.

Det er jo et viktig tema , når overvekt er et større problem i verden enn undervekt er iflg.

Norum.

Jeg syns ikke diskusjonen er særlig legitim dersom det går på hva som er stygt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke diskusjonen er særlig legitim dersom det går på hva som er stygt eller ikke.

Nei det kan du si.

Men bare innrøm det.Du tenker vel noen ganger slike stygge tanker også. Og her inne setter vi ord på det vi tenker, som vi ikke tør å si i det virkelige liv.

Har du aldri gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...